The Sphere to wielofunkcyjna przestrzeń nowej generacji, która od kilku tygodni zadziwia świat i na nowo definiuje przyszłość rozrywki na żywo. To miejsce, w którym czołowi artyści i wizjonerzy mediów cyfrowych będą tworzyć niezwykłe doświadczenia, które przeniosą opowiadanie historii na nowy poziom i przeniosą widzów do miejsc zarówno rzeczywistych, jak i wyimaginowanych. W obiekcie odbędą się unikalne wydarzenia z serii „Sphere Experiences” czołowych hollywoodzkich twórców oraz koncerty największych artystów świata. Nowy charakterystyczny obiekt Las Vegas wykorzystuje najnowocześniejsze technologie, które umożliwiają widzom doświadczanie wizualnych i muzycznych spektakli w niedostępnej wcześniej skali.
The Sphere w Las Vegas
Projekt: Populous
Strona internetowa obiektu: The Sphere Vegas
Zdjęcia / Wideo: Sphere Entertainment
The Sphere
Nietypowy budynek zaprojektowali architekci z biura Populous, specjalizującego się w realizacji aren sportowych, centrów kongresowych oraz przestrzeni koncertowych na całym świecie. Budowa obiektu ruszyła w 2018 roku. Otwarcie, pierwotnie planowane na 2021 rok, zostało jednak opóźnione ze względu na pandemię i przerwany łańcuch dostaw, który zahamował postęp budowy. Ostatecznie, nowoczesny multimedialny kompleks otwarto dla pierwszych odwiedzających w drugiej połowie 2023 roku.
Strukturę obiektu tworzy stalowa kopuła zbudowana z konstrukcyjnych pierścieni i licznych przestrzennych kratownic. Egzosfera to zewnętrzna powłoka składająca się z paneli świetlnych LED, która pokryła cały stalowy szkielet. Największy, multimedialny ekran miał swoją premierę 4 lipca, podczas amerykańskiego Święta Niepodległości. Dynamicznie wyświetlane obrazy na gigantycznej kuli szybko zyskały popularność w mieście, jak również w mediach społecznościowych docierając do użytkowników na całym świecie. Wewnątrz budynku znajduje się super nowoczesna przestrzeń eventowa z panoramicznym ekranem LED, który dodaje koncertom muzycznym i innym wydarzeniom zupełnie nowej jakości. Oficjalne otwarcie nastąpiło pod koniec września i zostało zainagurowane koncertem irlandzkiej grupy rockowej U2, który oprócz warstwy muzycznej wzbogacony został niezwykłym spektaklem wizualnym. Był to pierwszy koncert zespołu od 2019 roku.
Przestrzenne płótno
Cała zewnętrzna powierzchnia Sphere, zwana egzosferą, pokryta jest w pełni programowalnymi panelami, tworzącymi największy ekran LED na świecie. Egzosfera składa się z około 1,2 miliona krążków LED, zawierających 48 oddzielnych diod, z których każda może wyświetlać 256 milionów różnych kolorów – tworząc nowy, żywy punkt orientacyjny na panoramie Las Vegas.
W ramach specjalnego pokazu z okazji 4 lipca po raz pierwszy w historii obudowa LED Sphere o powierzchni 580 000 stóp kwadratowych została całkowicie oświetlona. Pokaz rozpoczął się powitaniem „Hello World”, po którym nastąpiły olśniewające wizualne animacje pokazujące wszechstronność przestrzennego płótna.
Guy Barnett, wiceprezes ds. strategii marki i rozwoju kreatywnego, powiedział: „Egzosfera to coś więcej niż ekran czy billboard – to żywa architektura, niepodobna do niczego, co istnieje gdziekolwiek na świecie. Premierowy występ dał wgląd w urzekającą moc Exosfery oraz możliwości artystów, partnerów i marek w zakresie tworzenia fascynujących i oddziałowujących historii, które pozwolą nawiązać kontakt z publicznością na nowe sposoby”.
Fasada The Sphere to w pełni programowalna diodowa powłoka, która otwarta jest również na pokazy inspirujących prac artystów z całego świata. Jednym z nich jest światowej sławy projektant Refik Anadol, medialny wizjoner, reżyser i pionier w estetyce inteligencji maszynowej, który wykorzystuje duże zbiory danych i algorytmów, aby tworzyć hipnotyzujące, dynamiczne i wciągające instalacje artystyczne. Anadol jest założycielem Refik Anadol Studio. Jego prace były wystawiane na sześciu kontynentach, w tym w najważniejszych centach kulturalnych na świecie, takich jak MoMA w Nowym Jorku czy Centre Georges Pompidou w Paryżu.
„Jestem niezwykle zaszczycony, że jestem pierwszym artystą, który wykorzystał zewnętrzną część Sphere” – powiedział Anadol. „To niezwykle ekscytujące otrzymać taki cud architektury i inżynierii. Możliwość ta doskonale wpisuje się w długoterminową misję naszego studia, polegającą na osadzaniu sztuki mediów w architekturze w celu tworzenia żywych elementów architektury, które pozostają w ciągłej interakcji z otoczeniem”.
Sphere Experiences
Sphere Experiences, będące wynikiem współpracy studia kreatywnego i produkcyjnego Sphere Studios oraz znanych twórców i artystów, to oryginalne, wciągające produkcje zaprojektowane wyłącznie dla kompleksu w Las Vegas. Jako pierwsze doświadczenie Sphere – „Pocztówka z Ziemi” („Postcard from Earth”) wykorzysta pełen zakres możliwości technologicznych kompleksu, aby stworzyć wielozmysłową podróż opowiadającą historię planety, zapewniając widzom jedyne w swoim rodzaju doświadczenie na niedostępną dotychczas skalę. Każdy z pokazów będzie trwał około 60 minut, a produkcje będą wyświetlane kilka razy dziennie, przez cały rok. Za produkcję odpowiada Darren Aronofsky, znany amerykański reżyser nominowany w przeszłości do Oscara (reżyser m.in. „Zapaśnik”, „Czarny łabędź” czy „Requiem dla snu”). Pocztówka z Ziemi zaoferuje wyjątkowe spojrzenie na wspaniałe piękno życia na Ziemi. Film zabiera widzów w podróż przez wszystkie siedem kontynentów, w głąb oceanu, wysoko w góry, w oko burzy i w kosmos.
Darren Aronofsky powiedział: „Sfera jest świątynią sztuki. Nie jest przeznaczona do uprawiania sportu, lecz do występów i nowego medium ruchomego obrazu: kina empirycznego. Nie mogę się doczekać, aż udostępnię światu Pocztówkę z Ziemi”.
Technologie Sphere obejmują wyświetlacz LED umieszczony w misie głównej sali, który otacza publiczność, tworząc w pełni angażujące środowisko wizualne. Jest to ekran o najwyższej rozdzielczości na świecie (16K x 16K), dzięki któremu goście poczują się, jakby podróżowali do nowych światów, nie ruszając się ani razu ze swoich miejsc. Dzięki Sphere Immersive Sound, najbardziej zaawansowanemu na świecie systemowi nagłośnienia koncertów, Sphere zapewni krystalicznie czysty dźwięk każdemu gościowi, bez względu na wielkość i rodzaj wydarzenia. System ten będzie wykorzystywał różnorodne technologie, które umożliwiają kierowanie dźwięku do określonych lokalizacji przy stałym poziomie głośności. Technologia umożliwia jednoczesne dostarczanie wielu form treści – co oznacza, że dwie osoby siedzące w różnych miejscach mogą słyszeć zupełnie różne rzeczy, na przykład inne języki lub instrumenty – co poszerza możliwości naprawdę spersonalizowanych wrażeń słuchowych. System audio umożliwi także projektantom dźwięku stworzenie wirtualnego punktu początkowego i umieszczenie go w precyzyjnym miejscu przestrzennym – co oznacza, że dźwięk może być skierowany do konkretnej osoby tak, aby wybrzmiewał blisko słuchacza, nawet jeśli źródło jest daleko – niczym „szeptanie” bezpośrednio do ucha.
W Sphere zastosowane zostaną także wielozmysłowe technologie 4D, które pogłębią doświadczanie kolejnych historii i sprawią, że widzowie poczują się, jakby naprawdę byli zupełnie gdzie indziej. Na te wrażenia składa się m.in. 10 000 immersyjnych siedzeń z systemem dotykowym, który wykorzystuje głębokie wibracje, aby goście mogli „poczuć” dodatkowe efekty – takie jak grzmot lub ryk motocykla. Sphere wykorzysta także efekty środowiskowe, aby pobudzić zmysły – w tym zmieniające się temperatury, uczucie chłodnej bryzy lub znane zapachy.
Robot Aura
Jednymi z charakterystycznych rezydentów obiektu, są roboty Aura, najbardziej zaawansowane humanoidalne roboty na świecie, które stanęły w wielkim, futurystycznym atrium Sphere. Pełniąc rolę rzecznika obiektu, Aura będzie wchodzić w interakcje z gośćmi. Opracowana przy użyciu najbardziej zaawansowanej technologii i sztucznej inteligencji, Aura jest jednym z najbardziej wyrazistych i realistycznych robotów na świecie. Pięć z nich będzie witać gości w momencie wejścia do Sphere.
„Rola Aury w Sphere oznacza prawdziwie innowacyjne zastosowanie robotów, zapewniające gościom z całego świata możliwość przeniesienia się w przyszłość rozrywki i interakcji w ramach nowych granic technologicznych” – powiedział David Dibble, dyrektor generalny MSG Ventures. „Naszą wizją dotyczącą każdego aspektu Sphere jest zmiana sposobu, w jaki ludzie doświadczają wydarzeń na żywo, a dzięki Aura przesuwamy granice możliwości wykorzystania robotyki w celu usprawnienia podróży naszych gości po obiekcie”.
Aura będzie witać gości przed wydarzeniami w Sphere. Roboty są specjalnie zaprogramowane do opowiadania historii innowacji ludzkości, w tym także samego budynku, pomagając widzom zmaksymalizować ich wrażenia z pobytu w kompleksie. Jako integralna część całego doświadczenia, możliwości techniczne Aury będą z biegiem czasu wzrastać, zgodnie z wiedzą uzyskaną na podstawie interakcji z gośćmi.
Aura, może odpowiedzieć na złożone pytania dotyczące technologii, obiektu, a także udzielić wskazówek i informacji dotyczących codziennych występów i poruszanie się po budynku. Robot będzie pełnić także funkcję „rzecznika prasowego” Sphere i ambasadora marki na platformach cyfrowych i kanałach społecznościowych. Na początku tego roku Aura pojawiła się w reklamie wyemitowanej podczas ceremonii rozdania Oscarów.