Konkurs na „Opracowanie koncepcji architektonicznej budynku Przedszkola Miejskiego na osiedlu Międzytorze w Płocku oraz ogólnodostępnego placu zabaw wraz z parkingiem dla potrzeb mieszkańców osiedla”
III Nagroda
Projekt konkursowy: PERSPEKTYWA Projektowanie Architektoniczno – Urbanistyczne
Data: Wrzesień 2012
Lokalizacja: Płock
Zespół autorski:
arch. Andrzej Machiński, arch. Maria Andruczyk, arch. Agata Dudajek, arch. Agata Grzelakowska, arch. Krzysztof Machiński, arch. Marcin Matusewicz
Wizualizacje:
Tomasz Żarnowski
Projekt przedszkola w Płocku
Opis i uzasadnienie przyjętych rozwiązań urbanistyczno – architektonicznych
Kształtowanie architektury w przedmiotowym zadaniu wynika przede wszystkim:
– z poszanowania zastanej sytuacji oraz przeorganizowania i ujednolicenia tkanki miejskiej;
– z tworzenia ładu przestrzennego osiedla Międzytorze przez rekompozycję przestrzeni publicznych oraz ich uatrakcyjnienie dla jego mieszkańców i przyszłych użytkowników;
– z wysokiej jakości nowoczesnej architektury, która ma dobrze świadczyć o czasie, w którym powstała i być przykładem dla innych realizacji tego typu;
– z kreowania nowoczesnego wizerunku miasta Płocka, uwrażliwionego
i odpowiadającego na potrzeby swoich mieszkańców;
Dodatkowo, zadanie obciążone jest szeregiem uwarunkowań lokalnych. Najważniejszymi z nich jest bezpośrednie sąsiedztwo z blokami mieszkalnymi
i Zespołem Szkół nr 1 oraz wielkopowierzchniowy teren biologicznie czynny wraz
z niejednorodną siatką ulic wokół niego. Obecność tak dużej przestrzeni wymusza udostępnienie jej mieszkańcom osiedla Międzytorze, które możliwe jest dopiero po świadomym i drobiazgowym zaprojektowaniu każdej jej części. Zaproponowana zabudowa oraz organizacja siatki ulic i przestrzeni publicznych ma na celu spełnienie powyższych założeń.
W pierwszym etapie planowanej inwestycji projektuje się ulokowanie nowego obiektu przedszkola oraz terenów zielonych wokół niego. Poprzez zaprojektowanie ciekawej formy alejek pieszych oraz parku rekreacyjnego tzw. „małpiego gaju” stworzono całkowicie wystarczalną przestrzeń rekreacyjną dla przyszłych użytkowników w każdym wieku. W drugim etapie elementem przestrzeni, który będzie silnie oddziaływał na jej percepcję, będzie budowa dużego, nowoczesnego placu zabaw dla dzieci w różnym wieku oraz ogólnodostępny parking dla samochodów osobowych (109 miejsc postojowych, w tym 8 przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych) przeznaczony dla mieszkańców osiedla. Tak duże przedsięwzięcie wymaga działań humanizujących przestrzeń w terenie objętym projektem zagospodarowania. Projektowana część znajduje się pomiędzy wijącymi się niezharmonizowanymi uliczkami. Nowe rozwiązania powinny czerpać pewne detale zastałego zagospodarowania przestrzennego, przetwarzając
je na kompozycję ujednolicającą siatkę ulic i uatrakcyjniającą część rekreacyjną mieszkańcom. Proponowane rozwiązanie dobrze wpisuje się w tę sytuację rozpraszając wielkogabarytowy parking na samochody osobowe za pośrednictwem pasa zieleni przecinającego i odseparowującego go od placu zabaw.
Jednym z głównych założeń projektowanej zabudowy jest czytelny układ funkcjonalny obiektu. W rezultacie powstała bryła zwarta i przemyślana pod względem formy i funkcji. Nowoprojektowany obiekt wyraźnie strefuje przestrzenie przeznaczone dla dzieci oraz pozostałe jej części, w tym zaplecze kuchni i część administracyjną. Oddziały przedszkolne zostały tak zlokalizowane, aby zagwarantować wszystkim dzieciom jednakowy dostęp do wielofunkcyjnego patio wewnętrznego oraz terenów rekreacji ruchowej zlokalizowanych wokół obiektu.
Całość obiektu została rozdzielona ciągami komunikacyjnymi dającymi „oddech” pomiędzy poszczególnymi oddziałami i ułatwiającymi orientację w budynku. Główne wejście do obiektu znajduje się w części północno-zachodniej, dając możliwość orientowania oddziałów przedszkolnych od strony wschodniej
i południowej, zapewniając ich odpowiednie nasłonecznienie. Przy holu wejściowym zlokalizowano szatnię ogólną oraz salę gimnastyczną i zajęć rekreacyjnych, a od strony północnej zlokalizowana została kuchnia z zapleczem. Dając możliwość swobodnego dojazdu dla dostaw bezpośrednio do magazynów oraz dla służb komunalnych do altanki śmietnikowej zlokalizowanej w niedalekiej odległości od zaplecza kuchni. Część administracyjna z gabinetami do zajęć specjalistycznych została zlokalizowana na piętrze, którego dodatkową funkcją jest galeria z widokiem na salę gimnastyczną i wystawa prac dzieci. Teren wokół oddziałów przedszkolnych został ogrodzony i wyposażony w furtki z możliwością otwarcia tylko przez pracowników przedszkola oraz dających dostęp z terenu prywatnego projektowanego obiektu do przestrzeni publicznych wokół niego, m.in. do ogólnodostępnego placu zabaw oraz terenu rekreacji ruchowej tzw. „małpiego gaju” rozpostartego pomiędzy szkołą, a przedszkolem.
Od strony zaplecza kuchni znajduje się także parking osobowy przeznaczony na obsługę przedszkola w ilości 23 miejsc postojowych, w tym 2 przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Wzdłuż ulicy dodatkowo zlokalizowano 13 miejsc na czasowy postój, w tym 2 przeznaczone dla osób niepełnosprawnych, mających
na celu spełnić zapotrzebowanie na miejsce dla rodziców przywożących dzieci do przedszkola. Na placu przed wejściem do budynku zlokalizowano stojaki na rowery.
Całość obiektu jest w pełni dostępna dla osób niepełnosprawnych, a wszystkie urządzenia placów zabaw spełniają obowiązujące normy oraz wszelkie niezbędne atesty wytrzymałości.
Opis zaproponowanych rozwiązań technicznych i wybranych materiałów budowlanych
Budynek wznoszony jest w technologii tradycyjnej. Fundamenty, ściany nośne i stropy żelbetowe monolityczne, wylewane na mokro na budowie. Ścianki działowe
z płyt gipsowo-kartonowych wypełnionych wełną mineralną 10 cm, tynkowane natryskowo. Ściany zewnętrzne dwuwarstwowe, zaizolowane styropianem gr. 15 cm. Okna PCV w kolorze grafitowym, o współczynniku przenikania ciepła
U=1,1 W / m2*K.
Dominantą elewacji wejściowej jest przezierna ściana osłonowa sali gimnastycznej wykonana z nowoczesnego szkła fasadowego barwionego w odcieniu zielonym oraz ściana wykonana w tej samej konstrukcji w odcieniu pomarańczowym w części wejściowej. Kompozycję elewacji z lewej strony zamyka szary tynk
z białymi nadrukami wg projektu koncepcyjnego na części kuchennej oraz rama pokryta tynkiem w odcieniu zieleni, zawierająca w sobie pion komunikacyjny z klatką schodową i dźwigiem osobowym. Pozostałe elewacje pokryto szarym tynkiem
z kolorowymi, tynkowanymi łącznikami pomiędzy oddziałami wykonanymi
wg kolorystyki na planszach koncepcyjnych (zieleń, pomarańcz, magenta).
Plac zabaw oraz posadzkę patio wewnętrznego pokryto barwną nawierzchnią syntetyczną z wierzchnią warstwą granulatu kauczukowego, odpornego na ścieranie oraz warunki atmosferyczne. Powierzchnię parkingu ogólnodostępnego dla mieszkańców pokryto ażurową płytą ekologiczną typu Meba w odcieniu szarym. Alejki piesze i place pokryto kostką betonową szarą.
Koncepcja zagospodarowania przestrzennego zawiera reorganizację ruchu kołowego zapewniając ciągłość komunikacyjną terenu przedszkola i szkoły oraz placu zabaw z parkingiem dla samochodów osobowych, m.in. poszerzenie
i udostępnienie w dwóch kierunkach ulicy Piaska.
Zastosowane technologie, materiały i elementy konstrukcyjne mają na celu zapewnienie ekonomiczność oraz wygodę w eksploatacji.
Bilans powierzchni projektowanych
I. Dane dotyczące terenu projektowanego Przedszkola Miejskiego w Płocku:
Nazwa: | Jednostka miary: | Ilość: |
– powierzchnia całkowita | [m2] | 3092,20 |
W tym powierzchnia:- użytkowa
– zabudowy |
[m2][m2] | 2550,102539,40 |
II. Dane dotyczące terenu projektowanego ogólnodostępnego placu zabaw oraz parkingu na samochody osobowe dla mieszkańców osiedla Międzytorze w Płocku:
Nazwa: | Jednostka miary: | Ilość: |
– placu zabaw- parkingu na samochody osobowe | [m2][m2] | 996,103113,40 |