Położona na zachodnim brzegu jeziora Memphremagog, w pobliżu wioski Ogden w Kanadzie, rezydencja „De la Descente” usytuowana jest w kontekście stromego zbocza, kończącego się skalnym klifem graniczącym z jeziorem. Architekci z biura Matière Première Architecture starali się zintegrować nowy projekt nie tylko z naturalnym otoczeniem, ale również z charakterystyczną, rozbudowywaną na przestrzeni lat okoliczną zabudową.
De la Descente
Lokalizacja:Ogden w regionie Eastern Townships, Quebec, Kanada
Projekt: Matière Première Architecture
Wykonawca: Nu Drom
Sofy: Ghauz
Wykończenie: Maxiforet
Dach: Mac Metal
Światło: Luminaire Authentik
Architektura krajobrazu: Nature Art
Foyer: Béton Johnstone
Zdjęcia: Maxime Brouillet
Źródło: v2com
De la Descente
Właściciele domu to młoda para z Montrealu z dwójką dzieci, która pragnęła stworzyć leśny azyl zdolny do goszczenia również bliskich przyjaciół i ich dzieci. Teren charakteryzuje się niewielkim płaskowyżem umieszczonym między dwoma stromymi zboczami. Ten geograficzny kontekst oferuje spektakularny i rozległy widok na jezioro.
Sąsiedztwo architektoniczne charakteryzuje się mnogością domów na terenach rolniczych i domków letniskowych na zboczach graniczących z jeziorem. Ewolucja typów zabudowy wraz z licznymi dobudowami jest zauważalna, gdy przemierza się ulice z miejską tkanką charakteryzującą się obecnością wielu struktur o różnych skalach i układach.
Szczególność tych typologii polega na tym, że ewoluują one z czasem wraz z rozbudowami i budynkami pomocniczymi, często bardziej funkcjonalnymi niż formalistycznymi – wyjaśnia Étienne Chaussé, architekt z biura Matière Première Architecture.
Ideą architektów było uchwycenie istoty tego lokalnego kontekstu, tworząc jednocześnie współczesne i harmonijne z naturalnym otoczeniem miejsce.
Architektura domu
Budynek wykończony został naturalnymi i trwałymi materiałami, w harmonii z otaczającym leśnym krajobrazem. Zewnętrzne pokrycie, wykonane z lokalnie pozyskiwanego, wstępnie postarzanego białego cedru, zostało wybrane ze względu na swoją trwałość i wizualną integrację z otoczeniem. Wewnątrz użyto tego samego gatunku drewna, ale z wykończeniem szlifowanym i olejowanym.
Okna lukarny odgrywają kluczową rolę w projekcie położonej nad samym jeziorem rezydencji. Decyzja o priorytetowym wykorzystaniu poddaszy zamiast dodawania pełnego piętra respektuje lokalny kontekst zabudowy i redukuje wysokość całego założenia. Otwarcia w lukarnach oferują spektakularne widoki, tworząc jednocześnie wrażenie unoszenia się wśród drzew.
Basen, znajdujący się w bliskiej odległości od domu, oferuje miejsce na spontaniczne kąpiele i tworzy wizualną ciągłość z taflą wody pobliskiego jeziora. Betonowe ognisko, umieszczone kilka stopni poniżej poziomu domu, to świetne miejsce do spędzania czasu wspólnie ze znajomymi z niezakłóconym widokiem na odległy krajobraz.
Cały projekt stara się grać różnymi wielkościami i skalą, ostrymi krawędziami, krzywiznami i wysokościami, aby stworzyć wrażenie chodzenia wewnątrz geometrycznej rzeźby. Zewnętrzna architektura tworzy celową dwuznaczność, udając poniekąd istniejące w okolicy budynki, które na przestrzeni kolejnych lat przechodziły kolejne rozbudowy.