„Zaginiony Dom” to dzieło stworzone na drugie Międzynarodowe Biennale Rzeźby Ekologicznej East Lake, które odbyło się w Wuhan w 2021 roku. Po tym, jak projektanci z pracowni Field Conforming Studio zdecydowali, że „zaginiony” motyw będzie dobrze współgrać z miejscem wystawy – cmentarzem chińskiego miasta – zaczęli poszukiwać właściwego rodzaju budynku do zaprezentowania. Nietypowa rzeźba przedstawia dom porośnięty bujnym bluszczem. Przestrzeń zdefiniowana została przez owijające się pnącza. Jest to pamięć o utraconej przestrzeni życiowej, a tym samym o ludziach i rzeczach z przeszłości.
Zaginiony Dom
Pracownia: Field Conforming Studio
Lokalizacja wystawy: Wuhan, Chiny
Rok ukończenia: 2021
Główny projektant: Hu Quanchun
Wykonanie projektu: Xiang Yu, Chen Songlin
Wymiary: 9,8 m × 5,1 m × 4,8 m
Materiał: płyta ze stali Corten o grubości 2 cm
Kurator wystawy: Sun Zhenhua
Moderatorzy akademiccy: Lu Hong, Ji Shaofeng
Dyrektor artystyczny wystawy: Fu Zhongwang
Organizatorzy wystawy: Zhi Art Space, Hubei Museum of Art, United Art Museum
Jednostki wspierające wystawę: Wuhan Institute of Design and Sciences / School of Public Art, Wuhan Creative Industry Development Co., Ltd.
Sponsorzy wystawy: Wuhan Shimenfeng Memorial Park Co., Ltd., Wuhan Tianyu Hengxin Investment Management Co., Ltd.
Fotografia: Jin Weiqi
Zaginiony Dom w Wuhan w Chinach
Miejscem ekspozycji był Park Pamięci Wuhan Shimenfeng, cmentarz o pięknym otoczeniu i spokojnej atmosferze – przestrzeń, w której zmarli spokojnie odpoczywają. „The Vanished House” powstał jako echo tego szczególnego miejsca.
Architekci z chińskiej pracowni chcieli uchwycić cechy charakterystyczne zabudowy w okolicach miejscowości Wuhan, jednak po przeprowadzeniu badań odkryli, że stare budynki miasta, zwłaszcza mieszkalne, nie miały wyraźnych cech lokalnych. Ostatecznie zespół zdecydował się wybrać najprostszą formę, jaką może być dom, które kształt rozpozna każdy. Nietypowa struktura przypomina szkic dziecka. Projekt nie zawierał dodatkowych detali czy symboli i został maksymalnie uproszczony, dzięki czemu jego idea oddziałuje na wyobraźnię odwiedzających jeszcze bardziej. Maksymalnie prosta forma dodaje dziełu czystości, a wzory rozłożystych pnączy nadają więcej wyrafinowania. „Zaginiony dom” to przestrzeń pamięci, która zaprasza odwiedzających do uczestnictwa, doświadczania i refleksji.
Projektanci musieli wymyślić, jak poprzez status pnączy przekazać sens nieistniejącego domu. W tym celu wykonali miniaturę budynku w skali 1:10 z tektury i naszkicowali bluszcze na przestrzennym modelu, aby przedstawić kierunki wzrostu roślin. W ten sposób mogli kontrolować gęstość i wielkość pnączy, a także skręty i połączenia, jakie ostatecznie zostały zaprezentowane na ścianach. Proces szkicowania był najbardziej sentymentalną i ekscytującą częścią projektu i nadał pracy charakterystyczny rys rękodzieła i malarstwa.
Po naszkicowaniu pnączy na miniaturze, architekci przenieśli formę do komputera. Ponieważ ostateczna praca miała zostać zrealizowana za pomocą grawerowania laserowego na kortenowskiej stali, zeskanowali rysunki a następnie przekonwertowali zeskanowane pliki na system do grawerowania laserowego. Była to czasochłonna, żmudna praca. Oprócz rysowania linii jedna po drugiej, najważniejszą procedurą było zajęcie się połączeniami, w których skręcały się linie. Był to krok, na który zespół musiał zwrócić szczególną uwagę. Architekci modyfikowali i sprawdzali szczegóły, aż do rozpoczęcia produkcji w fabryce.
Są dwa powody, dla których autorzy projektu do realizacji wybrali Corten. Po pierwsze, po rdzewieniu stal zmienia kolor na szkarłatny, który dobrze oddaje teksturę pnączy. Po drugie, „Zaginiony dom” tworzy przestrzeń, do której ludzie mogą wejść. Ściany są utworzone z ażurowego bluszczu, dlatego też struktura musi być bardziej wytrzymała, aby nie polegać na innych, dodatkowych formach konstrukcyjnych. Z biegiem czasu, rzeźba narażona na działanie czynników atmosferycznych jak deszcz, czy słońce będzie dojrzewać, kolor stalowych płyt będzie ciemniał, a intencja tej pracy będzie stawała się coraz bardziej widoczna.