Konkurs na opracowanie koncepcji stadionu piłkarskiego w Chorzowie, przy ul. Cichej 6.
Wyróżnienie w konkursie
Lokalizacja: Chorzów
Pojemność: 16 000 miejsc
Typ: konkurs architektoniczny SARP / WYRÓŻNIENIE
Inwestor: miasto Chorzów
Autorzy: Andrea Maffei Architects / Technical Study Majowiecki / Jagiełło Krysiak Architekci
Data: 2013
Założenia ideowe
Założenia konkursu obejmują projekt zadaszonego stadionu piłkarskiego na 12 000 miejsc z możliwością rozbudowy do 16 000.
Odpowiedzią jest projekt nowoczesnego sportowego centrum, które będzie pełniło funkcje nie tylko samego stadionu piłkarskiego, ale będzie czymś więcej, nowym publicznym miejsce spotkań.
Na projektowanym terenie oprócz stadionu zostało zlokalizowane boisko treningowe (istniejące) oraz sportowo – rozrywkowy kompleks ze sklepami dla kibiców i restauracjami.
Idea projektowa została oparta na koncepcji stworzenia miejsca dostępnego dla ludzi przez 7 dni w tygodniu. nie ograniczając się tylko do wydarzeń sportowych, ale również do wszelakich imprez z których będą korzystać wszyscy mieszkańcy. Jest to możliwe poprzez wykreowanie dużego zadaszonego placu, który daje schronienie kibicom przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi podczas zawodów sportowych , jak i również pozwala mieszkańcom komfortowo brać udział w innym wydarzeń rozrywkowych, kulturalnych. Mieszkańcy zyskują nowe miejsce spotkań, nowy publiczny, dodatkowo zadaszony plac w mieście.
Dach został oparty na stalowych słupach wypełnionych betonem. Kształt dachu ma formę organiczną, przykrywa oprócz samego stadionu, również strefą wejściową i parkingi po stronie wschodniej oraz parkingi od strony północnej zapewniając ochronę użytkowników przed złą pogodą. Dach w obszarze poza stadionem jest wykonany z żelbetu, od spodu wygładzony I pomalowany w kolorze białym. Po stronie zewnętrznej spadki dachu ukształtowane są w kierunku wybranych słupów konstrukcyjnych, które również pełnią rolę rur odwadniających.
Największa zaletą dachu pokrywającego dużą powierzchnie poza stadionem, jest to, że łączy on wnętrze stadionu z przestrzenią poza stadionem. Dzięki zadaszeniu dwie strefy (wewnętrzna, zewnętrzna) przenikają się a wytworzony plac przed stadionem staje się częścią obiektu sportowego.
Główne zadaszenie jest otoczone mniejszymi I niższymi daszkami w formie i kształcie również organicznym. Przykrywają one trybunę przy boisku treningowym oraz miejsca parkingowe dla zawodników. Dachy tworzą dialog form, co nie było celem samym w sobie, celem było stworzenie bardziej komfortowej przestrzeni wokół stadionu.
Dzięki temu, że stadion jest otoczony dodatkowym zadaszeniem, jego bryła będzie widoczna z perspektywy Drogowej Trasy Średnicowej.
Układ funkcjonalny, elewacje
Teren objęty opracowaniem został zaprojektowany z uwzględnieniem ruchu kołowego, pieszego i podziału na komunikację dla kibiców, zawodników vipów etc.
Od strony zachodniej dostęp do obiektu został ograniczony dla zawodników, sędziów, prasy, vipów. również tam przewidziane zostały miejsca parkingowe a dzięki zastosowaniu elektronicznych czytników, jest możliwość szybkiego wejścia na teren obiektu. Zawodnicy maja dostęp do parkingu zlokalizowanym przy boisku treningowym. W tym obszarze znajdują się również parkingi dla pojazdów ratowniczych, takich jak pogotowie ratunkowe, straż pożarna, policja i tak dalej.
Kibice gospodarzy mają do dyspozycji duży parking na około 800 miejsc parkingowych, który rozciąga się w północno-wschodniej części obszaru projektu. Tam również został zlokalizowany zadaszony podjazd typu, „Kiss and ride” dla taksówek i zadaszony parking autobusowy.
Kibice gości będą mieli dostęp do stadionu ze strony północno – zachodniej, gdzie znajduje się kilka miejsc parkingowych dla autobusów.
Poniżej zadaszenia widać główną bryłę stadionu, którego niższy poziom zbudowany jest z rytmicznie powtarzanych betonowych słupów z charakterystycznymi podłużnymi oknami, które identyfikują wejścia do poszczególnych sektorów. Wkoło głównej bryły (za wyjątkiem zachodniej strony) zaprojektowany został taras, który jest dominującym elementem na elewacji stadionu. Elewacja po stronie zachodniej (bez tarasu) została wykończona stalowymi panelami uzyskując w ten sposób nowoczesny I technologiczny charakter.
Widoczne z zewnątrz poziomy stadionu zbudowane są z prefabrykowanych belek żelbetowych w kształcie listery L wpierane przez filary i belki. Konstrukcja stadionu nie została niczym wykończona, surowy beton nadaje techniczny wygląd elewacji.
Brak typowej elewacji wkoło głównej bryły stadionu, obniża koszty budowy a zyskane przez to oszczędności mogą zostać wykorzystane przy realizacji dodatkowego zadaszenia wkoło stadionu.
Na piętrze został przewidziany dodatkowy taras, który przy konfiguracji stadionu dla 12 000 miejsc służy jako plac widokowy i komunikacja. Przy konfiguracji dla 16 000 widzów przestrzeń tarasu jest wykorzystana na budowę dodatkowych trybun wykonanych w lekkiej konstrukcji stalowej.
Dach samego stadionu jest autonomiczny I niezależny. Odseparowany od zadaszenia placu wkoło stadionu. Betonowy dach nad placem zachodzi na dach stadionu, tworząc jedną funkcjonalna całość. mimo to są dwie niezależne konstrukcję. Daje to możliwość zrealizowania stadionu w pierwszej fazie tylko z zadaszeniem samego obiektu.
Dach stadiony wsparty jest na stalowych belkach, który maja nowoczesny I smukły wygląd, pomiędzy nimi rozparte są cienkie stalowe łuki które napinają cienką teflonową membranę. Biały półprzeźroczysty materiał pokrycia dachu pozwala na odpowiednie filtrowanie światła czego efektem jest rozmyty, delikatny cień na boisku.
Charakterystyczny wygląd stadionu w połączeni z jego funkcjonalnością tworzy nowy symbol miasta. Miejsce przeznaczone nie tylko na widowiska sportowe, piłkarskie, ale też jest to nowa przestrzeń publiczna służąca wszystkim mieszkańcom.
Dostęp do trybun
Kasy biletowe są zlokalizowane w dwóch miejscach pod dachem dzięki czemu zakup bilety będzie komfortowy w każdych warunkach pogodowych.
Dostęp do kompleksu sportowego odbywa się przez przejścia między kołowrotkami na ogrodzeniu stadionu, równo podzielonymi pomiędzy sektorami, tak aby uniknąć tworzenia się długich kolejek do wejścia. Po wejściu na teren stadionu kibice maja dostęp do 10 barów szybkiej obsługi, 4 sklepów z pamiątkami oraz do odpowiedniej ilości toalet. Wszystkie te funkcje znajdują się na parterze, aby wprowadzić “życie” w ogólnodostępnym obszarze zapewniając tam szeroki zakres różnych usług.
Liczne ciągi komunikacji pionowej zlokalizowane regularnie wkoło stadionu zapewniają łatwy dostęp do trybun. Schody z poziomu zera wprowadzają kibiców na poziom +4,35 m w środkową część trybuny. Takie rozwiązanie w sposób najlepszy dzieli przepływu kibiców w dwóch kierunkach, górny i dolny, zmniejszając o połowę kolejki do osiągnięcia odpowiedniego fotelika.
Stadion w wersji dla 12 000 widzów posiada 17 rzędów siedzeń, dla osiągnięcia dodatkowych 4 tysięcy czyli powiększenia stadionu do 16 000 widzów, konieczne jest dobudowanie konstrukcji stalowej dla kolejnych 5 rzędów na tarasie na ostatniej kondygnacji.
Szerokość i ilość wyjść ewakuacyjnych została przewidziana w taki sposób aby była możliwa ewakuacja całego stadionu poniżej 8 minut. Ilość wyjść ewakuacyjnych jest znacznie większa niż wymagania. Połowa wyjść ewakuacyjnych oprócz drogi na kondygnacje zero prowadzi również na taras, zlokalizowany wkoło stadionu.
Taras jest bardzo dobrym miejscem na spędzenie czasu podczas przerwy w meczu, oferuje bardzo ciekawy widok na zadaszony plac plac przed stadionem z interesującej perspektywy.
Na tarasie zlokalizowanych jest 8 wind, które pełnią m.in. rolę komunikacji dla osób niepełnosprawnych, umożliwiają im oraz osobą towarzyszącym na dotarcie do swoim miejsc.
Na wysokości +9,65 m znajduje się dodatkowy taras, który ma podwójną funkcję: w konfiguracji na 12 000 miejsc staje się kolejnym miejscem z widokiem na plac, jest również bazą dla dodatkowych trybun, które można zamontować w przypadku podjęcia decyzji o powiększeniu pojemności stadionu do 16000 miejsc. Dodatkowa konstrukcja będzie wykonana z lekkich kratownic stalowych, szybkich w montażu. System ten umożliwia szybkie powiększenie widowni bez zakłócenia bieżącego funkcjonowania stadionu, zapewniając maksymalną elastyczność.
Sektory
Stadion został podzielony na sektory głównie ze względu na kwestię bezpieczeństwa, a po drugie, aby lepiej rozdzielić kibiców gości od gospodarzy.
W zachodniej części stadionu umieszczone zostały wszystkie funkcje dla VIP-ów, m.in. duża strefa gościnna z ekskluzywnym barem oraz szereg pomieszczeń przydatnych do samodzielnego funkcjonowania. Strefa VIP od strony stadionu została przeszklona, jest przezierna w kierunku płyty boiska w drugim kierunku elewacja jest nieprzezierna co zapewnią odpowiednia intymność. Na parterze znajduje się bezpośredni dostęp do trybuny VIP, która zawiera ponad 480 miejsc, 8 skyboksów z 12 miejscami, z których każdy wyposażony jest w małą kuchnię i toaletę. Wszystkie te miejsca są dostępne za pośrednictwem dźwigu dostępnego tylko z odpowiednich pomieszczeń VIP-owskich.
W zachodnim skrzydle znajdują się również pokoje zarezerwowane dla prasy, w tym drukarnia, sala konferencyjna na 50 miejsc oraz w pełni wyposażone studio TV, który jest zlokalizowane bezpośrednio przy boisku, umożliwiając przeprowadzenie wywiadu tuz po zakończeniu meczu.
Poziomy przeznaczone dla prasy są obsługiwane przez prywatną windę. W skład strefy dla dziennikarzy wchodzi: 100 miejsc na trybunie (każde wyposażone w biurko z komputerem / telewizorem z płaskim ekranem i dostępem do Internetu) oraz 8 boksów dla komentatorów radiowych i telewizyjnych.
Dla kibiców gospodarzy zostały przewidziane dwa sektory. Wejścia znajdują się po stronie północnej, wschodniej i południowej. Na parterze zlokalizowane zostały liczne punkty gastronomiczne oraz punkty sprzedaży gadżetów i pamiątek zespołu. Oba sektory mają dostęp do tarasu widokowego.
Goście będą mieli dostęp z północno – zachodniego narożnika, gdzie na parterze znajdują się toalety i food court dla nich przeznaczony.
Pod trybuną wschodnią zostały zaprojektowane pomieszczenia administracyjne, które obejmują biura personelu, prezesa i wiceprezesa, toalety, kuchnie, pomieszczenia ogólnodostępne, dużą salę konferencyjną na 50 osób, i muzeum, które zostało celowo powiększone w stosunku do wymagań konkursowych aby stać się miejscem symbolicznym dla jednego z najbardziej zasłużonych dla polskiej piłki klubu jakim jest Ruch Chorzów.
Pozostałe pomieszczenia na parterze to pokoje dla policjantów, dwa pomieszczenia pierwszej pomocy i kilka magazynów, prawie wszystkie znajdujące się w sektorze gości, w pobliżu dojazdu technicznego do boiska , tak aby umożliwić łatwy rozładunek. Niektóre magazyny są umieszczone na kondygnacji podziemnej, załadunek i rozładunek odbywa się dzięki windzie towarowej.
Poziom piwnicy
Podobnie jak VIP-y również dziennikarze, zawodnicy i sędziowie mają swoją strefę w zachodniej części budynku. Sędziowie i zawodnicy mają oddzielne wejścia, które prowadzą do poziomu -3,00.
Szatnia zawodników gospodarzy obejmuje dużą siłownię, saunę, duże pomieszczenie do rozgrzewki, 2 gabinety masażu, szatnie dla trenerów i pracowników technicznych.
Szatnia dla drużyny gości jest również wyposażony we wszystkie pomieszczenia niezbędne dla pracowników i zawodników. Zaprojektowane zostały również dwie garderoby dla zespołów juniorskich.
Dla sędziów zostały zaprojektowane dwie szatnie (męskie I damskie) oraz pomieszczenie do masażu.
W piwnicy znajduje się pokój do przeprowadzania testów antydopingowych oraz w pełni wyposażone pogotowie. Sędziowie I zawodnicy mają możliwość bezpośredniego dojścia na murawę stadionu poprzez oddzielną komunikacje przeznaczoną tylko dla nich.
Płyta boiska
Rozmiary boiska wynoszą 105m x 68m i spełniają wymogi UEFA również w kwestii podgrzewania murawy, co powoduje, że boisko jest użyteczne przez cały rok.
Wokół boiska został zaprojektowany pas wolnej przestrzeni przed trybunami o szerokości 7,5m, która może służyć jako stanowisko pracy fotografów oraz pomieści podwójny rząd tablic reklamowych.
Trybuny został zaprojektowany uwzględniając wymiary boiska do piłki nożnej. Pierwszy rząd znajduje się 1 metr nad murawą I 7,5m od linii bocznej boiska, gwarantuje to doskonałą widoczność podczas meczy nawet z pierwszych rzędów trybun.
Wszystkie następne rzędy zostały zaprojektowane z uwzględnieniem idealnego łuku widoczności, odpowiednie dopasowania różnicy wysokości I odległości pomiędzy rzędami powoduje najlepszą możliwą widoczność.
Boisko jest dostępne dla pojazdów ratowniczych z północno – zachodniego i południowo-zachodniego narożnika, gdzie są umieszczone również pokoje pierwszej pomocy i pokoje przeznaczone dla pracowników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.