Studio Mirosława Nizio wygrało konkurs na opracowanie koncepcji ekspozycji „Krzysztof Penderecki – dziedzictwo polskiej muzyki XX i XXI wieku” zorganizowany przez Europejskie Centrum Muzyki w Lusławicach.
Autorzy: Nizio Design International | Mirosław Nizio
Organizator: Europejskie Centrum Muzyki w Lusławicach
Wyniki konkursu: Grudzień 2015
Ekspozycja „Krzysztof Penderecki
– dziedzictwo polskiej muzyki XX i XXI wieku
Podzielona na trzy części wystawa ma przybliżyć zwiedzającym najważniejsze fakty z życia kompozytora, skupić się na bogactwie jego twórczości i stworzyć idealne warunki do spotkania z muzyką wybitnego artysty. Dynamiczna narracja wzbogacona o kontekst biograficzny, historyczny i filozoficzny, zarówno w warstwie plastycznej, jak i multimedialnej będzie zespolona z minimalistyczną architekturą ECM. W naturalny sposób odniesie się do historycznego dworu w Lusławicach, który jest domem artysty oraz otaczającego go krajobrazu. Poszczególne części wystawy będzie można oglądać jako niezależne całości, w dowolnej kolejności.
Część ekspozycji zatytułowana „Dzieło” składa się z dwóch przestrzeni: „Formy” dedykowanej wyłącznie muzyce Krzysztofa Pendereckiego i „Idei” poświęconej jego kompozycjom w kontekście odniesień biograficznych i historycznych, pokazującej inspiracje oraz wątki zaczerpnięte ze sztuki czy literatury. „Forma” i „Idea” są przestrzeniami równoległymi. Pierwsza biegnie wzdłuż okien, druga – odseparowana ścianą działową – znajdzie się w głębi pomieszczenia. Pierwsza przybliża muzykę kompozytora bez szumu informacyjnego i nadmiaru danych. Tutaj, na ścianie z tzw. inteligentnego szkła o przezierności sterowanej elektronicznie, równocześnie z płynącą z głośników muzyką będzie pojawiał się odręczny zapis muzyki. W drugiej równoległej przestrzeni zwiedzający odkryją inspiracje i kontekst powstania poszczególnych dzieł. Podzielona na osiem części przestrzeń symbolizować będzie osiem okresów w twórczości kompozytora. Znajdzie się tu osiem komfortowych stanowisk odsłuchowych w formie półokrągłych wnęk z indywidualnym systemem nagłaśniania. W każdym z nich na monitorze dotykowym wybierzemy utwór do odtworzenia, a na przeciwległej ścianie prezentowany będzie towarzyszący dźwiękowi obraz.
Część wystawy zatytułowana „Spotkania” ulokowana została obok sali koncertowej i obejmuje również patio. Poświęcona jest wzajemnym inspiracjom w muzyce i plastyce oraz wpływowi, jaki Krzysztof Penderecki wywarł na innych artystów. Tę część ekspozycji zaprojektowano jako przestrzeń do pokazów multimedialnych i wystaw czasowych. W przeciwległej części foyer na standach wyposażonych w monitory dotykowe i słuchawki, dostępne będą prezentacje treści audiowizualnych ukazujących życiorys twórczy Krzysztofa Pendereckiego: udział w festiwalach, koncertach, spotkaniach z wybitnymi postaciami życia kulturalnego i politycznego, artystami i publicznością. Białe słupy wspierające strop i 10 niskich czarnych standów nada plastyczny rytm pomieszczeniu. Audytorium (funkcjonujące w ramach części „Spotkania”) to przestrzeń, która posłuży przybliżeniu sylwetek wybitnych artystów wykonujących muzykę Krzysztofa Pendereckiego, prezentacjom multimedialnym, wystawom oraz kameralnym i solowym koncertom. Szyba zewnętrzna z inteligentnego szkła, stanowi w tym przypadku ekran projekcyjny dla wielkoformatowego obrazu wyświetlanego z trzech projektorów. Po zakończonej prezentacji szkło powraca do naturalnego, przeziernego stanu. Przestrzeń wyposażona będzie także w specjalnie zaprojektowany system nagłośnienia.
Część ekspozycji zatytułowana „Kompozytor” dedykowana jest twórcy i procesowi tworzenia. Projektanci zaaranżowali ją na wzór prywatnego gabinetu Krzysztofa Pendereckiego w dworku w Lusławicach. To przestrzeń odkrywająca przed zwiedzającymi indywidualne wspomnienia, pamiątki oraz inspiracje i pasje, które kształtowały artystę.