„Spiral House” to dom jednorodzinny kolekcjonera sztuki współczesnej zlokalizowany w Wierzchowiu, niewielkiej wsi pod Krakowem. Forma obiektu sięga do teorii spirali Fibonacciego i od niej czerpie swoją nazwę.
Idea projektu składa się 5 głównych wątków koncepcyjnych konsekwentnie przeprowadzonych przez całość projektowanej bryły. Forma została wzbogacona o atrium, pustkę, którą oplata zewnętrzną przestrzeń continuum. Zamknięta strefa bryły to cykl wrażeń i ciągły pasaż zmiennych funkcji bez określonego początku i końca. Podążając za cytatem Le Corbusiera, funkcja domu znajduje swoje miejsce pod postacią brył elementarnych zawartych w tytułowej spiralnej przestrzeni. Finalnie kulminacyjnym punktem wędrówki przez wszystkie strefy obiektu staje się prywatna galeria sztuki.
SPIRAL HOUSE
Autorzy: Autograf Studio | mgr inż. arch. Marcin Galas | mgr inż. arch. Tomasz Smuga
Lokalizacja: Wierzchowie (pod Krakowem)
Powierzchnia: 666m2
Status: W trakcie realizacji
SPIRAL HOUSE
Dom początkiem idei sięga do teorii spirali Fibonacciego stworzonej w 1202 roku, a ślady budowy formy w oparciu o resekcję zgodną ze złotym podziałem w dwóch wymiarach możemy doszukiwać się powszechnie. Odwzorowanie złotej spirali znajdujemy w bogactwie mniej lub bardziej rozwiniętych biologicznych struktur. W zasadach kompozycyjnych sztuk plastycznych, muzycznych, w budowie instrumentów oraz w ścieżce z jaką owad leci do światła. Istnieje w proporcji budowy Partenonu czy katedr gotyckich. Swobodnie posługiwali się nią Albrecht Dürer, Georges Seurat, Paul Signac oraz Leonardo da Vinci. Zbiór Mandelbrota, którego brzeg jest jednym ze sławniejszych fraktali, również odwzorowuje spiralę Fibonacciego. Na ich kształt układają się ramiona cyklonów tropikalnych, huraganów czy galaktyki we wszechświecie.
„W skali makro naszym Domem jest Droga Mleczna, pośrodku której się znajdujemy. Jej spiralna galaktyka sięga średnicy 100 000 lat świetlnych.
W skali mikro idealnym przykładem struktury spiralnej domu jest muszla Łodzika morskiego, średnicą nie przekraczającą 20 cm.
W skali gdzieś pomiędzy, będzie mieścił się nasz projekt. Dom Spiral House.”
PUSTKA
Pustka, centrum i początek wszystkiego. Pustka jako pierwsze cyfry spirali Fibonacciego i geometryczna oś obrotu zarazem. Pustka, atrium i compluvium w rzymskim archetypie. Pustka jako cześć środkowa i przestrzeń integrująca. Pustka czyli przestrzeń najważniejsza! Pustka naokoło porośnięta architekturą – częścią mniej istotną.
CONTINUUM SPACE
Wewnętrzna przestrzeń oplatająca Pustkę stanowi strukturę continuum space. Zamknięta sfera bryły to cykl wrażeń, ciągły pasaż zmiennych funkcji bez określonego początku i końca. To swoista wstęga Möbiusa, dzięki której przepływamy przez sfery doświadczając różnych wielkości, struktur, wymiarów, proporcji i kolorów. To krok dalej w rozwinięciu teorii Shigeru Bana i jego koncepcji podłogi uniwersalnej. Jedna wspólna ścieżka dla nieskończonej wędrówki mieszkańców po swoim uniwersum. Podróż po czterech wymiarach w przestrzeni prywatnego domu. Doświadczenie szerokości, długości, wysokości i czasu w ciągu otwartej, spiętej atrialnym światłem rzeźbie. Forma i funkcja związana jedną koncepcją space continuum i powietrze, w którym zamrożono wędrówkę brył elementarnych. Stopklatka w ciągłości.
WĘDRÓWKA BRYŁ W PRZESTRZENI
Idąc za cytatem Le Corbusiera – „architektura jest mądrą, skoordynowaną grą brył w świetle”, funkcja domu znajduje swoje miejsce pod postacią brył elementarnych rozmieszczonych w spiralnej przestrzeni. Swobodnie pozawieszane w sferze continuum, tworzą zwarte mocne formy obiegając pustkę wokół osi, jednocześnie będąc przez nią oświetlane. Metodycznie stosowana geometria prostych brył oraz konsekwentna eliminacja pionowych przegród idzie w parze z japońską filozofią kreowania przestrzeni. Tworzy z pozoru abstrakcyjną, otwartą przestrzeń. Poszczególne stopklatki w wędrówce brył tworzą kolejne funkcje mieszkalne zapewniając koniec końców użyteczność architektury. Użyteczność, czyli najbardziej trywialną motywację inwestora do wznoszenia domu.
GALERIA SZTUKI
Szczególnym przystankiem w wędrówce brył staje się przestrzeń Sztuki. Ukształtowana podobnie jak Nowojorskie Muzeum Guggenheima Franka Lloyda Wright’a, gdzie galerię tworzy pochylnia na całej swojej długości. Model ekspozycji kompletnie niefunkcjonalnej, ale intrygującej. Oryginalnej, a zarazem oprotestowanej przez artystów. Kontrowersyjnej na tyle, aby spróbować sprawdzić jej model jeszcze raz. To moment w wędrówce, gdzie swoje miejsce znajdują dowolne elementy z katalogu sztuki współczesnej. Od ego właściciela zależy czy odnajdziemy tutaj kolekcję obrazów Picassa, zbiór rzeźb Rona Muecka czy też ekspozycję aut sportowych. Przestrzeń sztuki nadaje tym samym tożsamość całemu projektowi, jednocześnie definiując dom jako Dom Miłośnika Sztuki Współczesnej. Prozaiczna potrzeba gromadzenia czegokolwiek nazwana dla niepoznaki kolekcjonowaniem dzieł sztuki.
Opis autorski: Autograf Studio
Zdjęcia z budowy