Dyplomy Architektury: Budynek mieszkalny z galerią sztuki w Warszawie projektu Julii Popiołek

„Wielorodzinna zabudowa uzupełniająca przy ul.Hożej 1a w Warszawie. Obiekt mieszkalny z galerią sztuki dla młodych twórców oraz kawiarnią w parterze” to inżynierska praca dyplomowa Julii Popiołek, pod kierunkiem dr arch. Ewy Widery na Politechnice Warszawskiej.


Temat: Wielorodzinna zabudowa uzupełniająca przy ul.Hożej 1a w Warszawie. Obiekt mieszkalny z galerią sztuki dla młodych twórców oraz kawiarnią w parterze.

Projektant: inż. Julia Popiołek | mail: julia.popiolek@gmail.com
Promotor: dr arch. Ewa Widera
Uczelnia: Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej.

 

Dyplomy Architektury: Budynek mieszkalny z galerią sztuki w Warszawie. Projekt: Julia Popiołek

Kontekst historyczny oraz główne założenia projektu


Działka przy ulicy Hożej 1a to prestiżowe miejsce, które z roku na rok coraz bardziej tętni życiem. Znajdują się tu tak popularne i oblegane domy handlowe jak Mysia 3, Vitkac (ul. Bracka 9) oraz ulica Mokotowska zapełniona ekskluzywnymi butikami w parterach. Wszystkie te czynniki wpływają na kształtowanie się miejsc obleganych przez elity towarzyskie, artystów oraz przedsiębiorców. Okolica zyskuję swoją rangę również dzięki budynkom rządowym znajdującym się w kwartale ograniczonym ulicami: Hożą, Placem Trzech Krzyży, Kruczą i Żurawią. Mieszczą się tam: Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Skarbu Państwa, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Główny Urząd Geodezji i Kartografii. Wschodnia pierzeja Placu to zabytkowy Instytut Głuchoniemych i Ociemniałych oraz siedziba Banku ING projektu prof. Marka Świerczyńskiego. Nie bez znaczenia pozostaje budynek siedziby Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Najbardziej charakterystycznym punktem na Placu jest centralnie posadowiony okrągły kościół Świętego Aleksandra. Dodatkowym atutem działki jest widok jaki obserwuje się z wyższych kondygnacji projektowanego budynku. Z okien północnej elewacji rozciaga się obraz wyrastającej z niewysokiej tkanki miejskiej zabudowy wyskościowej ścisłego centrum Warszawy oraz na piękne, nadwiślańskie rejony miasta.

W kwartale zabudowy w którym znajduje się działka przy ulicy Hożej 1a dominuje zabudowa mieszkaniowa: kamienice z usługami zlokalizowanymi w parterach.

Kamienica według projektu architektów Henryka Stifelmana i Stanisława Weissa (Hoża 1 oraz 1A) budowana dla Bronisława Sukierta powstała w latach 1913 – 1914 równocześnie z kamienicą Hożą 1. Pierwotnie obydwa budynki były traktowane jako jedna całość.

W swoim projekcie zdecydowałam się odtworzyć pierwotną funkcję budynku – funkcję mieszkaniową z usługami w parterze.

 

Dyplomy Architektury: Budynek mieszkalny z galerią sztuki w Warszawie. Projekt: Julia Popiołek

Dyplomy Architektury: Budynek mieszkalny z galerią sztuki w Warszawie. Projekt: Julia Popiołek

Podział funkcjonalny


Zwarta bryła budynku w kształcie litery H została podzielona funkcjonalnie. Parter usługowy zawiera dwie funkcje o charakterze kulturotwórczym: kawiarnię oraz galerię sztuki dla młodych twórców. Kawiarnia jest jednokondygnacyjna, natomiast galeria sztuki dzieli się na dwie kondygnacje – dolna zawiera miejsce do spotkań, projekcji filmowych lub wydarzeń kulturalnych. Dzięki dużym przeszkleniom łączy wnętrze z zielonym dziedzińcem. Część górna przeznaczona jest na wystawy stałe lub czasowe. Wyższe kondygnacje budynku stanowią mieszkania jedno oraz dwu-kondygnacyjne. Kształt budynku został zaprojektowany tak, aby trzon komunikacyjny łączył dwie części mieszkaniowe.

 

 




Dyplomy Architektury: Budynek mieszkalny z galerią sztuki w Warszawie. Projekt: Julia Popiołek

Dyplomy Architektury: Budynek mieszkalny z galerią sztuki w Warszawie. Projekt: Julia Popiołek

 

Dyplomy Architektury: Budynek mieszkalny z galerią sztuki w Warszawie. Projekt: Julia Popiołek

 

Ze względu na prestiżowy charakter lokalizacji w części frontowej parteru postanowiłam zaprojektować kawiarnię i uczynić ją otwartą poprzez przeszklenie ścian od ulicy oraz od wewnętrznego dziedzińca. Nadaje to lekkości oraz zaprasza do odwiedzenia ulokowanej w głębi galerii sztuki. Zlokalizowane funkcje tworzą kulturotwórczy charakter miejsca dając szansę młodym na pokazanie swoich prac w prestiżowym miejscu w centrum Warszawy.

 

Dyplomy Architektury: Budynek mieszkalny z galerią sztuki w Warszawie. Projekt: Julia Popiołek

Dyplomy Architektury: Budynek mieszkalny z galerią sztuki w Warszawie. Projekt: Julia Popiołek

Dyplomy Architektury: Budynek mieszkalny z galerią sztuki w Warszawie. Projekt: Julia Popiołek

Dyplomy Architektury: Budynek mieszkalny z galerią sztuki w Warszawie. Projekt: Julia Popiołek

 

Zobacz również:

Komentarze na temat “Dyplomy Architektury: Budynek mieszkalny z galerią sztuki w Warszawie projektu Julii Popiołek”

  1. aa napisał(a):

    napisz kto ci robił wizualizacje :)

  2. Małgorzata napisał(a):

    Po co komu i na co taki wyblakły i BEZPŁCIOWY budynek?
    Oto dlaczego przeciętny poziom architektów w Polsce jest tak niski.
    Bo NIBY renomowana uczelnia wypuszcza takich słabych absolwentów!

  3. Ewa napisał(a):

    Bezpłciowy? A czy naprawdę potrzeba nam budynków modnych, krzykliwych, mówiących patrzcie na mnie, i przyćmiewających swym wyglądem wszystkich sąsiadów?

    Jak dla mnie jest elegancki, subtelny, taki, który jakością wykonania mógłby znacząco podnieść walory estetyczne tego obszaru. Wyobrażam go sobie za 50 lat, i widzę, że wciąż świetnie wpisuje się w kontekst, a nie straszy dziwnymi pomysłami z przeszłości…

    1. Małgorzata napisał(a):

      BEZPŁCIOWY czyli NIJAKI! Nawet te kamienice,które są obok,są JAKIEŚ, mimo,że są przeciętne,są ładniejsze i bardziej przyciągające wzrok, niż to coś w środku.
      Potrzeba nam budynków wyrazistych, z charakterem, Z JAJAMI, a nie wyblakłych wydmuszek!
      Do zaprojektowania takiej elewacji nie potrzeba architekta, każdy człowiek potrafi narysować jeden duży prostokąt i kilka mniejszych prostokątów w środku.

  4. Adam napisał(a):

    Pani Małgorzato, po raz kolejny czytam Pani zgryźliwy komentarz i już nie mogę przejść koło niego bez słowa. Każdy ma prawo do własnej opinii, ale proszę nie umniejszać architekturze modernistycznej, w której prosta, delikatna, syntetyczna, czasem kontrastowa ( można tu wymieniać wiele określeń) forma jest w bardzo dobry sposób zagospodarowana, dostosowana do skali człowieka w danej większej przestrzeni miejskiej. Owe „duże prostokąty” to elewacja, a „mniejsze” to otwory okienne. Niech Pani wybaczy, ale z pewnością nie jest Pani osobą wykształconą w tym temacie. W 100% nie zgadzam się z Pani zdaniem i nawet nie będę tutaj polemizować, nadmienię tylko, że dobry projekt wykonany przez architekta to suma dobrej przestrzeni wewnętrznej budynku, harmonijnie zakomponowane otoczenie, spełnione warunki ewakuacji, nasłonecznienia, usytuowanie wdł stron świata, konstrukcja, kontekst i wiele wiele innych w tym elewacja czy detale. Oglądając powyższy projekt śmiem twierdzić, że to bardzo dobrze wykonana praca, z wysmakowaną, ciekawą podwójną elewacją.

  5. Małgorzata napisał(a):

    Mam nadzieję zamieszczać więcej ZGRYŹLIWYCH komentarzy na Archinei,(który to portal zamieszcza o wiele więcej dobrych polskich projektów niż Bryła),chyba, że administratorzy będą mnie wykasowywali.

    Co do mojego wykształcenia architektonicznego, to nigdzie na portalu nie zauważyłam zastrzeżenia,że komentarze mogą tu pozostawiać tylko architekci, więc ,jak rozumiem, portal jest otwarty dla wszystkich miłośników architektury. I KAŻDY ma prawo zamieszczać tu swoje opinie, również te bardzo krytyczne.

    Zgadzam się z Panem co do różnych warunków,(które Pan wymienił) jakie powinien spełniać dobry projekt.

    Jednak, dla mniej NAJWAŻNIEJSZYMI warunkami jest to ,żeby projekt przyciągał wzrok, chwytał za serce i ZMUSZAŁ do podziwiania, czy się tego chce,czy nie chce.
    Projekt p. Julii tych warunków nie spełnia.Jest poprawny i przeciętny.

    Projekty, które spełniają moje warunki to:
    1.Muzeum Ghery’ego w Bilbao
    2.most Fostera w Millau
    3.stadion Ptasie Gniazdo
    4.komplex Linked Hybrid Holla

    Te obiekty uważam za najpiękniejsze na świecie, każdy w swojej kategorii, i do tego wzorca przyrównuję wszystkie projekty (również własne).
    Może Pan ripostować,że p.Julia jest TYLKO absolwentką, ale nie tak dawno i bryła i Archinea przedstawiały projekt absolwenta p. Jakuba ( nazwiska niestety nie pamiętam). To był ten projekt z ciągłymi ruchomymi schodami przez 3 czy 4 kondygnacje .
    Mimo,że, taki pomysł młodego projektanta jest technicznie niewykonalny, samym projektem byłam zachwycona i dałam temu wyraz na bryle.
    Jak Pan sam napisał każdy ma prawo do własnej opinii i oto moja opinia j.w.

    1. Adam napisał(a):

      Dziękuję za pierwszy składny komentarz w Pani wykonaniu z jakimkolwiek uzasadnieniem. Więcej nie będę dyskutować. Są gusta i guściki. W mojej wypowiedzi nie było żadnej riposty, że Pani Julia to „tylko” absolwentka. Więc proszę nie wkładać w moje usta takich wypowiedzi i czytać ze zrozumieniem. Pozdrawiam i życzę większej gradacji komentarzy.

  6. Małgorzata napisał(a):

    Czytam ze zrozumieniem i nie napisałam,że Pan coś powiedział, tylko,że MOŻE, czyli mógłby Pan w określony sposób ripostować, czego Pan nie zrobił.
    Co do obszerności mojego komentarza.Codziennie oglądam kilkadziesiąt projektów na różnych portalach, kilka czy kilkanaście zwraca moją uwagę i gdybym każdemu poświęcała tak obszerne komentarze jak powyższe, to nic bym innego nie robiła tylko siedziałam bym przy komputerze cały dzień.
    Przy komputerze spędzam ok. 1-1,5h dziennie i stąd skrótowość moich wypowiedzi, która tak bardzo się Panu nie podoba.

    Również pozdrawiam

    1. Dominika napisał(a):

      Jedyne czego Pani nie zauważa i nie rozumie, że przytoczone budowle to ikony, budynki o niecodziennej funkcji, które mają przyciągać wzrok. Istnieje też coś takiego jak architektura TŁA, bez której takie ikony niczym by się nie wyróżniały, bo zalani wyróżniającymi się obiektami, nie bylibyśmy w stanie wychwycić i uwypuklić znaczenia prawdziwych perełek. Powodem zdegradowania wyglądu polskich miast jest między innymi właśnie to, że każdy chce zostać zauważony, co w dużej skali jest tragedią, a nie sposobem na kształtowanie przestrzeni.
      Krytykowanie obiektu architektury za to tylko że jest budynkiem mieszkalnym, działającym świetnie jako architektura tła, ale nie będącym np. stadionem świadczy o tak niskiej wiedzy, że sugeruję zastanowić się nad celem takich komentarzy. To tak jakby krytykować suknię ślubną lub garsonkę porównując ją do sukienek karnawałowych lub balowych…

Dodaj komentarz

Na portalu Archinea prezentujemy projekty nowoczesnych domów, inspirujące wnętrza oraz najciekawsze projetkty polskich architektów.