Domy na świecie. Zdumiewające przestrzenie, odważne pomysły i oryginalne formy

Architektura na świecie to nie tylko aktualne trendy. Wpływ na charakter projektowanych przestrzeni i budynków mają także lokalne uwarunkowania – klimat, kontekst kulturowy, niekiedy miejscowe tradycje i sposób życia mieszkańców charakterystyczny dla danego regionu. Wszystkie te aspekty współcześni architekci łączą z nowoczesnym stylem i technologiami. Zachęcamy do inspirującej lektury przedstawiającej zachwycające domy realizowane na świecie – od dalekich Chin czy Japonii, poprzez niezwykłe wille zlokalizowane w słonecznej Hiszpanii czy Portugalii, na niezwykłej brazylijskiej rezydencji z ponad stuletnim drzewem kończąc.


Willa "CASA A". Pracownia: REM'A Arquitectos. Lokalizacja: Guimarães, Portugalia. Zdjęcia: Ivo Tavares Studio Willa "CASA A". Pracownia: REM'A Arquitectos. Lokalizacja: Guimarães, Portugalia. Zdjęcia: Ivo Tavares Studio Willa "CASA A". Pracownia: REM'A Arquitectos. Lokalizacja: Guimarães, Portugalia. Zdjęcia: Ivo Tavares Studio Willa "CASA A". Pracownia: REM'A Arquitectos. Lokalizacja: Guimarães, Portugalia. Zdjęcia: Ivo Tavares Studio Willa "CASA A". Pracownia: REM'A Arquitectos. Lokalizacja: Guimarães, Portugalia. Zdjęcia: Ivo Tavares Studio

Niezwykły dom ukryty w skarpie


Willa „CASA A”
Pracownia: REM’A Arquitectos
Lokalizacja: Guimarães, Portugalia
Zdjęcia: Ivo Tavares Studio


Architektom z pracowni REM’A przyszło zmierzyć się z trudną, zróżnicowaną wysokościowo działką oraz gęstą zabudową wokół. Wynikiem ich rozważań jest oryginalna bryła wykorzystująca naturalnie ukształtowane skarpy, dziedzińce wewnętrzne i wzajemne relacje przestrzeni wewnętrznych z zewnętrznymi. Ten geometryczny dom ukryty w portugalskiej skarpie został zwycięzcą nagrody ‘BUILDING OF THE YEAR 2020 AWARD’ portalu ArchDaily.

Zaprojektowany przez portugalskich architektów budynek znajduje się na wymagającej działce na obrzeżach miasta Guimarães, charakteryzującej się nieregularnym ukształtowaniem terenu oraz gęstą zabudową w najbliższym sąsiedztwie.

Idea projektu rozwija się wokół bezpośrednich wyzwań związanych z kontekstem, w który jest wpisana – prywatnością mieszkańców i geometrią dwupoziomowej działki. Propozycja podzielenia budynku na dwa piętra koncentruje się wokół odrębnych relacji i sposobu użytkowania poszczególnych przestrzeni, opartych na wykorzystaniu stref pomiędzy poszczególnymi bryłami, charakterystycznych wycięć oraz stworzonych dziedzińców – wewnętrznych (endogenicznych) lub zewnętrznych (egzogenicznych) – odpowiadających rodzajowi programu funkcjonalnego poszczególnych pomieszczeń.

Potężny mur zamyka przestrzeń niższej kondygnacji, która skręcona częściowo względem wyższej bryły tworzy dynamiczną kompozycję na tle naturalnie ukształtowanego zbocza. Działka otoczona jest ponadto półokrągłą skarpą, co tworzy skojarzenie z gniazdem. Dla części wspólnych utworzono dziedzińce, które łączą wewnętrzne i zewnętrzne części domu oraz – gdy ramy okienne są całkowicie otwarte – powiększają powierzchnię mieszkalną i zacierają granicę między wnętrzem a najbliższym otoczeniem.

Elewacje budynku wykończono w betonie i drewnie, które łączą się ze sobą w różnych tonacjach. Ściany pokryte drewnem z ukośnymi listwami nawiązują do ukształtowania terenu. Ułożone pod skosem deski, które zdobią bryłę wyższej kondygnacji budzą także luźne skojarzenie ze wspomnianym gniazdem. Geometryczne kształty i wzajemne relacje prostych brył tworzą oryginalną grę światła i cienia na ścianach budynku.

Zobacz więcej: Zwycięzca nagrody ‘BUILDING OF THE YEAR’: Niezwykły dom ukryty w skarpie


 

Dom "Qishe Courtyard" w Pekinie. Projekt: ARCHSTUDIO. Zdjęcia: Wang Ning, Wu QingshanDom "Qishe Courtyard" w Pekinie. Projekt: ARCHSTUDIO. Zdjęcia: Wang Ning, Wu QingshanDom "Qishe Courtyard" w Pekinie. Projekt: ARCHSTUDIO. Zdjęcia: Wang Ning, Wu QingshanDom "Qishe Courtyard" w Pekinie. Projekt: ARCHSTUDIO. Zdjęcia: Wang Ning, Wu QingshanDom "Qishe Courtyard" w Pekinie. Projekt: ARCHSTUDIO. Zdjęcia: Wang Ning, Wu Qingshan

Zderzenie tradycji z nowoczesnością. Niezwykła renowacja historycznego budynku


QISHE COURTYARD
Pracownia: ARCHSTUDIO
Lokalizacja projektu: Pekin, Chiny
Zdjęcia: Wang Ning, Wu Qingshan


Renowacja historycznego zespołu budynków z dziedzińcami w dzielnicy starego miasta w Pekinie wykonana przez chińską pracownię architektoniczną ARCHSTUDIO jest zderzeniem tradycji z nowoczesnością. Skrupulatnie zachowuje cenne elementy historyczne dodając współczesne formy i rozwiązania architektoniczne. Odzyskane zostają stare cegły, belki czy dachówka. Materiały dostają swoje drugie życie, łącznie nawet z drobnymi dekoracjami, które zostały niespodziewanie odkryte podczas budowy. Budynek zdobył wiele prestiżowych nagród w tym tytuł „BUILDING OF THE YEAR 2021″ portalu ArchDaily.

Projektowany obiekt znajduje się w hutongu – tradycyjnym chińskim zespole szczelnie połączonych ze sobą parterowych budynków – w starej dzielnicy Pekinu w Chinach. Jest to mały Siheyuan (tradycyjna chińska rezydencja) z trzema dziedzińcami o łącznej długości 15 metrów i szerokości 42 metrów. Nazywa się „Qishe” („Qi” i „she” oznaczają odpowiednio „siedem” i „dom” w języku chińskim), ponieważ pierwotnie zespół składał się z 7 budynków z dwuspadowymi dachami, a jego numer adresowy to również 7.

Zespół budynków przed renowacją był w złym stanie, zniszczony i wymagający niezbędnych działań. Stosunkowo dobrze zachowane były tylko drewniane belki i niektóre łukowe otwory drzwiowe w stylu epoki republikańskiej, podczas gdy większość dachów, ścian, drzwi i okien została poważnie uszkodzona lub całkowicie zniknęła. Nieużywane dziedzińce szybko zapełniły się odpadami budowlanymi, które z czasem zarosły chwastami, prezentując dość ponury widok.

Mierząc się z projektem pracownia ARCHSTUDIO postawiła sobie dwa cele: renowację „starego” i wstawienie „nowego”. Z jednej strony projektanci uporządkowali domy, naprawili wszystkie powierzchnie budynków i wzmocnili konstrukcje, aby odtworzyć wygląd tradycyjnego Siheyuan. Z drugiej strony wprowadzili nowe udogodnienia mieszkalne, takie jak łazienka, kuchnia, garaż, doprowadzili instalacje sanitarne, a także zaprojektowali nowe przestrzenie werandy.

Stare i nowe zostało połączone z niezwykłą w całość.

Zobacz więcej: Dom z duszą – zderzenie tradycji z nowoczesnością. Niezwykła renowacja historycznego budynku


 

HOFMANN HOUSE. Projekt: Fran Silvestre Arquitectos. Zdjęcia: FG + SG. Ultimas Reportagens. Fernando GuerraHOFMANN HOUSE. Projekt: Fran Silvestre Arquitectos. Zdjęcia: FG + SG. Ultimas Reportagens. Fernando GuerraHOFMANN HOUSE. Projekt: Fran Silvestre Arquitectos. Zdjęcia: FG + SG. Ultimas Reportagens. Fernando GuerraHOFMANN HOUSE. Projekt: Fran Silvestre Arquitectos. Zdjęcia: FG + SG. Ultimas Reportagens. Fernando GuerraHOFMANN HOUSE. Projekt: Fran Silvestre Arquitectos. Zdjęcia: FG + SG. Ultimas Reportagens. Fernando Guerra

Minimalistyczny dom w Walencji


HOFMANN HOUSE
Projekt: Fran Silvestre Arquitectos
Lokalizacja: Walencja, Hiszpania
Zdjęcia: FG + SG. Ultimas Reportagens. Fernando Guerra


Ściany zewnętrzne domu w Walencji nie posiadają belek i słupów konstrukcyjnych, a nad przeszkleniem zawieszony jest ogromny dach w kształcie litery „T”.  Ta stanowiąca wyzwanie konstrukcja pozwoliła na uwolnienie ścian budynku, zacierając granicę między wewnętrzną a zewnętrzną przestrzenią malowniczo położonego domu.

Pejzaż otoczony ogrodami, duża i podłużna działka z otwarciem widokowym na morze i przyjemną bryzą, to dobry punkt wyjścia dla tej opowieści.

Na projekt niezwykłego domu w Walencji składają się trzy elementy. Dach w kształcie przewróconej litery „T”, tworzy strukturę, pod którą znajduje się przestrzeń użytkowa. Jego geometria pozwala na doświadczenie bliskości morza jednocześnie chroniąc przed spojrzeniami innych i izolując budynek od strony sąsiadów. Pomaga kontrolować południowe promienie słoneczne latem, jednocześnie przepuszczając je zimą. Dach pełni także funkcję tarasu, na którym mieszkańcy mogą spędzać czas w ciepłe dni. Z jego powierzchni roztacza się rozległy widok na kompozycję działki i niezwykły krajobraz.

Wolnostojąca zabudowa kuchni mieści konstrukcję oraz rozdziela przestrzeń otwierając różne możliwości w sposobie wykorzystania przestrzeni i poruszania się po niej. Pokój dzienny zadaszony jest wspornikowo, co pozwala na aranżację wnętrza tworzącą ciągłość kompozycyjną z otoczeniem. Wewnętrzny rdzeń budynku zawiera pomieszczenia mokre i ogranicza skalę następnej strefy sypialnianej, która znajduje się w zacisznej części ogrodu. W narożnej części budynku znajduje się gabinet, który otwiera się na najpiękniejsze widoki.

Te dwa elementy – dach i wolnostojąca zabudowa – osadzone zostały na kamiennej podstawie z pomieszczeniami pomocniczymi. Przestrzenie są dostosowane do naturalnego spadku i ukształtowania terenu.

Interpretacja powierzchni mieszkalnej jako struktury powstałej z tego samego kamienia naturalnego, który występuje na powierzchni działki, znacząco łagodzi skalę obiektu. Na tej samej zasadzie na działce została osadzona część sypialna, tworząc zacienione tarasy, na których można cieszyć się świeżym powietrzem.

Wyraźnie zarysowany kształt budynku na rzucie kwadratu, zawiera szeroki zakres funkcji na zwartej powierzchni. Klatka schodowa i wewnętrzne atrium rozdzielają i nadają priorytety poszczególnym przestrzeniom, otwierając przy tym wnętrza domu na ogród.

Zobacz więcej: Nieskazitelnie biały, minimalistyczny dom w Walencji


 

Da Figueira House Projekt Stemmer Rodrigues Arquitetura. Zdjęcie Marcelo Donadussi Da Figueira House Projekt Stemmer Rodrigues Arquitetura. Zdjęcie Marcelo Donadussi Da Figueira House Projekt Stemmer Rodrigues Arquitetura. Zdjęcie Marcelo Donadussi Da Figueira House Projekt Stemmer Rodrigues Arquitetura. Zdjęcie Marcelo Donadussi Da Figueira House Projekt Stemmer Rodrigues Arquitetura. Zdjęcie Marcelo Donadussi

Dom, który oparto na głazie aby oszczędzić stuletnie drzewo figowe


Dom Figowy
Pracownia: Stemmer Rodrigues Arquitetura
Lokalizacja: Porto Alegre, Brazylia
Zdjęcia: Marcelo Donadussi


Punkt wyjścia dla projektu pracowni Stemmer Rodrigues Arquitetura stanowiło drzewo figowe, preegzystujące na tej działce od ponad stu lat. Korzenie drzewa zostały w całości zachowane, wymuszając przesunięcie fundamentów budynku, aby zminimalizować ich obszar oddziaływania. Mocna forma głazu, na którym opiera się budynek jest typowym elementem regionalnego krajobrazu, a jego naturalny, żółtawy kolor kontrastuje z szarością surowego betonu.

Dom Figowy, zlokalizowany w Porto Alegre – mieście w południowej Brazylii, powstał z inspiracji znajdującej się w tym samym miejscu – stuletniego drzewa figowego i koryta rzeki – elementów, które stanowią i uzupełniają projekt architektoniczny. Drzewo zostało dobrze wyeksponowane, z poszanowaniem jego preegzystencji w terenie.

Punktowa konstrukcja wsparta bliżej środkowej części budynku podtrzymuje górny blok, umożliwiając zachowanie korzeni drzewa figowego. Kompozycja elewacji frontowej to harmonia kontrastów pomiędzy sztywnością betonu a dużą skałą, która wspomaga podparcie bryły skrywając filar konstrukcyjny. Głazy i potężne kamienie są typowymi elementami krajobrazu Porto Alegre.

Formę domu tworzą dwie duże bryły. Solidny i zwarty górny blok harmonijnie łączy się z lekkością wolnego przęsła na dolnym poziomie. Zapewnia on niezbędną przejrzystość budynku umożliwiając mieszkańcom domu kontemplację otaczającej scenerii. Fasada od strony ulicy została zaprojektowana jako osłona przed wiatrem południowym, dlatego nasłonecznienie i widok są skierowane w przeciwnym kierunku, na północ, maksymalizując kontakt z wodą rzeki, efektywność energetyczną i prywatność. Południowy wiatr minuano – specyficzny dla południowej Brazylii wiatr o niskiej temperaturze – odpiera frontowa fasada zapewniając komfort termiczny. Północny wiatr jest łagodny i przewietrza wnętrze domu.

Na parterze i piętrze zamontowano ruchome świetliki dachowe, które oprócz oświetlenia pełnią funkcję odprowadzania gorącego powietrza w letnie dni – wysysają gorące powietrze z domu oraz zmniejszają amplitudę termiczną.

Na piętrze znajduje się część intymna, zwrócona w stronę północnego zimowego słońca, a na parterze podłużna bryła ze stali kortenowej i szkła przedstawia widok w kierunku wody kanału. Zwrócona w kierunku wody część dzienna, zlokalizowana na parterze jest największą atrakcją tego miejsca.

W całym projekcie przewija się myśl o zrównoważonym rozwoju. Budynek jest wyposażony w panele słoneczne i zbiornik, który wykorzystuje wodę deszczową do nawadniania ogrodu.

Zobacz więcej: Dom, który oparto na głazie aby oszczędzić stuletnie drzewo figowe


TD House, Pracownia: ESQUISSOS Arquitectura e Consultoria, Zdjęcia: Ivo Tavares Studio TD House, Pracownia: ESQUISSOS Arquitectura e Consultoria, Zdjęcia: Ivo Tavares Studio TD House, Pracownia: ESQUISSOS Arquitectura e Consultoria, Zdjęcia: Ivo Tavares Studio TD House, Pracownia: ESQUISSOS Arquitectura e Consultoria, Zdjęcia: Ivo Tavares Studio TD House, Pracownia: ESQUISSOS Arquitectura e Consultoria, Zdjęcia: Ivo Tavares Studio

Pomysłowy dom na szczycie gór


TD House
Pracownia: ESQUISSOS Arquitectura e Consultoria
Lokalizacja: Sintra, Portugalia
Fotograf architektury: Ivo Tavares Studio


Architekci z pracowni ESQUISSOS Arquitectura e Consultoria zmierzyli się ze zróżnicowaną wysokościowo działką, znajdującą się w górzystym, portugalskim mieście Sintra. Wykorzystując naturalny spadek terenu w stosunku do drogi dojazdowej, udało im się stworzyć ciekawą bryłę, dopełnioną ażurowymi konstrukcjami z drewnianych listew.

Portugalskie miasto Sintra, w którym znajduje się budynek, położone jest na szczycie gór Sintra. Jego geologia i ukształtowanie charakteryzuje się bogatą rzeźbą terenu. To właśnie analiza topografii terenu, relacji działki z drogą dojazdową i naturalnej skali ulicy określiły kierunek projektowy całej idei architektonicznej. Znaczące obniżenie powierzchni terenu działki w stosunku do drogi dojazdowej zdefiniowały sposób usytuowania domu.
Idea domu rozwija się głównie na niższej płaszczyźnie powierzchni terenu, tworząc stapiający się otoczeniem, biały, zamknięty budynek przylegający do skarpy terenowej drogi dojazdowej. Takie rozwiązanie zapewnia prywatność i ochronę budynku przed ruchem ulicznym.

Konstrukcja budynku jest prosta, czysta, można powiedzieć, że wręcz „monolityczna”, co razem z usytuowaniem domu wytwarza doskonałą efektywność energetyczną. Takie rozwiązanie chroni także budynek przed wiatrem i reguluje docieranie światła słonecznego.

Biała, podłużna bryła budynku została usytuowana w niższej części terenu, dlatego aby utworzyć relację na wyższym poziomie, zaprojektowane zostały dwie niezależne boksowe konstrukcje, które organizują przestrzeń w stosunku do ulicy.

Ażurowe boksy zostały utworzone z naprzemiennie ułożonych drewnianych listew, tworząc kontrast z białą podstawą budynku. Zwiększają one skalę budynku, podkreślając i prezentując wybrane obszary domu, jednocześnie zapewniając stałą, wizualną relację z linią horyzontu.

Zobacz więcej: Pomysłowy dom na szczycie gór – prosta bryła dopełniona ażurowymi nadbudówkami


 

 Projekt: Kastelaz Hof. Pracownia: Peter Pichler Architecture. Zdjęcia Gustav Willeit Projekt: Kastelaz Hof. Pracownia: Peter Pichler Architecture. Zdjęcia Gustav Willeit Projekt: Kastelaz Hof. Pracownia: Peter Pichler Architecture. Zdjęcia Gustav Willeit Projekt: Kastelaz Hof. Pracownia: Peter Pichler Architecture. Zdjęcia Gustav Willeit Projekt: Kastelaz Hof. Pracownia: Peter Pichler Architecture. Zdjęcia Gustav Willeit

Spektakularna willa na szczycie winnicy


Willa Kastelaz Hof
Pracownia: Peter Pichler Architecture
Lokalizacja: Termeno, Południowy Tyrol, Włochy
Zdjęcia: Gustav Willeit


Willa zaprojektowana przez  pracownię Peter Pichler Architecture znajduje się w Południowym Tyrolu, w północnych Włoszech, we wspaniałym alpejskim krajobrazie miasta Termeno słynącego z produkcji wina Gewürztraminer. Jest to realizacja zwycięskiej koncepcji konkursowej. Projekt w pełni wykorzystuje swoją lokalizację, tworząc płynne i harmonijne dopełnianie wyjątkowego krajobrazu.

Tematem konkursu było zastąpienie starej, istniejącej konstrukcji na szczycie winnicy „Kastelaz” nową willą należącą do znanej rodziny winiarskiej z okolicy. Działka położona jest w górskich dolinach, niedaleko winnicy, lasu i w pobliżu jeziora Caldaro. Lokalizacja budynku zapewnia jego mieszkańcom panoramiczny widok na urzekający krajobraz włoskiego miasteczka.

Geometria willi ewoluuje razem z topografią działki i wzgórza. Budynek tworzy płynne i harmonijne połączenie z krajobrazem, ukształtowaniem szczytu i drogą, która prowadzi do samego domu. Skala i forma budynku sprawiają, że jest on ledwo zauważalny z ulic pobliskiej wsi. Struktura przypominająca wstęgę, która wyłania się z naturalnego krajobrazu, tworzy wewnętrzny dziedziniec, który zapewnia ochronę przed silnym wiatrem wiejącym z jeziora Garda.

Materiał zewnętrzny nawiązuje do istniejących murów oporowych z okolicznych winnic. Wykonany z kamienia kredowego odzwierciedla ich fakturę i kolor. Konstrukcja podzielona jest na trzy „skrzydła”, które poprawiają doświetlenie i połączenie pomiędzy częścią wewnętrzną i zewnętrzną. Wewnętrzny dziedziniec łączy wszystkie przestrzenie, płynnie wtapiając się w zielone otoczenie rezydencji.

Szerokie, szklane fasady otwierają wnętrza domu na niezwykły krajobraz oraz umożliwiają przenikanie krajobrazu do przestrzeni wewnętrznych przy zachowaniu pełnej prywatności. Wnętrza willi wykończone zostały lokalnymi materiałami, tworząc prostą, ale ciepłą i przytulną atmosferę wewnątrz. Materiały, takie jak beton i drewno, służą do tworzenia ciągłości między wnętrzem, a przestrzenią na zewnątrz – podkreślają tym samym silny związek pomiędzy bryłą domu, a jego najbliższym otoczeniem.

Zobacz więcej: Spektakularna willa na szczycie winnicy w alpejskim krajobrazie


 

On The Water House. Pracownia: Nikken Sekkei. Zdjęcia: Gankosha, Harunori NodaOn The Water House. Pracownia: Nikken Sekkei. Zdjęcia: Gankosha, Harunori NodaOn The Water House. Pracownia: Nikken Sekkei. Zdjęcia: Gankosha, Harunori NodaOn The Water House. Pracownia: Nikken Sekkei. Zdjęcia: Gankosha, Harunori NodaOn The Water House. Pracownia: Nikken Sekkei. Zdjęcia: Gankosha, Harunori Noda

Dom na wodzie


On the water
Pracownia: Nikken Sekkei
Lokalizacja: Nikko, Japonia
Zdjęcia: Harunori Noda [Gankosha]; Nacasa & Partners


Dom wypoczynkowy projektu japońskiej pracowni Nikken Sekkei został zaprojektowany nad samym brzegiem Jeziora Chuzenji w mieście Nikko w Japonii. Przy surowym i zimnym klimacie, projektanci musieli przewidzieć konstrukcję, która wytrzyma obfite opady śniegu, jednocześnie nie przesłaniając niezwykłego krajobrazu. Wyzwaniem był także przewóz materiałów budowlanych po słynnej, górskiej, serpentynowatej drodze do miasta. Dzięki zaawansowanym technologiom projektowym budynek dopracowany został w najmniejszych szczegółach aby jego nowoczesna, dynamiczna forma mogła zostać usytuowana niemalże na tafli jeziora.

Projekt zakładał rozbiórkę istniejącego, 5-piętrowego ośrodka wypoczynkowo – szkoleniowego i budowę nowego domku letniskowego dla prywatnego klienta. Dom budowany jest jak najbliżej brzegu jeziora, podczas gdy jego wysokość utrzymana zostaje na stosunkowo niskim poziomie. Dwukondygnacyjny budynek znajduje się na pochyłym terenie. Różnica wysokości pomiędzy drogą a brzegiem jeziora dochodzi do 7 metrów. Dom dostępny jest bezpośrednio z wysokości drogi z poziomu drugiego piętra. Cyrkulacja powietrza zapewniona jest przez główną jadalnię i spiralną konfigurację przestrzeni, aż do sypialni gościnnych na poziomie pierwszego piętra.

Plan pierwszego piętra wprowadza wodę z jeziora do wewnętrznego ogrodu, zacierając istniejącą wcześniej linię brzegową, która odgradzała jezioro od poprzedniego budynku. Scenerię jeziora obramowuje 20-metrowa płyta stropowa, która rozciąga się nad powierzchnią ogrodu. Część ganku na drugim piętrze przechodzi do jadalni nakrytej stalowym dachem wspornikowym. Pracując nad konstrukcją budynku, układem belek dachowych i i prętów zbrojeniowych, projektanci musieli wziąć pod uwagę opady śniegu sięgające nawet 1,2 metra. Przyjęte założenia zapobiegają deformacji dachu w czasie intensywnych opadów śniegu, ponieważ naprężenie dachu jest równoważone przez obciążenie śniegiem.

Projekt konstrukcji zmniejsza ugięcie długiej, rozpiętej nad wodą płyty stropowej. Tworzy to prostą, równoległą do tafli jeziora powierzchnię, która umożliwia niezakłócony niczym widok na krajobraz. Manipulując ugięciem dachu pod obciążeniem śniegu, staje się możliwe wykorzystanie wielkoformatowych przeszkleń bez-skrzydłowych, które maksymalizują widok na jezioro. Wymiar szyb to 10 metrów, czyli największy rozmiar, jaki można przewieźć po Irohazaka – słynnej serpentynowatej drodze do miasta Nikko.

Ponieważ cała konstrukcja połączoną jest przestrzenią na różnych poziomach, w budynku nie ma jednorodnego środowiska — ciepłe, suche powietrze wytwarzane przez kominek i inne środowiska termiczne są rozpraszane. Goście wędrują w tej atmosferze, odkrywając i ciesząc się miejscami, które uważają za wygodne. Położony w naturalnym środowisku, które wymaga pewnego ogrzewania w budynku nawet w letnie noce, pozwala na cieszenie się ciepłem przy kominku, bądź rozkoszowaniem się spokojem i chłodem okolicy w innych miejscach. Budynek jest zamknięty od jesieni do wiosny, kiedy środowisko naturalne staje się zbyt surowe, aby przyjmować gości. Zamiast walczyć z naturą i marnować energię, dom zostaje uśpiony. To właśnie taki rodzaj gościnności ma zapewnić ten dom.

Zobacz więcej: Dom na wodzie – niezwykłe miejsce wypoczynku w surowym, japońskim klimacie


 

Dom gościnny w Xiyaotou, Chiny. Projekt: Wutopia Lab. Zdjęcia: CreatAR ImagesDom gościnny w Xiyaotou, Chiny. Projekt: Wutopia Lab. Zdjęcia: CreatAR ImagesDom gościnny w Xiyaotou, Chiny. Projekt: Wutopia Lab. Zdjęcia: CreatAR ImagesDom gościnny w Xiyaotou, Chiny. Projekt: Wutopia Lab. Zdjęcia: CreatAR ImagesDom gościnny w Xiyaotou, Chiny. Projekt: Wutopia Lab. Zdjęcia: CreatAR Images

Intrygujący dom zamknięty na otoczenie


Budynek 3 dla Fortune Art Homestay
Pracownia: Wutopia Lab
Lokalizacja: wieś Xiyaotou, miasto Zhangjiakou, Hebei, Chiny
Zdjęcia: CreatAR Images


Dom gościnny w chińskiej wsi zaprojektowany został w formie zamkniętej kostki bez widoku na krajobraz – ignorujący otoczenie, pogodę i sąsiadów zamieszkujących Xiyaotou. Intrygujący projekt pracowni architektonicznej Wutopia Lab mierzy się z problemem przynależności do lokalnej społeczności. Wykorzystuje typowy sposób zabudowy chińskiego dziedzińca do stworzenia nowoczesnej, surrealistycznej formy.

Projekt łamie bariery pomiędzy projektowaniem architektonicznym, aranżacją wnętrz, scenografią i instalacją. Projektanci rozważają w nim różne socjologiczne punkty widzenia i relacje pomiędzy tradycyjnymi mieszkańcami wsi a przybywającym do domu gościnnego „obcym”.


W ciągu czterech czy pięciu lat, zanim zaprojektowałem ten budynek, otrzymywałem wiele zaproszeń do wykonania projektów na wsi. Z różnych powodów nie zostały one zrealizowane. Ale to dało mi doświadczenie i czas na rozmyślanie o tym. Patrząc wstecz na te projekty, nie pozbyłem się wpływu regionalizmu, próbując wykorzystać materiały i konstrukcje drewnianej ramy dachu, ubitej ziemi, cegły, betonu i szkła do stworzenia czegoś w rodzaju regionalnej architektury, widzianej oczami architekta jako odpowiedniej dla wsi. Ale te budynki to obcy przebrani za miejscowych. Mieszkańcy rozpoznają w tych projektach imitację. Tak więc w tym projekcie, w wiosce Xiyaotou skonfrontowałem się z moją tożsamością jako nieznajomego w wiosce. Próbowałem zrozumieć lokalny krajobraz i jego zmianę na przestrzeni lat a także życie jako „obcy” – opowiada architekt Ting Yu założyciel pracowni Wutopia Lab.


Inspiracją dla projektu był obraz Magritte’a „Le Calcul Mental”. Budynek tworzy surrealistyczny element w okolicy, kontrastujący z tradycyjną zabudową wsi.
Idee projektu opierają się na myśleniu antropologicznym. Dawne domostwa w wiosce Xiyaotou były otoczone ciągłymi murami. Projekt jest wzmocnieniem tradycyjnego typu wygrodzenia w tych stronach.

7-metrowy mur wytwarza poczucie pełnej niezależności od otoczenia. Projekt ignoruje lokalne aspekty krajobrazu i pogody. Przy niewielkim budżecie gruba ściana budynku może zapewnić ciepłe mieszkanie zimą i chłodną przestrzeń latem przy minimalnym zużyciu energii elektrycznej zapewniając zarówno ciepło, jak i cień. Pierwowzór tego wnętrza nawiązuje do pomieszczeń klasztornych. Wnętrze ma służyć do głębokiego relaksu przez co prezentuje bardzo prostą aranżację. Wnętrze pozbawione jest widoku na pejzaż, wyposażenia i zegarów. Jedynym sposobem na odgadnięcie pory dnia jest spojrzenie w niebo. Ma to wywoływać poczucie wolności od precyzyjnego pomiaru czasu.

W projekcie pozostawione zostały autentyczne elementy budynku, tworząc kontrast w stosunku do nowoczesnej formy. Do odtworzenia klimatu miejsca i jego historii użyty został efekt szarawej i popękanej farby, której faktura widocznie się odznacza w świetle dziennym.

Każdy pokój zaprojektowany został jako osobny budynek i nie ma połączenia z korytarzem. Wychodząc z pokoju jest się na zewnątrz. To typowy typ zabudowy na chińskim dziedzińcu. Sercem tego budynku jest dziedziniec centralny. Niestety palenisko na środku dziedzińca zostało zlikwidowane ze względu na chińskie przepisy budowlane. Historyczny charakter paleniska jako swoistego centrum domu już nie istnieje, jednak projekt stara się odtworzyć wspólny dziedziniec jako miejsce spotkań.

Zobacz więcej: Intrygujący dom zamknięty na otoczenie – zamiast widoku na krajobraz niezwykłe wnętrze


 


Zobacz również:



Na portalu Archinea prezentujemy projekty nowoczesnych domów, inspirujące wnętrza oraz najciekawsze projetkty polskich architektów.