Konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej Terminala pasażerskiego regionalnego portu lotniczego planowanego do realizacji w ramach projektu pn.: Regionalny Port Lotniczy Olsztyn – Mazury.
Projekt konkursowy
Projekt konkursowy: MAAG Studio Projektowe
Data: Kwiecień 2013
Lokalizacja: Szymany, woj. warmińsko-mazurskie
Zespół autorski: Marek Chłopecki, Bartosz Puchalski, Krzysztof Stępień, Anna Zgadzaj, Aneta Nosal
Wstęp
Wśród tysiąca jezior, lasów, milionów gatunków roślin i zwierząt, które składają się na unikatowy charakter regionu zaprojektowana została swoista brama do tej krainy – lotnisko Olsztyn-Mazury. Niczym soczewka, miało skupić wszystkie wartości regionu: wyjątkową przyrodę, topografię terenu, elegancję lustra wody, wolność zawartą pod skrzydłami ptaków, to, co nie do opowiedzenia, a do przeżycia na mazurskiej ziemi. To właśnie równoczesne czerpanie z potrzeb funkcjonalnych, tradycji regionu, jego krajobrazu i charakteru stało się kodem na podstawie którego zaczęła wyłaniać się architektura budynku terminala pasażerskiego.
Rozwiązania funkcjonalne
Dworzec terminala zaprojektowany został dla obsługi ruchu w pierwszym etapie 300 tysięcy pasażerów rocznie, zgodnie z wytycznymi Zamawiającego. W terminalu zapewniono funkcjonowanie niezależnych ścieżek dla załóg i obsługi naziemnej, VIP-ów, pasażerów lotów zagrożonych i podlegających częściowej kwarantannie, dla pasażerów niebezpiecznych i podlegających ekstradycji. Stworzono także miejsca na zlokalizowanie punktów kontroli paszportowej zarówno w hali przylotów jak i odlotów. Zlokalizowanie na parterze poczekalni przylotowych jak i odlotowych zapewnia możliwość bezproblemowego dotarcia pasażerów do samolotu i z samolotu piechotą po płycie lub autobusem.
Zagospodarowanie terenu
Zagospodarowanie terenu jest efektem racjonalnego kształtowania funkcjonalnej przestrzeni przed budynkiem terminala pasażerskiego. W skład zagospodarowania terenu wchodzą następujące elementy:
– Budynek terminala pasażerskiego
– Płyta parkingu krótkoterminowego przewidziana została na 146 miejsc postojowych, w tym 8 miejsc dla niepełnosprawnych. W ramach płyty zabezpieczony został pas przewidziany na postój taksówek, przystanek autobusowy, stanowiska postoju autobusów. Wydzielony został pas ruchu bezpośrednio przy chodniku dworca zabezpieczający bezproblemowy wyładunek i załadunek pasażerów i bagażu z samochodów osobowych, taksówek i autokarów. Ruch pojazdów po płycie parkingu – w większości jednokierunkowy, co zapewnia bezkolizyjność ruchu pojazdów przed dworcem lotniczym. Wydzielono pas ruchu tranzytowego umożliwiający przejazd przez parking bez zatrzymywania się przed dworcem.
– Peron końcowego przystanku lokalnej linii kolejowej
– Plac parkingu długoterminowego
– Parking dla pracowników portu lotniczego
– Płyta postojowa dla samolotów wraz z placem pod wiatę dla sprzętu handlingowego
Zagospodarowanie terenu w dużej mierze określone zostało przez zastany układ dróg startowych, wyznaczone miejsce lokalizacji terminala pasażerskiego oraz linię lasu pokrywającą się z granicą działki stanowiącą granicę opracowania. Organizacja placu przed budynkiem terminala – podjazd, droga wewnętrzna parkingu dla samochodów osobowych wyraźnie ukierunkowuje na strefę wejścia do budynku, która dodatkowo akcentowana jest formą dachu.
W projektowanym zagospodarowaniu przewidziana została możliwość rozbudowy zarówno budynku terminala jak i obsługującego terminal pasażerski parkingu. Rozbudowa w kierunku południowo-wschodnim jest logicznym następstwem zlokalizowania przystanku kolei po przeciwnej stronie terminala.
Budynek terminala
Bryła zdeterminowana została jednocześnie przesłankami funkcjonalnymi jak również chęcią nawiązania do charakteru otoczenia.
Inspiracje
Dach – element nadający budynkowi dworca charakter i wyrazistość został „zawieszony” w przestrzeni, przycupnął, jak gdyby szykując się do odlotu, co uzyskane zostało poprzez dynamiczne kierunki „złamanych” płaszczyzn. Mocną, wyrazistą formą dachu przykryte zostało dwukondygnacyjne wnętrze budynku podzielone na trzy pasy funkcjonalne. Każdy z pasów dedykowany jest właściwym mu funkcjom – odseparowanym halom odlotów i przylotów (airside), pasowi obsługi pasażerów portu oraz pasażowi usługowemu (landside). Parter przeznaczony jest w głównej mierze dla pasażerów, podczas gdy druga kondygnacja poza centralnie zlokalizowanym tarasem widokowym z kawiarnią oraz pomieszczeniem skupienia, została przeznaczona pod funkcje biurowe i techniczne. Czytelność takiego podziału przestrzeni przekłada się na sprawność komunikacji i orientacji pasażerów w obiekcie. Projektowany terminal pasażerski jest rozwiązaniem spełniającym wszelkie wymogi stawiane międzynarodowym portom lotniczym w zakresie standardów operacyjnych i funkcjonalnych portów lotniczych kategorii „D”. Uwzględnia specyficzne wymogi odpraw pasażerskich zgodnie z zasadami układu z Schengen, z zachowaniem stosownych, obowiązujących w Polsce regulacji Urzędu Lotnictwa Cywilnego w tym zakresie.
Układ funkcjonalny
Modułowość dworca pozwala na swobodne dodawanie kolejnych elementów w przyszłości tworząc w ten sposób czysty, pasmowy i mobilny układ budynku. Parter terminala składa się z trzech pasm odpowiadających strefom: PASAŻ = STREFA OGÓLNA = LANDSIDE
Rozwiązania techniczne
Budynek został zaprojektowany w konstrukcji szkieletowej, słupowo -ryglowej opierającej się na płycie fundamentowej. Zamknięty zadaszeniem stanowiącym obudowaną konstrukcję przestrzennego rusztu stalowego założonego na siatce trójkątów. Takie rozwiązanie pozwala nie tylko na swobodne kształtowanie przestrzeni wewnętrznej, ale także daje możliwość łatwej rozbudowy dworca w sposób konstrukcyjnie prosty. Architektura terminala oparta na powielającym się jednakowym module, nie doprowadza tym samym do wytworzenia się długich, monotonnych i powtarzalnych elewacji. Przyjęto siatkę żelbetowych słupów opartą na rozstawie 12,0m i 18,0 m. Elewacje stanowią szklane tafle pozwalające na stały kontakt z otoczeniem, co pokazuje, jak istotnym czynnikiem przy projektowaniu budynku był mazurski krajobraz. Szklenie zapewnia również bardzo dobre doświetlenie wnętrza. Konstrukcja zadaszenia pokryta została dachowymi panelami sandwich’owymi w kolorze grafitowym, co mocno akcentuje bryłę budynku w przestrzeni – zarówno z lotu ptaka jak i poziomu człowieka. We wnętrzu zaproponowano materiały zapewniające estetykę, jakość, trwałość obiektu i łatwość utrzymania go technicznie w dobrym stanie. Zastosowano: żywicę epoksydową jako materiał podłogowy na posadzki przestrzeni publicznych, ceramikę na posadzkach toalet i przestrzeni personelu, wykończenia szkło oraz aluminium. Zakłada się pełną klimatyzację pomieszczeń zarówno operacyjnych jak i biurowych. Budynek jest wyposażony także pełen zestaw instalacji systemów technicznych niezbędnych dla funkcjonowania obiektu tego typu.
Zobacz: MAAG Studio Projektowe w katalogu „Polscy Architekci” portalu Archinea!