Daniel Libeskind, fotografka Caryl Englander oraz Henri Lustiger Thaler z Amud Aish Memorial Museum przedstawiają wystawę czasową „Through the Lens of Faith– Przez pryzmat wiary”. Wystawa zostanie otwarta w Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau w dniu 1 lipca 2019 r. z okazji 75. rocznicy wyzwolenia obozu w 1945 r.
Wystawa „Through the Lens of Faith– Przez pryzmat wiary”
Muzeum Auschwitz-Birkenau, Oświęcim
Projekt: Daniel Libeskind oraz Henri Lustiger Thaler (Amud Aish Memorial Museum)
Fotografia: Caryl Englander
Współpraca:
Architekt wykonawczy: VIBES architects
Projekt konstrukcyjny: MM Konstrukcje budowlane
Projekt graficzny: Piotr Jakoweńko
Realizacja:
Wykonawca generalny: Przedsiębiorstwo GRAND Inwestycje
Metal/szkło/drewno: Ankora i Atelier Design
Through the Lens of Faith – Przez pryzmat wiary
Na wystawę składa się dwadzieścia jeden wykonanych przez Caryl Englander kolorowych portretów Żydów, Polaków i Sinti, którzy przeżyli obóz. Zdjęcia powstały na przestrzeni trzech lat. Caryl Englander dotarła do portretowanych przez stowarzyszenia Ocalałych związane z Amud Aish Memorial Museum na nowojorskim Brooklynie. Artystkau wiecznia bohaterów w intymnym otoczeniu, w domu, wiele osób patrzy wprost w obiektyw– często podwinięty rękaw odsłania niesławny numer, który tatuowano więźniom Auschwitz i okolicznych podobozów – i uśmiecha się do kamery.
„Przez pryzmat wiary to świadectwo siły ludzkiego ducha. Ocaleni uwięzieni w Auschwitz-Birkenau czerpali ze swoich najgłębszych systemów przekonań w najokrutniejszym miejscu na ziemi – mówi kurator wystawy, dr Lustiger Thaler. – Projekt Daniela Libeskinda oddaje przeszłość, teraźniejszość i przyszłość przeżyć i wspomnień Ocalałych w dialogu z poruszającymi portretami Caryl Englander”.
Trzymetrowe, pionowe stalowe panele rozmieszczone są po obu stronach ścieżki, która prowadzi do Miejsca Pamięci i Muzeum Auschwitz, układają się we wzór przypominający obozowy pasiak, budząc skojarzenia z uwięzieniem, podczas gdy ich zewnętrzne lustrzane powierzchnie odbijają otaczający krajobraz i przywołują wrażenie fizycznej i duchowej wolności.
„Nie jesteśmy w stanie zrozumieć milionów zamordowanych w czasie Zagłady, ale możemy zrozumieć historię jednej osoby – mówi architekt Daniel Libeskind. – Ta wystawa przybliża historie Ocalałych, wplatając ich intymne relacje w kontekst obozu i współczesnego życia”.
W momencie wejścia do instalacji zwiedzający napotykają portrety, z których każdy jest osadzony w zagłębieniu pionowego panelu i pokryty czarnym szkłem z wyrytymi słowami bohatera zdjęcia o Auschwitz i sile ich wiary. Poniżej każdego cytatu zamieszczono informacje o rodzinach założonych przez Ocalałych po Zagładzie. Odzwierciedlają one tęsknotę za odbudową rodziny w społeczności dotkniętej ludobójstwem. Na instalację składają się liczne wizualne i osobiste narracje, które uzupełniają doświadczenie zwiedzających Auschwitz.
„Projekt stawia często zadawane pytania, które jednak nigdy nie były tak świadomie zgłębiane pod kątem wizualnym i dyskursywnym: jak ludzie w przeważającej części religijni zdołali zachować poczucie tożsamości i kultury w Świecie Śmierci, jakim był obóz Auschwitz? To miejsce zostało tak pomyślane, by zniszczyć każdą postać godności i oporu. Moja praca jest wizualnym świadectwem absolutnej niezłomności ludzkiej odwagi. Każda osoba, z którą miałam zaszczyt się spotkać, była dla mnie uosobieniem siły, nadziei i radości z życia” – powiedziała fotografka Caryl Englander.
Projekt wystawy powstał we współpracy z lokalnymi/polskimi partnerami: VIBES architects (architekt wykonawczy), MM Konstrukcje budowlane (projekt konstrukcyjny) i Piotr Jakoweńko (projekt graficzny). Za realizację odpowiadają: przedsiębiorstwo GRAND Inwestycje (wykonawca generalny ), Ankora i Atelier Design (metal/szkło/drewno).
Wystawę będzie można oglądać od 1 lipca 2019 roku do 31 października 2020 roku.
O Studio Libeskind
Studio Libeskind to międzynarodowe biuro architektoniczne z siedzibą w Nowym Jorku.
Studio jest zaangażowane w projektowanie i realizację różnorodnych projektów miejskich, kulturalnych i komercyjnych na całym świecie. Ma w dorobku realizację rozmaitych obiektów, począwszy od muzeów i sal koncertowych po centra kongresowe, budynki uniwersyteckie, hotele, centra handlowe i wieżowce mieszkalne.
Daniel i jego partnerka Nina Libeskind założyli Studio Daniel Libeskind w Berlinie po wygraniu konkursu na projekt budowy berlińskiego Muzeum Żydowskiego w 1989 roku. W lutym 2003 roku Studio Daniel Libeskind przeniosło swoją siedzibę z Berlina do Nowego Jorku, gdzie odpowiada za projekt zagospodarowania Ground Zero po World Trade Center.
O Amud Aish
Amud Aish Memorial Museum (AAMM) to centrum edukacyjno-wystawiennicze zajmujące się problematyką Holokaustu, mieszczące się na nowojorskim Brooklynie. Jest to pierwsze muzeum Holocaustu w Ameryce Północnej, które opowiada historie zamordowanych i Ocalałych z perspektywy wiary. Zajmuje się dokumentowaniem praktyk i postaw duchowych w gettach i obozach rozdartej wojną Europy w relacjach historii Zagłady. AAMM współpracuje z muzeami Holocaustu i ośrodkami edukacyjnymi na całym świecie, pomagając wzbogacać programy nauczania oraz czasowe i stałe wystawy o treści związane z wiarą.
Wystawa „Through the Lens of Faith – Przez pryzmat wiary” jest efektem wieloletniej pracy edukacyjnej w Miejscu Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau.