Autorskie biuro Tomasza M. Koniora mające na koncie kilka obiektów muzycznych, wygrało właśnie konkurs architektoniczny na projekt sali koncertowej w Jastrzębiu Zdroju. Inwestycja będzie rozbudową i dopełnieniem istniejącej szkoły muzycznej.
Konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej sali koncertowej dla Państwowej Szkoły Muzycznej I i II Stopnia w Jastrzębiu
I Nagroda w konkursie
Projekt konkursowy: Konior Studio
Data: Kwiecień 2014
Autor: Tomasz M. Konior
Współpraca autorska: Dominik Koroś, Michał Lipiec, Marcin Piotrowski. Andrzej Witkowski
Akustyka: Robert Lebioda
Sala Koncertowa w Jastrzębiu
Biuro Konior Studio zwyciężyło w konkursie na opracowanie koncepcji architektonicznej sali koncertowej dla Państwowej Szkoły Muzycznej I i II Stopnia w Jastrzębiu Zdroju. Katowickie studio pokonało wiele uznanych pracowni z kraju, w tym WXCA oraz KKM Kozień Architekci (oba nagrodzone w konkursie ex aequo drugim miejscem) oraz kilkanaście innych – na 30 zgłoszonych biur.
Zadanie konkursowe polegało na zaprojektowaniu sali koncertowej na 300 miejsc wraz z pełnym zapleczem technicznym, której mają towarzyszyć wielofunkcyjny hall z kawiarnią i przestrzenią ekspozycyjną. Nowy budynek musiał być funkcjonalnie i architektonicznie powiązany z istniejącym gmachem szkoły muzycznej. Sama szkoła to przebudowany dawny gmach PZPR, w którym brakowało prawdziwej estrady dla młodych adeptów muzyki. Nowa część będzie pierwszą salą koncertową z prawdziwego zdarzenia w mieście, dopełni ofertę kulturalną Jastrzębia Zdroju.
Jury przyznało I nagrodę dla Konior Studio za: „podjęcie trudnego dialogu stylistycznego z architekturą istniejącego budynku Szkoły. Jednakże szczególnie jury pragnie podkreślić walory atmosfery wnętrza sali koncernowej”.
Zwycięski projekt zakłada salę koncertową, której wnętrze znajduje swoje odzwierciedlenie w bryle zewnętrznej. Częściowo opakowuje ją przeszklony hall i atrium – rodzaj transparentnej spacji pomiędzy starym gmachem a salą. To w niej umieszczono kawiarnię i przestrzenie dla melomanów.
Sala to betonowy monolit o bogatej geometrii, która zdradza kształt wnętrza. I tak podbicie sali widoczne w atrium jest skosem amfiteatru. Natomiast czterospadowy dach, który nawiązuje relację z dachem istniejącej szkoły, a przy tym redukuje skalę budynku – to konsekwencja sufitu akustycznego sali w formie schodkowej „piramidy”.
Projekt zakłada trzy dominujące materiały: beton, drewno i szkło. Z betonu wykonana będzie konstrukcja budynku, w tym także rzeźbiarska skóra sali koncertowej. Elewacja będzie „falować” pogłębiając muzyczne skojarzenia u odbiorcy. Szklane będą elewacje atrium i hallu. Z kolei drewno to główny materiał wnętrz sali koncertowej. Ta będzie miała klasyczny układ prostopadłościennej sali z nachyloną widownią i balkonem po obwodzie. Zaskakującym elementem będzie świetlik w najwyższym punkcie piramidalnie ukształtowanego sufitu. Wprowadzanie światła dziennego to niecodzienne rozwiązanie we współczesnych salach koncertowych.
Śląski architekt Tomasz M. Konior jest autorem kilku obiektów muzycznych, w tym wielokrotnie nagradzanej sali koncertowej przy Akademii Muzycznej w Katowicach – tzw. Centrum Nauki i Edukacji Muzycznej Symfonia. Autorskie biuro architekta Konior Studio realizuje właśnie największa salę koncertową w kraju – nową siedzibę NOSPR w Katowicach, budowaną tuż za Spodkiem. Pracownia Tomasza M. Koniora zwyciężyła również w zeszłym roku w konkursie na nowe centrum kulturalne w Zabrzu – Carbon Art, którego sercem będzie wielofunkcyjna sala przeznaczona głównie na koncerty.