Konkurs na opracowanie zespołu budynków Akademii Muzycznej w Krakowie skupił czołowe polskie pracownie oraz uznane zagraniczne biura. Przedstawiamy jeden z projektów zakwalifikowanych do ścisłego finału – koncepcję HORIZONE Studio.
Projektant: HORIZONE Studio
Autorzy: Dominik Darasz, Bartłomiej Kisielewski, Robert Strzeński
Współpraca autorska: Krystian Wawer, Jagoda Bogusławska, Michał Rączka (1 etap), Maciej Warot, Michał Wilczak
Akustyka: dr inż. arch. Andrzej Kłosak – ArchAkustik, Kraków, dr inż. Anders C Gade – Gade&Mortensen Akustik, Dania
Konsultant bud. zielonego: Visio Architects and Consultants
Konsultant architektury krajobrazu: ST raum A – Berlin
Lokalizacja: Kraków, Grzegórzki
Inwestor: Akademia Muzyczna w Krakowie
Powierzchnia netto: ok. 30 500 mkw. (w tym 6500 mkw. cz. podziemna)
Więcej informacji o projekcie: https://www.horizone.com.pl/…/kampus-akademii-muzycznej-w-kr…
Zespół budynków dydaktycznych oraz sala koncertowa Akademii Muzycznej w Krakowie – otwarty, przyjazny i nowoczesny kampus w otoczeniu zieleni wg koncepcji Horizone Studio.
Projekt Horizone Studio znalazł się wśród finalistów międzynarodowego konkursu architektonicznego, rozstrzygniętego 31 marca 2017. Akademia Muzyczna na zwycięzcę konkursu wybrała biuro Franka Gehry (USA).
Tematem 2-etapowego konkursu było opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej nowej siedziby Akademii Muzycznej w Krakowie. W ramach zespołu mają być zlokalizowane wszystkie wydziały uczelni (część dydaktyczna), główna sala koncertowa na ok. 550 osób, cztery duże sale prób (orkiestry, chóru, organowa i teatralno-wokalna), część administracyjna z rektoratem, biblioteka i przestrzenie wspólne oraz dodatkowo budynek z pokojami gościnnymi. Wielofunkcyjna przestrzeń wewnętrzna budynków powinna wpisywać się w zielony kontekst otoczenia (z 4 pomnikami przyrody na działce), stwarzając przyjazne i inspirujące otoczenie do studiowania. Koncepcja urbanistyczna Akademii powinna też uwzględniać wytyczne urbanistyczne dla planowanych w sąsiedztwie parku i innych obiektów Centrum Muzyki.
Zabudowę części dydaktycznej uformowano jako niską, wpisaną w istniejący układ zieleni, z wewnętrznym dziedzińcem-ścieżką, będącym kręgosłupem całego założenia. Atrakcyjny, zielony dziedziniec, z miejscami do wypoczynku i drzewami-pomnikami przyrody miałby stać się punktem centralnym wewnętrznego życia kampusu. Niska zabudowa pozwala na zachowanie koron drzew. Tarasy z widokiem na zieleń parku i bulwary Wisły w sezonie wiosenno-letnim stanowić mają dodatkowe miejsce inspiracji i wypoczynku pomiędzy zajęciami. W ramach tarasów proponuje się stworzenie „Ogrodu Muzycznego” z wykorzystaniem idei „tuby głosowej” polegającej na połączeniu poprzez tuby (rury) wybranych sal prób z zielonym dachem.
Projektując część dydaktyczną zrezygnowano z klasycznego układu korytarzowego na rzecz swobodnie rozmieszczonych sal, które tworzą między sobą atrakcyjne przestrzenie. Na granicy poszczególnych stref funkcjonalnych zaprojektowano większe przestrzenie (lobby), co ma prowokować do wspólnego spędzania czasu. Większość sal ćwiczeń wyposażono w zdwojone przeszklenia umożliwiające kontakt wzrokowy pomiędzy wnętrzem sal a przestrzeniami ogólnodostępnymi. Dzięki temu zapewniono pośredni dostęp światła dziennego do ciągów komunikacyjnych i wspólnych stref wypoczynkowych oraz zwiększono optycznie przestrzenność wnętrz.
Sala koncertowa i towarzyszące jej funkcje zostały zaplanowane w taki sposób, aby móc funkcjonować niezależnie lub w połączeniu z częścią dydaktyczną. Wieloodcieniową grę czerwonych i burgundowych barw odwzorowaną na bryle głównej sali potraktowano jako działanie artystyczne. Ma budować nastrój i stanowić rozpoznawalny akcent zespołu Akademii Muzycznej. Sala koncertowa łączy zalety sali pudełkowej („shoe-box”) takie jak odczuwalny pogłos i przestrzenność dźwięku z układem widowni dookólnej (typu „vineyard”), która przybliża słuchaczy do sceny i zwiększa intymność odczuwania muzyki bez względu na wielkość i skład orkiestry. Komfortowe wnętrze o wyjątkowej akustyce jest efektem projektowania zintegrowanego. Taki układ komunikacji pozwala na zwiedzanie sali koncertowej oraz hallu głównego na różnych poziomach. Balkon egzaminacyjny połączony jest z VIP lounge, z możliwością organizowania kameralnych bankietów.