Maja Wrońska oraz Przemysław Sobiecki zdobyli I nagrodę w konkursie architektonicznym „Parking w kamienicy” w kategorii Parking z usługami, organizowanym przez Urząd Miasta Łodzi. Zwycięska koncepcja nawiązuje do architektury miasta – jej przemysłowego, historycznego charakteru oraz nowej zabudowy wznoszonej na przestrzeni ostatnich lat. W nagrodzonym projekcie cegła stanowi nie tylko materiał konstrukcyjny, ale również tworzy charakterystyczny detal elewacji, we współczesny sposób nawiązując do historycznych elewacji łódzkich kamienic i budynków przemysłowych. Gratulujemy!
Parking w kamienicy
I Nagroda w konkursie: Maja Wrońska, Przemysław Sobiecki
Rozstrzygnięcie konkursu: wrzesień 2018r.
Parking w kamienicy
Architektura Łodzi jako miasta przemysłowego kojarzy się z czerwoną cegłą, gdyż zarówno oryginalne budynki z tego okresu, jak i wiele nowo-wznoszonych wykorzystuje ten materiał.
„W naszym projekcie cegła stanowi zarówno materiał konstrukcyjny, jak i pozwala na stworzenie niebanalnego i jednocześnie spójnego w formie detalu korelującego z tradycyjnymi elementami kompozycji kamienic oraz XIX-wieczną architekturą industrialną. Elewacja projektowanego budynku garażu jest współczesną interpretacją historycznej fasady kamienic czynszowych” – opowiadają autorzy zwycięskiej koncepcji.
Wnęki zastępujące okna to prosty zabieg, który ożywia elewacje i pozwala na większą dowolność w kształtowaniu rzutu. W środkowej części elewacji północnej stosowanie wnęk zamiast otworów zagęszcza się, co zastępuje swoją formą ryzalit podkreślający środkową oś kamienic z bramą wjazdową.
Wysunięcie parzystego rzędu cegieł w parterze jest inspirowane boniowaniem, a zastosowanie tego samego motywu we wnękach jest nawiązaniem do dekoracji okien. Wysunięcie pojedynczych cegieł zastępuje historyczne zdobienia fasad. Zagęszczenie tego motywu w górnej części elewacji jest reinterpretacją gzymsu koronującego. Ścięty narożnik północno-zachodni stanowi trójkątny wykusz – to dynamiczna forma dominanty.
Rzut budynku ma kształt litery L. W północno-wschodnim narożniku zaprojektowano rampę dla samochodów w formie ślimaka. Takie rozwiązanie pozwala na swobodne kształtowanie funkcji towarzyszącej – przy zachowaniu takiej samej wysokości kondygnacji parkingowej, możliwe jest dowolne łączenie w przekroju kondygnacji na obu końcach litery L. W ten sposób znajdujące się w parterze usługi mogą mieć wyższą wysokość niż parking- księgarnia 1.75, galeria 2, a zaprojektowana na piętrze część hotelowa 1.25 wysokości kondygnacji parkingowej. W takim rozwiązaniu pochylnie mają ten sam spadek i są w tym samym miejscu rzutu, co ułatwia kierowcom poruszanie się po parkingu.