Pracownia architektoniczna Gierbienis + Poklewski zdobyła wyróżnienie w międzynarodowym konkursie na projekt kaplicy dla społeczności Rukomo – Rwanda Chapel organizowanym w br. przez YAC – Young Architects Competitions, stowarzyszenie, którego celem jest promowanie konkursów architektonicznych wśród młodych projektantów.
Jest to drugie wyróżnienie w konkursie organizowanym przez YAC. W 2018 r. pracowania Gierbienis + Poklewski zdobyła 2 nagrodę w konkursie „Pinocchio Children’s Library” na projekt nowej biblioteki inspirowanej przygodami Pinokia w mieście Collodi we Włoszech.
Kaplica w miejscowości Rukomo, Rwanda
Autorzy: GIERBIENIS + POKLEWSKI
Więcej o konkursie: YAC Rwanda Chapel
Kaplica dla społeczności Rukomo
Sakralny charakter funkcji obiektu i malownicza lokalizacja pozwoliły architektom stworzyć koncepcję, która pozostając bliska warunkom regulaminu idealnie wpasowała się w ideologię projektową pracowni, odnosząc się zarówno do potrzeb człowieka, jak i poszanowania środowiska. Temat i lokalizacja stworzyły możliwość wdrożenia w proces projektowy założeń związanych z projektowaniem biofilicznym. Biofilia w najprostszym rozumieniu oznacza poszukiwanie połączenia pomiędzy ludźmi, a naturą, a architektura odbierana powinna być w sposób w większym stopniu emocjonalny niż jedynie fizyczny.
Architekci swój projekt opisują hasłem „pomiędzy”, wskazując nie tylko na zależności formalne, ale także ideowe podejście do relacji, które ma wywołać budynek. Relacji pomiędzy człowiekiem, a Bogiem, człowiekiem, a naturą i pomiędzy samymi ludźmi.
Iglasty las wzgórz Rukomo był inspiracją do stworzenia unikalnego założenia placów, które wpisane są w naturalny krajobraz. Zamknięte w okręgach amfiteatr, ogród upraw i kaplica z zakrystią tworzą kompozycję form zawieszonych pomiędzy światami przyrody, a człowieka. To, co tworzy natura i to, co tworzy człowiek spotyka się w symbiozie. W trawiasty pagórek wpisany jest amfiteatr, ogród łączy człowieka z dobrami natury, a kaplica, z lewitującym ponad symbolicznym dachem, jest schronieniem dla człowieka choć przyroda nadal wdziera się do wnętrza. Gdzie jest więc wnętrze, a gdzie zewnętrzne? Gdzie jest człowiek, a gdzie natura? Gdzie jest Bóg? Granica jest tutaj zatarta.
Kaplica wpisuje się w założenia architektury symbolicznej, podkreślając swój punkt wyjścia w pierwotnej świątyni – idei rotundy. Oparta na planie koła, budowla o układzie centralnym była wyborem najprostszym, jednocześnie najczystszym. Jej prostota do dnia dzisiejszego pozostaje atutem, szczególnie, gdy szukamy równowagi i harmonii, jakiej potrzebuje wspólnota Rukomo.
Zaprojektowaliśmy tylko jeden rząd siedzeń zdolny do pomieszczenia oczekiwanej liczby 100 wiernych by tym mocniej podkreślić równoważną relację przestrzenną każdej osoby z ołtarzem, a więc i z Bogiem.
Rozmiary obiektu również pozostają symboliczne. Liczby w Biblii często mają dodatkowe znaczenie. Rzut kaplicy wykonany jest w oparciu o promień 12 m i jest to 12 apostołów, dach podpiera 12 słupów, a 4 m wysokości obiektu to 4 ewangelistów.
Centralny ołtarz skupia uwagę, będąc centrum założenia. Jednocześnie dodatkowo jego ranga wzmocniona jest słupem światła, który przenika przez jedyny otwór w dachu. Dach w formie stalowego talerza, wspieranego na słupach poprzez polerowaną teksturę dematerializuje otoczenie, cały czas jednak wisząc nad skupionymi na modlitwie ludźmi. Jego spadek jest niewielki przez co umożliwia zatrzymanie się na nim wody i widziany z góry stwarza dodatkowe wrażenia wizualne, odbijając widok chmur – symboliczny zwrot ku Bogu. Przeszklone ściany umożliwiają ciągły i bezpośredni kontakt z krajobrazem. We wnętrzu pojawia się dodatkowa przestrzenna forma okręgów, która nawiązuje do symboliki dekoracyjnej sztuki Rwandy, ale również kojarzy się z symbolem spirali, odniesieniem do form świata natury i sacrum.