Centrum Edukacji i Sportu w Mysiadle jest jedną z największych inwestycji realizowanych w gminie Lesznowola, co więcej jest także jednym z najbardziej innowacyjnych projektów tego typu w Polsce – wyróżnia je architektura, funkcjonalność oraz wykorzystane technologie. Za projekt wnętrza nowoczesnej szkoły odpowiadała pracownia 81.WAW.PL.
Obiekt: Centrum Edukacji i Sportu
Architekci: 81.WAW.PL sp. z o.o.
Lokalizacja: Mysiadło
Data opracowania: 2013
Realizacja: 2013
Powierzchnia użytkowa: 4000 m2
Zdjęcia: Rafał Kłos
Centrum Edukacji i Sportu w Mysiadle – nowoczesna szkoła projektu 81.WAW.PL
Centrum Sportu i Edukacji ma za zadanie pełnić funkcję edukacyjno-kulturalną oraz sportową dla uczniów oraz dorosłych mieszkańców gminy. Na multi-funkcyjne centrum składa się zespół szkół z ogólnodostępną częścią sportowo-rekreacyjną, salą audiowizualną i salą konferencyjną oraz część zewnętrzna, a więc stadion z trybunami i boiska. To, co szczególnie wyróżnia projekt, to uniwersalność układu funkcjonalnego. Centrum Edukacji i Sportu to szkoła, dom kultury, lokalne centrum konferencyjne, zespół sportowy ze stadionem, lokalne centrum zabaw i gier dla dzieci i młodzieży. Obiekt ten z założenia ma być nie tylko ośrodkiem edukacji dzieci i młodzieży, ale także miejscem, gdzie mogą korzystać z wielu rozrywek kulturalnych i sportowych
Oprócz funkcjonalności i uniwersalnego charakteru obiekt zachwyca również swoją architekturą, znakomicie dostosowaną do otoczenia. Mimo ogromnej kubatury, obiekt nie przytłacza sąsiadującej niskiej zabudowy jednorodzinnej, a jednocześnie jest dominantą porządkującą przestrzeń publiczną Mysiadła. Białe segmenty ścian, wydzielone przeszklonymi przestrzeniami komunikacji wewnętrznej, stanowią tło dla zielonego ogrodu.
Budynek Centrum Edukacji i Sportu składa się z trzech kondygnacji, które zostały klarownie wydzielone pod względem funkcji. Projektem wnętrza obiektu zajęli się architekci z pracowni architektonicznej 81.WAW.PL. Poziom -1 to część przeznaczona tylko na zajęcia sportowe. Została tam zlokalizowana zamknięta sala do ćwiczeń fitness, siłownia oraz szatnie sportowe dla chłopców oraz dziewczynek. Wejścia do szatni zostały wyróżnione kolorystycznie -czerwone dla chłopców, a zielone dla dziewczynek. Kolorystyka szatni została utrzymana w białej barwie z charakterystycznym ułożeniem kolorowych płytek. Takie rozwiązanie jest analogią do kolorystyki ludowych strojów łowickich. Szatnie oraz łazienki dla chłopców nawiązują kolorystycznie do spodni łowickich z dominującym kolorem czerwonym oraz charakterystycznymi czarnozielonymi prążkami. Łazienki dziewczynek zostały potraktowane w podobny sposób, z tą różnicą, że kolorystyka nawiązuje do tradycyjnego łowickiego stroju damskiego, na którym pojawiają się kolory biały, niebieski, zielony oraz żółty w różnych konfiguracjach, w charakterystycznych długich pasach. Motyw kolorowych ścian w łazienkach pojawia się na każdej kondygnacji budynku, jednak na każdej kondygnacji jest on inny. W łazienkach męskich zwiększa się ilość zielonych pasków. Łazienki damskie są bardziej zróżnicowane kolorystycznie, podobnie jak to jest na tradycyjnych spódnicach łowickich.
Z zaplecza szatni jest bezpośredni dostęp do hali sportowej, w której każde boisko do gry nawiązuje do kolorystyki herbu gminy Lesznowola. Główne ciągi komunikacyjne w szkole zostały wyłożone zieloną wykładziną, w nawiązaniu do proekologicznego charakteru szkoły oraz w głównej mierze do zielonego dachu, na którym rosną rośliny. Kolorystyka posadzki w budynku szkolnym jest bardzo ważnym elementem, ponieważ wpływa na psychikę dzieci. Trawiastozielony kolor przynosi ukojenie i relaks – kojarząc się z odpoczynkiem na łonie natury, pozwala odnaleźć harmonię i ład.
Korytarze na parterze mają jednolitą barwę. W strefie wejść do szatni na posadzce zaprojektowano plansze gier, które mogą wciągać dzieci do zabawy. Znajdują się tam pola do gry w szachy, klasy oraz do gry w statki.
Na piętrze posadzka została ułożona we wzór z zielonych prostokątów o różnym odcieniu. Charakterystyczna mozaika nawiązuje do różnobarwnych łąk oraz jest lustrzanym odbiciem podziału słupków i rygli, które znajdują się na szklanym suficie.
Wnęki, w których zlokalizowano wejścia do klas, dodatkowo podkreślono żywym żółtym kolorem – to barwa stymulująca, a właściwy jej odcień poprawia nastrój i zwiększa poczucie własnej wartości. Jest kolorem pewności siebie, optymizmu, siły emocjonalnej, życzliwości i twórczości. Jaśniejszy kolor żółtego, został też zastosowany na posadzkach w klasach. Umeblowanie stanowią drewniane krzesła oraz stoły z białymi blatami.
Główny hol z wejściem do szkoły to otwarta dwukondygnacyjna przestrzeń z charakterystyczną okrągłą klatką schodową, która spina wszystkie kondygnacje. Wokół klatki zlokalizowano świetlicę dla najmłodszych dzieci. Hol został zaprojektowany jako monochromatyczna przestrzeń – z białymi ścianami, szarymi stropami i gresową posadzką przeciętą polerowanymi pasami – która stoi w opozycji do kolorowej aranżacji szkoły. Dzięki temu część wejściowa zyskała bardziej oficjalną rangę.
Zobacz: Wybrane projekty 81.WAW.PL!