Półprzezroczysty salon wystawowy Great Bay Area, znany jako „Hovering Kan-Too”, zaprojektowany został przez studio Wutopia Lab. Ukończony i otwarty w lipcu 2022 r. swoją ekspresyjną formą przykuwa uwagę odwiedzających chińskie miasto. Budynek znajduje się na zachodnim brzegu Delty Rzeki Perłowej, w strefie przybrzeżnej Wielkiej Zatoki miasta Zhongshan. W słoneczne dni, z poziomu dachu nietypowego obiektu można podziwiać spektakularny zespół budynków po drugiej stronie morza w Qianhai w Shenzhen. Ambitny showroom, inspirowany jednym z najpiękniejszych szczytów świata, to nowa wizytówka pływającego miasta.
Hovering Kan-Too – Great Bay Area Center Showroom
Pracownia: Wutopia Lab, ArchUnits
Główny architekt: YU Ting
Lokalizacja: Ma’an Island, Zhongshan, Guangdong, China
Klient: Zhongshan Shen Ye Wan Sheng Investment Co., Ltd.
Powierzchnia: 1800 m2
Zdjęcia: CreatAR Images
Great Bay Area Center Showroom
Big Dumb Object
W ciągu ostatnich kilku dekad byliśmy świadkami boomu i wysoce konkurencyjnego rynku nieruchomości, co sprawiło, że rezydencje stały się coraz bardziej jednorodne od planu po elewację. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się jednak komercyjne budynki, które reprezentują wizerunek firmy, a także mogą wzbogacać doświadczenia potencjalnych klientów. Przez dość długi czas salony, zwane showroomami, pełniące rolę centrum wystawowo-sprzedażowych, stopniowo upodabniały się do siebie pod względem wystroju. Wraz z rozwojem mediów społecznościowych, które stały się ważnym narzędziem komunikacji wizualnej i strategii marketingowej firm, deweloperzy zdali sobie sprawę, że salony także mogą być ważnym medium wizualnym, wpływającym na sprzedaż ich nieruchomości. Wymaga to jednak innowacyjnego i niepowtarzalnego projektu.
Nagle wpadłem na radykalny pomysł – stworzenie Big Dumb Object. BDO symbolizuje wielką moc nieznanego i tajemniczego. To, co prezentuje, to raczej prosty, czysty i wyrazisty obraz niż maksymalizm czy sztuczne efekciarstwo. Dzisiaj jest to ogromny, a przy tym cichy i fajny obiekt, który przyciąga uwagę wszystkich stron, będąc gorącym tematem w sieci. Bez słów ludzie wiedzą na pierwszy rzut oka, że to punkt wyjścia do zwiedzania nowego miasta – opowiada autor projektu, architekt YU Ting.
BDO to tożsamość
Big Dumb Object to w terminologii science-fiction ogromny, super-nowoczesny obiekt o tajemniczym, często pozaziemskim pochodzeniu.
Zależało mi na inspirowaniu ducha przygody moich klientów. Większość nowych miast to tylko dodatki powstałe w wyniku przenikania się lokalnych funkcji z centrum pobliskiego miasta. Zauważyłem, że ambicją tego miejsca było stworzenie nowego miasta o funkcjach miasta centralnego – dodaje projektant.
Architekt YU Ting
Odrzucony ze względu na lokalizację
Pierwsza koncepcja została odrzucona przez władze ze względu na brak lokalnych cech kulturowych.
Jestem niechętny tworzeniu nawiązań do tak zwanej tradycyjnej architektury lub niejednolitym stylu przepisującym tradycyjną architekturę w niezręczny sposób na funkcjonalną bryłę zgodnie z wymaganiami nowoczesnego społeczeństwa lub łączeniu wspólnych materiałów tej tradycji, takich jak cegły z ubitej ziemi i drewno. Nie chcę też przeglądać całej lokalnej literatury, aby bezpośrednio dodawać do architektury obrazy przedstawiające specyficzne lokalne cechy, takie jak przedmioty, rośliny i zwierzęta, ani wielokrotnie przepisywać ją w architekturze z lokalnymi cechami w niezręczny sposób – opowiada YU Ting. Podjąłem odważną decyzję i wychodzę z nową propozycją. Wróciłem do najbardziej znanej terminologii i symboliki. Nie porzuciłem pierwotnej idei, ale po raz kolejny użyłem symbolu góry, z którą byłem najbardziej zaznajomiony, aby zmienić wygląd obiektu na taki, który jest łatwy do wyrażenia i zaakceptowania. Wybrałem górę, ponieważ „wszelkie właściwości emocjonalne, które posiadają, są im nadane przez ludzką wyobraźnię”. Co ważniejsze, jako najważniejszy symbol w tradycyjnej kulturze chińskiej, można go łatwo wyabstrahować w różne formy współczesnych form architektonicznych. Ponadto, ponieważ projekt jest zlokalizowany w Zhongshan, logicznym powodem jest uznanie góry za symbol lokalnej kultury – dodaje architekt.
Architekt użył unoszącego się półprzezroczystego białego koloru, który podkreśla ekspresyjną formę i wywołuje pozytywne skojarzenia wśród odwiedzających.
Po pierwsze, BDO powinno być duże.
Chiński architekt tworzył ekspresyjną formę zgodnie z poniższymi zasadami.
Po pierwsze forma powinna być jasna i prosta – budynek oparty został na planie rombu. Geometryczna bryła staje się czystym i wyraźnym obrazem po kilku prostych cięciach, które symbolizują zmieniające się kontury pasma górskiego.
Po drugie charakterystyczna jest duża objętość. Dwuipółpiętrowy budynek zaprojektowano na wysokość 21 metrów, co stanowi górną granicę niskich budynków.
Po trzecie – duża rozpiętość. Zaprojektowany salon ma gigantyczną strukturę. Bezkolumnowa, otwarta wolna przestrzeń jest wspierana przez główną konstrukcję z dwoma zestawami ścian rdzeniowych integrujących schody ewakuacyjne, windy, szyby rurowe, toalety i inne pomocnicze przestrzenie funkcjonalne. Wolne i otwarte przestrzenie publiczne budynku kontynuują i rozszerzają widoki wychodząc na zewnątrz obiektu, jednocześnie elastycznie dostosowując się do przestrzeni wystawienniczej.
Ci, którzy podróżują na szczyty gór, są na wpół zakochani w sobie, a na wpół zakochani w zapomnieniu. — cytat z książki „Góry. Stan umysłu” autorstwa Roberta Macfarlane’a, który inspirował architekta z pracowni Wutopia Lab.
Długo wahałem się nad ostateczną formą białego pływającego budynku. Dla architektów biel jest najbezpieczniejszym kolorem. Nagle przyszła mi do głowy pokryta śniegiem góra Khan Tengri. Marmurowa skała, która świeci na czerwono w późnym popołudniowym słońcu, zyskała przydomek „Kan-too” i jest również znana jako jedna z najpiękniejszych gór na świecie. Zdecydowałem się więc pomalować dach na olśniewający pomarańczowy kolor. Ciemnobrązowy grunt i otaczający teren zostały ze sobą połączone. Wydaje się, że czerwona góra odrywa się od ziemi i lewituje nad powierzchnią. Góra pokryta została półprzezroczystymi białymi membranami PTFE, które również świecą późną popołudniową porą odbijając promienie słońca. Patrząc z ulicy, biały kształt wznosi się i opada. Jednak wraz ze zmianą kąta widzenia pomarańczowo-czerwony kolor od czasu do czasu wyłania się z przerw między zaprojektowanymi szczytami, co jest naprawdę fascynujące. Dlatego to właśnie budynek „Hovering Kan-Too” znajduje się w centrum uwagi na zachodnim brzegu rzeki.
Menadżer projektu: DAI Xinyang
Architekt – współpraca: ZHANG Shuojiong
Zespół projektowy: GUO Peijian, SHI Jieyu, NI Chenhao
Architektura i konstrukcja: CAPOL
Zespół: ZHANG Wei, ZHAO Weiguo, LIU Jin (Water supply & drainage), LI Na (HVAC), LIANG Wenfeng (Electrical)
Projekt fasady: Dadi Façade
Zespół: WANG Zhongli, LI Jinlong, WANG Shuai
Konstrukcja wewnątrz: G.ART
Zespół: LI Wei, YUAN Junlong, XUE chao, GAO Dongwei, TAN Jiabin, ZHANG Hongru, WANG Rui, ZHANG Gongbo, HE Qing, WANG Shouheng, ZHOU Fengfu
Projekt wnętrz: G.ART
Zespół: LIANG Qian, ZHENG Yawen, HUA Ke, CHEN Yiwen, CHENG Rangrang
Oświetlenie: ZHANG Chenlu, WEI Shiyu, LIU Xueyi
Architekt ze strony Inwestora: MA Pingcheng, YAO Zhu, LIN Haitao