Prezentujemy projekt konkursowy budynku Nowego Muzeum Sztuki Współczesnej w Buenos Aires opracowany przez studio architektoniczne OneByNine Łukasza Wawrzeńczyka z zespołem zagranicznych architektów. Polecamy!
Studio Architektoniczne: OneByNine
Lokalizacja: Buenos Aires, Argentina
Organizator konkursu:AC-CA – International Architectural Competition
Powierzchnia: 6900 sqm
Data: 2012
Autorzy koncepcji:
+ Łukasz Wawrzeńczyk – OneByNine – www.onebynine.com,
+ Jason Easter – www.jasoneaster.co,
+ Frisly Colop Morales – www.frislycolop.com
Projekt Muzeum – Rozwiązania projektowe
Propozycja Nowego Muzeum Sztuki Współczesnej (New Contemporary Art Museum – NCAM) wyraża kulturową żywiołowość dynamicznego miasta Buenos Aires. Budynek położony wzdłuż rzeki Rio de la Plata, wpisuje się w zróżnicowany, międzynarodowy kontekst miejski, reprezentując Buenos Aires jako architektoniczny artefakt.
Obiekt posiada zróżnicowane przestrzenie wystawowe, dzięki którym tworzy statyczne oraz dynamiczne interakcje pomiędzy lokalnymi gośćmi i turystami, a dziełami i eksponatami poszczególnych dziedzin sztuki: architektury, malarstwa, rzeźby oraz mody. Dwie zewnętrzne przestrzenie aktywują teren nabrzeża Puerto Madero oraz podkreślają ciekawe położenie obiektu przy nadrzecznej promenadzie. Poprzez ścięcie narożników bryły wschodniej elewacji, wytworzono skierowany w kierunku południowym plac oraz skierowany na północ amfiteatr. Duże przeszklenie w północnej elewacji łączy wnętrze audytorium z amfiteatrem znajdującym się na zewnątrz. Duże mobilne otwory drzwiowe umożliwiają organizację spektakli i wystąpień dla widzów znajdujących się wewnątrz, na zewnątrz lub w obu przestrzeniach jednocześnie.
Druga zewnętrzna galeria oraz strefa wejściowa zostały wytworzone poprzez podniesienie budynku w centralnej części bryły. Ten przykryty, wielofunkcyjny obszar łączy wschodnią oraz zachodnią część terenu, aktywując przestrzeń wokół budynku oraz eksponując widok na rzekę. Liniowe oświetlenie, zintegrowane z dolną partią budynku, podkreśla strefę wejściową oraz oświetla przestrzeń przed budynkiem w czasie wieczornych wydarzeń i spektakli. Światło budynku sprawia, że obiekt wyróżnia się na tle promenady niczym latarnia morska.
Za głównym wejściem odwiedzających wita przestrzeń czterokondygnacyjnego atrium ze spiralnym, wewnętrznym układem korytarzy, łączących przestrzenie ekspozycyjne na wyższych kondygnacjach. W północnej oraz południowej części atrium zaprojektowano galerie o wysokości 1-2 kondygnacji. Układ ścianek wewnętrznych tworzy mobilny układ pomieszczeń, dostosowujący się do aktualnych potrzeb kuratorów i artystów. Otwarte atrium przecina ogólnodostępną galerię, zlokalizowaną wzdłuż zachodniej fasady, łącząc oba końce budynku. Na szczycie atrium zaprojektowano dużą kawiarnię z widokiem na galerie znajdujące się na niższych kondygnacjach.
Fasada budynku, na którą składa się podstawowy układ ram oraz drugi rząd paneli, wypełnia wnętrze obiektu naturalnym światłem o różnym natężeniu. Zróżnicowane proporcje otworów sprawiają, że fasada obficie oświetla atrium i dostarcza mniejsze ilości światła w stronę galerii, w której lekkie oświetlenie jest najkorzystniejsze dla eksponowanej sztuki. Na dłuższych elewacjach budynku – wschodniej i zachodniej – zaprojektowano drugi rząd paneli elewacyjnych. Jest on zintegrowany z podstawowym układem i zapewnia odpowiednią ochronę partii budynku najbardziej narażonych na działanie promieni słonecznych. System paneli działa zacieniająco, ograniczając nagrzewanie elewacji. Dodatkowo, system przeszkleń zapewnia ochronę oraz kontroluje chłodzenie i nagrzewanie w budynku.
Na dachu budynku zaprojektowano panele solarne. Część paneli usytuowanych na dachu, wzdłuż całego budynku, ustawiono w kierunku porannego oraz wieczornego słońca. Dzięki temu dodatkowo zwiększyła się efektywność i wydajność zastosowanego rozwiązania.
Nowe Muzeum Sztuki Współczesnej (NCAM) w Buenos Aires to niezwykłe miejsce, reprezentujące nowy ruch architektoniczny w regionie i nawiązujące przy tym do kontekstu miejsca, w którym współczesna sztuka będzie na nowo definiować teraźniejszość oraz przyszłość.