Dworzec Metropolitalny w Lublinie pracowni Tremend w finale World Building of the Year

Smog, hałas, brak wody, wysokie zużycie energii – to problemy, z którymi coraz częściej muszą się mierzyć mieszkańcy miast. Jak z nimi walczyć? To wyzwanie podjęli architekci z pracowni Tremend, projektując Zintegrowany Intermodalny Dworzec Metropolitalny w duchu eko. Ich koncepcja została dostrzeżona i wyróżniona przez jury jednego z najbardziej prestiżowych konkursów świata architektury – World Building of the Year.


Dworzec Metropolitalny w Lublinie
Projekt: Tremend

 

Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Projekt: Tremend

Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Projekt: Tremend

Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Projekt: Tremend

Dworzec Metropolitalny w Lublinie


Biuro projektowe Tremend słynie z realizacji, które zaskakują kreatywnymi rozwiązaniami i zabawą stylem, ale także – szczególną dbałością o środowisko. Architekci chętnie wykorzystują w realizacjach stare przedmioty, którym nadają nowe życie, stosują materiały uzyskane w wyniku recyklingu, wprowadzają do wnętrz dużo naturalnej zieleni. Najlepszym dowodem na zaangażowanie pracowni w ochronę środowiska jest projekt Dworca Metropolitalnego w Lublinie. Koncepcja została wyróżniona przez jury jednego z najbardziej prestiżowych wydarzeń świata architektury – World Building of the Year, towarzyszącego festiwalowi World Architecture Festival. Projekt trafił na shortlistę konkursu w kategorii infrastruktura. Jego prezentacja przed jury odbędzie się w grudniu w Amsterdamie.

Akcja rewitalizacja

Nowy dworzec autobusowy powstanie niedaleko dworca kolejowego. Zostaną tu stworzone nowe miejsca służące integracji w przyjaznym otoczeniu, poczuciu bliskości natury w sercu miasta oraz nawiązywaniu nowych znajomości. W tym celu ogród na dachu oraz ściana zielona mają tworzyć strefę zieleni łączącą dworzec z Parkiem Ludowym. Projekt ma za zadanie rewitalizację obszarów przydworcowych, stworzenie nowej tkanki miejskiej, ma być odpowiedzią na pytanie jak rewitalizować tereny przydworcowe tak aby stały się przyjazne dla podróżnych oraz mieszkańców.


-Architektura miejsc publicznych ewoluuje moim zdaniem w bardzo dobrym kierunku. Łączenie różnych przestrzeni, otwartych stref wspólnych sprzyja nawiązywaniu kontaktów. Centrum komunikacyjne, które powstanie w Lublinie ma ożywić przeznaczoną do rewitalizacji dzielnicę i stać się miejscem spotkań, gdzie ludzie będą mogli spotkać się i spędzić wspólnie czas w atrakcyjnym otoczeniu z terenami zielonymi. Projekt to także odpowiedź na problemy, związane z ochroną środowiska i życiem w mieście, takimi jak smog, zużycie wody i energii, hałas. To obraz tego, w jaki sposób postrzegamy rolę ekologii w architekturze – wyjaśnia prezes zarządu Tremend, architekt Magdalena Federowicz-Boule.


 

Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Projekt: Tremend

Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Projekt: Tremend

Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Projekt: Tremend

Energia przede wszystkim

Bryła obiektu zostanie podzielona na dwa niezależne kubiki, otulone szklaną oranżerią w formie dużych płaszczyzn w technologii kurtyny szklanej. Północna elewacja jednego z kubików zaprojektowana została w formie zielonej ściany, natomiast wschodnia ściana kubika wewnętrznego obłożona płytami z betonu architektonicznego. Wszystkie pomieszczenia wewnątrz budynku dworca zostaną oddzielone od hali przeszkleniem – dodatkowo pomieszczenia administracji wyposażone będą w przyciemniane szyby. Ten podział przestrzeni jest podyktowany nie tylko dbałością o atrakcyjność wizualną przestrzeni, ale przede wszystkim – troską o środowisko. Dzięki umieszczeniu “budynku w budynku” będzie możliwe utrzymanie stosunkowo niewielkiego poziomu zapotrzebowania energetycznego. Energia potrzebna do ogrzania budynku zostanie pozyskana dzięki gruntowym pompom ciepła.

Kolejnym rozwiązaniem, które ograniczy zużycie prądu są energooszczędne oprawy LED. Stopień zużycia energii kontrolowany będzie także poprzez zastosowanie detekcji ruchu, uwzględnienie natężenia oświetlenia docierającego z zewnątrz i powiązanie działania systemu z porą dnia, roku oraz innymi czynnikami zewnętrznymi lub sygnałami pochodzącymi z pozostałych systemów budynkowych. W zależności od typu obiektu takie aktywne systemy mogą ograniczyć zapotrzebowanie energetyczne instalacji oświetleniowej o 50%, dzięki czemu zwrot kosztów inwestycji w system sterowania możliwy jest średnio już po 3 latach.




W zgodzie z naturą

Jako odpowiedź na coraz bardziej rozpowszechniony problem smogu, architekci zastosowali kostkę antysmogową – nowoczesny, materiał o właściwościach fotokatalitycznych. Zawiera ona dwutlenek tytanu, który pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia. Wsparciem w utrzymaniu odpowiedniej jakości powietrza będą również rośliny – projekt zakłada nasadzenie gatunków, które szczególnie sprzyjają produkcji tlenu. Woda potrzebna do podlewania roślin ma być pozyskiwana dzięki systemowi oczyszczania ścieków deszczowych. To nie koniec rozwiązań eco-friendly – na terenie dworca znajdą się stanowiska dla rowerów oraz ładowarki do elektronicznych samochodów i autobusów.

O World Architecture Festival

World Architecture Festival to jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń dedykowanych architektom o międzynarodowym zasięgu. Najważniejszym punktem festiwalu jest uroczysta gala wręczenia nagród – w tym World Building of the Year. Pierwsza edycja odbyła się w Barcelonie, w 2008 roku – jako wydarzenie mające “celebrować najlepsze projekty architektoniczne z całego świata”.

 

Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Projekt: Tremend

Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Projekt: Tremend

Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Projekt: Tremend

Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Projekt: Tremend

 

 

Komentarze na temat “Dworzec Metropolitalny w Lublinie pracowni Tremend w finale World Building of the Year”

  1. P. pisze:

    Kluczem do charakteru budynku są ażurowe słupy. ” Elewacje ” dworca przypominają dzięki nim pawilon w ogrodzie botanicznym. Wzmacnia to wrażenie roślinność na ścianach dworca. W połowie XIX w. ( secesja ?, w architekturze ogrodowej :))) ??? ) stawiano tam , podobne w charakterze pawilony drewniane, z ażurowo powycinanymi ścianami, mającymi chronić wnętrza przed słońcem. Nadawało to budynkom lekkości, co także widać w tym projekcie. Widać wyraźne nawiązania.Nie dziwię się tej nagrodzie. :))) Nareszcie widzę prawdziwy, polski sukces. Bardzo się cieszę.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Zobacz również:



Na portalu Archinea prezentujemy projekty nowoczesnych domów, inspirujące wnętrza oraz najciekawsze projetkty polskich architektów.