W październiku rozstrzygnięto konkurs na koncepcję Pawilonu Polskiego na Wystawę Światową EXPO 2020 w Dubaju. Prezentujemy koncepcję pawilonu „Made in Poland” – pracę konkursową nagrodzoną II miejscem. Gratulujemy!
„Pawilon ‘Made in Poland’, to wizytówka Polski podczas Expo 2020 w Dubaju – to prezentacja doświadczenia, możliwości technicznych, a przede wszystkim potencjału ludzkiego. Dubaj, obecnie jedno z najnowocześniejszych i najbardziej technologicznie zaawansowanych miast, jest dziełem geniuszu ludzi, którzy na piaskach pustyni potrafili stworzyć największe centrum logistyczne i finansowe regionu. Polska, to kraj bogaty w surowce, ale nie te najbardziej strategiczne. Kraj leżący na przecięciu kluczowych szlaków handlowych ze wschodu na zachód i z północy na południe. Dzięki potencjałowi ludzkiemu Polska jest miejscem narodzin grafenu, eksporterem kosmicznej myśli technicznej, stanowi ważne ogniwo w globalnej sieci przemysłu lotniczego czy technologii cyfrowych. Znak ‘Made in Poland’ w wielu obszarach gospodarki jest świadectwem kunsztu i najwyższej jakości. To proste hasło – symbol, powinno stać się mottem polskiego pawilonu EXPO 2020” – opowiadają o idei projektu, autorzy nagrodzonej pracy.
Pawilon Polski na Wystawę Światową Expo 2020 w Dubaju
II Nagroda w konkursie
Zespół projektowy:
+ Marcin Fejcak, Kalina Piłat
+ Ggrupa: Paweł Lipiński, Mateusz Frankowski
+ JAZ+Architekci: Andrzej Jaworski, Julian Żmijewski, Zuzanna Masse-Deda
+ Tworzymy gry: Blanka Jarębska, Antoni Mirosław, Piotr Wiśnioch
Współpraca:
+ Marcin Krysiak, Monika Tymińska
Lokalizacja: Dubaj, Zjednoczone Emiraty Arabskie
Rozstrzygnięcie konkursu: Październik 2018r.
Pawilon Polski na EXPO 2020
Forma
Luksusowy jacht – symbol polskiej marki, precyzji i myśli inżynieryjnej– stał się bezpośrednią inspiracją dla formy całego pawilonu. Symboliczny kadłub, zawieszony w chmurze ze współczesnego, jasnego płótna żaglowego, tworzy swoisty namiot – schronienie nomadzkich Arabów. Podobnie jak w beduińskim namiocie dywan i dach to tylko przegrody, które dają przestrzeń dla serdecznego kontaktu między ludźmi. Pawilon polski to strefa „pomiędzy” – naturalne miejsce do spotkania i wymiany.
Kształtowanie bryły
Struktura żagli i zawieszony w nich kompozytowy kształt znajdują się nad drewnianą posadzką, która jak dywan izoluje od ziemi, kryjąc pod sobą wszystkie funkcje obsługujące pawilon. Wnętrze obiektu nawiązuje do miejscowej kultury umieszczania wszystkich publicznych funkcji razem, w przestrzeni najbardziej dostępnej i całkowicie otwartej dla gości. Foyer pawilonu ma stanowić miejsce pulsujące ciągłym życiem i stwarzać warunki do budowania relacji między gospodarzami a odwiedzającymi. Jest to serce pawilonu, widoczne miejsce koncentracji wewnętrznego życia. Jego charakter jest mocno zakorzeniony zarówno w lokalnej kulturze bazarów – centrów życia społeczności, jak i w polskiej tożsamości. Przestrzeń wystawowa i pomieszczenia VIP zostały zatopione w żaglach unosząc się nad parterem pawilonu. Równoległe płaszczyzny tkaniny falują dzięki podmuchom wiatru dając poczucie ciągłego ruchu samego obiektu. Jego fasada widziana pod ostrym kątem jako zamknięta i pełna, en face staje się ażurowa zapraszając do swojego wnętrza, a napis ‘Made in Poland’ dynamicznie wyłania się spomiędzy żagli, podczas mijania pawilonu. Tkaninę, z której wykonana jest fasada można doświadczyć na dwa sposoby wchodząc pomiędzy jej płachtami do budynku, a także będąc już w środku, gdy faluje nad głowami odwiedzających. Ponadto, osłania ona przed pyłem unoszącym się w powietrzu, a także redukuje ilość światła słonecznego wpadającego do wnętrza.
Cykl życia pawilonu
Made in Poland, czyli wyprodukowane w Polsce, stanowi główny komunikat adresowany do gości pawilonu. Silnym i symbolicznym komponentem tego przekazu jest fakt wykonania elementów i modułów budynku w polskich stoczniach jachtowych, a następnie przetransportowanie go do Dubaju drogą morską. Kompozytowe sekcje mocowane są do przygotowanej wcześniej konstrukcji parteru, natomiast żagle do rusztu wspartego na stalowych słupach. W okresie od października 2020 do kwietnia 2021 pawilon pełni funkcję wystawienniczą. Po zakończeniu Expo obiekt jest demontowany i transportowany z powrotem do kraju. Jego modułowa i uniwersalna forma umożliwia wprowadzanie różnorodnych funkcji oraz wkomponowanie go w dowolne otoczenie.
Energooszczędność
Nagrzewanie się tkaniny żagli pod wpływem promieni słonecznych generuje efekt kominowy, wspomagający wylot zużytego powietrza, zwiększony wskutek powstałej różnicy ciśnień. Naturalna cyrkulacja powietrza współpracuje z systemem chłodzenia ewaporacyjnego wykorzystującego zbiornik zlokalizowany pod podłogą. Napływające z zewnątrz suche i gorące powietrze ochładza się w przestrzeni nad zbiornikiem wskutek odparowania wody. Schłodzone powietrze przenika do strefy użytkowej, a zużyte powietrze jest usuwane poprzez wloty w górnej części pawilonu. Przyspieszenie wymiany powietrza korzystnie wpływa na komfort termiczny.
Interpretacja haseł EXPO
Wybrane przez organizatorów konkursu hasła: mobilność i zrównoważony rozwój są interpretowane w obiekcie na wielu płaszczyznach. Mobilność, to nie tylko ruch i zdolność do przemieszczania się, ale oparcie rozwoju na tworzeniu warunków do wzajemnej komunikacji, wymianie myśli między ludźmi i budowaniu relacji. Zrównoważony rozwój, to umiejętność zastosowania rozwiązań hi-tech oraz low-tech na potrzeby użytkowe, oszczędne gospodarowanie zasobami, ale również wykorzystanie istniejącego potencjału polskich firm i stworzenie tymczasowego obiektu wielokrotnego użytku.