Polska Pracownia Architektoniczna WXCA zwyciężyła w międzynarodowym konkursie na pływającą galerię krajów bałtyckich w Estonii. Praca polskiego zespołu została wybrana jako najlepsza spośród 78 prac nadesłanych z całego świata.
Pracownia: WXCA – Pracownia Architektoniczna
Data: Grudzień 2013
Zespół projektowy: Zbigniew Wroński, Szczepan Wroński, Marta Sękulska – Wrońska, Małgorzata Dembowska, Krzysztof Moskała, Michał Czerwiński, Sebastian Kochel
Organizator konkursu: Eesti Arhitektide Liit
Bałtycki Park Sztuki w Estonii
Praca polskiego zespołu została wybrana jako najlepsza spośród 78 prac nadesłanych z całego świata. Idea stworzona przez pracownię WXCA z Warszawy zwyciężyła m. in. z pomysłami z Londynu i Bilbao. Polacy odebrali nagrodę w wysokości 5000 euro z rąk Minister Kultury Urve Tiidus, w obecności ambasadorów krajów bałtyckich oraz przedstawicieli władz lokalnych, w środę 11 grudnia 2013r. Ceremonię prowadził Mark Soosaar – dyrektor Muzeum Nowej Sztuki – główny inicjator konkursu. Podkreślał on znaczenie planowanego Bałtyckiego Parku Sztuki w Parnawie dla wszystkich krajówm basenu Morza Bałtyskiego, jako miejsca prezentacji dorobku kulturalnego wszystkich tych krajów. „Uznaliśmy, że to bardzo ważny konkurs dla regionu, dlatego zdecydowaliśmy się w nim wystartować, jesteśmy zaszczyceni wygraną i możliwością zrealizowania tak unikatowego projektu.“ powiedziała Marta Sękulska-Wrońska, architekt, partner WXCA w wywiadzie dla estońskiej telewizji.
Na stałym lądzie zlokalizowano wielofunkcyjny budynek galerii otoczony parkiem, który ma być przestrzenią do wystaw plenerowych. Na rzece zlokalizowano zespół pływających pawilonów ekspozycyjnych reprezentujących poszczególne kraje rozmieszone wokół kwadratowego pływającego placu. Podobne place, niegdyś miejsca wymiany towarów, można znaleźć w tkankach urbanistycznych wszystkich tych krajów. Intencją organizatora konkursu jest by plac wraz z pawilonami był spławiany drogą morską do innych miast u wybrzeży Bałtyku. Wszędzie gdzie zostaną przycumowane, stworzą plac wymiany kulturowej. Forma budynku głównego również wynika z analiz historycznych. Układ funkcjonalny nawiązuje do układu tradycyjnego domu północnego, w którym izba mieszkalna znajdowała się na poziomie terenu, a spichlerze na piętrze, co chroniło zbiory przed zalaniem. W budynku galerii przestrzenie ekspozycyjne wyniesiono ponad poziom terenu pozostawiając pod nimi zadaszoną przestrzeń publiczną, która będzie służyć mieszkańcom miasta jako miejsce spotkań.
Prostota, elegancja i odwołanie do tradycji przesądziło o zwycięstwie pracy autorstwa polskiej pracowni WXCA. Międzynarodowe jury w swej opinii podkreślało, iż jedynie ta praca „stworzyła artystyczny łącznik pomiędzy przeszłością i przyszłością w tym historycznym, Hanzeatyckim mieście- Parnu”.