Konkurs jednoetapowy na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej budynku Gdyńskiej Szkoły Filmowej wraz z parkingiem podziemnym pod placem Grunwaldzkim i zagospodarowaniem placu Grunwaldzkiego w Gdyni.
I Nagroda
Projekt konkursowy: Arch Deco Group
Data: Listopad 2012
Lokalizacja: Gdynia
Zespół autorski:
-Architekci Prowadzący: mgr inż. arch. Zbigniew Reszka, mgr arch. Michał Baryżewski
-Architekci: mgr inż. arch. Jakub Bladowski, mgr inż. arch. Joanna Wójcik-Ryłko, mgr inż. arch. Karol Wójcik, mgr inż. arch. Eryk Nehring, inż. arch. Anna Czech, mgr inż. arch. Oskar Berent, mgr inż. arch. Michalina Giżycka, mgr inż. arch. Joanna Woźniak
Opis stanu projektowanego
Punktem wyjścia dla koncepcji nowego Placu Grunwaldzkiego było uporządkowanie przestrzeni oraz nadanie jej uniwersalnego charakteru jako nowoczesnego miejskiego salonu – miejsca spotkań. Zaplanowano zniwelowanie różnic wysokości zarówno pomiędzy placem, a Teatrem Muzycznym, jak i między ulicą Armii Krajowej i ulicą Wybickiego, a projektowaną płytą placu. Takie działanie, zdaniem autorów, likwiduje przestrzenne bariery i wtapia plac w otoczenie. Pod placem zaprojektowano parking podziemny dla potrzeb szkoły i Teatru Muzycznego. Z parkingu zaplanowano bezpośrednie, wydzielone wejście zarówno do kin studyjnych jak i do klubu, co umożliwia organizowanie niezależnych imprez i eventów oraz pozwala na wykorzystanie tej przestrzeni pod np. wynajem.
Jedną ze „ścian” placu jest monumentalna bryła Teatru Muzycznego. Aby nadać jej przeciwwagę kompozycyjną zdecydowano się na kształtowanie projektowanego budynku Gdyńskiej Szkoły Filmowej jako zwartej bryły, wycofanej od ulicy Armii Krajowej, aby uwypuklić piękną modernistyczną fasadę kamienicy znajdującej się na rogu ulic Wybickiego i Armii Krajowej. Projektowany obiekt domyka kompozycyjnie Plac Grunwaldzki. Dodatkowo podcięto bryłę budynku w parterze i ukształtowano ją tak, aby zaprosić pieszych na plac. Kształt budynku wynika również z chęci uhonorowania i podkreślenia ciągu pieszego i widokowego prowadzącego od strony Pomnika Harcerza do morza. W pobliżu wejścia do budynku zaplanowano wprowadzenie wody, ukierunkowanej w sposób zapraszający pieszych na plac oraz podkreślający wejście do budynku. Dodatkowo przewiduje się oświetlenie fasady, a w szczególności nadwieszenia – ten zabieg wydobywa dynamiczną formę obiektu.
Główną ideą było zaprojektowanie transparentnego układu przestrzennego. Budynek został podzielony na dwie główne strefy funkcjonalne – sale kina studyjnego wraz z klubem dostępne również od zewnątrz z poziomu -1 dzięki zaprojektowanej niecce w placu oraz funkcje związane z edukacyjną działalnością Szkoły Filmowej dostępne z poziomu parteru. Niecka ukształtowana została jako „czerwony dywan” prowadzący do reprezentacyjnego hallu kinowego – zaplanowano schody tarasowe do siedzenia z południową ekspozycją, zaś w samej niecce zaprojektowano drzewo służące cieniem w upalne dni. Hall kinowy znajdujący się na poziomie -1 oraz hall wejściowy w parterze Szkoły Filmowej połączone są atrakcyjną klatką schodową prowadzącą na pierwsze piętro i przestrzennie łączące się z forum studenckim sąsiadującym z aulą szkoły. Owo forum to kontynuacja „czerwonego dywanu” – ukształtowane jako tarasowe schody, podobnie jak w niecce placu. Przestrzeń foyer przed aulą płynnie przechodzi w schody Forum Studenckiego z malowniczym widokiem na Pas Nadmorski Gdyni. Pomieszczenia dyrekcji szkoły, fundacji, halle oraz forum studenckie zlokalizowano z ekspozycją wschodnią z widokiem na morze.
Na zielonym dachu budynku zaplanowano taras widokowy. Na ostatniej kondygnacji zaprojektowano dodatkowo taras
z widokiem na morze z możliwością wydzielenia go zsuwanymi panelami szklanym w formie lumonów dla potrzeb Pomorskiej Fundacji Filmowej. Zewnętrzne tarasy mają również restauracja zlokalizowana na parterze i klub.
Elewacja budynku projektowanej Szkoły Filmowej w Gdyni jest w całości szklana wykonana w technologii strukturalnej fasady. Jej część nieprzezierną stanowią tafle białego zmatowionego od wewnętrznej strony szkła, które w zestawieniu z transparentnymi płaszczyznami fasady tworzą geometryczną kompozycję podkreśloną cienkimi liniami podziału elementów elewacyjnych.
Dzięki temu zabiegowi uzyskano wrażenie lekkości i nowoczesności obiektu, który koresponduje z monumentalnym budynkiem Teatru Muzycznego. Szklana elewacja dodaje przestrzenności przez odbicie sąsiadującej zieleni oraz budynków, idealnie wtapiając się w otoczenie, stając się dla niego tłem.
Mając na uwadze widok z Kamiennej Góry, jak i z przyszłej inwestycji jaką ma być kolejka widokowa zadbano o piątą elewację budynku, projektując na dachu zieleń niewymagającą pielęgnacji oraz deck widokowy.
Przewijający się w koncepcji kolor czerwony, występujący zarówno w niecce placu, jak i podkreślający główne reprezentacyjne przestrzenie obiektu jest ukłonem w kierunku świata filmowo – festiwalowego, gdzie kolor ten chętnie stosowany jest na galach filmowych, takich jak Oskary, Złote Lwy, i.t.p.