Light Spa to koncepcja nowoczesnego Centrum Odnowy – projekt dyplomowy Anny Korzeń opracowany pod kierunkiem Ady Kwiatkowskiej na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej. Praca była nominowana do nagrody Dyplom Roku SARP oraz dostała 2 wyróżnienia- w konkursie Architektura Betonowa oraz w konkursie Rytm Światła.
LIGHT SPA- Centrum Odnowy
Autor: mgr inż. arch. Anna Korzeń
Promotor: dr inż. arch. Ada Kwiatkowska
Uczelnia: Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej
Zdobyte wyróżnienia:
– Nominacja w konkursie o Doroczną Nagrodę SARP im. Zbyszka Zawistowskiego DYPLOM ROKU 2015;
– Wyróżnienie- Architektura Betonowa, Kraków 2014;
– Wyróżnienie- Rytm Światła, Warszawa 2015;
Poszukiwania
„Tworząc architekturę tworzymy sztukę. Proces projektowania opiera się na stałym współgraniu uczucia i rozumu. Myśleniu o przestrzeni, kreowaniu atmosfery. Ciągłym odkrywaniu, zdobywaniu nowych doświadczeń.”
Peter Zumthor
Podobny proces towarzyszył również podczas moich poszukiwań. Aby właściwie zrozumieć tą kwestię postanowiłam wykonać szereg doświadczeń. Wykonałam wiele makiet roboczych w celu obserwacji zjawisk jakie im towarzyszą w kontakcie ze światłem. Zafascynowała mnie możliwość korzystania z filtrów.
W celach doświadczalnych postanowiłam wykorzystać właściwości fizyczne materiałów, takie jak przezierność czy transparentność. Nakładając nad sobą kolejne warstwy, starałam się zaobserwować jakie zjawiska im towarzyszą, podczas skierowania na nie światła.
To jak zmienia się natężenie, niektóre refleksy światła zatrzymują się i rozpływają.
Jak na efekt doświadczeń wpływa grubość, szerokość i długość materiału. Etap ten stał się niezwykle bogaty, w różne próby, przymiarki, obserwacje. Rozpoczęłam również próby przepuszczania światła przez naczynie z wodą. Uzyskana gra światła i kontrastów bardzo mnie zainspirowała.
Idea
Obiekt zlokalizowany jest w samym centrum Warszawy, w otoczeniu wysokich wieżowców. Formę projektu stanowi sześcienna bryła, która brutalnie zamyka się na otoczenie, nie chce z nią korespondować. Lokalizacja nie jest przypadkowa. Zależało mi na umiejscowieniu budynku w tak zatłoczonym punkcie aby jeszcze dodatkowo wyakcentować jej manifest. Obiekt pełni funkcję oazy, gdzie chodź na chwilę można odizolować się od codziennych problemów, hałasu i gwaru miasta- wyciszyć się i zrelaksować. Na zasadzie kontrastu znaleźć się w zupełnie innej przestrzeni. Przestrzeni, która skłania do zatrzymania się i obserwacji, przeżyciu nowych doświadczeń.
Światło dzienne przedostaje się do wewnętrznej przestrzeni bryły jedynie od góry. Pierwszy filtr stanowi świetlik, kolejne to transparentne stropy. Ostatni filtr to basen z wodą.
Dzięki poszczególnym poziomom możemy obserwować w budynku tonalne przejścia świetlne. Ciągły ruch cieni i światła uzależniony od pory dnia, roku i ludzi w nim przebywających. Każdy kolejny poziom ma wpływ na efekt otrzymywany na innym poziomie. Dzięki temu kompletnie inny charakter panuje na najwyższej i najniższej kondygnacji budynku. Od najbardziej oświetlonej, do ciemnej gdzie dochodzą jedynie pojedyncze refleksy światła. Najniższa kondygnacja dedykowana jest odnowie wewnętrznej człowieka- daje możliwość wyciszenia, zanurzenia w wodzie i obserwacji wpadającego światła. Górne jasne piętra służą odnowie zewnętrznej. Bardzo zależało mi na pobudzeniu ludzkich zmysłów.
Wyniki wykonanych przeze mnie kwartalnych analiz nasłonecznienia i zacienienia wskazują, że przypuszczalny czas oświetlenia światłem naturalnym wynosi:- marzec (12:00-17:00)- 6h
– czerwiec (08:30-19:30)- 11 h
– wrzesień (12:00- 17:00)- 6h
– grudzień (11:00-15:00)- 5h
W momencie gdy światło słoneczne przestaje oświetlać budynek- zostaje on oświetlony wewnątrz światłem sztucznym. I tu odwrotnie do wcześniejszej sytuacji. Najbardziej oświetloną częścią jest parter budynku. Później wyżej- światła dociera coraz mniej.
W ten sposób uzyskujemy kolejne ciekawe efekty i tonalne przejścia- ale zupełnie inne i odmienne od tych w trakcie dnia.
Bardzo zależało mi na zintegrowaniu tych dwóch sposobów oświetlenia w jednej strukturze
– zarówno światła słonecznego jak i sztucznego. Wskazaniu ich odmienności i kontrastu oraz podkreśleniu jego wpływu na ludzkie zmysły i emocje.
Funkcja
Celem opracowania jest utworzenie budynku zapewniającego funkcje dedykowane odnowie człowieka- zarówno tej wewnętrznej jak i zewnętrznej. Budynek oferuje cały zakres usług i zabiegów, mających na celu poprawę naszej kondycji.
Wejście główne do budynku znajduje się na poziomie 0. Możemy się do niego dostać z dwóch stron. W przestrzeni parteru zlokalizowano foyer, sklep oraz kawiarnię.
Kolejny poziom +1 to pomieszczenia techniczne, niezbędne do obsługi basenu. Kolejny poziom +2 to przestrzeń przebieralni i łazienek. Na poziomie +3 znajdują się dwa baseny rekreacyjne oraz dwa małe oczka wodne służące do kąpieli leczniczych. Ponadto zlokalizowana jest również przestrzeń dla leżaków zaopatrzona w znajdujący się obok barek. Kolejny poziom +4 to przestrzeń dedykowana masażom. Dodatkowo statyczne zajęcia odbywają się również na szklanym stropie. Poziom +5 dedykowany jest spotkaniom. Znajdują się tam miejsca na warsztaty, spotkania i terapie. Ostatni poziom +6 ma charakter administracyjny.
Główne centrum i życie w obiekcie kumuluje się w jego wnętrzu. Komunikacja, która poprowadzona jest dookoła w budynku ma na celu wytworzenie dodatkowego buforu, który odizoluje jego użytkowników od hałaśliwej okolicy i pozwoli poddać się magii SPA.
Konstrukcja i Technologia
Konstrukcja
Konstrukcję budynku tworzy system słupów, podciągów i tarcz. Projekt zakłada stropy w konstrukcji żelbetowej. W części nadziemnej ściany murowane z pustaków silikatowych, zaś w części podziemnej ściany żelbetowe wykonane z betonu o podwyższonej wytrzymałości na przenikanie wody.
Budynek posadowiony na płycie fundamentowej. Oddzielną konstrukcję w budynku tworzy konstrukcja wyniesionego na kondygnację trzecią- basenu. Składa się ona z w pełni oddylatowanych słupów oraz ustroju krzyżujących się wzajemnie kratownic stalowych, zabezpieczonych pożarowo oraz antykorozyjnie. Na kratownicach wsparta została niecka basenu wykonana z uszczelnionych na łączeniach paneli akrylowych wg technologii firmy Reynolds Polymer Technology INC.
Pomiędzy kondygnacjami rozparto stropy wykonane w konstrukcji stalowej (podłużne oraz poprzeczne dwuteowniki HEB). Dwuteowniki wsparte na słupach konstrukcji głównej budynku z uwzględnieniem ruchów dylatacyjnych. Okładzinę stropów stanowi szkło hartowane.
Budynek pokryty jest płytami betonowymi. W narożnikach budynku wprowadzono płyty ścienne Kalwall. Umożliwiają one doświetlanie wnętrza, jednocześnie broniąc użytkowników przed obserwacją od strony ulicy. Na elewacji zlokalizowane są również niewielkie szczeliny, przez które obserwujemy subtelne efekty, spowodowane przechodzeniem przez nie światła. Wzdłuż korytarzy we wnętrzu budynku zastosowano podłużne oprawy dekoracyjne), które dodatkowo podkreślają charakter przestrzeni.
Technologia
Na podstawie Wymagań Sanitarno- Higienicznych dla Krytych Pływalni, opracowanych przez mgr. inż. Czesława Sokołowskiego zawarłam w projekcie wszystkie niezbędne pomieszczenia techniczne. Zbiornik z wodą ulega dezynfekcji poprzez użycie aktywnego tlenu. Jego zaletą jest brak nieprzyjemnego zapachu. Detergent jako substancja szkodliwa transportowana jest do budynku osobną klatką schodową.
W związku z nietypową konstrukcją zbiorniki przelewowe umieszczone po dwóch stronach basenów na poziomie z pomieszczeniami technicznymi. Woda wtłaczana jest do budynku za pomocą pomp.
Podsumowanie
Moim głównym celem w projekcie było pobudzenie ludzkich zmysłów. Poprzez zmienne efekty, które uzyskujemy dzięki oświetleniu- skłonić użytkownika do obserwacji, zatrzymania się i wyciszenia. Sam obiekt ma stanowić próbę spojrzenia na problem odpoczynku w wielkim mieście. Mocny kontrast z otoczeniem pomógł mi to dodatkowo wyakcentować. Celem było stworzenie oazy spokoju i harmonii w centrum, które na co dzień pełne jest zgiełku i hałasu.
Opis autorski
Anna Korzeń