II Linia Metra w Warszawie. Projekt: AMC - Andrzej M. Chołdzyński. Zdjęcia: Piotr Krajewski

II Linia Metra w Warszawie

Druga Linia Metra w Warszawie na zdjęciach Piotra Krajewskiego. Pierwszy odcinek linii M2 otwarto w 2015 roku, 20 lat po otwarciu linii M1. Projekt architektoniczny poszczególnych stacji nowej linii opracował zespół pracowni AMC – Andrzej M. Chołdzyński.

Dworzec PKS w Olkuszu. Autorzy: Klimczak Artur KA+1, Kuchnowska Martyna, dr inż. arch. Karol Krzątała

Dworzec PKS w Olkuszu

Główną ideą było stworzenie spójnego i czytelnego kompleksu, który podkreślałby istniejącą funkcję węzła komunikacyjnego, a jednocześnie proponował nowe, rozwijające miasto przedsięwzięcia. Zespół, kształtowany na podstawie osi widokowych wyznaczonych przez zabudowę oraz komunikację, ma za zadanie kontynuować istniejący układ urbanistyczny.

Stacja metra Powiśle w Warszawie. Projekt: Marek Gliniewicz, Przemysław Kaczkowski

Stacja metra Powiśle w Warszawie – Marek Gliniewicz, Przemysław Kaczkowski

Prezentujemy futurystyczną wizję stacji Powiśle drugiej linii metra w Warszawie. Praca powstała jako żartobliwy komentarz problemów zalanych w 2012 roku stołecznych stacji oraz wszelkich virali z tym związnych. Koncepcję, na potrzeby konkursu Futuwawa opracowali Marek Gliniewicz oraz Przemysław Kaczkowski.

Stacja przesiadkowa w Mińsku Mazowieckim. Projekt: Marek Gliniewicz

Stacja przesiadkowa w Mińsku Mazowieckim – Marek Gliniewicz

Prezentujemy projekt dyplomowy Marka Gliniewicza, absolwenta Politechniki Warszawskiej, poruszający temat architektonicznych konsekwencji przekształceń systemu komunikacyjnego – na przykładzie stacji przesiadkowej w Mińsku Mazowieckim.

Terminal Portu Lotniczego w Szymanach. Projekt: Ostrowscy Architekci

Terminal Portu Lotniczego w Szymanach – Ostrowscy Architekci

Proponowany projekt terminala lotniska w Szymanach podkreśla jego silny związek ze specyfiką miejsca, wyróżniającego się naturalnym krajobrazem lasów mazurskich. Inspirowana drzewami konstrukcja modułowa determinuje strukturę nowego terminala, nawiązując do lasów Puszczy Napiwodzko-Ramuckiej.

Terminal Portu Lotniczego w Szymanach. Projekt: MAAG Studio Projektowe

Terminal Portu Lotniczego w Szymanach – MAAG Studio Projektowe

To właśnie równoczesne czerpanie z potrzeb funkcjonalnych, tradycji regionu, jego krajobrazu i charakteru stało się kodem na podstawie którego zaczęła wyłaniać się architektura budynku terminala pasażerskiego.

Terminal Portu Lotniczego w Szymanach. Projekt: Meteor Architects

Terminal Portu Lotniczego w Szymanach – Meteor Architects

Myślą przewodnią projektu było nawiązanie do elementów charakterystycznych dla krajobrazowego kontekstu regionu – Mazur. Jego symbolika odwołuje się do gładkiej tafli wody – wyróżnika krainy tysiąca jezior stając się rozpoznawalnym znakiem regionu.

Terminal Portu Lotniczego w Szymanach. Projekt: Ideograf

Terminal Portu Lotniczego w Szymanach – Ideograf

Terminal został zaprojektowany jako jednoprzestrzenna hala, o module 24x9m wykonana w konstrukcji drewna klejonego,architektura bardzo prosta i mało krzykliwa w swoim wyrazie, doskonale komponująca z okolicznym, naturalnym krajobrazem.

Terminal Portu Lotniczego w Szymanach. Projekt: MSAA Group

Terminal Portu Lotniczego w Szymanach – MSAA Group

Port Lotniczy Olsztyn-Mazury, musi wpisywać się w sposób bardzo czysty, cichy i przyjazny w naturalny krajobraz, który go otacza, i jego forma musi być przybliżona do typu lotniska neutralnego, odchodząc od nowoczesnych form wpływających negatywnie na otoczenie.


Zobacz również:



Na portalu Archinea prezentujemy projekty nowoczesnych domów, inspirujące wnętrza oraz najciekawsze projetkty polskich architektów.