Czarna Skała – inspirowany górskim krajobrazem dom projektu MUS Architects

Na początku projektu powstał pomysł żeby stworzyć coś innego… Nie tyle dom jednorodzinny, co abstrakcyjną formę. Obiekt nawiązujący do górskiej topografii terenu, taki który zdaje się być w znaczącym stopniu wynikiem procesów górotwórczych, a nie procesów projektowych. Ta myśl była wstępem do projektu i podstawową klamrą spinającą planowaną kompozycję przestrzeni.


„Staraliśmy się projektować i realizować koncepcję na dom uciekając od standardów kojarzonych z budynkami jednorodzinnymi. Chcieliśmy żeby projektowany dom był niczym głaz narzutowy wbity w zbocze góry, a nie forma architektoniczna posiadająca ściany, okna i dach” – opowiadają autorzy, projektanci z biura MUS ARCHITECTS.


Dom jednorodzinny „Czarna Skała”
Autor: MUS ARCHITECTS
Lokalizacja: Jaworze, Bielsko-Biała
Zdjęcia:
Tomasz Zakrzewski

 

Dom "Czarna Skała" w Bielsku-Białej. Projekt: MUS ARCHITECTS. Zdjęcia: Tomasz Zakrzewski

Dom "Czarna Skała" w Bielsku-Białej. Projekt: MUS ARCHITECTS. Zdjęcia: Tomasz Zakrzewski

Dom "Czarna Skała" w Bielsku-Białej. Projekt: MUS ARCHITECTS. Zdjęcia: Tomasz Zakrzewski

 

Czarna Skała


Forma

„Czarna Skała” wywodzi się z topografii terenów górzystych . Forma domu wyraźnie reaguje na otrzymane z lokalizacji bodźce, dlatego „Skała” nie jest prostopadłościanem, kostką czy klasycznym domem o dachu dwuspadowym. Stanowi natomiast abstrakcyjną bryłę wielopłaszczyznową, w której nie ma wyraźnego podziału na ściany i dach.

Z północnej strony dom jest zamknięty, od południa otwiera się na ogród, chwytając słońce i łaknąc widoku Beskidów. Ściana południowa jest wysoka i głęboko perforowana otworami oferującymi poprzez przeszklenia, taras i loggie panoramiczny widok na góry. Elewacja północna w większej części stanowi połać dachową opadającą do granicy działki – ściana domu jest tu niska i zamknięta.

Struktura, Forma, Materiał

Działka zlokalizowana jest na zboczu góry. Posiada wyraźny spadek zarówno w kierunku południowym, jak i wschodnim. Wstępny plan domu został dopasowany do spadku zbocza tak, by cała kondygnacja parteru miała bezpośredni kontakt z płaszczyzną terenu. Opierając się o naturalne ukształtowanie terenu rzut poziomy został przełamany w połowie długości. Wskutek tego działania strefa wejściowa z garażem i pomieszczeniami uzupełniającymi znajduje się na innym poziomie niż strefa dzienna domu z salonem, kuchnią i jadalnią. Powstało półpiętro i dzięki temu cała otwarta część dzienna domu ma bezpośrednie i bezstopniowe przejście na taras i ogród.

Kontynuacją tego procesu projektowego jest podział poziomów w części nocnej domu (piętro) oraz w konsekwencji dach wielospadowy, którego załamania podążają za uskokami wynikającymi z rozmieszczenia programu funkcjonalnego domu w rzeczywistej przestrzeni terenu opracowania.


„Forma dachu i bryły wynika z adaptacji projektowych założeń funkcjonalnych do krajobrazu.”

Geometria budynku została wbudowana w topografię zbocza góry i miało to decydujący wpływ na konfigurację struktury domu oraz jego ostateczną dynamiczną formę. Istnieje silna zależność pomiędzy budynkiem a otaczającym go krajobrazem.

Charakter zewnętrzny domu tworzy wielopołaciowa forma obiektu oraz materiał jaki został zastosowany jako opakowanie funkcji. Jednorodna i surowa czarna skorupa kryje wewnętrzne przestrzenie i poziomy. Ostry, poszarpany głaz narzutowy, czarny łupek, czy też bryła bazaltu wystająca ze zbocza góry zamiast klasycznego domu podmiejskiego. Cały proces twórczy został podporządkowany pierwotnemu założeniu. Stało się ono genezą projektu i zostało doprowadzone przez cały proces projektowania i budowania aż do końca – realizacji „Czarnej Skały”.

Dom "Czarna Skała" w Bielsku-Białej. Projekt: MUS ARCHITECTS

Geneza bryły

  1. Wyznaczenie rzutu poziomego domu wzdłuż północnej granicy działki;
  2. Wyznaczenie podcieni: wejściowego i ogrodowego;
  3. Dostosowanie poziomów rzutu poziomego do topografii terenu; Droga dojazdowa jest znacznie wyżej niż strefa ogrodu. W planie poziomym wprowadzono przełamanie rzutu. Strefa dzienna domu ma bezpośredni kontakt z ogrodem, jednocześnie jest niżej posadowiona od strefy wejściowej i garażu;
  4. Dalszą konsekwencją przyjętej strategii projektowej jest rozmieszczenie funkcjonalne programu na piętrze. Rzut poziomy piętra kontynuuje przełamanie poziomów wywodzące się z niższej kondygnacji. Dwa pokoje oraz pomieszczenie uzupełniające (garderoby) zostały umieszczone w wyższej części działki nad garażem. Pozostałe pomieszczenia kondygnacji znajdują się w niższej części domu ponad kuchnią i jadalnią. W strefie dziennej uzyskano również pożądaną wyższą przestrzeń – pustkę nad salonem;
  5. Pomieszczenia priorytetowe rozmieszczone zostały w południowej części działki. Otwierają się na słońce, ogród i widok. Pomieszczenia uzupełniające zlokalizowane są od strony północnej.
  6. Plan miejscowy narzucał konieczność zastosowania dachu ze spadkami w wyznaczonym zakresie (od-do). Ilość połaci dachu oraz lokalizacja kalenicy nie zostały narzucone.
  7. Dach w projekcie.a. Kalenica jest równoległa do osi podłużnej rzutu oraz północnej granicy działki. Kalenica – najwyższa część dachu przesunięta została z osi podłużnej w kierunku elewacji południowej – dzięki czemu w najlepszej (otwartej na widok, ogród i słońce) stronie domu zyskujemy przestrzeń do wykorzystania;
    b. Przełamanie kalenicy jest związane z układem funkcjonalnym;
    c. Załamania połaci dachu są ściśle powiązane z rozmieszczeniem programu funkcjonalnego domu, który został dostosowany do stron świata, spadku zbocza i znaczących różnic poziomów na działce;
    d. Forma dachu jest wynikiem procesu projektowego, jest elastycznym opakowaniem ściśle związanym z funkcją, a w tym konkretnym przypadku również z pierwotnie zastanym terenem w miejscu opracowania;
    e. Dach podąża za funkcją, a funkcja dostosowuje się do topografii i krajobrazu;
  8. Forma jest związana z funkcją
  9. Forma jest związana z topografią
  10. Język artykulacji architektonicznej wytworzony poprzez powyżej opisany proces projektowy został zastosowany w sposób spójny i jednolity dla wszystkich przegród zewnętrznych domu tworząc homogeniczną skórę wieńczącą atrakcyjną i dynamiczną formę, która swój pierwotny rodowód czerpie z topografii górzystego terenu.

Dom "Czarna Skała" w Bielsku-Białej. Projekt: MUS ARCHITECTS

Dom "Czarna Skała" w Bielsku-Białej. Projekt: MUS ARCHITECTS

Dom "Czarna Skała" w Bielsku-Białej. Projekt: MUS ARCHITECTS

 

Lokalizacja

Dom znajduje się we wsi, Jaworze, niedaleko Bielska-Białej. Teren inwestycji to południowe zbocze w niedalekim sąsiedztwie zabudowy domów jednorodzinnych.

Zagospodarowanie terenu

Na działce o wyraźnym spadku w kierunku południowym został zaprojektowaliśmy wolnostojący dom jednorodzinny mieszący w swojej bryle cały zaplanowany program funkcjonalny domu – pomieszczenia mieszkalne oraz garaż dwustanowiskowy i pomieszczenia uzupełniające w parterze. Całkowity metraż domu to 260m2.

Budynek został zlokalizowany wzdłuż północnej części działki. Od zachodu – skąd planowany jest dostęp do parceli, oddalony jest od granicy własności w sposób umożliwiający dojazd i parkowanie. Znaczna cześć działki od strony południowej pozostaje niezabudowana – mieści się tutaj ogród oraz tarasy z widokiem na góry.

Dom "Czarna Skała" w Bielsku-Białej. Projekt: MUS ARCHITECTS

Architektura

FUNKCJA


PARTER – to część dzienna z otwartą kuchnią, jadalnią i salonem.
W parterze zlokalizowano również toaletę oraz garaż dwustanowiskowy z przejściem bezpośrednio do domu, poprzez wiatrołap a także pomieszczenie techniczne i gospodarcze dostępne z garażu.

PIĘTRO – to część nocna z trzema pomieszczeniami sypialnymi, łazienką dostępną z korytarza oraz garderobą i pomieszczeniem gospodarczym (magazynem) dostępnymi z głównej sypialni. Wszystkie pokoje poprzez duże przeszklenia mają dostęp do logii z widokiem na południe. Parter z piętrem łączą wewnętrzne schody jednobiegowe żelbetowe. Na część nieużytkową poddasza zapewniono dostęp poprzez składane schody strychowe.


FORMA


Projektowana zabudowa ma charakter zwarty, jednobryłowy. Forma i gabaryty budynku wynikają z uwarunkowań funkcjonalnych, jak również z gabarytów i ukształtowania działki. Charakteryzuje się współczesną prostą bryłą. Projektowany budynek jest wolnostojący, z dachem wielospadowym (spadek 25⁰ i 42⁰). Ściany i dach budynku wykończone są w sposób jednolity i jednorodny – tym samym materiałem (płytki płaskie włókno-cementowe Cembrit Quadra), dzięki temu zyskuje spójny charakter. Wnęki w czarnej bryle domu wykończone są deską elewacyjną modrzewiową. Od strony południowej zaprojektowano duże przeszklenia stałe i okna zapewniające bezpośredni dostęp z salonu na taras oraz z pomieszczeń na piętrze – na balkon i loggie. Bryła budynku, w części głównego wejścia do budynku została wycofana, zapewniając podcień wejściowy na elewacji frontowej (wjazd i wejście główne).

Dom "Czarna Skała" w Bielsku-Białej. Projekt: MUS ARCHITECTS

Dom "Czarna Skała" w Bielsku-Białej. Projekt: MUS ARCHITECTS

Dom "Czarna Skała" w Bielsku-Białej. Projekt: MUS ARCHITECTS

Dom "Czarna Skała" w Bielsku-Białej. Projekt: MUS ARCHITECTS. Zdjęcia: Tomasz Zakrzewski

Dom "Czarna Skała" w Bielsku-Białej. Projekt: MUS ARCHITECTS. Zdjęcia: Tomasz Zakrzewski

Dom "Czarna Skała" w Bielsku-Białej. Projekt: MUS ARCHITECTS. Zdjęcia: Tomasz Zakrzewski

Dom "Czarna Skała" w Bielsku-Białej. Projekt: MUS ARCHITECTS. Zdjęcia: Tomasz Zakrzewski

Dom "Czarna Skała" w Bielsku-Białej. Projekt: MUS ARCHITECTS. Zdjęcia: Tomasz Zakrzewski

Dom "Czarna Skała" w Bielsku-Białej. Projekt: MUS ARCHITECTS. Zdjęcia: Tomasz Zakrzewski

Dom "Czarna Skała" w Bielsku-Białej. Projekt: MUS ARCHITECTS. Zdjęcia: Tomasz Zakrzewski

Dom "Czarna Skała" w Bielsku-Białej. Projekt: MUS ARCHITECTS. Zdjęcia: Tomasz Zakrzewski

Dom "Czarna Skała" w Bielsku-Białej. Projekt: MUS ARCHITECTS

Dom "Czarna Skała" w Bielsku-Białej. Projekt: MUS ARCHITECTS

Dom "Czarna Skała" w Bielsku-Białej. Projekt: MUS ARCHITECTS

Dom "Czarna Skała" w Bielsku-Białej. Projekt: MUS ARCHITECTS

 


Zobacz również:



Na portalu Archinea pokazujemy projekty nowoczesnych domów, inspirujące wnętrza oraz najciekawsze projekty polskich architektów.