Przestrzeń wspólna – konkurs na opracowanie koncepcji zagospodarowania ulic Taczaka i Garncarskiej w Poznaniu jako przestrzeni zamieszkania, usług, ruchu i spotkań.
Wyróżnienie w konkursie: Orłowski Szymański Architekci Sp. J.
Autorzy: arch. Marek Szymański, arch. Marek Orłowski, arch. Artur Klimczak
Rozstrzygnięcie konkursu: Grudzień 2014
PRZYJĘTA IDEA ROZWIĄZAŃ URBANISTYCZNO-ARCHITEKTONICZNO-DROGOWYCH
ULICA TACZAKA
Proponowane zagospodarowanie zachowuje aktualny charakter ulicy Taczaka, jasno określa przestrzeń przewidzianą na komunikację oraz sposób transformacji projektowanej przestrzeni. Projekt proponuje zagospodarowanie jasno definiujące charakter ulicy, opierające się na systemie ruchomych elementów małej architektury, które umożliwiają zamianę sposobu korzystania z części projektowanego zagospodarowania. Przewidziano szereg elementów ruchomych / mobilnych modułów, które pozwalają zmieniać przestrzeń według uznania użytkowników oraz adaptować ja zależnie od potrzebnego miejsca na parking bądź przestrzeń wyłączoną z ruchu pojazdów dedykowaną na określony czas dla użytkowników. Taki system jasno określa sposób w jaki można zmniejszyć lub zwiększyć liczbę miejsc postojowych, zasady pojawiania się: letnich ogródków, witryn, gablot itp. na ulicy tak aby wymienione elementy nie kolidowały z ruchem pieszym.
BOXY
Zaprojektowano system boxów / skrzyń, opierających się na stalowej/aluminiowej konstrukcji pokrytej panelami z włókna szklanego, całość posiada rolki jezdne osadzone w prowadnicach określające zasięg boxa. Element ten jest sam w sobie siedziskiem oraz mieści donice na zieleń niską, trawy ozdobne.
Skrzynie zależnie od miejsca, w którym się znajdują mogą być przemieszczane w rożnej konfiguracji. Po stronie z parkowaniem ukośnym między parkingiem a traktem pieszym znajduje się pas z boxami, które można przetoczyć na parking wyłączając te miejsca z ruchu na rzecz ogródków letnich, ustawienia gablot sklepowych, zorganizowania stoiska itp. Po przeciwnej stronie skrzynie znajdujące się na pasie można przetoczyć wzdłuż zabudowy.
ZIELEŃ
Wprowadzenie zieleni zarówno wysokiej jak i niskiej w postaci ozdobnych traw / trzcin /krzewów pozawala wygenerować przyjazna przestrzeń atrakcyjną dla przebywania i wypoczynku. Drzewa sadzone są w gruncie oraz przykryte kratą maskującą. Reszta zieleni pojawia się w donicach bądź w postaci skupisk traw ozdobny sadzonych w projektowanych rynnach wypełnionych glebą i przykrytych tłuczniem lub kruszywem kamiennym.
KOMUNIKACJA
Projekt określa relacje między komunikacją pieszą i kołową, zrezygnowano z równoległych parkingów na rzecz drogi rowerowej ze względów estetycznych, tak aby nowe zagospodarowanie nie było zdominowane przez auto tak jak jest aktualnie. W projekcie ulica Taczaka to droga jednokierunkowa, której po jednej stronie towarzyszy parking. Projekt zachowuje maksymalna ilość miejsc postojowych dla mieszkańców i gości.
ULICA GARNCARSKA
W wyniku zmian na ulicy Taczaka zakłada się, że na ulicy Garncarskiej zostaną reaktywowane partery na rzecz lokali usługowych dlatego przewiduje się, że ulica Garncarska ma zostać kameralną przestrzenią gdzie dopuszcza się jedynie dojazdy okazjonalne (pojazdy uprzywilejowane, zaopatrzenie, służby komunalne, mieszkańcy oficyn / kamienic). Koncepcja przewiduje ujednolicenie nawierzchni, wprowadzenie spójnej małej architektury, oświetlenia i posadzki, w celu przekształcenia Garncarskiej w deptak/pasaż tak aby umożliwić pojawienie się ogródków letnich, miejsc spotkań itp. lub innej aktywności.
PRZYJĘTY PROGRAM UŻYTKOWO-FUNKCJONALNY
Koncepcja zakłada dla ulic kameralną estetykę przestrzeni półprywatnej gdzie pojawia się dużo zieleni i ciekawej małej architektury tak aby całość była atrakcyjna również dla mieszkańców. Sam projekt wizualnie ujednolica całość poprzez zastosowanie w obrębie projektu tych samych elementów, jednak pod względem formalnym projekt jest podzielony na jednostki:
a) Ulica Taczaka
b) Pasaż na ulicy Garncarskiej
c) Plac przed starą Dyrekcją Kolei
d) Kameralne przestrzenie przy skrzyżowaniu z ulicą Ratajczaka
a) Ulica Taczaka – przestrzeń o zmiennym zagospodarowaniu z dominująca funkcjo gastronomiczną: restauracje, bary, kawiarnie, kluby w parterze. Oprócz zieleni niskiej pojawiają się tu drzewa. Przestrzeń w głównej mierze ma za zadanie zapewnić komunikacje pieszą oraz kołową z resztą miasta, zaplecze dla działalności parterów oraz do organizowania innych aktywności. Ta część posiada możliwość wygenerowania podłużnego placu lub pasażu o szerokości 10m z szpalerem drzew wewnątrz, po przez wyłączenie wszystkich miejsc postojowych na określony czas. Zaprojektowano dla tej części wielopunktowe oświetlenie zawieszone na całą ulicą.
b) Pasaż na ulicy Garncarskiej – kameralna przestrzeń wyłączona z ruchu kołowego. Dopuszcza się jedynie dojazdy okazjonalne (pojazdy uprzywilejowane, zaopatrzenie, służby komunalne, mieszkańcy oficyn / kamienic). Jest to miejsce spotkań, wypoczynku. Charakter tego miejsca zostanie zdefiniowany przez zmiany w parterach po zwiększonej aktywności na Taczaka. Projekt ujednolica nawierzchnie i małą architekturę oraz wprowadza dodatkowe oświetlenie.
c) Plac przed starą Dyrekcją Kolei– główny plac pełen zieleni niskiej: traw / trzcin /krzewów. Miejsce wypoczynku przeznaczone do organizowania występów / wystaw itp.
d) Kameralne przestrzenie przy skrzyżowaniu z ulicą Ratajczaka – przestrzeń wyłącznie wypoczynku, miejsce spotkań. Dzięki odsunięciu od komunikacji kołowej zapewnia większy komfort przebywania.
OPIS SCHEMATU KOMUNIKACYJNEGO
Ulica Taczaka jest jednokierunkową drogą. Przylega do niej pas z miejscami parkingowymi, zaprojektowanymi pod katem 450 w stosunku do jezdni. W tym pasie znajduje się maksymalnie 85 stanowisk postojowych, dodatkowo przed budynkiem starej Dyrekcji Kolei znajduje się 10 miejsc co łącznie daje 95 miejsc parkingowych na projektowanym obszarze. Ulica garncarska jest w projekcie wyłączona z ruchu kołowego dopuszcza się ruch pieszy i rowerowy oraz dojazdy okazjonalne (pojazdy uprzywilejowane, zaopatrzenie, służby komunalne, mieszkańcy oficyn / kamienic).
OPIS MATERIAŁOWY
-Nawierzchnia chodników/pasażu: płyty betonowe 50×50 z fugą mineralno-żywiczną, istniejące płyty granitowe, płyty betonowe 250×50 z fugą mineralno-żywiczną, płyty z włókno-cementu.
-Nawierzchnia biologicznie czynna: w miejscach gdzie przewidziano skupiska ozdobnych traw / trzcin /krzewów stosuje się betonowe rynny wypełnione glebą i pokryte warstwą tłucznia kamiennego.
-Nawierzchnia placów: istniejące płyty granitowe, płyty betonowe 250×50 z fugą mineralno-żywiczną, płyty z włókno-cementu, betonowe rynny wypełnione glebą i pokryte warstwą tłucznia kamiennego.
-Nawierzchnia jezdna: nawierzchnia bitumiczna, droga rowerowa wydzielona znakami poziomymi umieszczanymi bezpośrednio na nawierzchni jezdni.
-Nawierzchnia parkingów: płyty betonowe 50×50 z fugą mineralno-żywiczną, stanowiska / wjazdy do bram wydzielone znakami poziomymi umieszczanymi bezpośrednio na nawierzchni jezdni.
-Mała architektura: dodatkowe donice oraz kosze na śmieci wykonane są z profili stalowych / blachy ocynkowanej, malowanej farbami proszkowymi. Napisy 3D oraz betonowa sofa to elementy odlane z betonu architektonicznego. Wieszaki na rowery A/B wykonane są z profili stalowych ocynkowanych, malowanych farbami proszkowymi.
-Oświetlenie: lampy uliczne składają się z obudowy wykonanej z aluminium wtryskiwanego wysokociśnieniowo oraz klosza z szybą hartowaną. Oświetlenie dekoracyjne oświetlające elewacje kamienic / pasy z zielenią niską składają się z obudowy wykonanej z aluminium i oświetlenia typu Halogen z reflektorem. Podwieszane oświetlenie zawieszone jest na linach stalowych, elementy takie jak ściągi, ściski, wieszaki, mocowania itp. wykonane są ze stali ocynkowanej. Typ oświetlenia to LED uliczny z reflektorem umieszczony w aluminiowym kloszu z szybą hartowaną.
-Boxy: zaprojektowany system boxów / skrzyń, opiera się na stalowej /aluminiowej konstrukcji pokrytej panelami z włókno cementu w kolorze żółtym, całość posiada rolki jezdne osadzone w prowadnicach/ betonowych rynienkach określających zasięg boxa. Skrzynie posiadają siedziska z paneli z perforowanego panelu włókn-cementowego lub ewentualnie donice z profili stalowych / blachy ocynkowanej, malowanej farbami proszkowymi.
Zaprojektowano trzy podstawowe typy:
A – długa skrzynia, przesuwana prostopadle do jezdni, służy do wydzielania dodatkowych ogródków letnich. Typa A posiada jeden wariant, wyposażony w trzy siedziska, dwie małe donice oraz jedną dużą. Tym boxom towarzyszą rynienki jezdne z prefabrykatu betonowego.
B – mała skrzynia, mobilna. Przemieszczanie tego elementu polega na uniesieniu boxa dzięki wydrążonym pochwytom od strony donicy i przetoczeniu w wybrane miejsce za pomocą rolek umieszczonych po przeciwległej stronie. Typ B posiada dwa warianty: 2x siedzisko lub siedzisko + donica. Do części boxów mocuje się kosz na śmieci.
C – pośrednia skrzynia, przesuwana równolegle do jezdni. Ten typ boxów zastosowano na placu przed starą Dyrekcją Kolei oraz na pasie przy trasie rowerowej. Przemieszczanie tego elementu polega na przetoczeniu go w wybrane miejsce lub zsunięciu do kolejnego boxa za pomocą rolek jezdnych. Typ C posiada cztery warianty: 3x siedzisko, 2x siedzisko, 2x siedzisko + donica duża, 2x siedzisko + donica mała. Tym boxom towarzyszą: a) rynienki jezdne z prefabrykatu betonowego – boxy na placu przed starą Dyrekcją Kolei, b) pas z blendami – pas przy trasie rowerowej. Do części boxów mocuje się kosz na śmieci.
-Obrzeże: prefabrykat betonowy
-Tablica: przewidziano cztery warianty tablic: A- tablica szklana wykonana z bezpiecznego szkła, B- pokryta materiałem, po którym można pisać, C- tablica z grafiką / napisem / logo wykonanym przez właściciela lokalu, przy którym stoi, D – wersja ażurowa do zawieszania plakatów itp.