Wyremontowane budynki dworca PKP w Zakopanem, parking typu Park and Ride oraz nowoczesne centrum komunikacji kolejowej i autobusowej. Natomiast w Kuźnicach centrum przesiadkowe przy dolnej stacji kolejowej na Kasprowy Wierch. Wszystko po to, aby mieszkańcy i turyści mogli przemieszczać się szybciej i bardziej komfortowo, a otoczenie zyskało ciekawe, dobrze wkomponowane w przestrzeń obiekty. Tak prezentuje się nowa wizja Zakopanego i okolic, której realizacja rusza już w przyszłym roku. Projekt nowego centrum powstał w biurze URBA Architects.
Oba projekty wymagały połączenia ze sobą kilku rodzajów komunikacji: drogowej, rowerowej i kolejowej. Centrum Komunikacyjne w Zakopanem będzie skupiać i łączyć różnorodne środki transportu takie jak kolej, autobusy miejskie, busy, taksówki, autobusy dalekobieżne, parking typu P&R, rowery, w tym elektryczne, ułatwiające poruszanie się po górzystym terenie aż do Kuźnic. Oprócz wspomnianego wcześniej parkingu dla rowerów powstanie także trzypoziomowy parking samochodowy typu Park and Ride, na którym kierowcy będą mogli zostawić auto i przesiąść się do pociągu. Aby usprawnić ruch wokół dworca kolejowego zostaną przebudowane prowadzące do niego ulice. Dworzec autobusowy dla komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej będzie zlokalizowany wzdłuż dworca kolejowego i budynku dawnej przychodni. Natomiast dworzec autokarowy dla pojazdów dalekobieżnych pasażerowie znajdą na północ od dworca. Wysłużone i zniszczone budynki dworca PKP zostaną odpowiednio przebudowane i wyremontowane.
Zabytkowy budynek dworca kolejowego zostanie odnowiony i przekształcony w wielofunkcyjny obiekt, który będzie wizytówką miasta i regionu – mówi Piotr Knez, autor projektu. Obok dworca turyści odnajdą także postój taksówek i zatokę „kiss and ride”.
Centrum Komunikacyjne w Zakopanem
Projekt: URBA Architects
Centrum przesiadkowe w Kuźnicach
W Kuźnicach natomiast będzie można skorzystać z kolejki linowej na Kasprowy Wierch, rowerów elektrycznych, wyjść pieszo na szlak, dojechać autobusem miejskim, busem, dorożką lub zjechać na nartach. Przede wszystkim pasażerowie nie będą już marznąć i moknąć czekając na autobus, ponieważ przystanki będą na poziomie -1. Tam też będzie można kupić bilety na komunikację miejską i sprawdzić rzeczywisty rozkład jazdy autobusów. Zwolennicy alternatywnych środków komunikacji na górze znajdą dorożki. Przestrzeń dla pieszych zaplanowano w miejscu dzisiejszego postoju taksówek i busów. Nie zapomniano również o rowerzystach. To właśnie dla nich powstanie droga rowerowa łącząca Kuźnice z Dworcem PKP w Zakopanem oraz parking dla rowerów typu Bike and Ride, który również będzie bezpośrednio połączony z parkingiem rowerowym przy Dworcu PKP w Zakopanem. Na zlikwidowanym parkingu dla busów powstaną miejsca postojowe, na których będzie można się zatrzymać, aby kogoś odebrać z dworca lub pożegnać się przed podróżą. – Projekt przygotowaliśmy tak, aby uporządkować ruch komunikacji lokalnej oraz miejskiej, zwiększyć bezpieczeństwo i zmniejszyć emisję spalin – tłumaczy Piotr Knez z Urba Architects, pracowni, która przygotowała projekt.
– Chcemy, aby dworzec w Zakopanem był wizytówką miasta, dlatego ta inwestycja jest dla mnie priorytetem. W Kuźnicach natomiast bardzo ważne jest uporządkowanie komunikacji tak, aby turyści mogli być przyjmowani w komfortowych warunkach i właśnie dlatego powstanie tu centrum przesiadkowe – przekonuje burmistrz Leszek Dorula. Prace rozpoczną się w przyszłym roku a zakończą do 2021r.
Wartość inwestycji to 52 miliony złotych, z czego aż 33 miliony udało się Zakopanemu pozyskać z Funduszy Europejskich.
Planowana jest także modernizacja linii kolejowej Kraków – Zakopane. Nowością będzie kursujące między Nowym Targiem a Zakopanem wahadło, czyli pociąg odjeżdżający o stałych porach tylko na tej trasie.