Konkurs studialny na opracowanie modelu funkcjonalno-przestrzennego komendy i komisariatu Policji
Projekt konkursowy
Projekt: TAMIZO ARCHITECTS Mateusz Stolarski przy udziale KUOO ARCHITECTS
Autorzy projektu:
Mateusz Kuo Stolarski (TAMIZO ARCHITECTS)
Katarzyna Kuo Stolarska (KUOO ARCHITECTS)
Współpraca:
Paweł Lewoc (TAMIZO ARCHITECTS)
Agnieszka Herman (KUOO ARCHITECTS)
Bartosz Deka (KUOO ARCHITECTS)
Opis koncepcji obiektu modelowego
1. Idea koncepcji
Koncepcję projektu budynku oparto na 5 głównych założeniach:
I. Zastosowanie uniwersalnego materiału elewacyjnego, który będzie mógł zostać wykorzystany w rewaloryzacji budynków istniejących.
II. Kształtowanie planu budynku na podstawie siatki modularnej o wymiarach 360x240cm
III. Podzielenie stref budynku na moduły – pozwalające na dowolne kształtowanie nowych budynków w przypadku różnych sytuacji adaptacyjnych.
IV. Prosty i czytelny układ funkcjonalny budynków oraz przestrzeni zewnętrznej.
V. Dobór odpowiednich materiałów budowlanych i wykończeniowych o odpowiednich parametrach technicznych, na wysokim poziomie estetycznymoraz o pozytywnym odbiorze.
2.Otoczenie
2.1. Lokalizacja
Budynek konkursowy został zlokalizowany na niezabudowanej działce bezpośrednio przylegającej do dużego skrzyżowania na jednym z osiedli miasta. Skrzyżowanie skupia wszystkie środki transportu miejskiego. Umiejscowienie budynku na narożnej działce daje dużą swobodę w planowaniu wjazdów na teren obiektu. Pozwala również na zaproponowanie dwóch niezależnych wjazdów: dla interesantów i dla funkcjonariuszy.
2.2. Układ strefowy projektowanej przestrzeni
W przestrzeni zewnętrznej wydzielono dwie strefy: ogólnodostępną oraz z ograniczonym dostępem jedynie dla personelu i funkcjonariuszy Policji.
Budynek jest czterokondygnacyjnyo pow. 2877m2.Na kondygnacji I – podziemnej – ulokowano strefę ograniczonego dostępu z wyszczególnieniem strzelnicy, części rekreacyjno-treningoweji części technicznej.
Na kondygnacji II – parterze – znalazła się strefa ogólnodostępna, strefa ograniczonego dostępu (pomieszczenia biurowe, odprawy, przesłuchań) oraz strefa zamknięta (służba dyżurna, PdOZ oraz pomieszczenia magazynowe).
Na kondygnacji III znajduje się strefa ograniczonego dostępu (zespół pomieszczeń kierownictwa jednostki, zespół pomieszczeń technicznych) oraz strefa zamknięta ( odział techniki kryminalistycznej).
Na kondygnacji IV umieszczono strefę zamkniętą z oddziałem prewencji oraz akta.
2.3. Zagospodarowanie przestrzeni wokół budynku
Głównym założeniem projektowym przestrzeni zewnętrznej było zmaksymalizowanie otwartości przestrzeni, przy jednoczesnym wydzieleniu stref o różnym poziomie dostępności dla interesantów oraz personelu Policji. Uniknięto zbędnego wygradzania posesji czy budynku od ogólnodostępnej przestrzeni miejskiej. Wydzielona ogrodzeniem oraz bramą wjazdową została jedynie strefa dostępna wyłącznie dla personelu oraz funkcjonariuszy Policji. W wyniku funkcjonalnego układu budynku wyznaczono dwie strefy: dostępną dla wszystkich użytkowników przestrzeni miejskiej oraz drugą, o ograniczonym dostępie jedynie dla pracowników Policji.
Przed głównym wejściem budynku znajduje się otwarta przestrzeń wraz z wydzielonymi ciągami komunikacyjnymi. Prosta kompozycja placu ma umożliwić maksymalnie intuicyjny odbiór przestrzeni i odnalezienie drogi do wejścia. Kolejną główną funkcją tej przestrzeni jest parking dla interesantów. Znajduje się tam 66 miejsc parkingowych (w tym 6 miejsc dla osób niepełnosprawnych). Posiada on wjazd bezpośrednio z głównej ulicy.
W części ograniczonego dostępu, po przeciwnej stronie budynku, znajduje się parking personelu z 57 miejscami parkingowymi ( w tym 6 miejsc dla osób niepełnosprawnych).
W dalszej części znajduje się budynek garażowy z 18 miejscami parkingowymi oraz psiarnia. Oba budynkizaprojektowano na podstawie modułowej siatki, jaką przyjęto przy projektowaniu głównego budynku Policji. Między budynkiem psiarni a głównym budynkiem znajduje się plac manewrowy.
3.Układ funkcjonalny budynku
Kompozycja budynku opiera się na module siatki o wymiarach 360x240cm. Pozwala to na dowolną kompozycję bryły i funkcji w zależności od potrzeb oraz warunków zadanej działki. Poszczególne strefy zostały potraktowane jako „klocki”, które umożliwiają tworzenie różnych wariantów budynków mogących mieć formę parterową, wielokondygnacyjną, wolnostojącą czy w zabudowie pierzejowej z zachowaniem odpowiednich relacji między strefami.
Budynek konkursowy zaprojektowany zgodnie z wytycznymi jest 4–kondygnacyjny. Wydzielono w nim strefy ogólnego, ograniczonego dostępu oraz strefę zamkniętą.
We wnętrzach pojawiły się jednostronne trakty – dzięki czemu zarówno pokoje pracy, jaki komunikacja mają zapewniony dostęp światła dziennego. Przedzielone zielonym patio ciągi komunikacyjne usprawniają kontakt między pracownikami różnych działów. Kontakt z zielenią i otwartością na przestrzeń zewnętrzną wpływa pozytywnie na samopoczucie i komfort pracy personelu.
Modułowy układ pomieszczeń biurowych pozwala na dowolność aranżacyjną. W prosty sposób pokoje 2-osobowe można przeprojektować na pokoje 1-osobowe bądź na salę typu open-space.
Komunikacja między piętrami odbywa się poprzez klatki schodowe oraz windy, które również umożliwiają poruszanie się po budynku osobom niepełnosprawnym.
Głównym założeniem strefy ogólnodostępnej (oprócz wymogów techniczno – funkcjonalnych) była przyjazność i jak największe otwarcie na Obywatela. Już samo wejście ma sygnalizować otwartość poprzez wyróżnieniego w bryle budynku oraz zastosowaniu dużego przeszklenia. Dzięki drugiemu przeszkleniu od strony dziedzińca, hall otwiera się na różne przestrzenie, umożliwiając użytkownikowi kontakt wzrokowy z różnymi przestrzeniami zielonymi.Posadzka z zewnątrz płynnie przenika do wnętrza. Kolejnym elementem charakterystycznym wejścia jest lada recepcyjna przenikająca z wnętrza hallu przez wiatrołap aż do przestrzeni zewnętrznej, która stanowi pewnego rodzaju sygnał dla użytkownika.
Poczekalnia jest wydzielona od strefy recepcyjnej automatycznymi, szklanymi drzwiami, które zapewniają prywatność osobom przebywającym w obrębie recepcji. Dodatkowo jest otwarta dużym przeszkleniem na wewnętrzne zielone patio co daje pozorny wgląd we wnętrze placówki – sygnalizując otwartość. W poczekalni znajdziemy wygodne miejsce do siedzenia, tablice informacyjne, gabloty, automaty z piciem i jedzeniem. Może również zostać wydzielony mały kącik zabaw dla dzieci Interesantów.
Układ funkcjonalny poszczególnych pomieszczeń został zaprojektowany tak, aby nie doszło do krzyżowania się ciągów komunikacyjnych różnych stref dostępu.
4.Wykończenie materiałowe budynku
Materiały wykończeniowe zewnętrzne oraz wewnętrzne mają być wysokiej jakości, ekonomiczne oraz mają mieć odpowiedni wyraz estetyczny. Materiały będące proste w odbiorze przez Obywateli mają równocześnie wyrażać aspiracje i powagę instytucji. Połączenie betonu i drewna symbolizuje stabilizację, opokę i siłę, a ciepło wnętrza ma za zadanie pokazać przyjazność i otwartość Policji na Obywatela.
4.1.Wykończenie elewacji budynku
Rodzaje wykończeń elewacyjnych można wydzielić na dwie grupy: elewacje od strony ulicy oraz elewacje budynku od strony wewnętrznego dziedzińca.
Materiałem wykończeniowym elewacji została membrana (np. StamistolColorfirmy SERGE FERRARI), która ma za zadanie stworzyć zewnętrzną „skórę” budynku. Elewacja ma być prosta, efektowna i nowoczesna, a jednocześnie łatwa do zastosowania przy modernizacji istniejących już budynków.
Membrana posiada wiele zalet, które podnoszą atrakcyjność jej zastosowania: przepuszcza powietrze, jest wodoodporna i wiatroodporna, odbija promienie UV, jest łatwa w naprawie i utrzymaniu czystości. Transparentność membrany pozwala zachować intymność pracownikom Policji, równocześnie pozostawiając całkowitą widoczność z budynku. Obywatel odbiera budynek z zewnątrz jako „przeźroczystą”, jasną, otwartą i przyjazną strukturę, która jednocześnie maskuje wybrane elementy.
System montażu membran jest prosty, łatwy oraz pozwala na różnego rodzaju zastosowania. Jest to bardzo istotne przy tak zróżnicowanym polu zastosowania z jakim trzeba będzie się zmierzyć w przypadku adaptacji istniejących już placówek.
W wyniku powstałego układu funkcjonalnego i strefowego wyróżniono dwa systemy montażu membran: ruchomego (obrotowe panele, którymi można samodzielnie sterować) oraz nieruchomego (umocowane na stałe panele w miejscach o szczególnych wymogach zachowania bezpieczeństwa np. krat w oknach).
Zaproponowany rodzaj elewacji daje również możliwość ujednolicenia wielkości, sposobu i miejsca montażu oraz podświetlenia logo Policji.
Podświetlenie membrany ma za zadanie wyeksponowania budynku na tle sąsiedniej zabudowy, stworzenie widocznego z daleka, jasnego sygnału o umiejscowieniu obiektu policyjnego. Światło jest synonimem nadziei – jaką Policja powinna dawać Obywatelom. Ujednolicenie wykończenia materiałowego likwiduje chaos wizualny oraz identyfikuje w otoczeniu funkcję budynku. Pod względem wizualnym membrana stwarza pozytywny i przyjazny odbiór przez uczestników życia miejskiego oraz „zmiękcza” surowość zastosowanego betonu.
Biały kolor elewacji symbolizuje prawość i czystość. Łatwo go wpisać w zastane otoczenie – nie jest kolorem kontrowersyjnym, lecz uniwersalnym.
Od strony wewnętrznego dziedzińca budynek „otwiera się” dużymi przeszkleniami. Charakterystycznym motywem fasad jest regularny, modułowy rytm betonowej konstrukcji budynku. Wraz z przeszkleniami tworzą wnęki. Przeszklenia są od strony korytarzy, które otwierają je na otoczenie. W części parterowej, gdzie znajduje się PDOZ przeszklenia zostały zastąpione monolitycznymi, betonowymi ścianami.
4.2. Wykończenie wnętrz budynku
Materiały ścian i posadzek mają być jednolite i powtarzalne dla zachowania spójności stylistycznej wewnątrz obiektu. Posadzki wykończone betonowymi, prefabrykowanymi płytami muszą charakteryzować się odpowiednią klasą ścieralności i zmywalności. Materiałem wykończeniowym ścian stał się beton, który jest jednym z podstawowych materiałów budowlanych użytych w konstrukcji budynku. Na ścianach pojawił się również fornir. Drewno ma ocieplić wnętrze swym naturalnym kolorem oraz wpłynąć pozytywnie na komfort przebywania we wnętrzu.
5. System ujednolicenia identyfikacji wizualnej i małej architektury
Jednolita identyfikacja wizualna jest istotnym elementem dopełniającym koncepcję projektu – od budynku po przestrzeń otaczającą. W zakres identyfikacji wizualnej wchodzą elementy typograficzne (tabliczki informacyjne) oraz elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci, donice, stojaki na rowery).
Elementy małej architektury korespondują formą oraz wykończeniem materiałowym z budynkiem tworząc spójna całość. Ławki zostały wykonane z monolitycznych betonowych bloków, uzupełnionych o elementy wykonane z blachy stalowej malowanej proszkowo oraz drewnem.Istnieje możliwość umiejscowienia otworu w betonowej ławie z przeznaczeniem na wprowadzenie tam roślinności. Latarnie, kosze na śmieci i stojaki na rowery zostały wykonane z blachy stalowej malowanej proszkowo w kolorze grafitu.
6.Opis założeń standaryzacji obiektów jednostek policji przy zastosowaniu elementów zaproponowanych w pracy konkursowej
Standaryzacja ma obejmować następujące elementy:
- Fasada budynku – membrana lub słup oświetlający budynki zabytkowe
- Jednolity sposób umieszczenia i podświetlenia logo na zewnątrz budynku
- Strefa wejścia: wprowadzenie ujednoliconych przeszkleń wejściowych (standardowa kolorystyka szkła oraz profili) oraz wprowadzenie posadzki z zewnątrz do wewnątrz budynku
- Materiały okładzinowe ścian wnętrza i posadzki strefy ogólnodostępnej
- Lada recepcyjna i ściana reprezentacyjnaza ladą
- Ujednolicenie mebli w poczekalni oraz wprowadzenie kącika dla dzieci w poczekalni
- Ujednolicenie identyfikacji wizualnej przed budynkiem (tablice informacyjne, znaki naprowadzające) oraz w budynkach (znaki graficzne, ściana informacyjna, gabloty)
- Ujednolicenie małej architektury (ławki, kosze na śmieci, donice, stojaki na rowery)
- Wprowadzenie lub/i usystematyzowanie istniejącej zieleni przed budynkami
- Wprowadzenie jednolitych udogodnień dla niepełnosprawnych: podjazdy, windy, toalety, dzwonki, miejsca parkingowe
Zestaw standardów architektoniczno-przestrzennych
Wytyczne do realizacji zadań inwestycyjnych w ramach programu standaryzacji komend i komisariatów Policji
1. Cel i podstawa opracowania
Podstawą opracowania koncepcji projektowej był zestaw standardów architektoniczno-przestrzennych z wytycznymi dotyczącymi realizacji zadań inwestycyjnych w ramach programu standaryzacji komend i komisariatów Policji. Zestaw ten został opracowany w oparciu o analizę poniższych dokumentów:
– „Programu standaryzacji komend i komisariatów Policji.”
– „Raport pracowni Badań Innowacji Społecznych Stocznia.”
– „Wytyczne nr 3 Komendanta Głównego Policji.”
Na podstawie tych opracowań zostało wyciągniętych wiele wniosków dotyczących sposobów rozwiązań poszczególnych elementów służących standaryzacji, które stały się punktem wyjściowym dla projektu przykładowego oraz bazą, na której ma opierać się standaryzacja komend i komisariatów Policji.
Zadanie przed nami postawione jest unikalną szansą na stworzenie bardziej nowoczesnych, dostępnych, przyjaznych i funkcjonalnych placówek Policji wraz z przestrzeniami publicznymi na miarę oczekiwań obywateli i samych funkcjonariuszy Policji.
W opracowaniu zawarto wytyczne co do zapewnienia poprawy w zakresie funkcjonalnym, wizualnym, i jakościowym budynków Policji oraz ich bezpośredniego otoczenia, przy wykorzystaniu odpowiednich materiałów, elementów małej architektury oraz innych elementów kształtujących przestrzeń.
Podstawę opracowania stanowią poniższe punkty:
– standaryzacja elewacji budynków Policji
– standaryzacja przestrzeni wokół budynku Policji
– standaryzacja strefy wejścia do budynków
– standaryzacja strefy ogólnodostępnej w budynkach
– standaryzacja oprawy graficznej
– standaryzacja ułatwień dla grupy obywateli o specjalnych potrzebach
Celem było stworzenie układu funkcjonalnego odpowiadającemu charakterowii wymaganiom funkcjonalno-przestrzennymobiektów policyjnych. Ponadto zaprojeotwanie architektury o walorach estetycznych oraz odpowiadającej wymogom ochrony p.poż., przepisów higieniczno-sanitarnych i BHP stawianym tego typu obiektom.
2. Standaryzacja przestrzeni wokół budynku
A. Idea
Główną ideą było podniesienie poziomu estetyki budynków Policji, niwelowanie różnic pomiędzy istniejącymi budynkami Policji, ułatwienie identyfikacji wizualnej komend i komisariatów Policji. Przestrzeni zewnętrznej wokół budynku towarzyszy spójna myśl projektowa obejmująca wszystkie elementy. Głównym założeniem samego budynku jak i przestrzeni otaczającej było usuwanie i niedopuszczenie do powstawania barier w dostępie obywateli do komend i komisariatów Policji. Wygrodzenia posesji ma być jedynie w miejscach z ograniczoną dostępnością przeznaczoną jedynie dla funkcjonariuszy Policji.
B. Prace drogowe, chodniki i ciągi piesze
Na terenie opracowania zostanie wykonanych szereg prac drogowych mających na celu stworzenie wewnętrznego systemu komunikacji kołowej połączonych z drogami dojazdowymi. Projekt przewiduje wykonanie nawierzchni ciągów pieszych, dróg manewrowych i miejsc postojowych
C. Posadzki i ukształtowanie terenów zielonych
Zieleń na terenie działki zaprojektowana została tak aby stwarzała komfortowe warunki pracy oraz była atrakcyjna dla interesantów komendy. Projekt przewiduje wykonanie nasadzenia zieleni niskiej (trawnika) na całym terenie inwestycji z wyjątkiem terenów zabudowanych oraz przeznaczonych na cele komunikacyjne. W najbliższym otoczeniu budynku (między pasem zieleni a obiektem) planowane jest utworzenia posadzki usypanej z drobnych kamyków. W tym obrębie głównie zalecane jest zasadzenie zieleni niskiej.
D. Elementy małej architektury
I. Ławki
W przestrzeni zewnętrznej mają zostać wprowadzone ławki, których wymiary i proporcje będą odpowiadały rozmiarowi przestrzeni przed budynkiem. Projektowane ławki mają postać monolitycznych, betonowych prostopadłościanów uzupełnionych o elementy stalowo-drewniane, które będą pełniły funkcję siedziska. Istnieje również możliwość wykonania szalunku uwzględniającego otwór w betonowej części ławy z przeznaczeniem na kwietnik.
II. Donice
Donice o wymiarach 27x54x50cm wykonane z blachy stalowej malowanej proszkowo w kolorze antracytowym.
III. Kosze na śmieci
Kosze na śmieci występują w dwóch wariantach: z przysłoną przeciwdeszczową i bez niej. Wielkość kosza z przysłoną wynosi 27x54x80cm. W drugim wariancie ma on wymiary 53x27x50cm. Kosze wykonane z blachy stalowej malowanej proszkowo w kolorze antracytowym. Przy dłuższej, górnej krawędzi kosza znajduje się miejsce na popielniczkę.
IV. Stojaki na rowery
Stojaki na rowery zostały zaprojektowane w modułowej formie. Komplet zbudowany jest z 3 głównych elementów: dwóch krańcowych oraz powtarzalnej części środkowej. Stojaki są wykonane z blachy stalowej malowanej proszkowo w kolorze antracytowym. Dzięki modułowemu układowi stojaka możliwe jest dostosowanie jego wielkości do potrzeb oraz rozmiaru wyznaczonego miejsca na działce. Do stojaków mogą być skompletowane pasujące gabarytowo oraz stylistycznie kosze na śmieci oraz donice.Ogólne wymiary stojaków to 53x27x50cm z 7cm szczelinami na umiejscowienie roweru.
E. Oświetlenie
Oświetlenie w przestrzeni zewnętrznej pojawia się w postaci latarni, któraprostą formą oraz stylistyką nawiązuje do innych elementów małej architektury. Latarnie o ogólnych wymiarach 40x80x300cm swoją minimalistyczną formą wpisują się w otoczenie nowo projektowane oraz już istniejące. Cześć naziemna latarni składa się z dwóch części – głównej konstrukcji o kształcie litery L oraz plafonu, który oświetla przestrzeń światłem równomiernym i miękkim, dzięki czemu nie powoduje efektu olśnienia. Konstrukcja montowana jest przy pomocy betonowego fundamentu.
F. Standaryzacja ułatwień dla grupy obywateli o specjalnych potrzebach
Jednym z elementów dostosowania przestrzeni jest ujednolicenie poziomu posadzek. Dodatkowo wskazane jest zróżnicowanie w strukturze posadzki miejsc szczególnie istotnych.
Na parkingach (zarówno dla interesantów jak i pracowników) zostały wyznaczone miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych możliwie jak najbliżej wejścia o odpowiednich wymiarach.
3. Standaryzacja budynków Policji
A. Podstawowe założenia koncepcyjne
Zakłada się prosty i czytelny układ funkcjonalny budynków oraz przestrzeni zewnętrznej. Kompozycja budynków projektowanych opiera się na module siatki o wymiarach 360x240cm. Pozwala to na dowolną kompozycję bryły i funkcji w zależności od potrzeb oraz warunków zadanej działki. Poszczególne strefy zostały potraktowane jako „klocki”, które umożliwiają tworzenie różnych wariantów budynków mogących mieć formę parterową, wielokondygnacyjną, wolnostojącą czy w zabudowie pierzejowej z zachowaniem odpowiednich relacji między strefami.
We wnętrzach nowych budynków pojawiają się jednostronne trakty – dzięki czemu zarówno pokoje pracy, jak i komunikacja mają zapewniony dostęp światła dziennego. Przedzielone zielonym patio ciągi komunikacyjne usprawniają kontakt między pracownikami różnych działów. Kontakt z zielenią i otwartością na przestrzeń zewnętrzną wpływa pozytywnie na samopoczucie i komfort pracy personelu.
Modułowy układ pomieszczeń biurowych pozwala na dowolność aranżacyjną. W prosty sposób pokoje 2-osobowe można przeprojektować na pokoje 1-osobowe bądź na salę typu open-space.
Komunikacja między piętrami odbywa się poprzez klatki schodowe oraz windy, które również umożliwiają poruszanie się po budynku osobom niepełnosprawnym.
Koncepcja zakłada zastosowanie uniwersalnego materiału elewacyjnego, który będzie mógł zostać wykorzystany w rewaloryzacji budynków istniejących.
B. Technologia wykonania
I. Konstrukcja budynku
Budynek został zaprojektowany w konstrukcji żelbetowej. Elementami konstrukcyjnymi są filary żelbetowe o wymiarach 40×240 cm oraz opierających się na nich podciągów zaplanowanych na siatce modularnej 60cm. Dwuwarstwowe ściany zewnętrzne posiadają warstwę konstrukcyjną 24 cm oraz izolacyjną 16 cm. Dla wewnętrznych ścian konstrukcyjnych przyjęto grubość 24 cm, a dla działowych 12 cm. Wszystkie ściany mogą zostać wykonane z bloczków YTONG, które należy pokryć tynkiem o wysokiej odporności ogniowej. Wszystkie stropy zaprojektowano jako monolityczne płyty żelbetowe. Fundamenty ścian nośnych zaplanowano jako ławy fundamentowe. W celu określenia głębokości posadowienia fundamentów należy wykonać odpowiednie badania gruntowe. Wszystkie Schody w budynku zaprojektowano jako dwubiegowe w konstrukcji żelbetowej. Stropodach zaplanowano w technologii odwróconej.
II. Zewnętrzne wykończenie materiałowe
Użyte materiały w nowo projektowanych budynkachmają być spójne z charakterem budynku, a jednocześnie zgodne z współczesnymi trendami. Zaleca się pozostawienie naturalnego wyglądu żelbetowych elementów konstrukcyjnych. Dodatkowo wprowadza się dużą ilość przeszkleń, co nadaje lekkość oraz otwartość obiektu. Drugi rodzaj fasady wykonany jest z membrany architektonicznej na podkonstrukcji aluminiowej.
W istniejących budynkach proces standaryzacji przebiega dwuetapowo. W pierwszej fazie elewacja zostaje pomalowana na kolor biały, a w kolejnej fazie zostaje pokryta „drugą skórą” – wspomnianym wcześniej systemem paneli z membraną architektoniczną.
III. Energooszczędność
Dla osiągnięcia maksymalnej efektywności energetycznej w obiekcie przewidziano liczne technologiem.in. system zarządzania BMS (system sterujący urządzeniami, kontrolujacy temperaturę w budynku), pompę ciepła oraz system ogrzewania stropowego z funkcją chłodzenia BKT (wykorzystuje właściwości akumulacyjne grubych, żelbetowych ścian (latem absorbują nadmiar ciepła, a zimą izolują). Wewnątrz zatopione są rury z wodą chłodzącą bądź grzejną, które rozprowadzają ją na poszczególne piętra. Zastosowano wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła, która wspomaga system BKT. Będący częścią systemu rekuperator, w sezonie grzewczym odzyskuje 75% energii cieplnej z wywiewanego powietrza, a latem agregat wody lodowej schładza czerpane to z zewnątrz.
IV. Oświetlenie
Rodzaj wprowadzanego oświetlenia zostaje dostosowany do charakteru danego miejsca czy funkcji pomieszczenia. W strefie ogólnodostępnej oprawy sufitowe zostały umieszczone między „drewnianymi żyletkami”.
W części biurowej planowane jest oświetlenie ogólne typu downlight.
Elementy oświetleniowe pojawiają się również w takich elementach jak gabloty.
C. Standaryzacja elewacji budynków
W zakres standaryzacji elewacji budynków Policji wchodzą budynki nowo projektowane oraz budynki już istniejące. Standaryzacja elewacji budynków ma na celu ujednolicenie budynków danej instytucji, w celu wyróżnienia ich w istniejącej zabudowie miejskiej. Dodatkowo wpływa to na poprawę wyglądu budynków oraz ogólny, bardziej pozytywny odbiór instytucji państwowej. Elewacja ma być prosta, efektowna i nowoczesna, a jednocześnie łatwa do zastosowania przy modernizacji istniejących już budynków Policji.
W przypadku budynków nadających się do standaryzacji planowane jest pomalowanie fasad na biało, a następnie nałożenie na nie „drugiej skóry” – elewacji wykonanej z membrany. Biały kolor elewacji symbolizuje prawość i czystość. Łatwo go wpisać w zastane otoczenie – nie jest kolorem kontrowersyjnym, lecz uniwersalnym. Do wykończenia fasad planuje się użycie np. rozwiązań firmy Serge Ferrari. Membrana StamistolColor posiada wiele zalet, które podnoszą atrakcyjność jej zastosowania: przepuszcza powietrze, jest wodoodporna i wiatroodporna, odbija promienie UV, jest łatwa w naprawie i utrzymaniu czystości. Transparentność membrany pozwala zachować intymność pracownikom Policji, równocześnie pozostawiając całkowitą widoczność z budynku. Obywatel odbiera budynek z zewnątrz jako „przeźroczystą”, jasną, otwartą i przyjazną strukturę, która jednocześnie maskuje wybrane elementy.
System montażu membran jest prosty, łatwy oraz pozwala na różnego rodzaju zastosowania. Jest to bardzo istotne przy tak zróżnicowanym polu zastosowania z jakim trzeba będzie się zmierzyć w przypadku adaptacji istniejących już placówek.
W wyniku powstałego układu funkcjonalnego i strefowego wyróżniono dwa systemy montażu membran: ruchomego (obrotowe panele, którymi można samodzielnie sterować) oraz nieruchomego (umocowane na stałe panele w miejscach o szczególnych wymogach zachowania bezpieczeństwa np. krat w oknach).
Elementem uzupełniającym będzie oświetlenie membrany od wewnątrz, która ma za zadanie wyeksponowania budynku na tle sąsiedniej zabudowy, stworzenie widocznego z daleka, jasnego sygnału o umiejscowieniu obiektu policyjnego. Światło jest synonimem nadziei – jaką Policja powinna dawać Obywatelom. Ujednolicenie wykończenia materiałowego likwiduje chaos wizualny oraz identyfikuje w otoczeniu funkcję budynku. Pod względem wizualnym membrana stwarza pozytywny i przyjazny odbiór przez uczestników życia miejskiego oraz „zmiękcza” surowość zastosowanego betonu.
Obowiązkowym elementem pojawiającym się na elewacji będzie nowe, jednolite logo Policji. Zaproponowany rodzaj elewacji daje również możliwość ujednolicenia wielkości, sposobu i miejsca montażu oraz podświetlenia logo Policji.
W przypadku budynków zabytkowych lub innych, o wyjątkowym znaczeniu wizualnym, gdzie niemożliwa jest ingerencja w wygląd zewnętrzny obiektu, został zaprojektowany uniwersalny, wolnostojący, wielofunkcyjnyelement o minimalistycznej formie. Element w formie słupa, będzie ukrywał reflektory, które oświetlą zabytkową elewację budynku oraz przestrzeń przed budynkiem. Na wysokim słupie zostanie umieszczone logo Policji przez co dodatkowo zaakcentuje i wyróżni lokalizację instytucji.
W przypadku budynków nowo projektowanych rodzaje wykończeń elewacyjnych można wydzielić na dwie grupy: elewacje od strony ulicy (wykończoną membraną) oraz elewacje budynku od strony wewnętrznego dziedzińca.
Od strony wewnętrznego dziedzińca budynek „otwiera się” dużymi przeszkleniami. Charakterystycznym motywem fasad jest regularny, modułowy rytm betonowej konstrukcji budynku. Wraz z przeszkleniami tworzą wnęki. Przeszklenia są od strony korytarzy, które otwierają je na otoczenie. W części parterowej, gdzie znajduje się PDOZ przeszklenia zostały zastąpione pełnymi ścianami.
D. Standaryzacja strefy wejścia do budynku
Wejście do budynku ma zostać wyróżnione w elewacji oraz (na ile to możliwe) w samej bryle budynku. Elementem scalającym przestrzeń zewnętrzną i wewnętrzną ma być ujednolicony rodzaj posadzki, która płynnie przenika z jednej strefy do drugiej.
Kolejnym elementem strefy wejścia jest przeszklona ściana, które umożliwia wgląd z zewnątrz do wnętrza i odwrotnie. W ramach standaryzacji zalecane jest ujednolicenie rodzajów i kolorystyki szkła oraz profili.Planowana jest maksymalna przezierność szklanej płaszczyzny oraz jak najmniejsza ilość oraz grubość profili ślusarki okiennej.
E. Standaryzacja strefy ogólnodostępnej
Standaryzacja strefy ogólnodostępnej ma na celu zapewnienia wysokiej jakości warunków obsługi obywateli, wzmocnienia wizerunku Policji jako formacji nowoczesnej, skutecznej i otwartej na społeczeństwo, W strefie ogólnodostępnej można wyróżnić następujące elementy podlegające standaryzacji:
I. Wiatrołap
Wiatrołap stanowi element ochrony pomieszczeń wewnętrznych przed nadmiarem napływu chłodnego powietrza. Wiatrołap powinien charakteryzować się dużymi przeszkleniami, które umożliwią recepcjoniście obserwację. oraz być wyposażony w drzwi automatycznie otwierane z możliwością blokady uruchamianej przez recepcjonistę lub służbę dyżurną jednostki. Planowana jest maksymalna przezierność szklanej płaszczyzny oraz jak najmniejsza ilość oraz grubość profili.
W przypadku budynków istniejących, gdzie nie ma możliwości utworzenia wiatrołapu należy zastosować „kurtynę powietrzną”.
Posadzka w wiatrołapie ma zostać wykończona jednolitym materiałem na całej powierzchni, charakteryzującym sięodpowiednią klasą ścieralności oraz takim, który ułatwi utrzymanie czystości. Ponadto w wiatrołapie należy przewidzieć zastosowanie wycieraczki systemowej.
II. Hall z recepcją
Do strefy recepcyjnej zalicza się ladę recepcyjną oraz ścianę za nią, jako element identyfikujący tę przestrzeń. Lada recepcyjna ma być wykonana z białego Corianu w formie białego prostopadłościanu. W budynkach nowo projektowanych element lady recepcyjnej przenika z wnętrza budynku, przechodząc przez wiatrołap, aż do strefy wejściowej zewnętrznej. W części lady recepcyjnej w miejscu przyjmowania interesantów ma ona spełniać podstawowe wymogi funkcjonalno-ergonomiczne. Musi znajdować się tam miejsce na sprzęt komputerowy, dokumenty oraz inne niezbędne dla pracy dyżurnego elementy. Umiejscowienie stanowiska funkcjonariusza Policji pozwala na kontrolę wszystkich stref przebywania interesantów – od strefy wejściowo/wyjściowej po hall i poczekalnię. W części lady recepcyjnej znajdującej się w wiatrołapie przewidziane jest miejsce na kwietnik.Zewnętrzna cześć białego bloku może przyjąć funkcję gabloty informacyjnej z wglądem od góry.
Kolejnym elementem tej strefy jest ściana znajdująca się za ladą recepcyjną, stanowi jej tło. Ma zostać wykończona fornirem drewnianym. Naturalny materiał ociepli wnętrze oraz wzmocni pozytywny odbiór przestrzeni. Na odpowiedniej wysokości ma zostać umieszczone duże, widoczne, podświetlone logo Policji.
Charakterystycznym elementem przestrzeni ogólnodostępnej z recepcją jest dwukondygnacyjny hall, który zwieńczony jest drewnianym sufitem listwowym, pomiędzy którym zostały umieszczone oprawy oświetleniowe.
III. Poczekalnia
Strefa poczekalni w nowych budynkach ma być wydzielona od głównego hallu dużymi przeszkleniami z automatycznymi, przesuwnymi drzwiami. Duże przeszklenia umożliwiają wgląd do wnętrza oraz kontrolę dyżurnego z recepcji. Z tego miejsca ma być wgląd w wewnętrzne, zielone patio. W poczekalni mają zostać umieszczone ujednolicone, wygodne siedziska dla oczekujących. Mają zostać tak zaaranżowane, by dać interesantom odpowiedni komfort przebywania w tej strefie oraz w pewnym stopniu izolację. Pomocna w tym również będzie wprowadzona zieleń. Dodatkowo może zostać wydzielony przyjazny kącik dla dzieci interesantów.W poczekalni mogą zostać umieszczone automaty z piciem i jedzeniem.Na ścianach mają zostać wywieszone tablice informacyjne oraz gabloty spójne graficznie oraz stylistycznie z innymi elementami małej architektury.Gablota może stanowić ekspozycję Izby Tradycji Pamięci.
W budynkach istniejących (jeżeli jest to możliwe) strefa poczekalni powinna zostać wydzielona przeszkloną ścianą. Wprowadzone siedziska powinny być jednakowe oraz zaaranżowane w sposób dający interesantom odpowiedni komfort.
IV. Pokoje przyjęć interesantów
Pokoje przyjęć mają zapewnić bezpieczeństwo zarówno interesantom, jak i pracownikowi Policji. Dodatkowo będą komfortowe i sprzyjające w budowaniu kontaktów interpersonalnych dzięki wprowadzeniu przyjaznych w odbiorze materiałów, tj. drewno, w wykończeniu ścian czy mebli. Wielkość oraz aranżacja wnętrza ma zapewnićmożliwość przebywania osób niepełnosprawnych.
V. Węzły sanitarne
Dla spójności koncepcyjnej we wnętrzach toalet mają znaleźć się materiały wykończeniowe jak w stefie ogólnodostępnej, m.in. beton czy drewno, które dodatkowo muszą charakteryzować się zmywalnością.
Skrzydła drzwiowe wejściowe do sanitariatów gładkie, malowane fabryczniew kolorze uzgodnionym z projektantem, z podcięciem wentylacyjnym, klamki, szyldy i zamek z wkładką. Skrzydła drzwiowe do kabin WC wyposażone w kratkę wentylacyjną, klamki blokadę łazienkową.
VI. Ściana informacyjna
We wnętrzu strefy ogólnodostępnej ma zostać wyróżniona ściana, na której zostaną umieszczone główne tablice informacyjne, dotyczące m.in. stref dostępności budynku dla użytkowników, oddziałów instytucji, dróg ewakuacyjnych itd. Na ścianie mają znaleźć się spójne, ujednolicone znaki graficzne oraz typograficzne.
W pobliżu ściany informacyjnej może zostać ulokowana stojąca gablota pamięci, jak element uzupełniający.
VII. Materiały ścian i posadzek
Materiały ścian i posadzek mają być jednolite i powtarzalne dla zachowania spójności stylistycznej wewnątrz obiektu. Posadzki wykończone betonowymi, prefabrykowanymi płytami muszą charakteryzować się odpowiednią klasą ścieralnościi zmywalności.
Materiałem wykończeniowym ścian stał się beton, który jest jednyz podstawowych materiałów budowlanych użytych w konstrukcji budynku.
Na ścianach pojawił się również fornir. Drewno ma ocieplić wnętrze swym naturalnym kolorem oraz wpłynąć pozytywnie na komfort przebywania we wnętrzu.
F. Standaryzacja ułatwień dla grupy obywateli o specjalnych potrzebach
Przy budowach, adaptacjach, remontach i modernizacji obiektów Policji należy uwzględnić niezbędne aspekty udogodnień dla osób niepełnosprawnych. W celu umożliwienia komunikacji osobom niepełnosprawnym po budynku wprowadza się windy.
W przypadku różnicy poziomów kondygnacyjnych budynków istniejących w strefie wejściowej należy wprowadzić podjazdy. Gdy nie ma takiej możliwości – przy schodach powinien być wprowadzony podnośnik, do tego dzwonek, który umożliwi wezwanie funkcjonariusza do pomocy.
Jednym z elementów dostosowania przestrzeni jest ujednolicenie poziomu posadzek. Dodatkowo wskazane jest zróżnicowanie w strukturze posadzki miejsc szczególnie istotnych.
Dodatkowo wybrane informacje oraz oznaczenia graficzne mogą być dostosowane dla osób niedowidzących i niewidomych przy wprowadzeniu systemu Breille’a oraz zastosowaniu kontrastowych, wyróżniających kolorów.
4. Standaryzacja oprawy graficznej
I. Ujednolicenie logo oraz jego umiejscowienie
Logo Policji powinno pojawić się w wyznaczonych, górnych narożnikach fasad budynku, które będzie widoczne z dużejodległości. Dodatkowo może pojawić się w obrębie wysokości pierwszej kondygnacji, w pobliżu wejścia do budynku. Logo powinno być podświetlane.W przestrzeni zewnętrznej logo Policji pojawia się w tablicach informacyjnych oraz znakach naprowadzających.
II. Ujednolicenie identyfikacji wizualnej przed budynkiem
a. Tablice informacyjne
Tablice informacyjne przed budynkiem będą zawierałyinformacje na temat zakresu działalności Policji.
b. Znaki naprowadzające
Do znaków naprowadzających zalicza się słupy informacyjne umiejscowione w strefie miejskiej naprowadzające na lokalizację budynku Policji. Ponadto do tego typu znaków zalicza się znaki informujące o wjazdach na parkingi, o lokalizacji miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych, lokalizacji postoju dla rowerów.Znaki naprowadzające powinny być spójne stylistycznie z innymi znakami graficznymi obiektu, wykonane z blachy stalowej malowanej proszkowo na kolor antracytowy.
III. Ujednolicenie identyfikacji wizualnej w budynkach
a. Ujednolicenie znaków graficznych
Do systemu znaków graficznych zalicza się: logo Policji, określona typografia dostosowana (pod względem wielkości oraz typu czcionki) do miejsca jej zastosowania, znaki informujące o przeznaczeniu danych pomieszczeń (np. toalety, biura itp.).
b. Ściana informacyjna
W poszczególnych strefach budynku (Ogólnodostępnej, Ograniczonego Dostępu, Zamkniętej) powinny pojawić się wyznaczone miejsca z umieszczeniem tablic informacyjnych dotyczących podziału budynku na strefy, wykazem oddziałów i pomieszczeń instytucji, dróg ewakuacyjnych itd.
c. Gabloty – tablice informacyjne
W zależności od rozwiązań funkcjonalnych wnętrz zaproponowane zostały dwa typy gablot – wiszących (ściennych) oraz stojących (w postaci stołów). Konstrukcją gabloty są blachy stalowe malowane proszkowo w kolorze antracytowym. Jedna z krawędzi gabloty została pogrubiona w celu ukrycia liniowego oświetlenia.