Dom Autorodzinny – Robert Konieczny KWK Promes

Dom Autorodzinny prezentuje nowy sposób myślenia o domu dla osób dojeżdżających autem. Nowatorski projekt opracował Robert Konieczny z zespołem pracowni KWK Promes, a obiekt został doceniony przez krytyków oraz prasę na całym świecie. W 2013 roku budynek otrzymał nominację do Europejskiej Nagrody im. Miesa van der Rohe.


Nazwa: Dom Autorodzinny, Polska
Pracownia: Robert Konieczny KWK Promes
Autor: Robert Konieczny
Współpraca: Katarzyna Furgalińska, Magdalena Adamczak, Łukasz Marciniak
Konstrukcja: Kornel Szyndler
Instalacje: Tb-Projekt
Klient: Prywatny
Powierzchnia terenu: 5055m2
Powierzchnia użytkowa: 990m2
Projekt: 2007
Budowa: 2009-2012
Zdjęcia: Juliusz Sokołowski, Olo Studio
Publikacje: Zeppelin (03.2013), Mark Magazine (02/03 2013)
Nagrody: Nominacja do Europejskiej Nagrody im. Miesa van der Rohe 2013
Wystawy: Logika Przestrzeni 11/12.2011

 

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes. Zdj. Juliusz Sokołowski

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes. Zdj. Juliusz Sokołowski

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes. Zdj. Juliusz Sokołowski

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes. Zdj. Juliusz Sokołowski

Dom Autorodzinny


Dom Autorodzinny to nowy sposób myślenia o domu podmiejskim, do którego najczęściej dojeżdżamy samochodem, a do środka dostajemy się przez garaż (główne wejście jest rzadko używane). Postęp technologiczny w motoryzacji sprawia, że samochody są coraz bardziej czyste i ekologiczne, dlatego też postanowiliśmy włączyć garaż do reprezentacyjnej części budynku.

W wyniku tego powstała nowa odmiana domu jednorodzinnego. W Domu Autorodzinnym strefa wejścia i wjazdu jest jedną przestrzenią, a moment wjeżdżania do środka staje się przyjemnym doświadczeniem. Działka ze sporym spadkiem w stronę drogi miała mankament – dojazd możliwy był jedynie od strony południowej, gdzie planowano ogród. Pojawił się pomysł zniwelowania terenu i wytworzenia dwóch stref: placu dojazdowego na poziomie drogi i intymnego ogrodu wraz z domem trzy metry wyżej.

Aby wygodnie dostawać się do budynku, czyli parkować samochodem na poziomie salonu, zaprojektowaliśmy drogę łączącą oba poziomy. Chcąc uniknąć rozcięcia ogrodu i naruszenia jego intymności, droga została przykryta zielonym dachem i ograniczona ścianami. W efekcie powstał tunel (łączący w sobie wejście i wjazd), który wyłania się w ogrodzie, a dom to jego logiczne przedłużenie. Właściciel jest kolekcjonerem sztuki, stąd pomysł, aby całą przestrzeń tej nietypowej strefy wejściowej przeznaczyć na galerię obrazów.

 

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes. Zdj. Olo Studio

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes. Zdj. Juliusz Sokołowski

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes. Zdj. Olo Studio




Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes. Zdj. Juliusz Sokołowski

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes. Zdj. Olo Studio

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes. Zdj. Juliusz Sokołowski

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes. Zdj. Juliusz Sokołowski

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes. Zdj. Juliusz Sokołowski

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes. Zdj. Olo Studio

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes. Zdj. Juliusz Sokołowski

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes. Zdj. Olo Studio

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes. Zdj. Olo Studio

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes. Zdj. Juliusz Sokołowski

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes. Zdj. Juliusz Sokołowski

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes. Zdj. Juliusz Sokołowski

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes. Zdj. Juliusz Sokołowski


 

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes

Dom Autorodzinny. Projekt: Robert Konieczny KWK Promes

Zobacz: Centrum Dialogu Przełomy w Szczecinie!

Zobacz również:

Komentarze na temat “Dom Autorodzinny – Robert Konieczny KWK Promes”

  1. Mariusz napisał(a):

    można negatywne opinie wyrażać? czy będą jak zazwyczaj usuwane?

  2. Archinea napisał(a):

    Oczywiście, że tak.

    Natomiast warunek jest taki, że muszą to być opinie konstruktywne, trzymające określony poziom.

    Nie chcemy mieć poziomu dyskusji o architekturze podobnego do konkurencyjnego serwisu – tego nie ukrywamy.

    Zachęcamy do komentowania.

    Pozdrawiamy!
    Zespół Archinea

  3. Iwona napisał(a):

    Nie mam pytań -to mó świat

  4. Stefan napisał(a):

    Panie Mariuszu, czekamy na negatywne opinie, a później prosimy o prezentacje swojego projektu :)

    Projekt rewelacyjny. Więcej pisać nie trzeba, bo obroni się sam.
    Gratulacje dla KWK.

  5. Tadeusz napisał(a):

    A ja opinie napiszę negatywną… kolejny projekt z pracowni KWK promes, który jest powtórzeniem kilku pomysłów… przypomina nieco dom atrialny… dom twierdzę… moim zdaniem pomysłowość w tym biurze chyba się kończy. I ta nazwa… autodom… niby rysunek koncepcyjny tłumaczy nazwę, że różni go od domu jednorodzinnego to, że mieszkamy razem z autami ;) bez przegród ściennych (pomysł ten ju był przez zagranicznych projektantów wykorzystywany)… i nie trafiony.. choćby na spaliny i życie z autem w tle… jednak jak przyjrzymy się rzutom dokładniej.. to niczym nie różnią się od typowego domu jednorodzinnego. I w tym projekcie i w każdym innym jednorodzinnym domu… miejsce postoju auta odgradzają ściany i inne pomieszczenia co widać na załączonym obrazku. Według mnie słaba koncepcja tej pracowni. Rozczarowany jestem powtarzalnością pomysłów, które oryginalne w poprzednich koncepcjach tutaj jakby są na siłę. 3+ dla projektu. Boję się, że niedługo powstanie superdom tylko dlatego, że na ścianie będzie namalowany supermen.

  6. Tomek napisał(a):

    Widzę, że opisujecie Państwo dom, na którego budowie byłem jednym z wykonawców. Niestety w opisie inwestycji jest sporo błędów oraz nieścisłości. Powierzchnia zabudowy rzeczywiście wynosi ok. 1000 mkw, lecz niestety tunel wjazdowy oraz liczne skosy i łuki wewnątrz budynki sprawiają, że powierzchnia użytkowa domu spada drastycznie do około 300 mkw. Architekci chwalą się, że samochód jest w tym domu członkiem rodziny, a garaż jest salonem. Niestety pomija się kwestie tego, że w Polsce klimat mamy taki jaki mamy i w zimie ten salon nie wygląda zbyt atrakcyjnie. Ponadto ten dom stoi w Chybach pod Poznaniem, czyli jak większość budowanych obecnie w Polsce domów we wsiach pod miastem, gdzie dojazd odbywa się przez błotno – gliniaste drogi, o czym niestety również projektanci zapomnieli wynosząc samochód z garażem na piedestał, twierdząc że nowoczesne samochody są czyste i ekologiczne. I jeszcze jedna kwestia, której na umiejętnie wykadrowanych zdjęciach NIE WIDAĆ: aby wybudować ten dom trzeba było przemieścić olbrzymie masy ziemi (zniwelowano dosyć ciekawe wzniesienie), przez co sąsiedzi zyskali nieciekawy widok na usypane pod budowę skarpy- aby jakoś poradzić sobie z tym problemem i nie widzieć usypanych hałd ziemi pobudowali wysokie betonowe ogrodzenia, które m.in. stwarzają dość ponury widok zwłaszcza widoczny z salonu. Sama działka ponadto nie nadawała się zbytnio na budowę domu o takiej powierzchni (bardzo wąska i długa).

  7. Elfir napisał(a):

    Mapa google: 52.461494,16.766883

    to ten dom?

    1. Tomek napisał(a):

      Dokładnie ten :)

  8. Maciek napisał(a):

    Kilka słabych punktów projektu już wymieniono. Ja podziwiam klienta, który wydał na garaż 3x tyle co na mieszkanie i architekta, któremu udało się kogoś do tego przekonać. Pozwolę sobie zauważyć, że mimo ogromnego wysiłku i geniuszu Pana Koniecznego samochód (auto) nadal stoi w garażu odizolowanym od reszty. Z pewnością pojawia się problem zawracania i wyjeżdżania z garażu. Przy małym samochodziku jest łatwo ale załóżmy że mamy coś dłuższego… Trzeba wycofywać na długości całej rampy?
    Ps.
    Widzę jednak, że sporo negatywnych wypowiedzi zniknęło. Najwyraźniej „boska opatrzność” czuwa nad tym tematem.

  9. Archinea napisał(a):

    Jakie to negatywne opinie niby zniknęły? Może się Panu portale pomyliły?
    Jeśli opinia trzyma poziom kulturalny wypowiedzi, to jaka by to krytyka nie była – komentarz nie zostanie usunięty.

    Pozdrawiamy,
    Archinea

Dodaj komentarz

Na portalu Archinea prezentujemy projekty nowoczesnych domów, inspirujące wnętrza oraz najciekawsze projetkty polskich architektów.