Gdyńskie Centrum Filmowe pracowni Arch-Deco

Pracując nad koncepcją budynku Gdyńskiej Szkoły Filmowej oraz nowego wyglądu otaczającego go placu Grunwaldzkiego, przed architektami z pracowni Arch-Deco stało spore wyzwanie. Chodziło nie tylko o powstanie ważnego obiektu w prestiżowej lokalizacji, kilkaset metrów od śródmiejskiej plaży, ale o odmienienie wyglądu i funkcji, a w rezultacie ożywienie sporego fragmentu miasta.


Gdyńskie Centrum Filmowe
Pracownia: Arch-Deco
Zespół projektowy:
Zbigniew Reszka, Michał Baryżewski, Tomasz Dąbrowski, Paweł Kwiecień, Małgorzata Lipień, Joanna Wójcik-Ryłko, Eryk Nehring, Anna Czech, Oskar Berent, Michalina Giżycka, Joanna Woźniak
Klient:
Pomorska Fundacja Filmowa
Lokalizacja: Gdynia, pl. Grunwaldzki
Powierzchnia: 3 000 m2
Nagrody:
– „Budowa Roku 2015″, Nagroda I stopnia, 2016 r.
– Główna Nagroda Eurobuild Awards 2015 w Kategorii Projekt Architektoniczny Roku, Główna Nagroda, 2015 r.

 

Gdyńskie Centrum Filmowe. Projekt: Arch-Deco

 

Gdyńskie Centrum Filmowe


Całość została zaprojektowana jako nowoczesny, miejski salon. Wszechobecna, ale utrzymana w minimalistycznym porządku zieleń skontrastowana z białą bryłą budynku przykuwa oko i każe przechodniowi zatrzymać się choć na chwilę. Przemyślana kompozycja przestrzenna – w tym podcięcie bryły w parterze, zapraszające pieszych na plac – sprawia, że w pogodne dni miejsce to zawsze jest pełne ludzi.

Sam budynek to oddzielna historia, „napisana” – jak mówią twórcy – niemal jak scenariusz filmowy. Jasna, szklana fasada budynku przełamana jest czerwienią zewnętrznych, tarasowych schodów służących do siedzenia, z południową ekspozycją. Wybór koloru to nawiązanie do ulubionej barwy świata festiwali i gal filmowych oraz czerwonego dywanu. Zresztą kolor ten przewija się również we wnętrzach centrum: na klatce schodowej czy w salach kinowych.


– Naszą intencją było łagodne wkomponowanie siedziby centrum w krajobraz modernistycznego miasta – tłumaczy Zbigniew Reszka, prezes Arch-Deco. – Jednak w miarę zbliżania się do budynku czerwone akcenty zaczynają zdradzać jego drugą naturę, wywołując ciekawość. Kolor działa coraz intensywniej z każdym krokiem, by swoją największą siłę osiągnąć wewnątrz sal kinowych. Tak zaplanowany odbiór budynku inspirowany był klasycznym scenariuszem filmowym, który na początku buduje szerszą narracje i wprowadza napięcie, zmierzając ku scenie finałowej – dodaje Zbigniew Reszka.


Budynek Gdyńskiego Centrum Filmowego został podzielony na dwie główne strefy funkcjonalne: sale kina studyjnego wraz z klubem (dostępne również od zewnątrz z poziomu -1 dzięki zaprojektowanej niecce w placu) oraz funkcje związane z edukacyjną działalnością szkoły filmowej, dostępne z poziomu parteru. Niecka ukształtowana została jako wspomniany „czerwony dywan” prowadzący do reprezentacyjnego hallu kinowego, a na samym jej dole zaprojektowano drzewo służące cieniem w upalne dni. Hall kinowy znajdujący się na poziomie -1 oraz hall wejściowy w parterze centrum połączone są atrakcyjną rzeźbiarską klatką schodową prowadzącą na pierwsze piętro i przestrzennie łączące się z forum studenckim sąsiadującym z aulą szkoły. Przestrzeń foyer przed aulą płynnie przechodzi w schody Forum Studenckiego z malowniczym widokiem na Pas Nadmorski Gdyni. Pomieszczenia dyrekcji szkoły, fundacji, halle oraz forum studenckie zlokalizowano z ekspozycją wschodnią z widokiem na morze.

 

Gdyńskie Centrum Filmowe. Projekt: Arch-Deco

Gdyńskie Centrum Filmowe. Projekt: Arch-Deco

Gdyńskie Centrum Filmowe. Projekt: Arch-Deco

 

Mając na uwadze widok z Kamiennej Góry zadbano o piątą elewację budynku, projektując na dachu zieleń niewymagającą pielęgnacji oraz taras widokowy. Daje on możliwość kręcenia zdjęć plenerowych bądź przeprowadzania wywiadów z gośćmi szkoły filmowej. Na ostatniej kondygnacji zaprojektowano dodatkowo taras z widokiem na morze z możliwością wydzielenia go zsuwanymi panelami szklanym w formie lumonów. Zewnętrzne tarasy posiadają również restauracja zlokalizowana na parterze i klub. W budynku przewidziano dwie windy osobowe oraz jedną windę towarową.




Elewacja budynku jest w całości szklana i wykonana została w technologii strukturalnej fasady oraz elewacyjnych paneli szklanych. Jej część nieprzezierną stanowią tafle białego zmatowionego od wewnętrznej strony szkła, które w zestawieniu  z transparentnymi płaszczyznami fasady tworzą geometryczną kompozycję podkreśloną cienkimi liniami podziału elementów elewacyjnych.

Dzięki temu zabiegowi uzyskano wrażenie lekkości i nowoczesności obiektu, który koresponduje z monumentalnym budynkiem Teatru Muzycznego. Zadbano o trwałość fasady. Szklana elewacja dodaje przestrzenności przez odbicie sąsiadującej zieleni oraz budynków, idealnie wtapiając się w otoczenie, stając się dla niego tłem.

W pobliżu wejścia do budynku zaprojektowano minimalistyczne w swej formie zbiorniki wody, ukierunkowanej w sposób zapraszający pieszych na plac oraz podkreślający wejście. Nocne oświetlenie fasady, a w szczególności nadwieszenia, wydobywa dynamiczną formę obiektu.

Wracając do samego placu – punktem wyjścia dla jego nowej koncepcji było uporządkowanie przestrzeni oraz nadanie jej uniwersalnego charakteru. Zastosowanie na placu nawierzchni trawiastej dało efekt zieleni spływającej z Kamiennej Góry. Pod placem zaprojektowano parking podziemny dla potrzeb Centrum i Teatru Muzycznego. Z parkingu prowadzi bezpośrednie, wydzielone wejście zarówno do kin studyjnych, jak i do klubu, co umożliwia organizowanie niezależnych imprez i eventów oraz pozwala na wykorzystanie tej przestrzeni np. pod wynajem.

Wraz z Gdyńskim Centrum Filmowym zaprojektowano kolejkę szynową, która łączy dolny taras placu Grunwaldzkiego z górnym tarasem Kamiennej Góry, skąd rozpościerają się widoki na całą panoramę Gdyni.

 

Gdyńskie Centrum Filmowe. Projekt: Arch-Deco

Gdyńskie Centrum Filmowe. Projekt: Arch-Deco

Gdyńskie Centrum Filmowe. Projekt: Arch-Deco

Gdyńskie Centrum Filmowe. Projekt: Arch-Deco

 


Zobacz również:



Na portalu Archinea prezentujemy projekty nowoczesnych domów, inspirujące wnętrza oraz najciekawsze projetkty polskich architektów.