Obiekt: kino nowe horyzonty – foyer
Projekt: BUCK.ARCHITEKCI
Adres: ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, Wrocław
Klient: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Metraż: 1800 m²
Rok: 2012
Czas przygotowania projektu: 4 tygodnie
Czas realizacji: 6 dni
Zakres: koncept miejsca, projekt wnętrz, koordynacja wykonawcza
Zdjęcia: Mateusz Gzik, Sławek Okrzesik
Kino Nowe Horyzonty
Foyer jednego z największych w Europie kinowych art house’ów.
Kino Nowe Horyzonty to 9 salowy niezależny multipleks prezentujący kino artystyczne, autorskie i wartościowe kino środka. Z 2329 kinowymi fotelami jest to jeden z największych arthouse’ów w Europie. Działalność KNH w założeniu łączy wszelkiego rodzaju aktywności związane z filmem i jego promocją – a więc nie tylko regularne pokazy filmowe, ale także festiwale, przeglądy, wystawy, warsztaty, spotkania i programy edukacyjne.
Wszystkie te aktywności i wydarzenia wymagają, poza salami kinowymi, odpowiedniej przestrzeni, w której można je organizować – zwykłe kinowe foyer w tym wypadku nie wystarczy. Musi być to przestrzeń otwarta, elastyczna i łatwo poddająca się nowym aranżacjom, a uwzględniając także niezależny charakter i artystyczny kontekst działalności KNH powinno być to także miejsce wyjątkowe i inspirujące – nie tylko dla widzów, ale także dla jego gospodarzy – Stowarzyszenia Nowe Horyzonty. Dlatego też najważniejsza, poza programową, zmiana po przejęciu obiektu przez Nowe Horyzonty dotyczyła trzykondygnacyjnego kinowego foyer. Konieczna była interwencja, która z jednej strony pozwoliłaby odciąć się od rodowodu komercyjnego multipleksu a z drugiej podkreślić nowy charakter działalności kina. Założeniem było zorganizowanie foyer w sposób pozwalający na płynne połączenie stref takich jak kasy, bistro, kawiarnia, bar, a także księgarnia i galeria plakatu filmowego z otwartymi wielofunkcyjnymi przestrzeniami przystosowanymi do organizacji wystawy, spotkań i warsztatów. Celem było stworzenie współczesnego, atrakcyjnego i przyjaznego miejsca spędzania czasu – nie tylko w oczekiwaniu na filmowy seans.
Ze względu na specyfikę projektu – jego niezależny charakter i ograniczony budżet całego przedsięwzięcia – zarówno proces projektowy, jak i prace remontowe zostały skrócone w czasie do minimum. Projekt wykonawczy wnętrz i wyposażenia powstał w 4 tygodnie, natomiast remont mającego 1800 m² foyer trwał zaledwie 6 dni. Wymagało to od nas jako projektantów odpowiedzialnych za zarządzaniem całym procesem nie tylko dyscypliny organizacyjnej ale przede wszystkim elastyczności i refleksu. Ekspresowy tryb realizacji projektu oznaczał podejmowanie szybkich decyzji projektowych i dobieranie rozwiązań opartych na łatwo dostępnych materiałach. Aby maksymalnie skrócić terminy realizacji zamówień mebli i oświetlenia zdecydowaliśmy się także na samodzielne zaprojektowanie kluczowych elementów wyposażenia i wykonanie ich u lokalnych producentów.
Proces projektowy rozpoczął się od zaplanowania gruntownego oczyszczenia przestrzeni rozległego trzykondygnacyjnego foyer kina. Należało podjąć decyzje, które z istniejących elementów wystroju zostawić ze względu na ograniczenia czasowe, a także określić zakres prac remontowych i wszelkich funkcjonalnych zmian.
Jako główne założenie dla projektu przyjęliśmy koncepcję opartą na otwartości i spontaniczności, w której punktem wyjścia jest intuicja. Zależało nam by nasza interwencja nie przytłoczyła przestrzeni foyer i nie zde’niowała jej w nieodwracalny sposób. Celem było miejsce stale ‘stające się’, będące jedynie tłem dla zdarzeń i aktywności użytkowników – zarówno widzów, jak i gospodarzy kina.
Stąd decyzja, żeby całe wyposażenie było jak najbardziej mobilne i możliwie zmienne. Specjalnie na potrzeby foyer zaprojektowaliśmy kompletny systemu wielofunkcyjnych mebli – białych przestrzennych stalowych kostek, które w zależności od okoliczności i dodatkowych elementów mogą być zarówno stołem, siedziskiem, regałem, nośnikiem wystawienniczym, ale też stołem do gry w ping-ponga czy stelażem hamaku. Ten oparty na intuicyjności system stanowiący trzon wyposażenia został uzupełniony dodatkowo skandynawskimi meblami vintage, klasycznymi w formie krzesłami i tradycyjnymi dywanami. To celowo eklektyczne połączenie stało się z jednej strony estetycznym wyzwaniem, a z drugiej inspirującym bodźcem, który pozwala użytkownikom na swobodne aranżowanie wyposażenia według własnych potrzeb i upodobań.
Innym ważnym elementem projektu jest system oświetlenia oparty na dwóch typach zaprojektowanych przez nas modułowych opraw – piorunach (oprawach świetlówkowych) i kapelutkach (oprawach żarowych). Dzięki możliwości dowolnej aranżacji oprawy sprawdziły się zarówno w większych grupach, jak i jako indywidualne elementy.
Prostota i elastyczność były czynnikami decydującymi także podczas poszukiwania rozwiązań projektowych dla barów oraz stanowisk kasowych. Zyskały one nowy wygląd dzięki blasze trapezowej – powszechnie dostępnemu materiałowi budowlanemu – który zaadoptowany na potrzeby wnętrza i zestawiony z klasyczną białą glazura oraz tradycyjnymi neonami – stał się atrakcyjnym formalnie i wizualnie elementem.
Zwieńczeniem całości projektu i swoistym podsumowaniem jego niezależnego charakteru są z kolei kilkunastometrowe huśtawki, które zaprojektowane jako centralnym element foyer stały się symbolem Kina Nowe Horyzonty.
Wiodące materiały
Stal / sklejka antypoślizgowa / blacha trapezowa / drewno / glazura
Wyposażenie
System stalowych mobilnych wielofunkcyjnych kostek – wg projektu B.A
Duże wspólne stoły – wg projektu B.A
Krzesła i fotele – fameg, vintage
Huśtawki – wg projektu B.A
Oprawy świetlówkowe ‘pioruny’ – chors wg projektu B.A
Oprawy wiszące ‘kapelutki’ – chors wg projektu B.A
Neony – wg projektu B.A
Kieszenie z pleksi na plakaty – wg projektu B.A