Centrum Polskiej Motoryzacji na terenach dawnego toru testowego FSO na warszawskim Żeraniu to temat pracy dyplomowej Dawida Chojnackiego, wykonanej pod kierunkiem Sławomira Rosolskiego na Wydziale Architektury Politechniki Poznańskiej.
Centrum Polskiej Motoryzacji na terenach dawnego toru testowego FSO
Autor: Dawid Chojnacki
Promotor: dr hab. inż. arch. Sławomir Rosolski
Uczelnia: Wydział Architektury | Politechnika Poznańska
Centrum Polskiej Motoryzacji na terenach dawnego toru FSO
Projekt Centrum Polskiej Motoryzacji na terenach dawnego toru testowego FSO na warszawskim Żeraniu jest odpowiedzią na problem, z jakim od lat zmaga się muzeum techniki.
Teren opracowania znajduje się w Warszawie, w dzielnicy Praga północ, na granicy Targówka. Jest on częścią dawnego toru testowego FSO. Od wschodu ogranicza go ul. Jagiellońska, od północy Zakład Wodociągów i Kanalizacji, będący obecnie w stanie rozbiórki oraz trasa S8, zwana potocznie trasą Toruńską. Od południa tereny toru testowego sąsiadują z budynkami magazynowymi. Po stronie zachodniej znajduje się wał wiślany, a za nim Wisła z terenami objętymi programem Natura 2000.
Obecnie jest to miejsce wyłączone z użytkowania od wielu lat i pozostaje w rękach dewelopera, który zamierza przeznaczyć je pod zabudowę mieszkaniowo-usługową.
Bogata historia polskiej motoryzacji i brak podobnych realizacji w Polsce sprawia, że ewidentnie potrzebne jest miejsce, w którym będzie możliwe promowanie historycznych aut czy motocykli, przy jednoczesnym zachowaniu o nich pamięci dzięki centrum edukacji. Pozwoli to na rozwiązanie problemu braku miejsca dla dzisiejszej kolekcji, jaką posiada muzeum motoryzacji i sprawi, że będą promowane w miejscu ich dawnego powstania.
Przez lata działalności fabryki FSO z jej taśm produkcyjnych zjechało 2 939 211 polskich aut. Poza maluchem, najwięcej powstało Fiatów 125p, potem Polonez, Warszawa i Syrena.
Budynek składa się z 3 głównych funkcji, jakimi są muzeum, centrum promocji i centrum edukacji. Takie połączenie ma zapewnić funkcjonowanie obiektu, a wraz z funkcjami, jakie znajdują się na terenie otaczającym budynek, sprawić, że całe założenie świetnie wpisze się w tkankę miasta i będzie katalizatorem zmian w tym rejonie Warszawy.
Część toru, która nadal może być użytkowana, zarówno przez samochody jak i zwiedzających pieszych (obserwacja budynku z zewnątrz) dopełnia całości i świadczy o historii miejsca.