Konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej Terminala pasażerskiego regionalnego portu lotniczego planowanego do realizacji w ramach projektu pn.: Regionalny Port Lotniczy Olsztyn – Mazury.
Projekt konkursowy
Data: Kwiecień 2013
Lokalizacja: Szymany, woj. warmińsko-mazurskie
Zespół autorski:
arch. Tomasz Sierżęga
arch. Rafał Kitka – www.rkpa.pl
arch. Olivier Rosiak
arch. Radosław Skowroński
Współpraca w zakresie projektów branżowych i technologii:
DB Projekt sp. z o.o.
Bryła budynku
Budynek terminala projektowany jest jako zwarta jednoprzestrzenna hala złożona z powtarzalnych modułów konstrukcyjnych zebranych w trzy zespoły funkcjonale lokalizowane wzdłuż płyty postojowej lotniska. Forma budynku inspirowana jest budową statków powietrznych epoki pionierów lotnictwa oraz latawców skrzynkowych. Zamierzeniem projektanta było uzyskanie jednoznacznej i zarazem prostej formy nasuwającej skojarzenia związane z awioniką, lotnictwem, elementem zwiewnym. Przy tym kolorem i fakturą elewacji oraz formą dachu i okładziny ścian zewnętrznych budynek nawiązywać ma do cech krajobrazu mazurskiego ,gdzie w pofalowanym terenie znakami szczególnymi są plamy żagli i kadłubów jachtowych. We wnętrzach projektowane są elementy, których formy mają przywodzić na myśl regionalną tradycję budowania. Słupy konstrukcji dachu w formie kilkugałęziowej to element nawiązujący do organicznych kształtów występujących w miejscowej sztuce budowania.
Kształt wszystkich elementów zewnętrznych budynku takich jak zadaszenie na peronem kolejowym, zadaszenie wejść, strefa techniki na dachu, podpory zewnętrzne poza obrysem ścian podporządkowany wymogowi zachowania jednorodność formy obiektu. Stąd również one przywodzą na myśl wymienione inspiracje.
Funkcja budynku
Powtarzalność i modularność elementów budynku oraz lokalizowanie programu funkcjonalnego przede wszystkim na jednej kondygnacji ma na celu uzyskanie klarownej kompozycji przestrzennej i ułatwienie użytkowania budynku przez personel jak i pasażerów. Terminal podzielny został na trzy strefy funkcjonalne związane z : holem głównym połączonym z placem przed terminalem oraz flankującymi go strefami hal odlotów i przylotów zlokalizowanymi bezpośrednio przy płycie postojowej lotniska w części północnej i południowej obiektu.
Ponadto funkcje związane z technologią dworca ,a nie mogące być przenoszone są skoncentrowane w środkowym trakcie budynku , co pozwala na bezkolizyjną rozbudowę stref hal przylotów i odlotów i powiększenie przepustowość terminala bez konieczności przerywania jego pracy. Strefy odlotów i przylotów mają możliwość elastycznego podziału powierzchni w zależności od w zapotrzebowania. Centralnie zlokalizowana sortownia bagażu sąsiaduje ze strefą odprawy bagażowo-biletowej, zaś nad nimi znajduje się zespół techniczny z kotłownią i pomieszczeniem chłodzenia co pozwala optymalnie zasilić w media strefy północne i południowe budynku. Drugi zespół pomieszczeń technicznych znajduje się w podziemiu w południowej części w sąsiedztwie pomieszczeń administracji terminala . Dzięki takim lokalizacjom powstaje możliwość elastycznego dostępu do części technicznych budynku bez kolizji z ruchem pasażerów.