Konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej Terminala pasażerskiego regionalnego portu lotniczego planowanego do realizacji w ramach projektu pn.: Regionalny Port Lotniczy Olsztyn – Mazury.
Projekt konkursowy
Projekt konkursowy: Meteor Architects / Facebook
Data: Kwiecień 2013
Lokalizacja: Szymany, woj. warmińsko-mazurskie
Zespół autorski: Anna Pszonak, Bogdan Pszonak, Miłosz Maj, Jakub Puchnowski, Paweł Smólski, Adam Tekień, Grzegorz Chomicki
Idea.
Myślą przewodnią projektu było nawiązanie do elementów charakterystycznych dla krajobrazowego kontekstu regionu – Mazur. Jego symbolika odwołuje się do gładkiej tafli wody – wyróżnika krainy tysiąca jezior stając się rozpoznawalnym znakiem regionu.
Płaszczyzna dachu zawieszona w powietrzu wygradza z otwartej przestrzeni kubaturę terminalu pasażerskiego. Pionowe przegrody w przeważającej części szklane tafle podkreślają efekt lewitowania dachu, zapewniają naturalne doświetlenie i połączenia widokowe wnętrza z otaczającym krajobrazem.
Założenia urbanistyczne.
Kompozycja urbanistyczna opiera się na dwóch kierunkach: układu pasmowego wyznaczonego ścianą lasu, pasem startowym i linią szynobusu północ – południe oraz drogi dojazdowej do budynku terminalu przecinającą układ pasmowy pod kątem ok. 60 stopni. Osadzony na osi drogi budynek staje się „bramą”, symbolicznym „oknem” łączącym region Mazur ze światem. Założenie to zrealizowaliśmy umożliwiając kontakt wzrokowy pasażerom przebywającym w holu wejściowym i ogólnodostępnej hali odlotów z płytą lotniska.
Ważnym elementem zagospodarowania terenu jest pas zieleni oddzielający terminal od płyty parkingu. Charakterystyczna dla terenów nadwodnych roślinność oraz tafla wody (w okresie opadów) odwołuje się wprost do specyfiki krajobrazowej regionu. Jednocześnie, połączone ze sobą zbiorniki wodne są integralną częścią systemu retencji wód opadowych. Podzielone zostały na strefy czystości wody (przetrzymywanie min. 5 dni w celu biodegradacji środków przeciwoblodzeniowych) tak, by w zbiornikach przepływowych bezpośrednio przed terminalem występowała woda czysta.
Elementy krajobrazowe – zieleń i woda – symbolizują również koegzystencję natury i techniki oraz wpisują się w hasła zrównoważonego rozwoju.
Lokalizację terminalu, parkingów oraz kierunek rozbudowy – elementy II etapu przyjęto w zgodzie z koncepcją planu docelowej rozbudowy portu lotniczego. Linię lasu proponujemy pozostawić nietkniętą. Płyta parkingu została podzielona przez drogę dojazdową na dwie części: od północy – parking pracowników oraz parking autobusów i taksówek; od południa – parking pasażerów. Parkingi zostały zrealizowane jako niezależne, z oddzielnymi kontrolowanymi wjazdami i wyjazdami. Na północ od parkingu autobusów zlokalizowano budynek trafo i budynek kotłowni wraz z magazynem oleju umożliwiając bezkolizyjną obsługę techniczną.
Peron autobusu szynowego zlokalizowano pod dachem budynku w pobliżu strefy wejściowej, zapewniając wygodną komunikację.
Założenia architektoniczne.
Przyjęta forma bryły budynku jest wynikiem przyjętych założeń ideowych i wewnętrznego układu funkcjonalnego. Charakterystycznym elementem budynku jest płaski dach „lewitujący” nad terminalem. Wysunięty nad strefę podjazdów i wejść podnosi komfort funkcjonowania strefy zewnętrznej terminalu. Z góry pokryty blachą (np. anodowane aluminium w kolorze niebieskim) odbija i podkreśla błękit nieba. Od spodu pokryty ażurową blachą perforowaną lub siatką cięto-ciągnioną umożliwia ukrycie wszelkich elementów instalacji wentylacji mechanicznej i ogólnego oświetlenia.
Dach spełnia też inną rolę, mianowicie chroni wnętrze przed przegrzaniem bezpośrednim słońcem w godzinach południowych i wczesnych popołudniowych obniżając koszty eksploatacji budynku.
Frontowa fasada oraz tylna od płyty postojów samolotów zostały w większości przeszklone umożliwiając przenikanie się strefy zewnętrznej z wnętrzem. Szklenia mogą zostać zrealizowane w systemie słupowo – ryglowym, cięgnowym lub szklanych słupów. Ściany pełne w kontraście do szklanych kurtyn zaproponowano w cienkowarstwowych płytach włókno-cementowych lub blasze cynkowo-tytanowej.