Chmura, obłok, biała rozpikselowana bryła unosząca się ponad gęstą roślinnością. Takie są pierwsze skojarzenia związane z koncepcją biurowca klasy A we Wrocławiu zaprojektowanego przez pracownię MUS ARCHITECTS.
The CLOUD | Biurowiec klasy A
Autor: MUS ARCHITECTS
Zespół autorski: Adam Zwierzyński, Paweł Barczyk, Anna Porębska
Lokalizacja: Wrocław
Idea i skojarzenia
Naszym głównym celem było zaprojektowanie obiektu otwartego, przyjaznego i wygodnego w użytkowaniu. Budynku, który spełniając wysokie wymagania związane ze standardem wykonania i reprezentacyjnym charakterem, da zarówno użytkownikom jak i gościom poczucie komfortu, zapewni wysoką kulturę pracy, ale również będzie znakiem w przestrzeni, miejscem wpisującym się w szerszy kontekst założenia urbanistycznego a zarazem będzie wyraźnym i rozpoznawalnym akcentem w skali miasta. Projektowany budynek winien być perfekcyjny pod względem funkcjonalnym, ale również pełen indywidualnego wyrazu, pomysłu, charyzmy, jakiej często brakuje współczesnym biurowcom. Funkcjonalna maszyna zintegrowana w urzekającej formie.
„The CLOUD” metaforycznie sięga chmur, ale jest to obiekt wysoce racjonalny. Intrygująca i ciekawa architektonicznie bryła jest wynikiem projektowego dążenia do maksymalizacji możliwej do zrealizowania powierzchni obiektu przy zachowaniu prymatu racjonalnych decyzji i utrzymaniu prostego i ekonomicznie zbalansowanego układu konstrukcyjnego. Bryła obiektu jest przemyślana i jest wynikiem analiz urbanistycznych.
Geneza Bryły
Forma budynku jest wypadkową wielu czynników takich jak: uwarunkowania przestrzenne, wymagania urbanistyczno-planistyczne (linie zabudowy, powierzchnia biologicznie czynna, maksymalna osiągalna intensywność zabudowy, dopuszczalna wysokość budynku). Bryła budynku ma zasadniczy wpływ na możliwość jego efektywnego wykorzystania, elastyczność aranżacji powierzchni biurowych, dostęp do światła dziennego i akustykę.
Naszym celem było stworzenie logicznego i maksymalnie efektywnego organizmu, który jednocześnie miał być zamknięty w ciekawej i rozpoznawalnej formie.
Jaka jest zatem geneza „Chmury”?
Działania wstępne:
OKREŚLENIE POWIERZCHNI ZABUDOWY POPRZEZ ANALIZĘ URBANISTYCZNĄ
Powierzchnia zabudowy wynika z odległości od granic działki, nieprzekraczalnej linii zabudowy, odległości od linii wysokiego napięcie oraz określenia wyraźnej strefy wejściowej z otwarciem na projektowany plac i strefy podcienia wejściowego.
KSZTAŁTOWANIE BRYŁY W OPARCIU O DALSZE ANALIZY KONTEKSTU I WZAJEMNYCH ZALEŻNOŚCI
Kształt budynku wynika także z wielu przeprowadzonych przez projektantów analiz w zakresie zacieniania i przesłaniania, stąd m.in. wycofanie górnych kondygnacji. Na miejscu wycofanych ścian wyznaczono przestrzenie tarasów i zieleni. Bryła biurowca została zwieńczona także akcentem, który stanowi opakowanie funkcji technicznej znajdującej się na dachu a także nośnik identyfikacji wizualnej. Projekt uwzględnia też szereg uwarunkowań technicznych i przestrzennych, jak różnice w ukształtowaniu terenu, wyznaczenie linii prognozowanych gruntów nośnych i linii zwierciadła wody w oparciu o badania i odwierty geotechniczne. Koncept racjonalnie także wykorzystuje przestrzeń podziemną i naziemną. Dzięki przeznaczeniu częściowo parteru na strefę parkowania umożliwiono obsługę większej powierzchni najmu biurowego. Projekt musiał też określić maksymalną do zrealizowania powierzchnię użytkową planowanego obiektu.
Erozja „zieleni”
Od północy w przyziemiu i lokalnie na wysokości pierwszych kondygnacji wprowadzono fasadę zieloną – pnącza lub ścianę ogrodu wertykalnego. Zieleń pokrywa ściany zewnętrzne parkingu i w niewielkiej części również kondygnację biurową. Narastająca z poziomu terenu i wdzierająca się wyżej przy narożnikach budynku zieleń „eroduje” bryłę kontynuując tym samym widoczny w innych strefach bryły język artykulacji architektonicznej. Kaskadowe, „pixelowe” wycięcia i wcięcia kształtują ostateczną formę projektowanej kubatury.
„Chmura”
Zasadnicza bryła obiektu przypomina obłok – 8-bitową, „pixelową” chmurę unoszącą się ponad zielenią pokrywającą przyziemie i strefy terenu przyległego do obiektu.
Układ funkcjonalny
Zaproponowany układ funkcjonalny wynika z założeń programowych Inwestora, jest odzwierciedleniem planowanej struktury organizacyjnej i specyfiki obiektu biurowego oferującego doskonałej klasy przestrzeń biurową.
W budynku zaprojektowano trzy podstawowe zespoły funkcjonalne:
• Otwartą, swobodnie ukształtowaną ogólnodostępną strefę publiczną na parterze, obejmującą miedzy innymi dwa hole z recepcjami i przejściem do strefy komunikacji pionowej (kontrola dostępu), dwie przestrzenie usługowe pod wynajem – wstępnie w projekcie koncepcyjnym przyjęto założenie lokalizacji w tych miejscach małej gastronomii – kawiarnia, bistro, bufet (Cirrus i Cumulus – w kontynuacji założonego nazewnictwa przyjętego w projektowanym obiekcie)
• Strefę przestrzeni biurowych. Siedem kondygnacji (P1-P7). Absolutny funkcjonalizm i dobór rozwiązań projektowych pozwalających na uzyskanie możliwie największej powierzchni najmu przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów przestrzeni– takie założenie było priorytetem podczas projektowania kluczowej i podstawowej funkcji Obiektu.
Przestrzenie biurowe są dostępne poprzez dwa rdzenie komunikacyjne, z których każdy zapewnia dwie klatki ewakuacyjne, oraz po trzy windy: przyjęto dźwigi KONE – dwa 210 x 110 cm, oraz jeden większy transportowo-ratowniczy o wymiarach 210x190cm.
Rdzenie łączą parking podziemny, hole wejściowe z recepcją i przedpolem budynku w parterze oraz wszystkie (biurowe) kondygnacje naziemne.
Powierzchnia biurowa najmu (GLA) to 13 557m2.
• Parking. Ponieważ w procesie projektowym architekci założyli chęć uzyskania możliwie efektywnej struktury zabudowy, czyli takiej, która dokładnie wykorzysta potencjał działki i miejsca zapewniając możliwie dużą powierzchnię najmu to było niezwykle istotne podejście do zagadnienia miejsc postojowych, jakie uda się zapewnić użytkownikom przestrzeni biurowej.
Na podstawie analizy dostępnych materiałów oraz poziomów terenu wyznaczono poziom racjonalnego posadowienia obiektu na gruntach nośnych bez konieczności ich wymiany oraz nie przekraczając znacząco prognozowanego poziomu zwierciadła wód gruntowych.
Racjonalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni – podziemnej i naziemnej, a także wykorzystanie topografii terenu – spadek i różnice poziomów pozwoliły uzyskać 319 miejsc postojowych w hali parkowania;
Parking będzie oferował poza standardowymi miejscami postojowymi również miejsca parkowania przeznaczone dla osób niepełnosprawnych jak również miejsca z opcją ładowania pojazdów elektrycznych.
Dzięki zastosowaniu półpięter w hali parkowania uzyskano lepszą efektywność i płynność przejazdów w ramach parkingu. Ma to również wpływ na połączenie z terenem (różne poziomy z różnych stron) oraz możliwość uzyskania dużej liczby miejsc postojowych przy jednoczesnym utrzymaniu płytkiego posadowienia obiektu. Najniższy poziom parkingu (półpoziom) znajduje się jedynie 5-6m poniżej poziomu ulicy Wejherowskiej.
Dzięki przeznaczeniu części parteru na strefę parkowania możemy obsłużyć większą powierzchnię najmu biurowego;
Trzy wymienione najważniejsze strefy uzupełniono o pomieszczenia techniczne, gospodarcze i inne (obsługowe).