Jak co roku, prezentujemy zestawienie najciekawszych koncepcji domów jednorodzinnych w Polsce, publikowanych na łamach portalu Archinea w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Od luksusowych willi do małych, pomysłowych i skromnych domów. Zachęcamy do inspirującej lektury, a architektom gratulujemy świetnych pomysłów! Już za kilka dni – zestawienie najciekawszych rezydencji zrealizowanych na przestrzeni ostatnich miesięcy!
House by the ROCK
Autorzy: STOPROCENT Architekci
Dom „House by the ROCK” pracowni STOPROCENT Architekci zaprojektowany został na działce zlokalizowanej w malowniczej części Jeleniej Góry – w sąsiedztwie parku zlokalizowanego na pagórkach, z których zadrzewionych zboczy rozciąga się widok na panoramę Karkonoszy.
Działka posiada unikalne ukształtowanie terenu. Jest bardzo zróżnicowana pod względem wysokościowym. Z uwagi na dostęp do działki z od strony północnej, północno – wschodni kierunek opadania terenu oraz ekspozycję na unikalną formację skalną na działce sąsiedniej wyłączonej z możliwości zabudowy, budynek został zlokalizowany w północnej części działki. Zaplanowany został, jako układ 2 brył na planie kwadratów odgiętych od siebie tak, by każdy z nich wykorzystywał możliwie wiele walorów terenu zarówno widokowych, jak i związanych z operowaniem światła o różnych porach dnia. Każdej z brył przypisana została odrębna funkcja.
Taka lokalizacja budynku optymalnie wykorzystuje naturalne ukształtowanie terenu. Przeszklony łącznik o dachu płaskim ukierunkowany na piękne drzewa i las połączy 2 bryły. Unikalny charakter został nadany również przez wprowadzenie świetlików w górnej części dachów spadzistych.
„Przestrzenie wewnętrzne przenikają się zarówno ze sobą, jak i z otaczającym go zewnętrzem, które dzięki zaprojektowanym przeszkleniom i ukierunkowanym widokom zaproszone zostały do środka” – opowiadają autorzy projektu z pracowni STOPROCENT Architekci.
W odpowiedzi na tak unikalną działkę oraz wyjątkową formę budynku, wykończenie fasad zaprojektowane zostało jako jednakowe na ścianach oraz na dachu. Płaszczyzny fasadowe oraz płaszczyzny połaci dachowych wykończone będą gontem o jego charakterystycznej fakturze w kolorze żywego drewna, które z czasem zszarzeje, spatynowieje.
Do brył wykończonych tak jednorodnie materiałowo gontem dodane będą antracytowe lamelki w układzie pionowym. Pełnić będą funkcję okładziny elewacyjnej, ale przede wszystkim w formie żaluzji w układzie harmonijkowym na przeszkleniach okiennych umożliwiać będą niemalże całkowite zamknięcie przeszkleń. Ujęte w formie zsuniętych zaparkowanych skrzydeł żaluzji albo przymykając okna zapewnią zmienność fasady w zależności od obecności użytkowników, pory dnia lub nastroju mieszkańców domu.
Zobacz więcej: House by the ROCK – wyjątkowy dom w unikalnym otoczeniu
Machina
Autorzy: Przemek Olczyk | Mobius Architekci
Najnowszy projekt pracowni Mobius Architekci przywodzi na myśl antyczne pojęcie „deux ex machina”. Prostopadłościenne bryły wysuwają się ze wzgórza imitując ruch tłoków. Okręgi wpisane w bryłę to elementy olbrzymiej maszynerii, złagodzonej przez długie proste linie i biel fasady. Spojrzenie na rzut tego domu pobudzi wyobraźnię fanów motoryzacji, dla innych może być ciekawą koncepcją geometrycznych brył.
Teren inwestycji to zanurzona w bujnej zieleni, otoczona wysokimi drzewami działka. Nieregularny kształt i zróżnicowane ukształtowanie terenu tworzą niezwykły kontekst dla futurystycznej bryły usytuowanej na wzgórzu.
Kompozycja prostych kształtów – zawieszonych w powietrzu prostopadłościennych „pudełek” i okrągłej bazy – tworzy razem dynamiczną i niepowtarzalną kompozycję przestrzenną. Zanurzone w naturalnym terenie bryły mieszczą obszerny programy funkcjonalny z wyraźnie wydzielonymi strefami funkcjonalnymi – dzienną i sypialnianą, wejściową z efektownym garażem mieszczącym super nowoczesne pojazdy oraz miejscami relaksu i przestrzeni domowego SPA.
Prostopadłościenne formy dynamicznie przecinające przestrzeń wykończono w bieli, natomiast okrągła baza przekryta zielonym dachem stanowiąca serce założenia wykończona będzie rudymi, rytmicznie ułożonymi lamelami. Motyw okręgów powtarzają także kształty świetlików dachowych, które doświetlają wnętrza willi naturalnym światłem oraz charakterystyczne wycięcia w płytach stropodachów. Niektóre z nich przebijają porastające działkę drzewa, spajając architekturę budynku z najbliższym otoczeniem.
Woda to także jeden z charakterystycznych elementów odważnej koncepcji. Niesamowite doznania zapewni mieszkańcom jeden z tarasów widokowych – wychodząca niemalże z ziemi platforma z basenem typu „infinity pool”. Szum wody spływającej swobodnie po krawędzi nowoczesnej konstrukcji koresponduje z niezwykłym, zielonym otoczeniem willi.
Budynek z każdej perspektywy pokazuje inne oblicze, tworząc jednak charakterystyczną całość – formę zbudowaną według wyraźnie zarysowanej w przestrzeni idei – funkcjami dynamicznie rozmieszczonymi w przestrzeni działki wokół centralnie umieszczonego koła – w obszarze którego toczy się codzienne życie. Z jednej strony widzimy zatopione w skarpie nowoczesne, modernistyczne bryły, z innej niemal lewitujące, zawieszone wspornikowo w powietrzu formy. Poruszając się po rezydencji mieszkańcy doświadczają zróżnicowanych doznań wzbogaconych zmieniającym się krajobrazem za oknami domu. Horyzontalne formy rozrzucono w przestrzeni w zależności do znajdującej się wewnątrz funkcji oraz kadrowanych widoków oferowanych przez krajobraz.
Zobacz więcej: „Machina” na zielonym wzgórzu pracowni Mobius Architekci
Dom w krajobrazie Jury Krakowsko-Częstochowskiej
Autorzy: ANTA Architekci Daniel Cieślik
Koncepcja pracowni ANTA Architekci to nowoczesny dom nawiązujący do tradycji, który realizowany będzie w krajobrazie Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Lasy, skałki i piękny pejzaż w zasięgu ręki – w tym urokliwym otoczeniu projektanci stworzyli koncept „szałasu” o dynamicznej, pełnej ruchu formie.
Funkcje domu rozplanowano na powierzchni prawie 300 metrów kwadratowych. Jednak kształt budynku – prosta bryła przekryta stromymi dachami – sprawia, że budynek mimo obszernego programu funkcjonalnego wewnątrz, nie przytłacza skalą najbliższego otoczenia.
Kształt domu tworzy dynamiczną kompozycja dwóch przenikających się form. Przekrytą stromymi dachami część budynku przecina prostopdałościenna podstawa. Obie formy wyróżniają dodatkowo materiały wykończeniowe. Pokryte gładkim, białym tynkiem „pudełko” skontrastowano z naturalnym drewnem, które pokrywa skośne połacie. Budynek z każdej strony wygląda inaczej – spokojna, geometryczna elewacja frontowa w przestrzeni wejścia kontrastuje z dynamicznie skręconą i rozrzeźbioną fasadą ogrodową.
Ściana frontowa posiada minimalistyczny charakter. Oprócz przeszklonych drzwi wejściowych, pozbawiona jest przeszkleń, a zlicowana ze ścianą, biała brama garażowa wtapia się w płaszczyznę fasady. Od strony ogrodu dom otwiera jednak swoje wnętrza dużymi, efektownymi przeszkleniami na otaczającą budynek ze wszystkich stron naturę. Szczególnie efektowny widok mieszkańcom zapewni z wysokiego salonu trójkątne okno sięgające szczytu dachu. Czarne, kontrastujące detale ram okiennych dodają budynkowi współczesnego sznytu.
Dom zaprojektowany w biurze ANTA Architekci to nowoczesna rezydencja, która jednak swoją prostą i skromną formą z szacunkiem dla otaczającej przyrody zaznacza swoją obecność w niezwykłym krajobrazie. Nietypowy i nieregularny rzut, przenikające się kształty i dynamiczne linie tworzą niezwykłą grę światła i cienia. Całość tworzy dynamiczną kompozycję, nawiązującą jednak do tradycyjnej formy domu.
Zobacz więcej: Nowoczesny „szałas” w krajobrazie Jury Krakowsko-Częstochowskiej
Gdyński Dom Transmodernistyczny
Autorzy: Pracownia 111
Wizualizacje: Blok Studio
Gdyński Dom Transmodernistyczny projektu Pracowni 111 zlokalizowana będzie w malowniczej, willowej dzielnicy w centrum Gdyni, obfitującej w cenne zabytki gdyńskiego modernizmu. Osiedle jest w całości chronione jako układ urbanistyczny. Działka inwestorów znajduje się na szczycie wzgórza, oferując spektakularny, panoramiczny widok na morze i centrum miasta.
Teren, na którym usytuowane zostaną budynki, poza niezwykłym widokiem, charakteryzuje się także nieregularnym ukształtowaniem o bardzo silnym, iście górskim nachyleniu. Optymalny dla ekspozycji spadek w kierunku morza zapewni jego mieszkańcom niezwykłe widoki. Główna ulica stanowiąca drogę dojazdową do posesji znajduje się od południowego-zachodu, co też stanowiło dla projektantów wyzwanie w kontekście nasłonecznienia naturalnym światłem pomieszczeń wewnątrz oraz zapewnienia mieszkańcom prywatności od najbardziej nasłonecznionej części budynku.
Dom osadzony jest w silnie zarysowanym kontekście gdyńskiego modernizmu. Dzielnica, na której powstanie budynek znajduje się także w strefie ochrony konserwatorskiej. Gdyński Dom Transmodernistyczny to nie jest jednak architektura historyzująca, choć ideowo czerpie z postulatów kilku modernistycznych nurtów:
- stylu międzynarodowego (przeszklony parter o otwartym planie, rozległe tarasy rozszerzające plan parteru, konstrukcja piętra opartego na delikatnych słupach),
- funkcjonalizmu kubicznego (jasne i uproszczone bryły budynków),
- stylu streamline (mała architektura wraz z bryłami budynków tworzy silnie horyzontalne, dynamiczne kompozycje z elementami opływowymi.
Wszystkie wspomniane inspiracje zostały podane w ultra-nowoczesnej odsłonie, silnie inspirowanej współczesnym eksperymentem domów profesorskich w muzeum Bauhausu w Dessau – stąd też nazwa „Gdyński Dom Transmodernistyczny”, jako pomost między interpretacją znanych postulatów modernizmu (nie tylko gdyńskiego, ale też międzynarodowego) a jego współczesną, eksperymentalną reinterpretacją (próba rozwinięcia modernistycznych założeń poprzez zastosowanie nowoczesnych technologii, które 100 lat temu były nieosiągalnym marzeniem wielkich mistrzów Bauhausu).
Budynek posiada wyraźny podział funkcjonalny na dom górny i dolny – zarówno w układzie pomieszczeń, jak i formie przestrzennej domu. Obie przestrzenie mieszkalne ukształtowane zostały w spójny, symbiotyczny układ. Całkowita i bezkompromisowa orientacja zabudowy w kierunku morza ma swoje odzwierciedlenie w usytuowaniu pomieszczeń i kumulacji stref mieszkalnych otwartych na otaczający krajobraz dużymi przeszkleniami. Aby rozwiązać problem dostępu światła dziennego do pomieszczeń pozbawionych okien od południa, architekci zdecydowali się na doświetlenie poszczególnych przestrzeni poprzez zielony dach, która stanowi piątą elewację budynku.
Koncepcja willi jest nierozerwalnie związana, wręcz ideowo uzależniona od materiałów. Jej forma została niemalże wyciosana w niedoskonałej, ręcznie formowanej cegle. Materiał ten, wraz z dopracowanym detalem, równoważy brutalnie minimalistyczną formę. Gdyński Dom Transmodernistyczny to silna interpretacja pięknymi przykładami modernizmu ceglanego, które są obecne również w Gdyni, a także kilkoma modernistycznymi perełkami z sąsiedztwa, silnie wiążącymi małą architekturę z bryłami budynków w nierozerwalne kompozycje.
Zobacz więcej: Gdyński Dom Transmodernistyczny projektu Pracowni 111
Dom w lesie
Projekt: INTERURBAN
Dom w lesie pracowni INTERURBAN odzwierciedla podejście do architektury z myślą o człowieku, który jest nierozerwalnie związany z koniecznością kontaktu ze światem przyrody. W ten sposób nie tylko zapewniona jest przestrzeń dla ich mieszkańców, ale przestrzenie te stają się ciągłymi doznaniami zmysłowymi.
Budynek został zaprojektowany w sercu Wdzydzkiego Parku Krajobrazowego, na obszarze niewielkiej wsi w województwie pomorskim. Powściągliwa prosta forma typowej Kaszubskiej stodoły oferuje możliwość odpoczynku i relaksu poprzez uczciwą integrację z kontekstem w jakim się znajduje.
Klasyczny układ zagrody, w którym budynek mieszkalny, gospodarczy czy inwentarski tworzyły zwarty kompleks dostosowany został do współczesnych potrzeb. W ten sposób powstał amfiladowy, logiczny układ poszczególnych brył zachowujący przy tym silne nawiązanie do historii w nowoczesnej formie. Rytmiczna integracja brył w układzie przestrzennym ma kluczowe znaczenie dla języka projektowania – taki układ nie tylko pozwala na sprawne funkcjonowanie poszczególnych pomieszczeń, ale stanowi również nowy sposób formowania architektury regionalnej.
Aby pośredniczyć między prywatnym wnętrzem a otaczającą naturą, elewacja pokryta została rodzimym gatunkiem drewna, pochodzącym wprost z nadleśnictwa, układ elewacji został uformowany poprzez wykorzystanie różnych, dostępnych powszechnie surowych elementów tarcicy.
Zobacz więcej: W stałym kontakcie ze światem przyrody – dom w lesie pracowni INTERURBAN
„Peryskop” – Dom nad jeziorem
Projekt: MUS ARCHITECTS
Projektowany dom zlokalizowany jest nad Jeziorem Żywieckim. Działka położona jest w pięknym miejscu z widokami na góry oraz w bezpośredniej bliskości wody (około 100 metrów do linii brzegowej). Zbiornik wodny jest otoczony wałem ziemnym, a działka nie ma bezpośredniego widoku na jezioro, w związku z czym jednym z kluczowych założeń projektu pracowni MUS ARCHITECTS była chęć rozwiązania tego problemu.
Celem projektowanej architektury jest między innymi uzyskanie widoku na Jezioro Żywieckie. Dosłownie „spojrzenie” ponad przeszkodą, jaką jest wał ziemny stojący między terenem opracowania a widokiem.
„Postanowiliśmy nawiązać do narzędzia, jakim jest peryskop – przyrząd optyczny służący do obserwacji przedmiotów znajdujących się poza polem widzenia obserwatora lub zakrytych przeszkodami. Zaprojektowany przez nas dom jest architektoniczną interpretacją funkcji i formy peryskopu” – opowiadają autorzy projektu.
Program funkcjonalny domu został rozłożony na trzech poziomach, w schemacie odwróconym.
„Część dzienną zdecydowaliśmy się podnieść maksymalnie do góry w taki sposób by zapewnić widok ponad linią wału na jezioro i jego przeciwległy brzeg.”
Na parterze znajduje się strefa wejściowa z holem, garażem dwustanowiskowym oraz strefą spa posiadająca bezpośrednie wyjście na ogród w części zachodniej działki. Na pierwszym piętrze mieści się cała część nocna – pokoje oraz łazienka. Na najwyższej kondygnacji znajduje się salon z jadalnią oraz kuchnia, a także mała toaleta. Cześć dzienna położona jest w całości powyżej wału, dzięki czemu uzyskano szeroki, panoramiczny widok na zbiornik wodny. Dzięki zastosowaniu cienko-profilowego systemu stolarki okiennej możemy niemalże całkowicie otworzyć się na widok zacierając barierę miedzy wnętrzem a zewnętrzem.
Z boku bryły mieści się wydzielona klatka schodowa łącząca wszystkie kondygnacje. Dodatkowo w garażu zlokalizowano niewielki towarowy dźwig umożliwiający transport zakupów i towarów bezpośrednio do kuchni.
Dom stanowi odzwierciedlenie założeń koncepcyjnych i funkcjonalnych. Nowoczesna, zintegrowana i spójna bryła tworzy rozpoznawalny znak w przestrzeni, „Peryskop” pozwalający spojrzeć dalej i zobaczyć więcej.
Projektowana przestrzeń umożliwia rekreację i podziwianie okolicy na wielu poziomach – z tarasów przy pokojach w części prywatnej, a także, – co stanowi największy walor uzyskany w wyniku procesu projektowego, z dużej części dziennej podniesionej ponad linię wału otaczającego jezioro.
Zobacz więcej: Spojrzeć dalej, zobaczyć więcej. Dom „Peryskop” pracowni MUS ARCHITECTS
Dom Zorro
Pracownia: 81.WAW.PL
Wizualizacje: Michał Nowak
Dom Zorro to projekt warszawskiej pracowni architektonicznej 81.WAW.PL. Na jego nietypowy kształt wpłynęła szerokość leśnej działki, bowiem ma ona zaledwie 20 metrów. Charakterystyczne złamanie nastąpiło w środkowej części bryły. To w niej zlokalizowano klatkę schodową. Jasny i przestronny hol otwiera się na otaczający las i to właśnie dzięki temu przełamaniu architekci mogli odsunąć ścianę z oknem na odległość większą niż 4 metry i zlokalizować w niej doświetlenia dla środkowej części domu. Reszta ścian wzdłuż dłuższej granicy działki jest ślepa i nie posiada oświetlenia, tak aby optymalnie wykorzystać szerokość działki.
Dzięki temu uzyskaliśmy kształt domu, który w rzucie wygląda jak litera Z, a to oczywiście kojarzy się z Zorro. Nietypowy znak postawiony w formie budynku perfekcyjnie wtapia się w istniejącą tkankę lasu. Kształt bryły pozwolił na uzyskanie dwóch trójkątnych dziedzińców, które dodatkowo doświetlają i wpuszczają przyrodę do środkowej części domu. Litera Z nie jest już tak oczywista z perspektywy człowieka, bowiem dom został zróżnicowany wysokościowo. – mówi Anna Paszkowska‑Grudziąż, architekt z pracowni 81.waw.pl.
Frontowa, parterowa część budynku jest najniższa. Środkowa to już dwie kondygnacje. Zaś trzecia posiada podwyższoną attykę, ponieważ został zlokalizowany na niej dach z możliwością wyjścia.
Salon posiada nietypowe rozwiązanie doświetlenia – jest on przeszklony z dwóch stron. Pierwsze i główne doświetlenie jest poprzez duże panoramiczne okno, które ciągnie się od salonu, aż do kuchni – to prawie 13 mb przeszklenia. Drugie okno znajduje się na ścianie vis-a-vis i otwiera się na trójkątny dziedziniec.
Prywatna część domu znajduje się nad częścią dzienną i także otwiera się dużymi oknami na las. W tej części zlokalizowano trzy sypialnie i dwie łazienki. W środkowej części domu, znalazła się również przestrzeń na pralnię i gabinet. Okno gabinetu otwiera się na drugi trójkątny dziedziniec.
Materiał jaki zastosowaliśmy na elewacji to długa płytka betonowa w kolorze szarym. Dzięki naturalnej barwie betonu, budynek ten nie będzie narzucał się otoczeniu i harmonijnie wtapia się w klimat lasu. Szarą elewację uzupełniają elementy z czarnej deski palonej. Zabezpieczona w ten nietypowy sposób przed działaniem czynników atmosferycznych, nie będzie sprawiała problemów w eksploatacji. – dodaje Rafał Grudziąż, architekt z pracowni 81.waw.pl.
Nietypowa bryła budynku nie jest oczywista. Od frontu jest jednokondygnacyjna i niska, natomiast od ogrodu dwukondygnacyjna. Kształt domu wije się po leśnej działce niczym wąż. To dzięki trójkątnym dziedzińcom udało się uratować kilka drzew, które zostałyby usunięte jeżeli dom miałby tradycyjną formę kwadratu. Poprzez zastosowanie tego nietypowego zabiegu architektonicznego powstał dom w kształcie litery Z – Z jak Zorro.
Zobacz więcej: Dom Zorro – nietypowy znak w formie budynku
Miejska willa we Wrocławiu
Autorzy: INOSTUDIO architekci
Wizualizacje: studiotiimo
Miejska willa projektu INOSTUDIO architekci usytuowana jest na wąskiej działce w willowej dzielnicy Wrocławia. Inwestorom zależało na stworzeniu domu o minimalistycznej formie, który naturalnie wpisze się w okolicę. Ważnym aspektem dla przyszłych mieszkańców było także doświetlenie przestrzeni dziennej domu naturalnym światłem słonecznym. Projektanci stworzyli ciekawą, minimalistyczną białą formę przekrytą stromym dachem, która efektownie uzupełnia krajobraz, wpisując się w zastany kontekst.
Na działce znajduje się dom z płaskim dachem z lat 80-tych ubiegłego wieku, usytuowany pomiędzy pięknymi willami z początku XX wieku. Architekci wspólnie z Inwestorami postanowili nawiązać do okolicznej zabudowy i stworzyli dom przekryty stromym dachem. Wyzwaniem dla projektantów było także rozwiązanie problemu doświetlenia pomieszczeń i dostępu naturalnego światła do domu w godzinach popołudniowych. Z jednej strony budynek przesłania wysoka, 15-metrowa willa, z innej wysokie drzewa zasłaniają naturalne światło. Projekt biura INOSTUDIO architekci jest ciekawą odpowiedzią na wytyczne Inwestorów oraz problemy stosunkowo wąskiej działki.
Kształt budynku narzuciła geometria i wymiary działki oraz rozbudowany program funkcjonalny. Zaprojektowany dom musiał być wąski i długi. Architekci urozmaicili jednak podłużną formę wycięciami w bryle domu – wejściem, atrium, które 'dziurawi’ dach oraz ukrytym tarasem dostępnym z sypialni. Pożądane przez Inwestorów naturalne światło dociera do wnętrz między innymi poprzez 'dziurę w dachu’, które na dolnej kondygnacji tworzy efektowne atrium wypełnione zielenią.
Budynek ma prostą, powściągliwą formę a użyte materiały podkreślają jego minimalistyczny charakter. Dom wykończony został białym tynkiem oraz białą blachą, która stanowi pokrycie dachu. Wybór materiału podyktowany był także względami czysto praktycznymi – bliskością sąsiednich budynków bezpieczeństwem pożarowym. Ocieplającego charakteru dodają mu jednak drewniane okładziny, ułożone nietypowo – 'po skosie’.
Wnętrza domu nawiązują kolorystycznie do jego elewacji. Przestrzeń wykończona została w beli i drewnie. Ciemne, kontrastujące elementy wyposażenia korespondują z czarnymi ramami efektownych dużych przeszkleń, które otwierają wnętrza na najbliższe otoczenie.
Projektanci z INOSTUDIO architekci nie tylko rozwiązali problemy wąskiej działki i doświetlenia części dziennej domu naturalnym światłem, ale stworzyli także ciekawą, zwartą formę – która swoimi proporcjami i kształtem naturalnie wpisuje się w zabudowę okolicy.
Zobacz więcej: Minimalistyczna, miejska willa projektu INOSTUDIO architekci
Dom Doświetlający
Projekt: 77 STUDIO architektury
Leśne otoczenie zdefiniowało charakter nowoczesnej bryły domu jednorodzinnego w podwarszawskiej Magdalence. Ograniczony dostęp do światła dziennego był największym wyzwaniem projektowym dla 77 STUDIO architektury. Na pierwszy plan Domu Doświetlającego wychodzą więc potężne przeszklenia parteru oraz lustrzana bryła piętra. Budynek zyskuje lekkość, a refleksy drzew integrują go z otoczeniem.
Dom Doświetlający to w rzeczywistości trzy budynki – dom mieszkalny, wolnostojący garaż oraz budynek gospodarczy – spięte stalową ramą. Tworzą pawilonową zabudowę na planie prostokąta, z dziedzińcami i półotwartymi przestrzeniami o zróżnicowanym charakterze.
Lokalizacja działki oraz jej silnie zadrzewiona południowa część sprawiają, że cała przestrzeń ogrodu i domu ma ograniczony dostęp do światła dziennego. Parter wykończony jest rytmem pionowych drewnianych lameli, których układ podkreśla domknięcia i otwarcia na wewnętrzny dziedziniec. Kompozycja uzupełniona dziewięcioma przestrzennymi oknami, tworzy lekki, naturalny parawan. Cienkie ramy stolarki okiennej delikatnie rysują granice między domem a naturą. Nowatorskie technologie pozwoliły na zrealizowanie wysokich na 3,4 m przeszkleń o szerokości sięgającej aż 12 metrów.
Poszukując dodatkowych rozwiązań architektonicznych niwelujących problem zacienienia działki, autorzy projektu nałożyli na parterowy pawilon lustrzaną bryłę piętra. Postanowili uchwycić wszelkie, przebiegające ponad koronami drzew promienie słoneczne i dzięki ich odbiciu od refleksyjnej fasady, maksymalnie doświetlić dom.
Udało się to za sprawą autorskiego projektu elewacji przygotowanego przez 77 STUDIO architektury, a zrealizowanego przez producenta systemów okiennych, uwzględniającego paraboliczny ruch słońca, odbijającego się od lustrzanej kondygnacji i wypełniającego światłem zielone patio oraz dzienną część ogrodu.
Zjawisko refleksyjności szkła pozwoliło wizualnie zintegrować górną część bryły z otulającą go zielenią. Znacznych rozmiarów dom subtelnie wpisuje się w otoczenie. Uzyskano w ten sposób efekt zagęszczenia lasu, a granice między przyrodą a budynkiem pozostają niemal niezauważalne. Dla bezpieczeństwa ptaków, szyby szklanego piętra oklejone zostały widocznymi dla nich foliami UV.
Zobacz więcej: Lustrzana rezydencja skryta w zieleni
Dom pod Poznaniem
Projekt: todos.architekci
Przy projektowaniu nowoczesnego domu na przedmieściach Poznania, głównym założeniem pracowni todos.architekci było otwarcie wnętrza pomieszczeń na otoczenie przy jednoczesnym zachowaniu prywatności domowników oraz uszanowaniu istniejącego drzewostanu na działce.
Parter domu przeznaczony jest na strefę dzienną, wypoczynku oraz rekreacji. Funkcje te ulokowane zostały w miejscach najbardziej atrakcyjnych na działce pod względem widoku oraz doświetlenia. W miejscach mniej atrakcyjnych pod względem nasłonecznienia oraz prywatności ulokowane zostały strefy funkcjonalne z pomieszczeniami dodatkowymi – brudna kuchnia, kotłownia, garaż oraz biuro. Od strony północno-zachodniej, gdzie zlokalizowane jest wejście do budynku architekci zaprojektowali maksymalnie szeroki front elewacji przenosząc w to miejsce funkcję ogrodzenia. Lekkości dodaje południowo-zachodni narożnik elewacji, który został podcięty dzięki wykorzystaniu różnic wysokościowych na działce.
Parter budynku został również uplastyczniony o tarasy, które uwzględniają istniejące drzewa, jak również kadrują otwarcia widokowe w sposób zwiększający prywatność domowników. Zaprojektowane zostały również wewnętrzne zielone patia pełniące funkcję ogrodu „zen” – widoczne są z sali fitness oraz wnętrz pomieszczenia biurowego. Na tarasie znajduje się także palenisko, przy którym mieszkańcy będą mogli spędzać wspólnie czas podczas cieplejszych dni.
Na piętrze budynku ulokowane zostały funkcje nocne domu, każda z sypialni posiada wyjście na taras pozwalając na przebywanie domowników w koronach drzew. Sypialnia master posiada widok na wschód pozwalając cieszyć się porannym słońcem znad linii lasu graniczącego z działką. Dodatkowe pomieszczenia uzupełniające takie jak garderoba lub pralnia posiadają okna skierowane w kierunku północnym.
Geometra dachu jest wynikiem spełnienia wymogu warunków zabudowy w postaci symetrycznych dachów wielospadowych. Połacie dachu zostały uzupełnione o doświetlenia takich przestrzeni jaki łazienki i komunikacja. Elewacja domu w większości wykonana będzie ze spieków kwarcowych oraz płyt włókno-cementowych, które są łatwe w utrzymaniu ze względu na bliskość lasu. Kolory to ciepłe szarości, które pozwalają wpisać dom w zalesione otoczenie bez względu na porę roku.
Zobacz więcej: Nowoczesny dom pośród drzew projektu todos.architekci
Zobacz także: Najciekawsze projekty domów 2020
Zobacz także: Najciekawsze projekty domów 2019
Zobacz także: Najciekawsze projekty domów 2018
Zobacz także: Najciekawsze projekty domów 2017
Zobacz także: Najciekawsze projekty domów 2016 roku
Zobacz także: Najciekawsze projekty domów 2015 roku
Zobacz także: Najciekawsze projekty domów 2014 roku