Konkurs na opracowanie koncepcji zagospodarowania części terenów poprzemysłowych Targówka Fabrycznego w Warszawie
I Nagroda w konkursie
Uzasadnienie jury:
„Praca najpełniej odpowiada na warunki konkursu. Przyjęte rozwiązania przedstawione zostały w sposób kompletny, czytelny i atrakcyjny, zarówno pod względem graficznym jak i opisowym. Szczególnie wnikliwie przeanalizowane zostały powiązania funkcjonalne i komunikacyjne z otoczeniem terenu konkursowego. Za właściwe uznane zostały przyjęte proporcje funkcjonalne – z przewagą funkcji mieszkaniowych – oraz założenia programowe uwzględniające dostosowaną do potrzeb infrastrukturę społeczną. Atutem pracy jest układ zróżnicowanych funkcjonalnie przestrzeni publicznych wiążących wartościowe elementy dziedzictwa, centralnie położony teren zieleni oraz strefowanie obsługi komunikacyjnej obszaru.”
Pełnomocnik: Wojciech Kotecki
Uczestnicy:
BRZOZOWSKI GRABOWIECKI ARCHITEKCI SP. Z O.O.
DAWOS SP. Z O.O.
Zespół: Krzysztof Domaradzki, Wojciech Kotecki, Marek Sawicki, Katarzyna Bazylewicz – Maj, Jan Belina – Brzozowski, Konrad Grabowiecki, Bartłomiej Gajewski, Piotr Jeleń, Zofia Laskowska, Ewelina Maciak, Dorota Sawicka, Piotr Sawicki, Karol Wiśniewski, Mariusz Wronowski
PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA PROJEKTU
1. Stworzenie fragmentu miasta o zróżnicowanym programie stanowiącego połączenie pomiędzy sąsiadującymi terenami Targówka Mieszkaniowego i Przemysłowego.
2. Zmiana charakteru obszaru zgodnie z oczekiwaniami społecznymi z przemysłowego na miejski poprzez wprowadzenie programu mieszkaniowo – usługowego.
3. Uzyskanie zabudowy o charakterze tkanki miejskiej w opozycji do luźnej struktury przestrzennej otaczających obszarów.
4. Wykreowanie lokalnego centrum – miejsca życia społecznego ‐ poprzez wprowadzenie programu usługowego w oparciu o układ ulic i placów powiązanych z ul. Radzymińską.
5. Zachowanie i wyeksponowanie zastanych fragmentów zabudowy mieszkaniowej i elementów architektury przemysłowej, nawiązujących do obecnej tożsamości obszaru.
6. Zapewnienie powiązań z osią kompozycyjną Targówka Mieszkaniowego w kierunku teatru Rampa oraz z projektowanymi przystankami linii metra.
7. Wykorzystanie w układzie przestrzennym istniejących otwarć widokowych w kierunku centrum Warszawy, bazyliki przy ul. Kawęczyńskiej i Stadionu Narodowego.
8. Wprowadzenie funkcji niekomercyjnych oraz terenów zieleni i rekreacji towarzyszących funkcji mieszkaniowej.
9. Dostosowanie projektowanej struktury przestrzennej do istniejącego układu własnościowego w celu ułatwienia procesu realizacji.
POWIĄZANIA Z MIASTEM
W najbliższych latach należy spodziewać się dynamicznych zmian na poprzemysłowych obszarach Targówka. Przekształcenia zaczęły się już na sąsiedniej Starej Pradze – powstają zespoły nowej zabudowy jak Koneser, Soho Factory czy Bohema. Będą one kreować nowe lokalne centra dzielnicy. Teren dawnych Zakładów Tłuszczowych powinien zyskać charakter takiego właśnie lokalnego centrum.
Aby nowy zespół zabudowy przy Radzymińskiej mógł w przyszłości pełnić tę funkcję szczególnie istotne jest jego dobre powiązanie z otoczeniem.
W koncepcji konkursowej przyjęto 4 główne zasady kształtowania struktury funkcjonalno – przestrzennej obszaru
zapewniające powiązania z miastem:
- zszycie ze sobą dwóch niepowiązanych dzisiaj struktur: Targówka Mieszkaniowego – oddzielonego ruchliwą ulicą Radzymińską i Targówka Przemysłowego – oddzielonego nieprzekraczalnymi obecnie torami kolejowymi;
- ukierunkowanie układu przestrzennego i funkcjonalnego na powiązanie z „sercem” Mieszkaniowego Targówka – tj. parkiem Wiecha i Teatrem Rampa oraz z osią przestrzenną osiedla – ulicą Pratulińską, przy której zlokalizowane będą stacje metra – Targówek I i Targówek II;
- zorientowanie krajobrazowego i widokowego układu projektowanego założenia na doskonale widoczne wieżowce w centrum Warszawy oraz dzwonnicę bazyliki przy ul. Kawęczyńskiej;
- powiązanie z obszarem sąsiedniego Michałowa i Centrum Pragi.
Struktura urbanistyczna Targówka Przemysłowego – po południowej stronie linii kolejowej do Zielonki, w niedalekiej przyszłości będzie podlegać intensywnym przekształceniom. Planowane jest przedłużenie ul. Nowo‐ Kijowskiej i realizacja linii tramwajowej oraz budowa obwodnicy śródmiejskiej w ciągu ul. Zabranieckiej. W koncepcji zaproponowano połączenie obszaru opracowania z terenami po południowej stronie torów poprzez:
– dwa przejścia (podziemne i nadziemne) w obrębie projektowanego przystanku kolejowego, zapewniające bezpośrednie powiązanie z projektowanym parkiem na terenie obecnych ogródków działkowych oraz szkołą podstawową nr 58 przy ul. Mieszka I;
– przejście nad torami na przedłużeniu głównej osi poprzecznej projektowanego założenia (przedłużenie ul. Gorzykowskiej), które w przyszłości powinno połączyć obszar opracowania z projektowanym placem miejskim w rejonie skrzyżowania ul. Księcia Ziemowita z ul. Nowo‐Kijowską.
Główna oś poprzeczna projektowanego założenia urbanistycznego stanowi przedłużenie podwójnego układu równoległych ulic: Gorzykowskiej i Remiszewskiej. Stanowi ona oś kompozycyjną Targówka Mieszkaniowego, zakończoną założeniem przestrzennym Teatru Rampa, wkomponowanym w tereny rekreacyjne Parku Wiecha i zespół sportowy Gminnego Klubu Piłkarskiego „Targówek”. Układ przestrzenny projektowanego zespołu został powiązany z ciągami ulic: Gorzykowskiej i Ossowskiego oraz Trockiej i Bieżuńskiej, prowadzącymi do projektowanych stacji metra. Dodatkowe przekroczenie ul. Radzymińskiej zaproponowano na wylocie ul. Handlowej, której ciągłość przestrzenna została przerwana w okresie powojennym wraz z budową nowych osiedli. Jednak ślad dawnej ulicy funkcjonujący jako ciąg spacerowy w osiedlowej zieleni w dalszym ciągu łączy ją z głównym układem przestrzennym Targówka – okrężną aleją otaczającą Park Wiecha i centrum osiedla. Ze względu na klasę komunikacyjną ul. Radzymińskiej zaproponowano realizację kładki nad ulicą.
Główna podłużna oś kompozycyjna projektowanego zespołu – równoległa do ul. Radzymińskiej, oraz towarzyszący jej układ zabudowy, zostały zorientowane widokowo na wysokościowe centrum Warszawy – odległe o niespełna 5km od obszaru. Szczególnie dobrymi punktami obserwacyjnymi będą kładki nad torami kolejowymi oraz wyższe kondygnacje projektowanych budynków. Zielone, rekreacyjne tereny wzdłuż torów kolejowych otwierają widok na Bazylikę przy Kawęczyńskiej (niespełna kilometr od obszaru) oraz Stadion Narodowy (ok. 3km).
Projektowane założenie urbanistyczne zostało zakończone od południowego‐zachodu przechodnim zespołem biurowym z ogólnodostępnym, publicznym wnętrzem kwartału oraz placem miejskim od frontu. Będzie on przestrzennie powiązany z projektowanym w sąsiedztwie przesiadkowym układem dwóch przystanków kolejowych oraz ważnym placem miejskim u zbiegu ul. Radzymińskiej i Al. Solidarności. Dzięki temu nowe, lokalne centrum Targówka będzie ściśle powiązane z Michałowem, Szmulowizną i Centrum Pragi, pomimo barier komunikacyjnych, jakie stanowią krzyżujące się w tym rejonie linie kolejowe oraz projektowany przebieg obwodnicy śródmiejskiej.
STRUKTURA URBANISTYCZNA OBSZARU
Struktura urbanistyczna obszaru oparta została na podziale na jednostki urbanistyczne stanowiące jednorodne zespoły przestrzenne, które mogą być realizowane jako niezależne zadania inwestycyjne. Zostały one oznaczone symbolami: A, B, C, D, E, F.
Głównymi elementami struktury są: ciąg wnętrz urbanistycznych ukształtowany równolegle do ul. Radzymińskiej zawierający place miejskie oraz ulice poprzeczne stanowiące połączenie obszaru z terenami zieleni i rejonem przystanku kolejowego.
Struktura terenów zieleni oparta jest o ciąg zieleni publicznej wzdłuż kolei (planty) oraz powiązany z nimi obszar skweru w rejonie placu miejskiego (Park Centralny).
ZASADY KOMPOZYCJI PRZESTRZENNEJ
W bezpośrednim sąsiedztwie obszaru objętego opracowaniem konkursowym znajdują się tereny o zróżnicowanej funkcji i charakterze.
Są to zarówno osiedla mieszkaniowe w rejonie Targówka oraz położone po południowej stronie tereny przemysłowe.
Projektowany układ przestrzeni publicznych zawiera zarówno istniejące jak i projektowane elementy, które w założeniu tworzą spójną całość nowej struktury miejskiej. Jednocześnie ukształtowanie sieci przestrzeni publicznych kreuje powiazania obszaru z przestrzeniami publicznymi dzielnicy.
Główne elementy projektowanego układu przestrzennego stanowią:
- Wewnętrzny ciąg wnętrz urbanistycznych zawierający elementy historycznej zabudowy przemysłowej, poprowadzony równolegle do ul. Radzymińskiej. Prowadzi on od placu wejściowego w rejonie Radzymińskiej nr 94, poprzez ślad istniejącej uliczki Pszennej, do placyku miejskiego, na którym zachowano elementy starej zabudowy (komin i hala produkcyjna).
- Dalszymi elementami tego ciągu są: Park Centralny z zachowanym kominem, oraz projektowana uliczka prowadząca do Centrum Kultury, Sportu i Edukacji.
- Prostopadle do tego założenia poprowadzono ulice łączące obszar z terenami Targówka Mieszkaniowego oraz prowadzące do projektowanego przystanku kolejowego.
- Oprócz tego zaprojektowano sieć uliczek i placyków wewnętrznych dzielących poszczególne jednostki urbanistyczne na kwartały zabudowy.
ZIELEŃ
Tereny zieleni publicznej, powiązane widokowo z centrum Pragi i lewobrzeżną Warszawą, poza Parkiem Centralnym, zlokalizowano wzdłuż torów kolejowych.
Tworzą one spójny system łączący funkcję swobodnej rekreacji z bardziej miejskim charakterem zieleni w centralnej części obszaru. Powiazania lokalne podkreślone są szpalerami drzew zlokalizowanymi w ulicach. Na terenach zieleni przewidziano możliwość retencji wód opadowych odprowadzanych z dachów i powierzchni utwardzonych. Zaproponowane rozwiązania umożliwiają zastosowanie zielonych dachów zatrzymujących wody opadowe.
W koncepcji zachowano wskazane w inwentaryzacji zieleni wartościowe istniejące drzewa (lipa i kasztan).
CENTRUM LOKALNE – INTEGRACJA SPOŁECZNA –ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
W rejonie objętym konkursem brak jest obecnie przestrzeni publicznej dobrej jakości, mogącej stać się miejscem kontaktów i integracji społecznej. Rolę te może spełniać w przyszłości ukształtowany ciąg ul. Radzyminskiej, tworzący wraz z wewnętrznym układem przestrzeni publicznych spójną całość o atrakcyjnym programie usługowym i społecznym.
Na terenie opracowania przewidziano zarówno podstawowy program usług miejskich jak i program społeczny skierowany do wszystkich grup wiekowych.
Najważniejsze obiekty usługowe to zabudowa biurowa w rejonie ul. Radzymińskiej oraz ul. Gen. Rozwadowskiego. W pobliżu przystanku kolejowego przewidziano program hotelowy. Miejski program usług handlu, rzemiosła, gastronomii itp. przewidziano w parterach budynków mieszkalnych (patrz schemat funkcji) oraz w adaptowanych obiektach poprzemysłowych.
PROGRAM SPOŁECZNY
Zagospodarowanie obszaru opracowania będzie miało charakter wielofunkcyjny. Obejmuje on mieszkania, miejsca pracy, usługi społeczne i komercyjne, tereny zieleni, rekreacji i sportu. Program projektowanego zespołu zabudowy jest w znacznej mierze mieszkaniowy. W koncepcji przewidziano łącznie ok. 5.800 mieszkań (liczbę mieszkańców oszacowano na ok. 15.000). Nowe miejsca pracy zlokalizowane będą przede wszystkim na wschodnim i zachodnim krańcu obszaru (projektowane kwartały biurowe, hotel), wyznaczono również liczne partery usługowe:
-w pierzei ul. Radzymińskiej i Bieżuńskiej,
– w sąsiedztwie przystanku kolejowego,
– wzdłuż projektowanej głównej osi przestrzennej obszaru (od Radzymińskiej w rejonie istniejącej kładki pieszej, przez placyk przy zabytkowej hali i kominie, główny plac i skwer do wylotu ul. Rajgrodzkiej),
– wzdłuż alei łączącej główny plac z projektowanym przystankiem kolejowym.
W koncepcji wyznaczono lokalizację 3 głównych obiektów o funkcjach społecznych:
– obiektu wielofunkcyjnego, mieszczącego klub mieszkańców, lokalne centrum promocji kultury, czytelnię wewnętrzną i plenerową, kawiarnię itp.: w centrum nowego założenia – na projektowanym skwerze,
– przedszkola i żłobka: przy projektowanym skwerze, w jego spokojniejszej, mieszkaniowej części,
– obiektu wielofunkcyjnego ośrodka sportu i rekreacji, mieszczącego sale sportowe, przedszkole, żłobek, boiska, skatepark, ogólnodostępny ogródek warzywny itp.: w części wschodniej obszaru, przy planowanym placu miejskim przy ul. Bieżuńskiej.
Przewidziane liczne partery usługowe mieścić będą funkcje komercyjne – sklepy, kawiarnie, restauracje, punkty usługowe itp. – przede wszystkim w części północnej nowego założenia – związanej z ul. Radzymińską i północnozachodnią stroną projektowanego skweru. Natomiast partery usługowe w spokojniejszej południowej – osiedlowej części założenia mieścić będą również funkcje społeczne, takie jak:
– przedszkole (z ogródkiem wydzielonym z podwórka mieszkaniowego),
– punkty żłobkowe i kluby malucha,
– biblioteka i czytelnia,
– klub seniora,
– klub młodzieżowy i świetlice,
– przychodnie i gabinety lekarskie,
– urząd pocztowy, itp.
Przy założonej liczbie mieszkańców projektowanego zespołu szacunkowe zapotrzebowanie na funkcje oświatowe w pobliżu miejsca zamieszkania wyniosą około:
– 24 oddziały przedszkolne dla ok. 600 dzieci (tj. 4 przedszkola 6 oddziałowe – po 2 oddziały na roczniku),
– 24 oddziały szkolne dla ok. 600 dzieci (tj. 1 szkoła podstawowa 24 oddziałowa – po 4 oddziały na roczniku).
Na obszarze opracowania przewidziano lokalizację dwóch przedszkoli oraz możliwość realizacji przynajmniej jednego kolejnego umieszczonego w parterze budynku mieszkalnego. Ponadto rezerwy oświatowe zapewniają przedszkola publiczne zlokalizowane w sąsiedztwie: przedszkole nr 103 przy ul. Mokrej 25, przedszkole nr 81 przy Barkocińskiej 19/21 oraz przedszkole nr 106 przy Trockiej 4.
Miejsca w szkołach podstawowych zostaną zapewnione dzięki obecnym rezerwom i planowanej rozbudowie sąsiednich szkół: nr 58 przy ul. Mieszka I 7 oraz nr 114 przy ul. Remiszewskiej 40. Szczególnie szkoła podstawowa nr 58 zlokalizowana dzisiaj na Targówku Przemysłowym, poza obszarem osiedli mieszkaniowych, będzie miała duży potencjał rozbudowy i przyjęcia nowych dzieci z projektowanego zespołu mieszkaniowego.
Przewidziane w koncepcji tereny zieleni – spacerowe, rekreacyjne, sportowe i wypoczynkowe, wraz z planowanym parkiem przylegającym do projektowanego przystanku kolejowego od strony wschodniej, zajmować będą obszar ok. 8,5ha (w tym ok. 4,5ha na samym obszarze opracowania).
OCHRONA DZIEDZICTWA KULTUROWEGO
W koncepcji przewidziano możliwość adaptacji zabudowy mieszkaniowej położonej wzdłuż ul. Radzymińskiej oraz ul. Rajgrodzkiej i ul. Bieżuńskiej stanowiącej relikty przedwojennego układu przestrzennego. Zachowano również ślady ul. Pszennej, Rajgrodzkiej i Bieżuńskiej.
W projektowanym układzie przestrzennym wyeksponowano relikty dawnej zabudowy przemysłowej (hala produkcyjna i komin Huty i Rafinerii Szkła Targówek, komin fabryczny w rejonie projektowanego Parku Centralnego oraz budynki kolejowe w rejonie ul. Pszennej).
Dla adaptowanych budynków przewiduje się zmianę funkcji na usługową z zachowaniem ich obecnej formy.
ETAPOWANIE – OPIS DZIAŁAŃ ZMIERZAJĄCYCH DO UZYSKANIA STANU DOCELOWEGO
W koncepcji przewidziano podział obszaru na 5 podstawowych obszarów inwestycyjnych (wskazanych na załączonym schemacie etapowania), których zagospodarowanie może być realizowane niezależnie, w miarę rozwoju układu komunikacyjnego. Obszary inwestycyjne uwzględniają istniejące podziały własnościowe terenu. W ramach każdego z obszarów inwestycyjnych uwzględniono możliwość stopniowej budowy poszczególnych kwartałów lub grup zabudowy.
Obszar inwestycyjny Nr I(patrz schemat etapowanie) obejmuje teren centralny, położony na północny‐wschód od przedłużenia ul. Gorzykowskiej. Zagospodarowanie obszaru obejmuje budowę ulicy lokalnej łączącej ul. Gorzykowską z ul. Rajgrodzką oraz wyznaczenie placu – Parku Centralnego.
Zagospodarowanie obszaru inwestycyjnego Nr II przewiduje wykorzystanie istniejących wjazdów od strony Radzymińskiej oraz budowę ulicy lokalnej wzdłuż linii kolejowej do połączenia z przedłużeniem ul. Gorzykowskiej. Zachowany fragment przedwojennej ul. Pszennej w centralnej części obszaru zostanie przekształcony w ciąg i plac pieszy.
Na terenie obszaru inwestycyjnego Nr III przewidziano w znacznym stopniu zachowanie i uzupełnienie istniejącej zabudowy. Zaproponowana została przebudowa ‐ poszerzenie odcinka ul. Radzymińskiej z możliwością realizacji pełnego trzeciego pasa ruchu. Ciąg pieszy i rowerowy równoległy do ul. Radzymińskiej został poprowadzony wzdłuż drugiej linii zabudowy.
Zagospodarowanie obszarów inwestycyjnych Nr IV i V jest możliwe w oparciu o istniejącą ul. Bieżuńską. W ramach obszaru IV wykonane zostanie przedłużenie układu ulic lokalnych do połączenia z ul. Bieżuńską. W ramach obszaru V przewidziano przedłużenie ulicy lokalnej w rejonie planowanego przystanku kolejowego do połączenia z ul. Kraśnicką oraz budowę ulicy lokalnej pomiędzy ul. gen. Rozwadowskiego i ul. Bieżuńską.
Jako niezależne zadania inwestycyjne powinny być zrealizowane: budowa drugiej jezdni ul. Gen. Rozwadowskiego wraz z estakadą nad linią kolejową, budowa przystanku kolejowego wraz z przejściem podziemnym na przedłużeniu ul. Mieszka I oraz wyznaczenie buspasów w ul. Radzymińskiej.
KOMUNIKACJA
Komunikacja kołowa
Obszar objęty koncepcją sąsiaduje z ulicami ponadlokalnymi: ul. Radzymińską(klasy głównej) od strony zachodniej, ul. gen. Rozwadowskiego (klasy głównej) od strony północno – wschodniej oraz projektowaną Obwodnicą Śródmieścia (klasy głównej ruchu przyspieszonego) od strony południowej.
Obsługa komunikacyjna obszaru została przewidziana od strony ul. Radzymińskiej i od strony ul. gen. Rozwadowskiego, z wykorzystaniem istniejących skrzyżowań z ulicami Gorzykowską, Bieżuńską i Kraśnicką oraz istniejących zjazdów ul. Radzymińskiej. Na obszarze nowej zabudowy przewidziano realizację układu ulic lokalnych łączących istniejące ulice Gorzykowską i Bieżuńską wraz z połączeniem z wylotem ul. Kraśnickiej pod estakadą ul. gen. Rozwadowskiego. Na terenie poszczególnych zespołów mieszkaniowych i usługowych przewidziano urządzenie ulic dojazdowych lub uliczek wewnętrznych o charakterze ciągów pieszo jezdnych. Na terenach zabudowy mieszkaniowej przewidziano wprowadzenie ruchu uspokojonego z preferencją dla ruchu pieszego i rowerowego.
Komunikacja publiczna
W zakresie komunikacji publicznej przewidziano w koncepcji obsługę obszaru poprzez komunikację autobusową w ul. Radzymińskiej i ul. gen. Rozwadowskiego oraz kolej i metro. W ul. Radzymińskiej przewidziano wydzielenie skrajnych pasów ruchu dla potrzeb ruchu autobusowego (buspasy).
W ul. Radzymińskiej i ul. gen. Rozwadowskiego wskazano miejsca lokalizacji przystanków autobusowych.
Obszar nowej zabudowy jest od strony południowo‐wschodniej ograniczony linią kolejowa nr 21 relacji Warszawa‐Wileńska ‐ Zielonka ‐ Tłuszcz. Linia kolejowa obsługuje ruch podmiejski osobowy. Przeprowadzona przebudowa linii kolejowej wyeliminowała jej uciążliwość akustyczną tak, że nie ogranicza się obecnie sytuowania zabudowy mieszkaniowej wzdłuż linii kolejowej. Część terenów zajmowanych przez bocznice kolejowe została włączona w obszary nowej zabudowy (zgodnie z wprowadzonymi zmianami Studium m. st. Warszawy).
W koncepcji uwzględniono planowaną docelową rozbudowę komunikacji kolejowej dla obsługi ruchu pasażerskiego miejskiego i podmiejskiego. Przewidywana jest budowa 2 przystanków kolejowych na linii kolejowej nr 21 przy skrzyżowaniu z al. Solidarności i przy skrzyżowaniu z ul. gen. Rozwadowskiego oraz przystanku kolejowego linii kolejowej nr 9 przy skrzyżowaniu z al. Solidarności. Przewidziane zostały dogodne dojścia piesze i rowerowe z obszarów nowej zabudowy do planowanych przystanków.
Na terenach Targówka Mieszkaniowego planowana jest w najbliższych latach budowa przedłużenia II linii metra wraz z przystankami metra „Targówek I” i „Targówek II”. W koncepcji przewidziano dogodne połączenia piesze i rowerowe z planowanymi przystankami metra wzdłuż ul. Ossowskiego i ul. Trockiej.
Komunikacja piesza i rowerowa
Przewidziany w koncepcji układ przestrzeni dla ruchu pieszego i rowerowego integruje obszary Targówka Mieszkaniowego i Targówka Fabrycznego. Zapewnione zostały powiązania piesze i rowerowe wzdłuż ciągu ulic Trockiej i Bieżuńskiej, wzdłuż ulicy Gorzykowskiej oraz wzdłuż linii kolejowej od wiaduktu kolejowego do wiaduktu ul. gen. Rozwadowskiego i ul. Kraśnickiej. Nad linią kolejową nr 21 przewidziano realizację przejścia podziemnego przy planowanym przystanku kolejowym do połączenia z ul. Mieszka I oraz realizację kładki na przedłużeniu ul. Gorzykowskiej.
Wzdłuż ul. Radzymińskiej wyznaczone zostały obustronne wydzielone drogi rowerowe. Zachowane zostały przejścia piesze przy skrzyżowaniach z ul. Radzymińską oraz istniejąca kładka piesza nad ul. Radzymińską. Na przedłużeniu ul. Handlowej zaprojektowana została kładka piesza nad ul. Radzymińską. Szczególnie zwrócono uwagę na dogodne powiązania piesze i rowerowe z rejonami przystanków kolejowych i przystanków metra.
Obsługa parkingowa
Dla projektowanej zabudowy przewidywana jest realizacja parkingów podziemnych pod zespołami budynków w ilościach wynikających ze wskaźników parkingowych. Dodatkowo przewidziane zostały miejsca parkingowe w ulicach lokalnych i dojazdowych. W rejonie planowanego przystanku kolejowego przewidziano miejsca do zatrzymania i wysadzenia pasażerów typu Kiss&Ride.
ARCHITEKTURA
Podstawową typologią budynku mieszkalnego jest budynek‐kwartał. Prosta forma budynku w jednoznaczny sposób formuje pierzeje ulic i ciągów pieszych. Z drugiej strony w naturalny sposób dzieli przestrzeń na ogólnodostępną – ta pomiędzy budynkami, przestrzeń ulic i parków, oraz przestrzeń półprywatną – wewnętrznych dziedzińców – wydzieloną samą kubaturą budynku, bez płotów i ogrodzeń. Typowy trakt mieszkaniowy ma około 14‐15 metrów głębokości oraz trzony komunikacyjne w niedoświetlonych narożnikach budynków. Pozwala to na budowę zabudowy mieszkaniowej opartą o relatywnie niewielkie mieszkania 1,2 oraz 3 pokojowe przy zapewnieniu optymalnych warunków ergonomicznych przy jednoczesnej wysokiej wydajności rzutu. Ograniczona ilość trzonów komunikacyjnych pozwala na efektywniejsze wykorzystanie zarówno powierzchni części nadziemnej jak i garażu. Podstawowa wysokość budynków to 4 i 5 kondygnacji z narożnymi dominantami dochodzącymi do wysokości 6 ‐7 kondygnacji. Garaż podziemny znajduje się na kondygnacji ‐1, bilansując się w jednej kondygnacji. Zielony dziedziniec wykonany jest na płycie garażu. Wyższa zieleń ponad garażem rośnie w „zielonych górkach” umożliwiających rozwiniecie właściwego systemu korzeniowego bez ingerencji w kubaturę kondygnacji garażowej.
Estetycznie budynki powinny nawiązywać do postindustrialnej historii tego terenu. Architektura o charakterze „soft loftów” ma szansę nadać wyrazisty charakter całemu zespołowi i odróżnić go od wielu standardowych, anonimowych osiedli mieszkaniowych.
MAŁA ARCHITEKTURA
Planowane jest zróżnicowanie małej architektury ze względu na otoczenie. Na terenach o miejskim charakterze dominują proste i pragmatyczne formy nawiązujące do postindustrialnego pochodzenia terenu. Nawierzchnie wykonane są z asfaltu i małoskalowych prefabrykowanych elementów betonowych. Meble uliczne malowane w kolorze antracytowym o prostych technicznych formach. Na trenach zielonych odmienny swobodny charakter małej architektury. Nawierzchnie miękkie takie jak zagęszczane kruszywa żwirowe, tłuczeń szklany. Oświetlenie oraz meble parkowe o fantazyjnych i swobodnych formach.
Charakterystyczne dane liczbowe
- Powierzchnia obszaru opracowania: ok. 33ha
- Łączna powierzchnia zabudowy: ok. 103.000 m2 (ok. 30% obszaru)
- Łączna powierzchnia ogólnodostępnych terenów zieleni: ok. 51.000 m2 (ok. 15% obszaru)
- Łączna powierzchnia terenów miejskiej przestrzeni publicznej: ok. 82.000 m2 (ok. 25% obszaru)
- Powierzchnia użytkowa mieszkań: ok. 295.000 m2 (75% całego programu kubaturowego)
– ok. 5.800 mieszkań - Powierzchnia użytkowa usług i handlu (w tym usługi komercyjne, społeczne, hotel itp.):
ok. 35.000 m2 (10% programu) - Powierzchnia użytkowa biur: ok. 55.000 m2 (15% programu)
- Łączna powierzchnia użytkowa: ok. 385.000 m2
- Łączna liczba miejsc parkingowych: ok. 9.400 MP
- Średnia intensywność zabudowy na obszarze: ok. 1,7