Prezentujemy projekt 8 młodych architektów z grupy Bluefoamit, zdobywających doświadczenie zawodowe w jednej z najbardziej renomowanych pracowni na świecie – holenderskim MVRDV. Projektanci proponują nowe rozwiązania odpowiadające na problemy współczesnych miast i obywateli.
Praca zdobyła II nagrodę w jednym z najbardziej prestiżowych międzynarodowych konkursów architektonicznych Europan.
Zespół Bluefoamit opracował koncepcję przekształceń urbanistycznych francuskiego miasta Rouen. Projekt „On the Move” porusza problem elastyczności, ruchu i rozwoju współczesnych miast, proponując nową strukturę urbanistyczną i sposób planowania przestrzeni dostosowujący się do aktualnych potrzeb miasta i jego obywateli.
Koncepcja przewiduje zestaw narzędzi, który analizuje zmiany („Chmura”), metody konstrukcji oparte na prototypach, które dostosowują się do okoliczności i aktualnych problemów miasta („Prototypologia”) oraz zbiór parametrów, które są przedmiotem wytycznych kształtujących rodzaj i charakter zabudowy („Zasady”).
Autorzy: Grupa Bluefoamit
Zespół projektowy: Saimon Gomez Idiakez, Nicolas Lee, Jonathan Schuster, Johannes Pilz, Irena Nowacka, Hugo Maffre, Francisco Pomares Pamplona, Filippo Fanciotti
Konkurs: Europan
„On the Move”
Europan 12 ogłasza zmianę paradygmatu.
Faktem jest, że świat ciągle się zmienia społecznie, politycznie, ekologicznie, ekonomicznie i technologicznie. Jednak, czy nasze miasta reagują na zmiany i odpowiadają na nowe zapotrzebowania? Uważamy, że w dzisiejszych czasach miasta mają zbyt sztywną i statyczną strukturę, nie są w stanie dostosować się do ciągle zmieniających się potrzeb ich mieszkańców.
Projekt „On the Move” porusza tematykę współczesnego podejścia do planowania urbanistycznego „top-down” oraz relacji między miastem, a użytkownikiem. Poprzez zmiany oraz modyfikację procesu rozwoju miast, oferujemy zestaw narzędzi, który daje ludziom możliwość i szansę uczestniczenia w procesie planowania i rozwoju miast.
Pakiet narzędzi składa się z 3 głównych elementów: „Chmury” („The Cloud”), „Zasad” („The Rules”) oraz Prototypologii („The Prototypologies”). – Dzięki zestawowi narzędzi, ludzie są w stanie uczestniczyć w procesie projektowania, co pozwala im podejmować decyzje o tym, jak ich miasto ma wyglądać, jak ich miasto ma się rozwijać, a co najważniejsze, jak ich miasto będzie funkcjonować i jak będzie wykorzystywane. Pomimo faktu, iż rezultatem takiego działania może być pozorny chaos, to w rzeczywistości jest to tylko spójna forma będąca rezultatem nieprzewidywalności i dynamiki wolnej woli i swobody wyboru.
Przeobrażone miasto zaprojektowane zostało wspólnie, przez kolektyw, przez społeczność. Miasto jest elastyczne i reaguje na zmieniające się warunki, jednocześnie podkreślając intensywny, zróżnicowany i skomplikowany charakter metropolii. Witamy w TWOIM mieście.
Od statycznego do dynamicznego modelu planowania miast
W dzisiejszych czasach miasta są zaprojektowane w podejściu „top-down”, z instytucji rządowych dyktowane są decyzje projektowe, często nieodzwierciedlające rzeczywistych potrzeb ludzi. Miasta są dzisiaj sztywne i statyczne, nie są w stanie dostosować się do ciągle zmieniających się wymagań i ludzi.
Wierzymy, że miasta powinny utrzymywać dynamiczne relacje z mieszkańcami. Miasto powinno być zaprojektowane przez podejście „oddolne”, dając obywatelom narzędzia oraz wytyczne, według których może być kreowane. Miasto powinno stale się rozwijać i reagować na pojawiające się nowe potrzeby i pragnienia mieszkańców. Miasto i ludzie powinni wzajemnie oddziaływać.
Narzędzia
W celu stworzenia dynamicznego systemu rozwoju miast, zapewniamy ludziom własne „zrób to sam” podręczniki planowania z niezbędnymi urbanistycznymi instrumentami projektowymi. Zestaw narzędzi stanowią wspomniane już wcześniej: „Chmura”, „Zasady” oraz „Prototypologia”. Te 3 narzędzia pracując razem, kreują miasto, które dopuszcza swobodę w procesie kontrolowanego chaosu.
Chmura to nowatorska metoda planowania we współczesnej urbanistyce oraz generator dynamicznego rozwoju współczesnych miast.
Chmura czerpie dane z otaczającego kontekstu, takie jak konkretne atrakcje, charakterystyczne punkty oraz przepływ obywateli, następnie generuje mapy 3D z punktami, które podkreślają miejsca będące obrazem najbliższego otoczenia. Zgodnie z tymi „atraktorami”, odwzorowane punkty sugerują, jakiego typu obiekty i zabiegi mogą zostać wykorzystane w celu zmaksymalizowania wzajemnego oddziaływania i integracji. Chmura sama w sobie jest stale rozwijającym się i postępującym master-planem, stale aktualizującym się, gdy wprowadzane są nowe informacje i zmienne: nowe projekty oraz zmiany kierunku przepływu obywateli, ruchu i reakcji.
Przepisy regulują oraz wskazują użytkownikom sposób budowania i charakter zabudowy dla danego miejsca.
Zestaw reguł zapewnia utrzymanie uwarunkowań społecznych oraz środowiskowych miasta i jego użytkowników. Po wprowadzeniu każdego nowego pomysłu lub projektu w chmurze, projektant weźmie udział w całym procesie doradztwa i dialogu. Projektant może pełnić również funkcję komisji, której zadaniem jest potwierdzenie, iż ogólne zasady są przestrzegane w całym projekcie. Są to wytyczne do wspólnej pracy, które ponownie stanowią odpowiedź na potrzeby ludzi, zapewniające dynamiczny wzrost i rozwój miast.
Prototypologia to różnorodne typy modeli i obiektów w tkance miejskiej, które się stale rozwijają.
Jako prototypy, prezentują one proces ewolucji, stanowiącej odpowiedzi na informacje otrzymywane z otaczającego kontekstu i zmiennych potrzeb ich użytkowników.
Jak typologia, stanowią one struktury, które są powszechnie stosowane i rozumiane w naszych społeczeństwach . Katalog przedstawia potencjalne scenariusze procesu rozwoju prototypologii w czasie, zarówno w skali, jak i funkcji . Prototypologia nie wskazuje kształtu lub formy danego elementu urbanistycznego, przeciwnie – podkreśla ich wydajność – elastyczność obiektów i możliwości ponownego użycia w nowej roli czy funkcji.