Co by było, gdyby budowle mogły mówić? Serial „Świątynie kultury” już we wrześniu

Co by było, gdyby budowle mogły mówić? Ikony architektury na ekranie. Unikalny 6-odcinkowy serial „Świątynie kultury” już we wrześniu na Sundance Channel.


Kanał Sundance Channel wyemituje 6-odcinkowy serial dokumentalny „Świątynie kultury”. Każda 30-minutowa część została nakręcona przez innego twórcę i przedstawia wyjątkowe, osobiste spojrzenie na wybrane ikony światowej architektury. Pierwszy odcinek będzie można obejrzeć w niedzielę, 6 września br. o godz. 18:00.

Filmy składające się na serial „Świątynie kultury” przedstawiają sześć zadziwiających i skłaniających do myślenia odpowiedzi na pytanie: „Co byłoby, gdyby budowle mogły mówić?” Filmy te, tworzone pod kierownictwem jednych z najbardziej szanowanych i cenionych filmowców, z których każdy prezentuje swój własny styl i podejście artystyczne, przedstawiają obiekty architektoniczne jako manifestacje ludzkiej myśli i czynu. Twórcy i budynki pokazane w serialu to: Wim Wenders i Filharmonia Berlińska, ikona modernizmu; Karim Aïnouz i Centrum Pompidou, machina sztuki i kultury; Michael Glawogger i Rosyjska Biblioteka Narodowa, królestwo myśli; Margreth Olin i Opera w Oslo, futurystyczna symbioza sztuki i życia; Michael Madsen i Więzienie w Halden, najbardziej humanitarne więzienie na świecie oraz Robert Redford i Instytut Salka, modernistyczna świątynia badań naukowych.

Każdy odcinek tworzony jest przez jednego z 6 bardzo różnych artystów, dlatego „Świątynie kultury” prezentują wizje znaczenia architektury z kilku odmiennych perspektyw. Twórcy wnikają w to, jak te kluczowe budowle odzwierciedlają naszą kulturę i utrwalają zbiorowe wspomnienia, podkreślając zależność między budynkami a społeczeństwem, które je stworzyło. Dzięki temu budynki mają szansę, by żyć własnym życiem i stać się aktywnymi bohaterami pokazującymi publiczności przestrzenie i projekty. Podejście twórców opierało się na stworzeniu charakterów wybranych przez nich budynków – ich osobowości i opowieści powstały na podstawie zastosowania budowli i zależności z ludźmi, którzy w nich przebywają.


Niedziela 6 września

Filharmonia Berlińska

Scenariusz i reżyseria: Wim Wenders
Produkcja: Erwin M. Schmidt, Gian-Piero Ringel
Zdjęcia: Christian Rein




Legendarny filmowiec, Wim Wenders udaje się w podróż do centrum kulturalnego Berlina, Potsdamer Platz, w celu zbadania zapierającej dech w piersiach ikony modernizmu i idealizmu. Na początku lat 60-tych dwie sąsiadujące konstrukcje, Filharmonia Berlińska i Mur Berliński, ukazywały sprzeczne wizje przyszłości: jedna symbolizowała integrację i możliwości, a druga wykluczenie i strach. Pół wieku później w tym miejscu pozostała już tylko legendarna Filharmonia projektu Hansa Scharouna. Film Wendersa przedstawia budynek oczami kilku jego użytkowników, a każdego z nich łączy głęboka więź z tym miejscem. Utwór „Jeux” Debussy’ego służy jako ścieżka dźwiękowa do filmu towarzysząca wyrafinowanemu projektowi Filharmonii.

 

Filharmonia Berlińska


Niedziela 13 września

Centrum Pompidou

Reżyseria: Karim Aïnouz
Produkcja: Charlotte Uzu
Zdjęcia: Ali Olcay Gözkaya

Karim Ainouz jest reżyserem z Nowego Jorku, który studiował architekturę w Brasilii. Jego film ukazujący Centrum Pompidou, zaprojektowane przez Renzo Piano i Richarda Rogersa w 1977 roku, przedstawia ten budynek zarówno jako obietnicę demokracji, jak i jako zabawną utopię. Tak jak lotnisko tętniące energią podekscytowanych turystów rozpoczynających swoje podróże, Centrum pulsuje od emocji odwiedzających, którzy udają się do galerii sztuki, archiwów i bibliotek, przestrzeni artystycznych, kin, restauracji i na platformę widokową. Centrum Pompidou jest jak wielki magnes w środku miasta, a film uchwycił jego atrakcyjność dla licznych odwiedzających.


Niedziela 20 września

Rosyjska Biblioteka Narodowa

Scenariusz i reżyseria: Michael Glawogger
Produkcja: Tommy Pridnig, Peter Wirthensohn
Zdjęcia: Wolfgang Thaler

Od momentu otwarcia w 1814 roku Rosyjska Biblioteka Narodowa w Petersburgu, zaprojektowana przez Jegora Sokołowa, widziała stanowczo zbyt wiele z burzliwej historii swego narodu. Jej ściany stoją na straży królestwa myśli, które sięga jeszcze dalej w przeszłość, pod czułą opieką kobiet, które stanowią większość personelu biblioteki. Film Michaela Glawoggera stanowi imponujące przypomnienie efemerycznego piękna książek, ich fizycznego domu i ludzkich opiekunów.


Niedziela 27 września

Opera w Oslo

Reżyseria: Margreth Olin
Scenariusz: Margreth Olin, Bjørn Olaf Johannessen
Produkcja: Maria Ekerhovd
Zdjęcia: Øystein Mamen

W 2008 roku nowy, elegancki budynek zaprojektowany przez architektów należących do zespołu Snøhetta znalazł swoje miejsce na nabrzeżu w Oslo w centrum miasta. Opera w Oslo, siedziba norweskiej Opery i Baletu, wznosi się ponad fiordem, przyciągając turystów swoim pozornie niekończącym się marmurowym dachem i pełnym wdzięku wnętrzem. Zapierający dech w piersiach projekt budynku zaciera podział pomiędzy częścią wewnętrzną a zewnętrzną, ukazując unikalną mieszankę wypoczynku, rekreacji i kultury wysokiej. Film Margareth Olin dokumentuje tysiące stóp, które przechodzą po śnieżnobiałym dachu każdego dnia i setki profesjonalistów pod tym dachem – wykonawców i pracowników – którzy próbują nadać sens życiu toczącemu się ponad ich głowami.

 

Opera w Oslo


Niedziela 4 października

Więzienie w Halden

Scenariusz i reżyseria: Michael Madsen
Produkcja: Anne Köhncke, Signe Byrge Sørensen
Zdjęcia: Wolfgang Thaler

Więzienie w Halden w Norwegii, zaprojektowane przez duńską firmę architektoniczną EMA, zostało uznane przez Time Magazine za „najbardziej humanitarne więzienie na świecie”. Od momentu otwarcia w 2010 roku, w tym zakładzie karnym o zaostrzonym rygorze przebywają najbardziej niebezpieczni norwescy przestępcy. Podczas swojej osobistej eksploracji budynku, Michael Madsen zadaje pytanie, czy okna bez krat z panoramicznym widokiem na krajobraz Norwegii mogą naprawdę pomóc zatwardziałym przestępcom. Czy więzienie może być tak naprawdę „humanitarne”? Wykorzystując ujęcia kamery typu free-float jako kontrapunkt dla niewoli więźniów, Madsen bada granice między humanistycznymi ideałami resocjalizacji i odwiecznym społecznym pragnieniem zemsty i kary.


Niedziela 11 października

Instytut Salka

Reżyseria: Robert Redford
Produkcja: Laura Michalchyshyn, Sidney Beaumont
Producenci wykonawczy: Robert Redford, Jon Kamen, Justin Wilkes
Scenariusz: Anthony Lappé
Zdjęcia: Ed Lachmann

W 1959 roku słynny wirusolog Jonas Salk poprosił architekta Louisa Kahna, by zaprojektował jego wymarzony nowy rodzaj instytutu badawczego: miejsce, gdzie – jak to ujął – Picasso poczułby się jak w domu. Wyobraził sobie „klasztor” na wybrzeżu Kalifornii, który pozwoliłby naukowcom pracować w zgodzie z naturą, gdzie nie byliby rozpraszani przez rozrywki współczesnego świata. Film Roberta Redforda ukazuje dzieło nowoczesnej sztuki architektonicznej i prowokuje do wnikliwszego zastanowienia się nad egzystencjalnymi cechami przestrzeni. Czy dusza budynku może wpływać na tych, którzy tam pracują i inspirować ich, aby osiągali wielkie rzeczy?

 

Instytut Salka


Serial „Świątynie Kultury” otrzymał pozytywne recenzje na całym świecie. Screendaily.com określił go jako „wszechogarniające doświadczenie”, magazyn NOW Toronto nazwał go „urzekającym hołdem dla tych miejsc, które kształtujemy, a które potem kształtują nas”, a w Wielkiej Brytanii, The Guardian napisał: „Film Roberta Redforda o Instytucie Salka w Kalifornii i pracującej w nim społeczności naukowców jest rewelacyjny.”

W celu uzyskania więcej informacji zapraszamy na stronę:
www.sundancechannel.pl / www.facebook.com/sundancepl


O Sundance Channel

Kanał Sundance Channel realizuje misję wspierania kreatywności sformułowaną przez jego założyciela Roberta Redforda, przez co jest telewizją stworzoną dla niezależnie myślących widzów szukających czegoś nowego. Odważny, pomysłowy i bezkompromisowy Sundance Channel oferuje widzom różnorodny i ciekawy wybór doskonałych niezależnych filmów fabularnych i dokumentalnych oraz oryginalnych programów telewizyjnych. Poza szeroką dystrybucją na terenie Ameryki Północnej Sundance Channel jest dostępny na terenie Europy, Azji, Ameryki Łacińskiej, w północnej Afryce i na Bliskim Wschodzie. Kanał należy i jest obsługiwany przez spółkę AMC Networks Inc. (ogólnoświatowy oddział AMC Networks). Sundance Channel jest rozpoznawalną i przyciągającą widzów marką dostępną w jakości HD na wielu platformach.


O AMC Networks International

AMC Networks International (AMCNI) jest ogólnoświatowym oddziałem AMC Networks, który dostarcza rozrywkę i uznane programy widzom z ponad 140 krajów na obszarach Afryki, Azji, Europy, Ameryki Łacińskiej, i na Bliskim Wschodzie. AMCNI obejmuje światowe marki jakimi są Sundance Channel i AMC, ale również popularne, lokalne kanały tematyczne. W celu uzyskania więcej informacji zapraszamy na stronę: www.amcnetworks.com/amcni.

Dodaj komentarz

Na portalu Archinea prezentujemy projekty nowoczesnych domów, inspirujące wnętrz oraz najciekawsze projetkty polskich architektów.
Więcej w Światowa Architektura
Praca de Lisboa w Porto. Projekt: Balonas & Menano Architectural and Urban Concept. Zdj. Piotr Krajewski
Praca de Lisboa w Porto – Balonas & Menano Architectural and Urban Concept

Zamknij