Na przestrzeni ostatnich lat na polskim rynku hotelowym daje się zaobserwować wyraźny wzrost liczby obiektów klasy premium, których oferta skierowana jest do konkretnych grup odbiorców. Statystyki ukazują jednak wyraźny deficyt liczby ekskluzywnych hoteli dedykowanych gościom powyżej 60. roku życia. Sytuacja ta jest dość paradoksalna, ponieważ to właśnie ta grupa zaliczana jest do najzamożniejszych odbiorców. W publikacji pokazujemy na przykładzie wybranych projektów ekskluzywne wnętrza polskich hoteli dla najbardziej wymagających klientów.
Zamek w Przegorzałach pod Krakowem
Projekt wnętrz: Ideograf | Paulina Czurak
Analizy demograficzne wskazują, że Polacy są jednym z najszybciej starzejących się społeczeństw w Europie. Taka sytuacja, w połączeniu z wyraźnym wzrostem zamożności tej grupy, sprawia, że na rynku hotelowym regularnie przybywa klientów oczekujących usług na najwyższym poziomie. Paradoksalnie, ta bardzo atrakcyjna grupa docelowa wciąż wydaje się być poza kręgiem zainteresowań inwestorów. W efekcie, na polskim rynku hotelowym wciąż znajduje się bardzo niewiele obiektów, które są w stanie sprostać oczekiwaniom najbardziej zamożnych i jednocześnie najbardziej wymagających klientów.
W przypadku dojrzałych klientów, oprócz wysokiego standardu, równie ważną rolę odgrywają inne czynniki, m.in. dogodna lokalizacja obiektu, możliwość kontaktu z naturą i otoczenie gwarantujące spokój. Niezwykle istotna jest również sama architektura obiektu:
Spełnienie upodobań wymagających dojrzałych klientów sprawia, że obiekt jest dość mocno zdefiniowany – mówi Paulina Czurak, właścicielka sopockiej pracowni architektonicznej Ideograf. Wyraz architektoniczny musi iść w ślad za usługami. Ta grupa zdecydowanie częściej preferuje tradycyjne rozwiązania i materiały, do których należą drewno i kamień. Na pewno dużą zaletą takich obiektów będzie ponadto przejrzysty układ komunikacyjny. Ważne jest też zachowanie balansu pomiędzy przestrzeniami wspólnymi służącymi integracji, a kameralnymi strefami gwarantującymi spokój i wyciszenie. Powinniśmy postawić przede wszystkim na zbudowanie atmosfery, która pozwoli gościom odprężyć się i odczuć, że znajdują się we właściwym miejscu. – dodaje.
Kwestią kluczową pozostaje oczywiście sama oferta hotelu. Musi ona nie tylko pokrywać się z aktualnie panującymi trendami, ale też być w stanie zaspokoić ewentualne życzenia typowe dla danego segmentu klientów. Kluczem jest więc swoiste połączenie kompleksowości, wygody i luksusu. Obiekt kierowany do dojrzałego gościa musi przyciągać rozbudowaną ofertą dodatkowych atrakcji – strefą SPA & Wellness z zabiegami dedykowanymi tej grupie klientów, obecnością consierge’a, możliwością wynajęcia przewodnika czy organizacją spotkań tematycznych dla swoich gości.
Prana Spa
Radisson Gdańsk
Goście z tej grupy wiekowej bardzo często są zainteresowani czymś więcej niż tylko standardową usługą hotelową. Zwykle chcą też poznać historię hotelu oraz miasta, w którym przebywają i my im to zapewniamy, oferując m.in. zwiedzanie z oddanym wyłącznie do ich dyspozycji przewodnikiem. Wśród skandynawskich reprezentantów tej grupy wiekowej coraz większą popularnością cieszy się aktywne spędzanie czasu np. na polu golfowym. Ważnym elementem jest również kuchnia, gdzie największym zainteresowaniem cieszą się tradycyjne dania oparte na lokalnych produktach, co niejako wiążę się z chęcią poznania miasta i historii regionu. – mówi Marzena Kijak, General Manager Radisson Hotel & Suites Gdańsk.
Popularnym trendem są również kameralne wieczory gastronomiczne ze znanymi szefami kuchni. Chodzi o wywołanie w gościach wrażenia, że obsługa dba o ich komfort dosłownie na każdym kroku. Takie podejście wywołuje u nich pozytywne wrażenia, które sprzyjają stworzeniu więzi z miejscem, w którym po prostu dobrze się czują. Dzięki temu gość reprezentujący opisywaną grupę wiekową z chęcią powróci do obiektu, nierzadko z rodziną lub znajomymi, z którymi będzie mógł skorzystać z licznych udogodnień i bogatej oferty dodatkowych atrakcji obiektu.
Hotele projektuje się przez pryzmat określonych zachowań i potrzeb – mówi Wojciech Witek z krakowskiej pracowni Iliard Architectrure & Design. Luksusowa oferta gastronomiczna w tego typu obiektach zazwyczaj jest sygnowana nazwiskiem wybitnego szefa kuchni. Standardem jest też rozbudowana strefa SPA & Wellness z możliwością świadczenia usług w pokojach. Goście mogą liczyć na codzienną prasę przy drzwiach, czy wypastowanie butów i wyprasowanie ubrania. Proszę sobie wyobrazić rezydencję czy pałac z luksusową służbą – do takiego obrazu często w przypadku takich obiektów dążymy – tłumaczy.
Hotel Sixty Six, Warszawa
Projekt wnętrz: Iliard Architecture & Project Management
Najważniejsze cechy obiektów skierowanych dla dojrzałych klientów znakomicie uwidaczniają się w zestawieniu z hotelami stricte młodzieżowymi, które znajdują się niejako na przeciwległym biegunie. Statystycznie młodzi ludzie będą mieli zdecydowanie skromniejszy portfel, będą bardziej skłonni zaakceptować nietypowe rozwiązania projektowe, a w hotelu będą szukali zdecydowanie więcej rozrywki. Przestrzeń gastronomiczna projektowana jest w taki sposób, aby inicjować interakcje, zachęcać gości do poznania się i wspólnego spędzania czasu czy nawet pracy w duchu coworkingowym, a prestiżowe hotele dla dojrzałych gości stawiają na intymność, kameralność i w dużo większym stopniu na spędzanie czasu w niewielkiej grupie towarzyskiej.
Polski standard obiektów wciąż jest na etapie dojrzewania. W tym momencie jest ich jeszcze bardzo niewiele, a te istniejące skupiają się głównie wokół Warszawy i Krakowa.
W ostatnim czasie nie pojawiły się jednak żadne informacje zapowiadające realizacje inwestycji dedykowanych dojrzałym gościom, co wskazywałoby że inwestorzy nie biorą pod uwagę potrzeb tej grupy klientów, pomimo że nierzadko są to osoby o naprawdę zasobnym portfelu.
Radisson Hotel & Suites Gdańsk
Projekt wnętrz: LOFT | Magdalena Adamus
Zdjęcia: Tom Kurek