Konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej Terminala pasażerskiego regionalnego portu lotniczego planowanego do realizacji w ramach projektu pn.: Regionalny Port Lotniczy Olsztyn – Mazury.
Projekt konkursowy
Projekt konkursowy: Przedsiębiorstwo Specjalistyczne ZAMKO
Data: Kwiecień 2013
Lokalizacja: Szymany, woj. warmińsko-mazurskie
Zespół autorski: mgr inż. arch. Krystyna Jeziorska – Świrkowicz, mgr inż. arch. Krzysztof Baranowski, inż. arch. Krzysztof Garus, mgr inż. arch. Marcin Łubiński
Opis i uzasadnienie przyjętych rozwiązań architektonicznych.
Punktem wyjścia dla koncepcji architektonicznej budynku terminala pasażerskiego w Szymanach było stworzenie nowoczesnego i funkcjonalnego obiektu. Poprzez nadanie dynamicznej formy budynek wydaje się być w ciągłym ruchu.
Terminal to obiekt 2 kondygnacyjny, podpiwniczony o wysokości 13,12 m wraz z konstrukcją powłoki. Ściany nośne zaprojektowano o grubości 20 cm a działowe o grubości 12 cm. Wszystkie ściany i stropy zaprojektowano w konstrukcji stalowej szkieletowej co zapewnia łatwość wykonania. Powłoka zewnętrzna zbudowana jest ze stalowych profili, które tworzą powtarzalne moduły. Zapewnia to łatwą możliwość rozbudowy terminala. Pomiędzy stalowymi ramami znajdują się profile aluminiowe wykonane w technologii słupowo ryglowej, zbudowane z belek pełniących funkcję usztywniającą.
Opracowano zewnętrzny parking na 150 stanowisk, w tym 4 dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowo zapewniono parking na 84 stanowiska dla personelu. Przewidziano także możliwą rozbudowę obu parkingów. Komunikacja w pobliżu dworca została zaprojektowana w sposób umożliwiający łatwe i bezkolizyjne przemieszczanie się pojazdów i pieszych. Przed wejściem zaprojektowano szeroki chodnik, następnie pas postoju dla taksówek i postój krótkoterminowego samochodów osobowych. Wydzielono również osobny pas ruchu i postoju autobusów. Terminal obsługiwany jest także przez kolej regionalną, której przystanek został wkomponowany w bryłę budynku.
Funkcja budynku w pełni odpowiada wymaganiom programu. Przedstawione rozplanowanie zapewnia prawidłowe funkcjonowanie terminala wg. klasyfikacji IATA „D”. Układ został wyraźnie podzielony na strefy. Naprzeciwko głównego wejścia, w środkowej części, mieszczą się stanowiska odprawy biletowo – bagażowej. W prawym skrzydle ulokowano strefę odlotów, w lewym przylotów. Obydwie są całkowicie odseparowane sortownią bagażu i pomieszczeniami umożliwiającymi jej prawidłowe działanie. Hala odlotów może zostać łatwo podzielona na strefę ruchu „Schengen” i „non Schengen” w zależności od potrzeb. Obie strefy obsługiwane są przez wspólną część komercyjną. W poprzek całego budynku poprowadzony został korytarz umożliwiający łatwą rozbudowę terminala. Budynek zalicza się do klasy Zl I i spełnia wszelkie przepisy ochrony przeciwpożarowej przypisane do tej kategorii.
Profile stalowe są malowane na biało. Duże przeszklenia, optymalnie doświetlają cały obiekt dając wrażenie lekkości. Bryła wydaje się unosić w powietrzu.
Zestawienie powierzchni
Powierzchnia całkowita: 6633 m²
Powierzchnia użytkowa: 6030 m²
Powierzchnia zabudowy: 5233 m²
IATA dla dworca klasy „D”:
– strefa odprawy biletowo-bagażowej – 1,2 m²/1 pasaż.
– hall główny odlotowy – 1,5 m²/1 pasaż.
– hall przylotowy – 0,8 m²/1 pasaż.
– sala odbioru bagażu – 1,4 m²/1 pasaż.
W okresie rozruchu portu przewiduje się obsługę 300 000 pasażerów
Ilości pasażerów:
– średnio w dobie 300 000 : 360 = 833,33
– w dobie szczytowej 833,33x 1,5 = 1250
– w godzinie szczytowej 1250x 0,25 = 310
odloty 60% – 186 os; przyloty 40% – 124 os.
check in: 186×1,2=225
hol odlotów: 186×1,5=280
hol przylotów: 124×0,8=100
odbiór bagażu; 124×1,4=175
Z obliczeń wynikają ilości:
– stanowisk check In: 6
– kontroli bezpieczeństwa: 3