Carmo Coffees to jeden z największych brazylijskich eksporterów kawy. Nowy budynek firmy położony w strategicznym miejscu domagał się nietuzinkowej bryły. Architekci z pracowni GPA&A stworzyli minimalistyczną i masywną formę z charakterystycznym świetlikiem, który w ciągu dnia wpuszcza naturalne światło do wnętrz nowej siedziby firmy, nocą natomiast symbolicznie mieni się światłem z wnętrza. Obły kształt w masywnej bryle luźno przywodzi na myśl ziarno kawy, która umila każdy dzień większości z nas.
Carmo Coffees
Lokalizacja: Três Corações, MG, Brazylia
Projekt: GPA&A
Architekci: Gustavo Penna, Norberto Bambozzi, Laura Penna, Letícia Carneiro, Oded Stahl, Caio Vieira, Alice Leite Flores, Fernanda Tolentino, Henrique Neves, Bárbara Novais, Ada Penna, Larissa Freire, Gabriel de Souza, Larissa Freire, Sávio de Oliveira, Felipe Franco, Mariana Carvalho, Rafaela Rennó, Manoel Belisario, Raquel de Resende, Eduardo Magalhäes, Julia Lins.
Współpraca: André Silva, Bernardo Alves, Lucas Moreira, Gustavo Monteiro, João Prado.
Interior Design: GPA&A
Powierzchnia: 11,511m²
Zdjęcia: Leonardo Finotti and Txai Ilg
Carmo Coffees
Dla ludzi przybywających do Brazylii w połowie XVIII wieku kawa stała się głównym produktem lokalnej gospodarki. Poszukiwania idealnego miejsca do uprawy rozszerzyły się na cały kraj i uczyniły Minas Gerais głównym regionem produkcyjnym. W tym nurcie Carmo Coffees pracowało z założeniem, że jakość wynika z szacunku i troski o cały łańcuch produkcyjny. Najważniejszym narzędziem do osiągnięcia tego celu jest odpowiednia lokalizacja, a co za tym idzie zaznaczenie obecności danego produktu na mapie i stworzenie z niego niemalże symbolu.
Budynek, stanowiący wizytówkę firmy, odzwierciedla postawę i afirmację jakości produkowanej kawy. Główne wejście to portal wykonany z perforowanej płyty. Na pierwszym planie znajduje się mapa regionu produkcyjnego. Po prawej stronie kawa została przedstawiona na różnych etapach przetwarzania. Powyżej, na ścianie pokrytej jutą, widnieją nazwy gospodarstw i producentów, których firma traktuje jak bohaterów, uprawiających najwyższej jakości kawę. Subtelne, półprzezroczyste ziarno kawy w tle jest najbardziej symbolicznym wyrazem w tej części budynku.
Wyżej, zacieniony, niemalże muzealny tunel prowadzi do kolejnych pomieszczeń i dużego magazynu. Poniżej, można się zatrzymać i podziwiać obróbkę kawy. Sterowanie oświetleniem, obrazy i kolory w całym magazynie wzmacniają klimat i atmosferę panującą we wnętrzu. Na drugim piętrze część administracyjna została zagospodarowana wokół dużego otwartego patio, wprowadzając światło i powiew świeżości do przestrzeni wewnątrz.
Budynek Carmo Coffees pokazuje, że architektura sama w sobie jest równie ważnym elementem w budowaniu wizerunku firmy. Intrygujący i oryginalny budynek, biurowy, magazynowy czy produkcyjny – może w skuteczny sposób opowiadać historię danej marki, tworząc z obiektu jeden z symboli danej marki.
Wyposażenie wnętrz: Prodomo
Stolarka: Art Versatile
Projekt oświetlenia: Acropoluz
Instalacje elektryczne: TecServ
Projekt konstrukcji: MR Construtora
Dostawca szkła: Vidraçaria Bom Pastor
Podłogi i powłoki: Miaki
Konstrukcja: MR Construtora
Kierownik: Guilherme Rabelo
Identyfikacja wizualna: GSB2
Marketing: Diana Penna