Biblioteka Naukowa w Ołomuńcu od 1959 roku używa Czerwonego Kościoła jako magazynu książek, a ten piękny luterański obiekt przez te wszystkie lata był całkowicie zamknięty dla przechodniów i mieszkańców. Województwo Ołomunieckie, właściciel zabytkowego budynku, postanowiło rozbudować całe założenie o niewielką oficynę, która stworzy nową przestrzeń magazynową, a tym samym pozwoli uwolnić Czerwony Kościół na cele kulturalne, takie jak mniejsze koncerty, publiczne odczyty, wykłady lub pokazy sztuki. Głównym założeniem i celem projektu pracowni atelier-r było połączenie ogólnej rekonstrukcji historycznego budynku z nowymi funkcjami kulturalnymi i społecznymi.
Przebudowa i rozbudowa Czerwonego Kościoła w Czechach
Pracownia: atelier-r
Główny architekt: Miroslav Pospíšil
Współautorka: Daria Johanesová (architekt, główny kierownik projektu)
Lokalizacja projektu: Bezručova, Ołomuniec, Czechy
Powierzchnia użytkowa: 590 m² (Kościół o powierzchni 395 m² + Nowy budynek o powierzchni 195 m²)
Koszt: 7,2 mln. €
Klient: Region Ołomuniecki, Ołomuniecka Biblioteka Naukowa
Współpraca:
Projekt wnętrz: Denisa Strmisková Studio
Projekt graficzny: Studio KOSATKO
Stalowe artefakty: Jan Dostál
Generalny wykonawca: Firma Červený kostel [związek firm STRABAG i OHLA ŽS]
Wykonawca wyposażenia wnętrz: Prosto Interiér
Zdjęcia: BoysPlayNice
Rekonstrukcja zabytkowego kościoła i nowoczesna rozbudowa
Czerwony Kościół w Ołomuńcu świętuje powrót w nowym wydaniu. Po ponad 60 latach budynek nie służy już jako magazyn ksiąg. Stał się ważnym ośrodkiem kulturalnym miasta. Obiekt uzupełnił również nowoczesny, utrzymany we współczesnym stylu aneks.
Historyczny budynek był w bardzo złym stanie. W pierwszej kolejności należało wzmocnić fundamenty, naprawić zawilgocony mur, naprawić sztukaterie i tynki oraz uporządkować i uzupełnić ubytki w okładzinie elewacyjnej. Podłogi zostały całkowicie przerobione. Rekonstrukcja dachu była jednym z najważniejszych elementów całego przedsięwzięcia. Kratownice zostały poważnie uszkodzone przez deszcz, w każdej chwili mogły się zawalić. Studio zdecydowało się na całkowitą przebudowę, starając się jednak zachować oryginalne elementy. Nowy dach został wykonany z miedzianych paneli, które kopiują ten sam kształt i format, co w pierwotnym budynku. Autentyczne elementy dekoracyjne niestety nie przetrwały próby czasu, więc pracownia współpracowała ze znanym ołomunieckim rzeźbiarzem Janem Dostalem, który zamiast tego stworzył nowe, współczesne artefakty.
Funkcjonalność budynku wymagała dodatkowej przestrzeni operacyjnej i socjalnej, ale nie mieściła się ona w głównej bryle kościoła. Aby uniknąć znaczących zmian konstrukcyjnych w istniejącym zabytkowym budynku, architekci zdecydowali się na dodanie nowej bryły. Czarna forma znajduje się dokładnie pomiędzy kościołem a dyrekcją biblioteki, łącząc je ze sobą. W swoim wnętrzu mieści wspólny hol wejściowy z recepcją i kawiarnią. Krystaliczna bryła nowej oficyny nawiązuje do neogotyckiej formy kościoła; wywodzi się z jego geometrycznego kształtu, objętości i układu. Rzut jest wyciętym fragmentem planu kościoła, przesuniętym jedynie poza pierwotną platformę. Ściany i dach wykonane są z matowego czarnego aluminium.
Przestrzeń publiczna wokół kościoła jest kolejnym atrakcyjnym dodatkiem do projektu. Tam, gdzie kiedyś było ogrodzenie, teraz jest plac z miejscami do siedzenia i odpowiednią zielenią.
Wnętrza
Atelier-r zaprojektowało koncepcję i filozofię przestrzeni wnętrz oraz poprosiło o współpracę Denisa Strmiskova Studio, które odpowiada za szczegółowe elementy wystroju wnętrz, takie jak dobór oświetlenia, czy gotowe i wykonane na zamówienie meble. Oba zespoły ściśle współpracowały przy wyborze materiałów.
Recepcja i kawiarnia zajmują główną przestrzeń w nowoczesnym aneksie. Wykonana jest z pastelowego różowego betonu. Różowy kolor pasuje również do innych powierzchni w całej przestrzeni, takich jak podłogi, meble lub ściany. We wnętrzu dominuje masywna, wysoka ściana wypełniona starymi książkami, które wieczorem są podświetlane. Przed ścianą wisi kolorowa, szklana oprawa oświetleniowa Lambert & Fils. Eleganckie i minimalistyczne szklane elementy unoszą się w powietrzu, zawieszone na nylonowych linach wysoko nad głowami zwiedzających.
Siedząc na różnych wygodnych krzesłach, odwiedzający cieszyć się mogą medytacyjną atmosferą nowopowstałej przestrzeni. Krzesła Zeitraum, wykonane z drewna orzechowego, znajdują się zarówno we wnętrzu kościoła, jak i w kawiarni. Plastikowe krzesła Hay to z kolei odświeżający projekt braci Bouroullec. Dostępne są również minimalistyczne fotele do odpoczynku. Stoliki kawowe zostały wykonane na wymiar. Materiał i detale stołów zostały zainspirowane tradycyjnymi elementami kościoła. Lampy podłogowe od Kaia przywodzą na myśl nowoczesne pochodnie. Umieszczono je zarówno w kościele, jak i w kawiarni, tworząc we wnętrzu przyjemną atmosferę. Przy projekcie współpracowało studio graficzne KOSATKO, projektując zupełnie nową identyfikację wizualną oraz logo Biblioteki Naukowej w Ołomuńcu.