Konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej Terminala pasażerskiego regionalnego portu lotniczego planowanego do realizacji w ramach projektu pn.: Regionalny Port Lotniczy Olsztyn – Mazury.
Projekt konkursowy
Projekt konkursowy: MOM Architects + Easst.com
Data: Kwiecień 2013
Lokalizacja: Szymany, woj. warmińsko-mazurskie
Zespół autorski:
MOM Architects:
mgr inż. arch. Maciej Armanowski, mgr inż. arch. Michał Cichy, mgr inż. arch. Piotr Januszewski, mgr inż. arch. Bartosz Karczewski, mgr. Inż. arch. Grzegorz Makarewicz
Easst.com:
mgr inż. arch. Marcin Sucharski, mgr inż. arch. Łukasz Sterzyński, mgr inż. arch. Anna Brudzyńska
Kosztorys: inż. Mateusz Filipiak
Charakterystyka formy architektonicznej:
Podczas kształtowania formy terminala wykorzystano inspiracje związane z lotnictwem, naturalnym krajobrazem województwa warmińsko-mazurskiego oraz charakterystycznymi elementami regionu:
– linia dachu nawiązuje do kształtu ścieżki zejścia samolotu do lądowania;
– forma świetlików dachowych, trójkątnych w przekroju oraz doświetleń bocznych przywodzi na myśl płótna żagli podwiewane przez silny wiatr;
– zieleń jest bardzo ważnym elementem kształtowania przestrzeni lotniska. Układa się tarasowo na wszystkich kondygnacjach tworząc ogród;
– naturalne drewno jest jednym z głównych materiałów wykończeniowych pojawiającym się m.in. w okładzinie ścian.
Zróżnicowana skala budynku
Skala budynku różni się od strony płyty lotniska i wejścia. Od frontu budynek jest znacznie niższy i węższy, posiada „ludzką skalę” dopiero po wejściu do środka jego przestrzeń podwyższa się i rozszerza w kierunku elewacji tylnej przyjmując od strony pasa startowego skalę odpowiadającą kołującym na płycie samolotom.
Otwarcia widokowe
Budynek posiada trzy kondygnacje naziemne w układzie kaskadowym. Komunikacja przeplatająca się z zielenią prowadzi w kierunku tarasu, z którego otwiera się szeroki widok na płytę lotniska. Taki sposób kształtowania formy budynku związany jest z charakterem pełnionej przez niego funkcji. Wnętrze otwiera się w kierunku pasa startowego i jego otoczenia poprzez fasadę i doświetlenia w ścianach bocznych. Uwaga użytkowników terminalu koncentrować się będzie na obserwacji samolotów w powietrzu. Aby tę obserwację dodatkowo ułatwić przeszklona fasada tylnej elewacji została pochylona tak, aby stojąc na tarasie widokowym niebo znajdowało się nie tylko przed nami, ale również ponad naszymi głowami. Taras widokowy nad drugą kondygnacją to również miejsce kontemplacji przyrody i dziewiczych terenów, wśród których położone jest lotnisko.
Dzięki wznoszeniu się dachu w kierunku pasa startowego z wnętrza holu można obserwować niebo nad pasem startowym od momentu wejścia do budynku.
Doświetlenie
Dzięki odpowiedniej lokalizacji przeszkleń i świetlików dachowych światło dociera do wnętrza budynku od wschodu do zachodu słońca przez cały rok. Ukształtowanie świetlików sprawia, że latem słońce wprowadza do budynku rozproszone światło odbite. Zimą natomiast światło zawieszonego nisko nad horyzontem słońca wpada do holu bezpośrednio.
Układ funkcjonalny
Dzięki rezygnacji z tradycyjnego – prostokątnego układu budynku zoptymalizowana została przestrzeń wszystkich stref funkcjonalnych. Ograniczono w ten sposób przestrzeń w podłużnym holu, zwiększając jednocześnie jego głębokość, co umożliwiło z kolei przesunięcie strefy odpraw w kierunku wejścia przy zachowaniu jej odpowiedniej głębokości. Uzyskano w ten sposób jednolity przebieg elewacji wewnętrznej holu, oraz powiększono głębokość strefy zaplecza technicznego z obsługą bagażu i pomieszczeniami technicznymi. Pozwoliło to również na powiększenie strefy poczekalni odlotów i strefy odbioru bagażu.
Trapezowa forma budynku umożliwiła również optymalizację funkcji na kondygnacji piętra. Pomieszczenia socjalne i sanitariaty umieszczono wewnątrz strefy biurowej. Dzięki wydłużeniu elewacji od strony pasa startowego możliwe było doświetlenie poprzez szklaną fasadę wszystkich pomieszczeń biurowych. Strefa biurowa została wyraźnie oddzielona od ogólnodostępnej części komercyjnej zlokalizowanej wzdłuż antresoli holu. W razie potrzeby powiększenia ilości przestrzeni komercyjnej możliwe jest lokalizowanie wolnostojących stoisk w przestronnym holu i na głębokiej antresoli piętra.
Zieleń w budynku
Wprowadzenie zieleni do budynku zwiększa walory wizualne przestrzeni i kształtuje ją, ale również wpływa korzystnie na mikroklimat w pomieszczeniach wentylowanych mechanicznie.
Ogród wewnątrz budynku jest kontynuacją otaczającego krajobrazu na zewnątrz.
Materiały wykończeniowe
Zastosowane w projekcie materiały i kolorystyka nawiązują do natury i ścisłego związku Mazur z kulturą żeglarską. Drewno zastosowane we wnętrzu przywodzi na myśl lasy i pokład statku. Jasna kolorystyka bryły i elementów konstrukcyjnych to odniesienie do gładkich, białych kadłubów statków.
Modułowość konstrukcji
Konstrukcja budynku oparta jest na modułach o powtarzalnej głębokości i zmiennych szerokościach. Elementy wykończeniowe ścian bocznych zaprojektowano na podkonstrukcji stalowej. W przypadku rozbudowy możliwy jest ich demontaż i przeniesienie w miejsce właściwe dla przesuniętej osi ściany.