Centrum Badmintona w Daegu to najnowsza koncepcja pracowni Bogusława Barnasia – BXBstudio. Krakowskie biuro znalazło się w prestiżowym zestawieniu 20 najlepszych młodych pracowni projektowych świata według magazynu Wallpaper* w 2014 roku.
Centrum Badmintona w Daegu (Dalseong Citizen’s Gymnasium)
Projekt: BXBstudio Bogusław Barnaś
Zespół: Bogusław Barnaś, Natalia Bryzek, Paulina Dobrzańska, Paweł Dawiec, Magdalena Tofil, Damian Szyjka, Dominik Karaś,
Wizualizacje & Grafika: BXBstudio Bogusław Barnaś
Konstrukcja: Karol Kaczmarek
Lokalizacja: Daegu, Korea Połudinowa
Data: 2014
Powierzchnia: 4600 m2
Klient: Daegu Metropolitan City
Idea Projektu
Dalseong Citizen’s Gymnasium zlokalizowane w malowniczym górskim terenie, którego spokój zaburzają znajdujące się w bezpośredniej bliskości intensywnie użytkowane trakty komunikacyjne. Naszym celem było wykreowanie budynku szczelnie otoczonego gęstą zielenią stanowiącą bufor akustyczny dla komunikacji drogowej, oraz stworzenie obiektu korespondującego z górzystym pejzażem Daegu oraz pobliskim centrum sportu.
Forma naszego budynku w kreatywny sposób inspirowana jest tradycyjną architekturą koreańską oraz formą lotki badmintonowej. Solidna betonowa baza nawiązująca do masywnych fortec stanowi bufor pomiędzy wnętrzem obiektu a hałaśliwym otoczeniem ruchu ulicznego. Betonowa baza nawiązując do architektury tradycyjnej, przebita jest „na wylot” przestrzenią holu który łączy z jednej strony reprezentacyjną przestrzeń unikalnego zielonego parku samochodowo-pieszego oraz malowniczy cmentarz w którym zlokalizowany jest pomnik. Budynek nakryty jest lekkim miedzianym dachem o stylistyce czerpiącej z tradycyjnych koreańskich form dachów.
Lotka będąca nieodłącznym elementem gry w badmintona stała się inspiracją projektową dla struktury budynku. Trzon funkcjonalny obiektu stanowi masywna baza, podobnie jak w lotce trzon stanowi twarda główka lotki. Słupy podtrzymują lekki dach nadając mu właściwe miejsce, dynamikę i kierunek w przestrzeni, tak jak pióra lotki, które stabilizują ją pozwalając lecieć we właściwym kierunku. Analogia funkcjonalna i stylistyczna do lotki znajduje swoje odbicie w formie budynku bez względu na to czy znajdujemy się na zewnątrz czy podziwiamy widowisko odbywające się w sali głównej.
Centrum budynku – przestronny hall integrujący otoczenie – zielony unikalny parking oraz miejsce pamięci (memoriał) po drugiej stronie, jak również wnętrze budynku, wyposażony został w komunikację, nadając nie tylko klarowność przestrzenną funkcji ale również niesamowity walor kompozycyjno estetyczny. Przestrzeń holu integruje wszystkie istotne funkcje budynku – jak Salę główną, strefę daily gdzie mobilne przeszklenia pozwalają połączyć sale daily z przestrzenią holu, oraz przestrzeń tarasu zapewniając kontakt z naturą i miejsce relaksu. Przebywając na powierzchni tarasu jesteśmy oddzieleni od hałaśliwego otoczenia rozpościerającym się pod stopami dywanem z koron drzew, a struktura budynku tworzy panoramiczne szerokie ramy na otaczający widok gór Dageu.
Funkcja
Przestronny, trójkondygnacyjny hall stanowi łącznik rozprowadzający ruch do Sali głównej znajdującej się na południu i strefy daily w północnej części obiektu. Majestatyczne schody wiodą użytkowników budynku do przestrzeni tarasu skąd za pomocą kładki mogą dostać sie bezpośrednio do sąsiedniego kompleksu sportowego. Dwupiętrowa strefa daily sąsiaduje z hallem. Granicę stanowi mobilna ściana kurtynowa, która może zjednoczyć oba obszary otwierając je na nowe możliwości wykorzystania funkcjonalnego.)
Sala główna
Wnętrze Sali głównej może pomieścić 10 pełnowymiarowych kortów do badmintona. Stylistyka wnętrza nawiązuje do lotki badmintonowej. Wysunięty okap dachu chroni sportowców przez bezpośrednim działaniem promieni słonecznych. Zamontowane w ścianie kurtynowej przesłony wykonane z papieru hanji są dodatkowym elementem rozpraszającym i filtrującym światło dzienne. Papier hanji od lat stanowi ważną rolę w tradycyjnym budownictwie korei. Jego właściwości czynią z niego materiał wszechstronny, ciągle adaptowany do nowych funkcji w wielu gałęziach designu.
Sala główna, wysoka na 12 metrów zflankowana jest w osi wschód zachód rzędami słupów podtrzymującymi dach. Na północ od płyty głównej boisk znajdują się trybuny na które można wejść zarówno z poziomu parteru jak i pierwszego piętra. Salę otaczają balkony stanowiące stężenia konstrukcyjne słupów oraz dojście do punktów widokowych na drugim końcu Sali oraz zaplecza sceny na pierwszym piętrze. Wysoka scena na południe od płyty głównej sąsiaduje z pokojem przygotowań i magazynami zapewniającymi jej płynne funkcjonowanie.
Kładka
Bliskość kompleksu sportowego, ruch pieszy i planowana kładka stały się pretekstem do zaaranżowania formy budynku tak aby stworzyć dodatkową przestrzeń publiczną. Różnica wysokości, kontekst urbanistyczny, struktura obiektu stały się czynnikami, które zadecydowały o jej ulokowaniu na tarasie. Obszar ten znajduje się wysoko nad pobliskimi drogami, oddzielony dodatkowo pasem drzew. Taras umożliwia wgląd do Sali głównej. Rozpościera się z niego szeroka panorama na otaczający krajobraz. Ciągłość zadaszenia, które chroni przestrzeń przed opadami ramuje widok i pozwala na rozszerzenie funkcjonalności. Targ, kino, medytacja, taniec. Wszystkie te aktywności mogą rozgrywać się na scenie zewnętrznego tarasu, w scenografii koreańskiego krajobrazu. Kawiarnia która mieści się na ostatniej kondygnacji budynku została zaprojektowana tak aby mogła funkcjonować niezależnie, również zamknięciu obiektu zwiększając witalność miejsca.