Firma Apple otworzyła swój charakterystyczny sklep przy Piątej Alei w Nowym Jorku, na rogu Central Parku, jednej z największych miejskich przestrzeni publicznych na świecie. Miejsce to, położone na tle słynnego budynku General Motors autorstwa Edwarda Durella Stone’a, ma długą historię. Plac miejski zrealizowany został w latach 60. podczas budowy charakterystycznego obiektu. Pierwotnie zagłębiony względem otaczającego terenu, został zasypany na przełomie tysiącleci oraz przekształcony w jedną z najczęściej fotografowanych atrakcji miasta dzięki wstawieniu kultowego szklanego sześcianu, symbolu marki Steve’a Jobsa – Apple Fifth Avenue. Pawilon stara się ożywić plac, czyniąc go bardziej dostępnym, wzmacniając postępowego i innowacyjnego ducha, który jest charakterystyczny dla innowacyjnej marki. Projekt jest wynikiem bliskiej współpracy między projektantami Apple, kierowanymi przez dyrektora ds. projektowania, Sir Jonathana Ive’a, a zintegrowanymi zespołami projektowymi i inżynieryjnymi biura Foster + Partners.
Pawilon Apple Store 5th Avenue, Nowy Jork
Projekt: Foster + Partners oraz Apple
Zdjęcia: Aaron Hargreaves / Foster + Partners
Kultowy pawilon Apple Store 5th Avenue w Nowym Jorku
Sklep przy Piątej Alei był i jest kontynuacją wizji Steve’a dla Apple, z kultowym przezroczystym sześcianem, który jest jednym z najczęściej odwiedzanych miejsc w mieście. Nowy projekt ma na celu stworzenie oryginalnej idei i publicznego placu, który celebruje tętniącą życiem przyrodę Nowego Jorku. Daje Manhattanowi najwspanialszy nowy salon miejski, celebrację miejskiego życia, różnorodności i kreatywności – mówi Sir Jonathan Ive.
Plac jest idealną sceną do celebrowania pasji Apple: fotografii, muzyki, sztuki, projektowania, kodowania i wielu innych. Szerokie stopnie zachęcają pieszych do wejścia w przestrzeń, do zgromadzenia się w tętniącym życiem epicentrum miejskiego życia. Kamienne siedzenia w cieniu drzew otoczone fontannami wzdłuż 58. i 59. ulicy tworzą miejsce odpoczynku i cichy bufor od ruchliwej drogi, wraz z dwoma dyskretnymi wejściami, które ułatwiają dostęp do sklepu poniżej.
Dziewięć innowacyjnych lustrzanych soczewek odbijających niebo i otoczenie („Skylenses”) zostało ułożonych po obu stronach szklanego sześcianu. Miejskie rzeźby pozwalają odwiedzającym wchodzić w interakcję z panoramą Nowego Jorku w zupełnie nowy sposób. Ich bezszwowe, zakrzywione powierzchnie tworzą miejsce do siedzenia, odzwierciedlając jednocześnie architekturę miasta. Skylenses są wyposażone w innowacyjny system chłodzenia obiegowego pod górną powierzchnią, zaprojektowany do pochłaniania energii słonecznej i zapewniania ochrony przed mrozem, dzięki czemu mieszkańcy Nowego Jorku i turyści mogą z nich korzystać przez cały rok. Lustrzane szkło wlewa naturalne światło do wnętrza sklepu – w rzeczywistości większego niż przestrzeń wejściowa.
Na środku placu znajduje się charakterystyczny szklany sześcian symbolizujący centrum aktywności. Zwiedzający schodzą pod zalany światłem szklany sześcian. Na niższy poziom prowadzą spektakularne schody ze stali nierdzewnej i okrągła winda. Każdy element, od bębna windy po stopnie schodów, jest wykonany z lustrzanej stali, tworząc efekt kalejdoskopu i odbijając widoki oraz energię z otaczającego obszaru. Starannie dobrane materiały całkowicie dematerializują formę, a nieskończone odbicia światła i panorama tworzą ekscytujące i stymulujące wrażenia.
Wielka sala pod placem nawiązuje do energii placu publicznego powyżej, z podświetlanym, przypominającym chmurę sufitem wykonanym z trójwymiarowej zakrzywionej tkaniny, która w nowatorski sposób łączy sztuczne i naturalne światło, aby dopasować się do zmieniającego się w ciągu dnia światła. Nawet przy słabym oświetleniu intensywność jest większa wokół świetlików i stopniowo się od nich rozchodzi, dając wrażenie naturalnego światła zalewającego wnętrze. Pierścień świateł wokół każdego świetlika zawiera oświetlenie skupiające, które podkreśla produkty na stołach ekspozycyjnych. System wentylacji jest dyskretnie zintegrowany z kamienną podłogą i inteligentnie reaguje na liczbę odwiedzających oraz pogodę na zewnątrz, optymalizując zużycie energii.
Zainspirowani oryginalną wizją zatopionego placu na świeżym powietrzu, chcieliśmy całkowicie zdematerializować dach sklepu i zalać wnętrze światłem dziennym. Skylenses dosłownie sprowadzają niebo pod ziemię, a innowacyjny sufit z regulowanym białym światłem pozwala nam dopasować dokładne długości fal światła słonecznego o różnych porach dnia, zacierając granicę między wnętrzem a zewnętrzem – dodaje Stefan Behling, jeden z głównych architektów z pracowni Foster + Partners.