Projekt pracowni y.ad studio to miejsce zakwaterowania turystycznego, które jest jednym z pierwszych kompleksów wybudowanych w „idealnej wiosce” – realizowanej w ramach projektu rewitalizacji obszarów wiejskich. Miasto Heshan, w którym znajduje się obiekt pracuje nad wizją unowocześnienia obszarów chińskiej wsi, która będzie mogła być powielana także w innych regionach.
Yuanshe Hezhou
Projektowanie architektoniczne, krajobrazowe i wnętrz: y.ad studio
Lokalizacja: Dongbangtou Village, Heshan Town, Chiny
Deweloper: Dongbangtou Joint-stock – Spółdzielnia Gospodarcza
Klient: Xband Club
Projekt konstrukcyjny: Huo Zhenzhong
Współpracownicy: Shanghai Times Architecture Design Co., Ltd.
Firma budowlana: Shanghai Jingyu Landscape Construction & Development Co., Ltd.
Zespół projektowy: Yan Yang, Wu Kejia, Yan Yu, Hu Hongmei
Powierzchnia: 1901,68 m2
Fotografia: Peter Dixie / Lotan Architectural Photography, Yan Yang
Idealna wioska
Huashengbang Ideal Village to projekt rewitalizacji obszarów wiejskich w Dongbangtou Village w Heshan Town, którego główne obszary znajdują się w Huashengqiao Natural Village i Nanshengbang Natural Village.
Rząd miasta Heshan współpracuje z inwestorem Xband Club – specjalizującym się w rozwoju turystyki kulturowej na obszarach wiejskich. Celem działań jest budowa ”idealnej wioski”, która składać się będzie między innymi z nadbrzeżnego pensjonatu, artystycznej restauracji, Akademii Huasheng (chińskiej szkoły), wiejskiej galerii sztuki i herbaciarni na nabrzeżu.
Projekt czerpie inspirację z istniejących elementów kulturowych znajdujących się w pobliżu, takich jak cmentarz Feng Zikai i najbliższe nabrzeże. Korzysta również z sąsiedztwa Huashengqiao Natural Village, w którym znajdują się zachowane zakłady przemysłowe oraz bazy rolnicze. Poprzez integrację z otaczającymi systemami wodnymi, polami uprawnymi i innymi elementami naturalnymi oraz poprawę infrastruktury i otaczającego środowiska, tworzy efektowny kompleks budynków.
Korzystając z okazji do zbudowania „idealnej wioski”, miasto Heshan aktywnie bada połączenie rolnictwa, turystyki i kultury. Pracuje nad unowocześnieniem wiosek w aspektach przemysłu, gospodarki i stylu życia w celu zbudowania przykładu, który będzie mógł być powielany w innych regionach.
Projekt pracowni y.ad studio to miejsce zakwaterowania turystycznego, które jest jednym z pierwszych kompleksów budynków wybudowanych w „idealnej wiosce”.
Lokalizacja
Dongbangtou Village znajduje się w mieście Heshan, w Tongxiang, w sąsiedztwie Szanghaju, Hangzhou, Suzhou i Ningbo. Do zaprojektowanego kompleksu z Szanghaju można dojechać w 2 godziny, a z Hangzhou w około 40 minut.
Inspiracja: elementy regionalne i kulturowe
Projekt znajduje się niedaleko Tongxiang i Nanxun, dwóch znanych historycznych chińskich miast wodnych leżących w obszarze Jiangnan.
„Jeśli chodzi o historyczne miasto Tongxiang, pierwsze co przychodzi mi do głowy to mola, małe mosty, płynące rzeki, wąskie uliczki i zaułki. Ponadto od razu nasuwa się mi się na myśl Mu Xin – znany chiński malarz i pisarz oraz Feng Zikai – autor komiksów” – opowiada architekt Yan Yang, założyciel y.ad studio.
Feng Zikai jest blisko związany z wioską, w której znajduje się projekt, ponieważ tu się urodził i mieszkał w późniejszych latach. Poza tym istnieje silna więź między Huashengqiao Natural Village, cmentarzem Feng Zikai i nabrzeżem, z którego Feng Zikai uciekł ze swojego rodzinnego miasta statkiem po wybuchu wojny chińsko-japońskiej w 1934 roku.
Koncepcja: idealna przestrzeń życiowa
Na wczesnym etapie projektowania, inwestor postawił kilka wymagań dotyczących przestrzeni, tj. mały metraż, niskie zagęszczenie, duża przestrzeń użytkowa, niezależność i styl willowy. W związku z tym pracownia y.ad studio opracowała projekt, koncentrujący się na skali przestrzennej, gęstości, komforcie i funkcjach użytkowych, aby stworzyć przestrzeń życiową w stylu willi. Po dokładnych rozważaniach i dyskusjach zespół zdefiniował następujące zasady tworzenia pensjonatów w stylu willi:
– każdy budynek jest stosunkowo niezależny, o powierzchni pojedynczej kondygnacji od 80m² do 100m² i kubaturze dwóch kondygnacji,
– przestrzenie wewnętrzne i zewnętrzne mogą być wykorzystywane naprzemiennie,
– poezja i natura mają wpływać na przestrzeń, aby zapewnić przyjemne odczucia podczas spacerów i wycieczek.
Projekt inspiruje się wodnym środowiskiem życia w obszarze Jiangnan. Przyjęto dwie główne strategie projektowania aby zespół budynków pasował do współczesnego stylu życia i estetyki: stworzenie interesującego nabrzeża i wprowadzenie elementów artystycznych.
Stworzenie interesującego nabrzeża
Północną i wschodnią stronę terenu otaczają rzeki, a strona południowa zwrócona jest ku stawowi. Zespół projektowy połączył staw i rzeki tak, aby uformować półwysep otoczony z trzech stron wodą. Ponadto budynki użytkowe zbudowano z dala od dużych drzew, aby zachować istniejącą roślinność i środowisko naturalne.
Trzy publiczne platformy wodne są ustawione w różnych obszarach funkcjonalnych, dzięki czemu tworzą publiczną przestrzeń nabrzeża inspirowaną obszarem Jiangnan. Trasa spacerowa została zaprojektowana tak aby prowadzić przez różnorodne widoki. Korytarze przypominające zygzakowaty most i przejścia o mniejszych rozmiarach nawiązują do tradycyjnych ogrodów, ulic i alei w obszarze Jiangnan.
W projekcie zachowane zostały istniejące już na terenie duże drzewa metasekwoi znajdujące się przy pierwotnym wejściu do obiektu. Między nimi przechodzi nowo wybudowany podwieszany korytarz, tworząc w ten sposób przestrzeń wejściową przypominającą wejście do lasu. Ten zabieg projektowy zapewnia nie tylko ciekawe doświadczenie, ale działa także jako preludium do innej przestrzeni.
Elementy artystyczne
Jednym z wyzwań dla zespołu projektowego był sposób zagospodarowania terenu przy skomplikowanych warunkach terenowych. Na początku ekipa planowała zaprojektować ogród, ale ze względu na ograniczoną powierzchnię byłoby to trudne, a przestrzeń wydawałaby się zbyt „ciężka” i ciasna. Poza tym celowe nasadzenia i kształtowanie krajobrazu zwiększa przyszłe koszty utrzymania lub grozi stworzeniem degradujących się przestrzeni pozostawionych samym sobie.
W związku z tym zespół zorganizował krajobraz w oparciu o zasady „pozostawiania pustych przestrzeni, redukcji kosztów, powrotu do czystości i codziennego życia oraz wstrzykiwania sztuki”. Aby stworzyć krajobraz na dużą skalę zastosowano pospolite i naturalne materiały oraz dzikie nasadzenia. W zakres tworzenia krajobrazu wchodzą również ścieżki, co nie tylko wzmacnia poczucie integracji, ale także umożliwia wzajemne przenikanie się przestrzeni wewnętrznej i zewnętrznej.
Zespół projektowy stworzył dwa place przeznaczone na działania artystyczne. Elementy obrazów Feng Zikai są wydobywane i włączane w pejzaże, instalacje artystyczne i przestrzenie wewnętrzne.