Most na potoku Dřetovice w czeskiej miejscowości Vrapice znajduje się na szlaku dla pieszych, który prowadzi ze wsi na cmentarz. Rzeźbiarska konstrukcja osadzona jest w niezwykłym, naturalnym kontekście, który w pewien sposób rekompensuje zurbanizowaną przestrzeń publiczną wsi. Pojęcie mostu ma wyższe znaczenie – to magiczny portal między światem żywych i umarłych, czy tajemniczy obiekt z Odysei Kosmicznej. Unikalny projekt architektoniczny Ondřeja Císlera z pracowni Aoc architects oraz Petra Teja z Klokner Institute eksploruje granice lekkości i subtelności kładki dla pieszych, artystycznie oparty na hipnotyzującym czarnym i niezwykle zaawansowanym technologicznie materiale.
Most na potoku Dřetovice
Projekt: Ondřej Císler [Aoc architects] – główny architekt, Petr Tej [Klokner Institute] – główny architekt i konstruktor,
Lokalizacja: Vrapice, niedaleko Kladna, Czechy
Klient: Miasto Kladno
Zdjęcia: BoysPlayNice
Autor rzeźby: Jan Hendrych
Technologia: Jiří Kolísko
Produkcja i wykonawstwo mostów: KŠ Prefa
Most na potoku Dřetovice
Krajobraz wokół Vrapice jest również bardzo interesujący pod względem geologicznym, z odkryciami takimi jak skamieniałe zęby rekina. Łąka wokół mostu była często podtapiana, a jej bezpośrednie otoczenie charakteryzuje zarówno systematyczna ingerencja człowieka, jak i względna dzikość określona przez ciągłe zmiany spowodowane powodziami.
Most jest wykonany z odpornego na mróz ultrawysokowartościowego betonu (UHPC) gatunku C110/130, wzmocnionego włóknem. Rozwiązanie konstrukcyjne o rozpiętości 10 m i wypukłości 0,4 m odpowiednio opiera się na podwójnie zakrzywionej geometrii mostu, stabilizując konstrukcję w obu głównych kierunkach i umożliwiając łatwe usztywnienie mostu. Przy 1,5 m szerokości w przekroju i 1,4 m3 materiału użytego do jego budowy, most waży ok. 3,5 tony.
Podczas weryfikacji projektu konstrukcyjnego i technologii odlewania betonu zbudowano prototyp i poddano go próbom obciążeniowym. Do mieszanki betonowej dodano pigment, a kluczowe detale wyszlifowano ręcznie.
Naprzeciw mostu znajduje się „Strażnik”, rzeźba z pracowni prof. Jana Hendrycha. Rzeźbiarz jest między innymi czołowym znawcą rzeźby barokowej umieszczonej w kontekście mostów i pejzaży oraz ich plastycznego modelowania. Rzeźba oparta jest na oryginalnych barokowych archetypach (np. Jana Nepomucena) i umieszczona w układzie krajobrazowym dopełniającym całą kompozycję przestrzenną mostu.
Jednym z głównych tematów kompozycyjnych jest także koncepcja mostu jako cokołu lub kontekstu przestrzennego dla rzeźby, wykonanego z materiału analogicznego do mostu.