W sąsiedztwie bulwarów wiślanych w Krakowie powstanie nowa siedziba Akademii Muzycznej. Konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej dla nowego zespołu budynków dydaktycznych, został rozstrzygnięty. Jednym z finalistów jest pracownia plus3-architekci, która przedstawiła projekt ”MIEJSKIE GRAŃiE”.
Od 31 marca do 7 kwietnia, na specjalnie zorganizowanej wystawie, w Sali Kameralnej Krakowskiej Akademii Muzycznej, będzie można zobaczyć 10 najlepszych projektów konkursowych, w tym koncepcję pracowni plus3-architekci.
Oficjalne wyniki wyniki Konkursu:
I Nagroda – Praca Konkursowa, złożona przez Gehry Partners LLP, z siedzibą w Los Angeles, USA | https://www.foga.com/
II Nagroda – Praca Konkursowa, złożona przez: Elżbieta Hellstein, Tomasz Janus, Maciej Kiewel, Mariusz Pawlus, z siedzibą w Krakowie | TENTA Architekci + Kiewel/Janus
III Nagroda – Praca Konkursowa, złożona przez: Maciej Siuda Pracownia Projektowa, Pracownia Architektury Krajobrazu Marta Tomasiak, z siedzibą w Warszawie.
Honorowe wyróżnienie – Praca Konkursowa złożona przez Artur Jasiński i Wspólnicy Biuro Architektoniczne sp. z o.o., z siedzibą w Krakowie | https://ajbiuro.pl/
Finaliści konkursu:
– Plus 3 Architekci sp. z o.o. | https://www.plus3architekci.pl/
– Eova Studio Slp i Arturo Sanz Martinez, Joanna Jedrus-Cabrera, Juan Jose Baena Martinez, Marta Gomez Martinez | https://www.eovastudio.com
– Horizone Studio Darasz Kisielewski Strzeński sp. J., Autorzy: arch. Dominik Darasz, arch. Bartłomiej Kisielewski, arch. Robert Strzeński, współpraca autorska: arch. Krystian Wawer, arch. Jagoda Bogusławska, arch. Michał Rączka, arch. Maciej Warot, arch. Michał Wilczak | https://www.horizone.com.pl
– Pichler & Traupmann Architekten ZT GMBH | https://www.pxt.at
– Guillermo Vazquez Consuegra Arquitecto SLP | https://www.vazquezconsuegra.com/
– Claudio Nardi Architetto, Agnieszka Bińczycka, Matteo Crociani, Szymon Ruszczewski, Annalisa Tronci, Carlo Carbone, Gabriele Anatrini, Lorenzo Mattioli | https://www.claudionardi.it/
Finalista Konkursu architektonicznego Akademii Muzycznej w Krakowie – pracownia plus3-architekci
Konkurs na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej nowego zespołu budynków dydaktycznych Akademii Muzycznej w Krakowie
Zespół konkursowy plus3-architekci:
Autorzy: arch. Krzysztof Bagiński, arch. Katarzyna Głażewska, arch. Grażyna Woźniak-Głażewska
Zespół: arch. Magdalena Mularzuk, arch. krajobrazu Aleksandra Pietrzak, arch. Patryk Rosiński, arch. Małgorzata Marcinkowska, arch. Krzysztof Krakówko, arch. Jadwiga Trzeciakowska, arch. Katarzyna Fuszara, stud. arch. Dominika Muras, stud. arch. Maciej Osuch, stud. arch. Piotr Cyranowski
Eksperci zewnętrzni:
Akustyka: mgr inż Ewa Więckowska-Kosmala T
Technologia sceniczna: mgr inż. Zbigniew Kośka
Współpraca przy wizualizacjach: Piotr Zieliński
Makieta konkursowa: Paweł Sieradzon
Zdjęcia makiety konkursowej: Tomasz Chmielewski – tc@tcstudio.pl
Więcej informacji na stronie pracowni: Plus3-Architekci
Organizator konkursu: Akademia Muzyczna w Krakowie
Plus3-architekci, to prężnie działająca warszawska pracownia, która na swoim koncie ma wiele udanych realizacji oraz kilka znaczących sukcesów. Wielka determinacja i pasja członków zespołu w ostatnim czasie zaowocowała nagrodami, w tym zwycięstwem w konkursie na Akademię Muzyczną w Bydgoszczy, zdobyciem drugiej nagrody w konkursie na szkołę muzyczną w Warszawie, a także zwycięstwem w konkursie Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa w Łebie.
Zespół plus3-architekci od kilku lat specjalizuje się w projektach muzycznych. To już ich szósty konkurs związany z obiektem, w którym najistotniejsze jest kryterium akustyczne. Dlatego też, uznanym ekspertem odpowiedzialnym za akustykę projektów pracowni jest mgr inż. Ewa Więckowska-Kosmala, znana między innymi z konsultacji akustycznych Filharmonii Szczecińskiej, czy jako autorka akustyki Akademii Muzycznej im. G i K Bacewiczów w Łodzi oraz wielu innych szkół muzycznych i filharmonii.
Konkurs architektoniczny na nowy obiekt Akademii Muzycznej w Krakowie, cieszył się ogromnym zainteresowaniem branży i przyciągnął mnóstwo najznamienitszych architektów z całego Świata. Na liście prawie 80 uczestników, znalazły się pracownie sygnowane nazwiskami sław takich jak: Frank Gehry, Zvi Hecker, Fernando Menis, Bolles-Wilson, Sadar+Vuga, czy Claudio Nardii – twórca Muzeum Sztuki Współczesnej Mocak. Do decydującego etapu, wyłaniającego finalistów konkursu, nie dostał się projekt „architektonicznego noblisty” Christaina de Portzamparc, po pierwszym etapie odpadła także praca Fernando Menis.
Do drugiego etapu konkursu, zostało zakwalifikowanych 10 projektów. Wśród nich znalazła się pracownia plus3-architekci. Jury konkursu w międzynarodowym składzie, przyznało trzy nagrody, oraz jedno wyróżnienie. Pierwszą nagrodę otrzymała pracownia Gehry Partners LLP, druga trafiła w ręce zespołu konkursowego w składzie: Elżbieta Hellstein, Tomasz Janus, Maciej Kiewel, Mariusz Pawluś, trzecia zaś do Pracowni Projektowej – Maciej Siuda i Pracowni Architektury Krajobrazu – Marta Tomasiak. Jury przyznało także wyróżnienie dla Biura Architektonicznego – Artur Jasiński i Wspólnicy.
„Zakwalifikowanie się do TOP10 w konkursie o tak wielkiej, światowej randze, to dla naszego zespołu ogromne wyróżnienie. Rozbudowany program funkcjonalny, oraz wyśrubowane wymogi akustyczne sprawiły, że bez wątpienia był to wyścig dla pasjonatów i tych, którzy już kiedyś choć “otarli” się o tematy muzyczne. Z wielkim entuzjazmem tworzyliśmy obiekt, który cechuje się rzadko spotykaną otwartością i dostępnością – zarówno dla jego użytkowników, ale także dla mieszkańców i turystów przebywających na ternie Krakowa” – mówi, Katarzyna Głażewska z pracowni plus3-architekci.
Koncepcja architektoniczna dla nowego zespołu budynków dydaktycznych Akademii Muzycznej, oraz przylegających jej terenów, musiała sprostać wielu wymogom takim jak: doskonała akustyka, funkcjonalność, trwałość, energooszczędność i uszanowanie krajobrazu. Pracownia plus3-architekci, zaproponowała projekt, który spełnia wszystkie kryteria jakości i funkcjonalności, jednocześnie dbając o walory wizualne. Spaja on obiekt z otoczeniem, naturalnie wnikając w tkankę przestrzeni miejskiej. Udało się to dzięki propozycji jednorodnej bryły stworzonej na kształt grzbietu górskiego. Podstawa formy jednoznacznie przywołuje na myśl GRAŃ, która definiuje charakter całej pracy. „Zbocza” GRAŃi to nie tylko parafraza linii melodycznej, to przede wszystkim poszukiwanie szlachetnego i jednocześnie skromnego wyrazu, odpowiedniego dla uczelni tej rangi. Inspiracją było „granie w miejskim krajobrazie”.
Budynek został ukształtowany w geometryczne miejskie pasmo, którego tektonika prowadzi przechodniów poprzez kolejne szczyty i przełęcze. Dwa wzniesienia łączą nowe przestrzenne założenie z doliną Wisły, oraz z miastem. Zielony, użytkowy dach, pełni funkcje proekologiczną, ale także widokową – można z niego podziwiać panoramę Krakowa. Piąta elewacja Akademii, to miejsce otwarte – przeznaczone do niezliczonych aktywności.
Istotnym postulatem projektu plus3-architekci, był aspekt społeczny, przenikanie się przestrzeni miejskiej z kampusem, stworzenie punktu dostępnego mieszkańcom i przyjezdnym. Kompleks jest zatem wielowymiarowy: dba o integrację i interakcję lokalnych społeczności, tworzy punkt atrakcyjny turystycznie i rekreacyjnie, ale nade wszystko kształtuje zielony teren Krakowa i wspiera rewitalizację miasta. Pokoszarowa część zyskałaby bowiem nową, wyrazistą, tożsamość i zostałaby całkowicie odmieniona.
W założeniach projektu przyroda miała scalić się z aglomeracją, w jeden przenikający się nawzajem organizm. Dostępność przestrzeni zewnętrznych sprawiłaby, że muzyka mogłaby wybrzmieć wszędzie i „wpaść w ucho” każdego przechodnia. Akademia stałaby się realnym elementem miastotwórczym wokół którego, rozwinęłaby się muzyczna dzielnica! Taki scenariusz dla tego miejsca, stworzył zespół plus3-architekci – autor pracy”MIEJSKIE GRAŃiE”, finalista konkursu na koncepcję architektoniczną nowej siedzimy Akademii Muzycznej w Krakowie.